رواية صراع القاسم الفصل السابع عشر 17 - بقلم سلوى عوض

 رواية صراع القاسم الفصل السابع عشر 17 - بقلم سلوى عوض 

بارت 17
عبدالسميع: (لينصرف)
عباس: هاه عملتي ايه معاه
دهب: كل خير
عباس: سجلتيله؟
دهب: بلؤم اسكت أصله شاف التلافون وخوفت ياخد باله جولت احسن يشك فيا جومت جولتله ده تلافوني بس بايظ
عباس: بخوف اوعي يكون حس بحاجه
دهب: ما انا بجولك اني لاهيته ف الكلام خلينا بجا ف المهم
عباس: جوللي
دهب: عبدالسميع جاللي أنه هيشغلك معاه انته ومهران ويخليكم مش محتاجين حاجه بس لما يرتبلكم شغلانه مفيهاش تعب عليكم
عباس: بفرحه هو جالك كده
دهب: اه امال ايه بس شرط عليا أني لازم أظهر لحليمه كاني عفريته وجاللي اجولك لوساءلتك تجولها انك ممشيتش الا لما اتاءكدت أن النار بعد الشر يعني كلتنا انا والبت فاتن
عباس: كلامه أوامر طبعا
فاتن: انا ها اخد فاتن ونروحو علي العنوان اللي هو اداهوني هات تلافوني بجا عشان ابجا اكلمك
عباس: خدي اهه بس خليكي جدعه اي حاجه تجلبيها منيه انا شريك فيها
دهب: وهيا ديه عايزه كلام ولما اخد ورثي ليك نص الورث كمان
عباس: طاب والبت فاتن مش هتجوزها
دهب: بعدين بجا بعد مناخدو الفلوسات
عباس: ماشي كلامك
دهب: ده احنا هنلعبو بالفلوس لعب روح بجا نادملي علي فاتن
عباس: ماشي بس ابجي كلميني علي طول
دهب: امال ايه

(ليذهب عباس عند فاتن ومهران)

عباس: كلمي دهب عشان هتمشو
فاتن: بفرحه بجد هنمشو
عباس: اه بجد امال ايه
مهران: والله هتوحشينا يا فاتن
فاتن: وانتو كمان هتوحشونا
عباس: طاب ياله ياحلوه بجولك اي حاجه تجولك عليها دهب تنفذيها
فاتن: حاجه ايه
عباس: هيا هتفهمك
فاتن: طيب

(اما حليمه بعد أن سمعت خبر حريق دهب وفاتن كانت تتحدث مع نفسها)

حليمه: ده عايزه اتحزم وارجص أحلي خبر ف الدنيا كده البت ديه مش هتورث مع عيالي ولا هتهددني تاني جدع يا عباس كده كل اللي خططتله تم وجاسم عبدالسميع هيجومله محامي ويخرجه اما بجا حريم عيالي هفضالهم واربيهم وأعلمهم كيف يوجفو ف وشي ويعملو عليا ناصحين أن ماربيتكم يا كلاب مبجاش انا حليمه والله لانزل انكد علي اللي خلفوهم

(لتنزل حليمه لتجد السفره مملؤمه من ما لذ وطاب)

حليمه: بصوت عالي انتي يا مرا انتي وهيا مين اللي رص الوكل ديتي
عفاف: انا ياحليمه في حاجه ويكون ف علمك انا كسرت الجفل بتاع التلاجه وكمان كسرت جفل اوضه الخزين
حليمه: والله لا كسر عضم اللي خلفوكي
عفاف: طاب جربي مني وانا اروح اعملك محضر يا بتوع المخدرات
حليمه: بخوف يا بت ده انا بهزر معاكي طاب ده انا حتي هجعد اكل معاكم
عفاف: ايوه كده ناس تخاف
حليمه: خلاص بجا يا مرت ولدي

(اما دهب وفاتن كان وصلو الي منزلهم)

ليلي: بفرحه كتي فين يابت انتي
فاتن: اسكتي يا اما احنا كنا مخطوفين حليمه الله يحرجها خلت اخوها يخطفنا
(لتضرب ليلي علي صدرها)
ليلي: يا مري
دهب: الله يجطعك يا فاتن ايه اللي خلاكي تجوليلها
ليلي: اسمعي يا دهب انتي السبب ف اللى حصل انا لازم اجول الحجيجه
دهب: اسكتي يا خالتي
ليلي: انا امك مش خالتك اسمعي يافاتن انتي بت شريفه اختي الله يرحمها وابوكي يبجا محمد البكري
دهب: انتي بتجوللي ايه
ليلي: ما انا مش هستني لما تحصلكم نصيبه
فاتن: بس انا بتك يا اما
ليلي: له والله انتي بت اختي بس انا زورت ف شهايد الميلاد عشان كت عايزه دهب بتي هيا اللي تورث
دهب: مكفاياكي بجا ارجعي يا دهب عن اللي ف راسك
فاتن: انا كت حاسه عشان كان بيعاملني معامله زينه بس ازاي دهب عارفه وتخبي علي
ليلي: طمعت زي ما انا طمعت حجك عليا يا فاتن
فاتن: بطيبه خلال ياخالتي انتي بردك ربتيني وانا معايزاش ورث ولا حاجه ولو عايزاه يا دهب خديه خدي كل حاجه
دهب: انا معيزاش حاجه عشان الحكايه كبرت جوي
ليلي: ما انا جولت كده من الاول
دهب: طاب جوليلي اعمل ايه
ليلي: ناخدو بعضينا ونرجعو بلدنا
دهب: مش هينفع ده فيه نصايب
ليلي: جوليلي فيه ايه
دهب: هحكيلك كل حاجه بس جوليلي اعمل ايه
ليلي: جوللي يابتي

(لتقص دهب لهم كل ماحدث من عبدالسميع)

ليلي: يا نصيبتي اسمعي يا دهب انتي تروحي بالتسجيل ده المركز وتنجي نفسك وهما هيجولولك تعملي ايه فاتن وعشان تنجي جاسم كمان حرام مظلوم
دهب: انا هلبس النجاب واروح
ليلي: روحي ربنا معاكي

---

 •تابع الفصل التالي "رواية صراع القاسم" اضغط على اسم الرواية 

تعليقات