رواية عشق ابيض واسود الفصل الثالث عشر 13 - بقلم عائشة الكيلاني
سمر وقفت بتجمدة مكانها كل واحد حقيقي واقف رجليه مش شيله لكن اسر فاق قرب منها مسك ايديها اتفجا ان مفيش نبض لانها كانت ماتت لكن كدب نفسه اتصل بالدكتورة وهو قفل الفون بيبصلها بصدمة و قلق بيبص حواليه سمر كانت قعدة على الارض و واخدة هنا في حضنها:- قومي يا هنا قومي يا قلب امك ، قومي و اوعدك انى هصلح كل حاجة حصلت ، هعتذر لام ادهم و احب على راسها بس قومي يا بنتي متكسرنيش يا هنا انا عايشة علشانك
نورا كانت واقفة حطه ايديها على راسها و بتعيط شهد بتبص لهنا بدموع و حزن و هى بتضغط على ايد عماد عاصم وشه خلي من التعبير لا هو زعلان ولا مضايق مش فارق معاه حيات اخته أما عند لبنى كانت بتسرح لنور شعرها بحنان
عملت ليها ذيل حصان و لفتها ليها :- مالك يا حبيبتي بتعيطي ليه يا نور اي الدموع دى حد مننا زعلك
نور هزت راسها بنفي و مذلة بتعيط :- انا خ خايفة لتيته تجبر بابا انه يتجوز و مراته تبعده عننا و تخليه يضربني و يخرجني من المدرسة ، زى ما بشوف في المسلسلات و الافلام بابا اخر فترة كان قاسي على ماما اوى مكنش بيقعد معايا كل الى عليه شغل شغل و احنا برا حساباته انا مش عايزة حد ياخد مكان مامي لا عندي ولا عند بابا
قالتها بارتعاش و انهيار خوف خوف من سيطرة سمر على ابوها انه يتجوز لبنى مسحت دموعها و خدتها في حضنها بتحاول تطمنها. :- لا عاش ولا كان الى يفكر ياذيكي و انا و عمو اسر موجودين بابا بيحبك يا نور و مستحيل يسيبك أو يسمع كلام حد بابا كبير و عاقل و بعدين مين قالك انه مش بيحب ماما أو انتي و اخوكي
لبنى طالعت نور من حضنها و مسحت دموعها تاني و قبلت راسها قعدتها على قدميها و حضنتها :- بابا كان بيحب ماما اوى ممم بس مكنش بيحب يعبر عن حبه ليها أو مكنش عارف يعبر عن دا
نور بوجع:- حتي لو طردها بالبس البيت و يقول ليها كلام وحش ويضربها قدام تيته و طنط نورا و سماح و شهد و عمتو ، قال ليها يا حرامية و الكل قعد يقول انها سرقتهم مع ان ماما مش كدا ، امى عمرها ما بصت على الى في ايد غيرها
لبنى بصتلها بصدمة :- نور انتي بتقولي اي عيب كدا
نور بدموع و انهيار:- لو حضرتك مش مصدقني اساليه أو اسالي تيته الى فضحتها في الشارع و قالت انها حرامية انا مكنتش نايمة سمعت كل حاجة لانى صحيت على صوت بابا و هو بيضرب ماما و بيجرها في الارض ، انا مش عايزة اروح لبابا تاني ارجوكي يا خالتو بلاش تسبيني معاهم ابوس ايدك
لبنى بعدت ايديها بسرعة و حضنتها بقوة و دموع من كلامها خوف عليها إزاي طفلة تشوف كل دا لا دا شافت و سمعت كمان كانت بطبطب عليها و بعد ما اخدت عهد على نفسها قدام ربنا انها مش هتسيبها غير و هى في حياة افضل لكن كمان قلبها اتوجع على منى الى كانت عايشة و مستحملة و ساكته بس علشان عيالها اما في بيت سمر في شقة شاهين
شاهين واقف قدام الدولاب :- منى هو فين التشيرت الاسود الى جايبو جديد
منى :- عندك في الرف الى تحت لتاني مرة اقولك مكانه
كانت بتقولها و هى بطبق الهدوم
شاهين قعد قدامها اخد الهدوم منها مسك ايديها:- تعرفي انكي احلي حاجة في حياتي
منى بصتله بابتسامة:- دا بجد ولا تريقة
شاهين:- والله العظيم منى انتي كل حاجة في حياتي
منى ابتسمت بمرارة بصتله بعتاب:- اومال ليه يا شاهين ليه عملت فيا كدا ، ا انا اترجيتك و كنت هبوس ايدك انك تسمعني ، انت طالعتني من بيتي بطريقة إبليس نفسه ميرضهاش ، كسرتني من جويا مع ان انا قولت ليك انى مليش غيرك بلاش تكسرني يا شاهين
شاهين بدموع:- مكنش قصدى يا منى حطي نفسك مكاني الدهب و حاجاتهم في دولابك و غير كدا غلطي في امى
منى نفضت ايديها من ايديه و قامت لفت وشها الناحية التانية:- لانها ست ظالمة لانها بتستنا اقرب فرصة و تذليني اتجوزتني ليه يا شاهين علشان امك تبيع و تشتري فيا ولا علشان ابقا خدامة ليك و لى العيلة انت عمرك ما حبتني انت اصلا مش بتحب نفسك يا ابنى هتحبني ازاى
شاهين :- لا يا منى انا بحبك والله العظيم انا عايش علشانك انتي و
كان هيكمل كلامه بس منى اختفت ايوة شاهين بيتخيلها و بيقعد يتكلم معاها بالساعات لانه بقا مريضي نفسي كل الى عليه انه يكلمها و يشوفها فين ما يروح ( هو انا بعيط ليه دلوقتي)
شاهين حط ايديه على راسه
بوجع و عينيه بدور عليها خرج من اوضته كانت قعدة على الروكنة و مسكة الريموت:- مش وقت ماتش خالص المسلسل هيبدا و انا بحبه بقولك اي ما تفكك من الماتش و تعال اقعد معايا نتفرج عليه مع بعض زى زمان يووو يا شاهين دائما بتنسي حاطط المفاتيح فين ، المفاتيح على الجزامة يا سيدى بتقولك انا اهو ، الى واخد عقلك
شاهين بحب و ابتسامة:- مفيش حد واخد عقلي ولا قلبي غيرك يا حبيبتي
منى بابتسامة:- والله
شاهين:- والله
منى:- و انا كمان بحبك اوى
شاهين بص على مكانها بوجع و على الشبشب بتاعها مسح دموعه لكن نزل بسرعة على صويت و انهيار سمر نزل جري دخل اوضة هنا كانت الدكتورة خارجة من الاوضة و كلهم متجمعين حواليها
سمر بتصرخ بانهيار :- بنتييي لا لا بنتي عايشة اااه يا بنتي بنتي لا لا
فضلت تصوت لحد ما صوتها راح و اغمو عليها في بيت اهل لبنى
ياسمين مستخبية وراء ابتهال :- اوعي تتحركي يا ماما
مروان بعصبية:- ابوس ايدك يا امي بلاش تدخلي بينا ولا تدفعي عنها هي عارفه عملت اي
ياسمين بعفوية و هى مستخبية وراء ابتهال:- اوعى تتحركي يا ماما و بعدين عملت الى محدش عملوا ربنا جعلي سبب في رجوعهم لبعض و هى مبسوطة و انا قولت نسبت احكيلك متبقش خنيق بقا اي الارف دا دى مش عيشة
مروان:- يعني غلطانة و لسانك طويل و بتبجحي يا ماشاء الله عموما لينا بيت نتكلم فيه والله ما هسيبك و حيات امي مانا سيبك
ابتهال بصتله:- وحيات امك و ابوك ما هى مروحة معاك اطلع برا و خد الباب في ايدك ياسمين ها تبات هنا
مروان:- بتقفي في وشي علشانها يا امى
ابتهال:- و اقف قدام الجن لو ها ياذيها اي هتتجن على امك يا مروان يا خسارة تربيتي فيك يا خسارة و مية خسارة اطلع برا و لو تعقل ابقا تعال خدها متخفيش يا سمسم ولا يقدر يقربلك ، ابقا بقا يا موكوس روح اشتكيها في المحاكم علشان اربيك يلا اطلع برا يلا من هنا
مروان بعصبية:- طب والله العظيم ما هسيبك يا ياسمين الكلب ولا هسيب حقي و يانا يا انتي
مروان خرج من الشقة و رزع الباب ابتهال بعدت ياسمين عنها و بصت ليها بغيظ:- مش كنتي تفهمني الاول علشان ادافع بقوة عجبك كدا و انا زى الاطرش في الزفة ماشي يا ياسمين على اوضك
ياسمين كانت ها تتكلم:- ب
ابتهال:- هشش ولا كلمة و يلا اتصلي بى التانية لحد ما اروح اجيب العيال من المدرسة كفاية عليها الى بتعملو في بيتها نشيل عنها شوية انتي رتبي بس اوضك لحد ما ارجع و هى تكون جت ماشي خدي بالك من نفسك و بلاش حركة كتير اقولك روحي نامي لحد ما نجي ماشي و بالليل ابقا اروح لى لبنى اطمن عليها و اشوفها لو في حاجة هتتعمل اعملها ليها و ارجع هقفل من برا بدال ما تقومي سلام
عند اسر في المستشفى
الدكتورة خرجت بهدوء:- للاسف يا استاذ اسر
اسر بخوف:- اوعي تقوليها ماما
الدكتورة:- مامتك عايشة بس للاسف جلها جلطة أثرت على الكلام و المشي للاسف مش هتقدر تمشي ولا تتكلم
اسر بصلها بصدمة ووووو
•تابع الفصل التالي "رواية ابيض واسود" اضغط على اسم الرواية