رواية بيت العائلة الفصل الثامن 8 - بقلم مريم امين

 رواية بيت العائلة الفصل الثامن 8 - بقلم مريم امين

يت العائله 🏠🌺
                                    part 8
مسك في التلفون 
ريماس: انتي هتروحي رنيم الشركه 
مسك: ايوه بصراحه انا متحمسه اشوف الشركه و كمان هروح عند ميرال اوديهم المسقعه اللي بيحبوها 
ريماس: ماشي بس متعوقيش 
مسك ليه انتي مش هتروحي 
ريماس بسرعه: لا ؛ اقصد يعني مش هينفع اسيب بابا في الزيارة 
مسك بشك: بابا برضو ولا دكتور بابا 
ريماس برتباك: ايه دكتور ايه لا طبعا 
مسك: علي العموم متعوقيش سلام 
و قفلت مسك الفون و ذهبت الي ميرال في المحل 
                               ~~~~~~*
عند رنيم 
ايه زميله رنيم في المطبخ 
ايه: بقولك ايه يا قلبي روحي ودي القهوه للمدير عقبال مااشوف مولي هانم  قلتها بسخرية 
رنيم: بس انا معرفش المدير فين ده 
ايه: المكتب اللي في الوش علي طول 
و بل فعل ذهبت رنيم للمكتب و استأذنت المدير سمعت صوت اتفضل 
رنيم: القهوه يا استاذ 
المدير: تمام حطيها هنا 
رنيم بصدمة: انت  ! انت اللي جابك هنا  ؟ ثانيه بس انت المدير 
دياب بسخرية: طلعتي نصحه و بتلقطيها و هيا طاير 
رنيم بزهول: يعني انا شغاله عند واحد حاول يتحرش بيه "طب انا عاوزه اقدم استقالة 
دياب ببرود: مينفعش عشان دخلتي الشركه و محدش يخرج غير باذن مني انتي فاهمه 
رنيم بعصبيه: يعني ايه هو بل عافيه 
دياب ببرود: اه اذ كان عجبك يلا اخرجي عشغلك 
رنيم بغيظ تركت المكتب و رحلت 
                      ~~~~~~~~*
عند ميرال و هي بتغني 
بقولك ايه يا قمر ممكن اخد ورده 
ميرال و هي بتلف 
ميرال بفرحه: كوكي انتي جيتي هنا ازاي 
مسك بابتسامة: ايه رايك فى الموفجه دى ؛ قولت اعمل مفاجأة ليكي و رنيم 
ميرال بحب: و احل موفجه يا حياتي  ' ها قوليلي جبتي معاكي ايه 
مسك: حظر فظر عامله مسقعه 
ميرال: بجد ده انا بحبها اوى 
مسك طب يلا عشان متبرتش 
و هما يتحدثو دخل مراد 
مراد: لا لا ده انا حماتي بتحبني 
ميرال: اهلا استاذ مراد اتفضل معنا 
مسك: يتفضل في مين ده انتي تعرفي 
ميرال و هي بتخبط مسك في ايديها 
ميرال بوشوشه: اسكتي الله يخربيتك ده مراد 
مسك بصوت عالي نسبية: هو ده بتاع الورد و الكرت 
هنا بقا تبسّم مراد 
ميرال: اسكتي بقا هضفضحيني 
مراد: اي ده انتو مش هتاكلوني ولا ايه 
ميرال: لا طبعا اتفضل بس دي مسقعه 
مراد: ايه ده بجد ده انا بحبها اوى يلا وسعو كد عشان اكل 
بل فعل بدأت ياكلو مع بعض في هزار و ضحك 
مسك: يلا انا همشي 
ميرال: ليه بس ما انتي قاعده معايا 
مسك: لا عشان هروح لي رنيم 
اتشرفت بمعرفتك يا استاذ مراد 
مراد: ده الشرف ليا اني عرفت اخت حبيبتي اقصد ميرال 
مسك بابتسامة: يلا سلام يا اخت حبيبتي 
                         ~~~~~~~~~* 
عند رنيم 
رنيم: يعني ايه بقا انا مش هعرف امشي من الشركه دي 
ايه: ايه يا بنتي انتي بتكلمي نفسك 
رنيم بغيظ: لا ولا حاجه  
ايه: طب روحي ودي القهوه للمدير 
رنيم بخضه: مدير ايه انا مش رايحه للمدير 
ايه: لا مش استاذ دياب ده استاذ غيث 
رنيم: اذا كان كده ماشي هاتي 
و بل فعل ذهبت رنيم للمكتب غيث و استأذنت و سمعت صوت اتفضل 
رنيم: اتفضل 
غيث: انتي اللي جابك هنا 
رنيم بصدمة: انت ده انتو عصابه بقا 
غيث بضحك: طب اهدي 
رنيم بغيظ: يا عم غور انت و هو 
تركت و مشيت 
غيث بضحك اكتر: دي مجنونه ده ولا ايه 😂
غيث: لما انزل اتغداء 
                      ~~~~~~~~*
عند مسك 
مسك وهي بتلف الشركه: واو كل دي شركة يا بختك يا بت يا رنيم 
مسك و قفت شخص 
مسك: لو سمحت ممكن اعرف فين المطبخ 
غيث و هو بيبص عليها من فوق لتحت 
غيث بتصفير: ايه القمر ده كلو 
مسك: افندم بتقول حاجه 
غيث: بقول اطلعي فوق تاني أوضة علي اليمين 
مسك: ماشي شكرا 
غيث: استني بس انتي جايه لمين 
مسك: انا اخت رنيم اللي بتشتغل هنا 
غيث بغمزه: صلاة النبي انتو كلكم حلوين كده 
مسك: وانت مال اهلك 
غيث بغمزه: طب ليه الغلط 
مسك: ايه الرخامة دي 
غيث بوقاحه: اموت انا 
مسك: متموت ولا يكلك اطر انا مالي 
وكانت لسه هاتمشي رجعت تاني 
غيث: ايوه كده الصناره غمزت 
مسك: يعم انت عبيط ولا ايه 
انا جايه اقولك ان المشكله الغمزة العين دي ليها علاج روح لاي دكتور يكتبلك علي علاج بدل ما انت عبيط كده 
و تركتو و هو لسه في صدمه 
غيث بذهول: بتقول عليه عبيط دي هما كلهم عياله مجنين 
                          ~~~~~~*
عند رنيم 
مسك بصوت عالي: مفاجأة 
رنيم بخضه: ايه في ايه المطبخ بيولع 
مسك بضحك: ايه يا بنتي كنتي نايمه ولا ايه 
رنيم: مسك حبيبتي ايه المفاجأة الحلوه دي 
مسك: ايه رايك كنت عند ميرال و قولت اعدى عليكي انتي كمان ان ما انا عامله مسقعه قولت لازم تاكلي منها 
رنيم: طب حتي عشان انا جاعانه
و بداوة ياكلو وو يتبع 

•تابع الفصل التالي "رواية بيت العائلة" اضغط على اسم الرواية

تعليقات