رواية بيت العائلة الفصل السادس 6 - بقلم مريم امين

 رواية بيت العائلة الفصل السادس 6 - بقلم مريم امين

هنا بقا حس بكف نزل علي وشه 
دياب بصدمة 
رنيم بغضب: انت ازاي يا حيوان تقربلي كده 
ايك تقرب مني تاني انت فاهم 
تركت رنيم الحمام و هو لسه في صدمه 
دياب بصدمة: دربتني قلم 
دياب بغضب: انا دياب الصياد اكل كف من حت بت ولا راحت ولا جت طب وديني لرد القلم 10 
دياب خرج من الحمام في قمه غضب و دخل أوضة المدير 
المدير: اهلا وسهلا دياب الصياد بنفسه عندي اتفضل حضرتك 
دياب بتكبر: اهلا 
المدير: اتفضل حضرتك في حاجه 
دياب: اه في واحده بتشتغل هنا اسمها رنيم كنت عاوزه تشتغل عندي في الشركه 
المدير: اه بس 
دياب: مفيش بس هيا القهوه بتاعتها عجبتني و عايز تشتغل عندي و انت هتاخد نسبتك 
المدير: و انا مينفعش اقولك لا
دياب: يبقا اتفقنا بكره تيجي الشركه 
المدير: تمام 
خرج دياب من غرفة المدير اتجه الي غيث 
غيث: ايه يا ابني كل ده انت عملت في البت ايه 
دياب: ولا حاجه اعمل فيها ايه يعني  ؛ يلا عشان نمشي 
غيث: مع اني مش مصدق بس يلا 
و ذهبو غيث و دياب الي الشركه ي لاكمل عملهم
عند رنيم 
مي: المدير عايزك 
رنيم: مش عارفه عايزني في ايه 
مي: والله مش عارفه روحي شوفي عايز ايه 
و بل فعل ذهبت رنيم للمكتب المدير 
اتفضلي يا انسه رنيم 
رنيم: حضرتك عايزني في حاجه 
المدير: من بكره هتسلمي uniform لي مي 
رنيم بخوف: ليه حضرتك انا عملت حاجه 
المدير: لا هتروحي تشتغلي في شركه الصياد دي اكبر شركه في الشرق الاوسط 
رنيم: بس 
المدير: مفيش بس انتي هتاخدي الطاق تلاته 
رنيم بفرحه: بجد 
المدير: خدي العنوان اهو *******
                     ########*  
عند ميرال  
ابراهيم: باباكي عامل ايه دلوقتي 
ميرال:والله يا عمو الدكتور بيقول الحاله مستقرّ 
ابراهيم: ربنا يقومو بسلامه 
ميرال: يارب 
و هما يتحدثو دخل شاب يقال عنه مالك جمال 
مراد: ازيك يا عم ابراهيم يا عسل انت 
ابراهيم: ازيك يا مراد يا ابني 
مراد: كويس الحمدلله  ؛ مين الموزه مراتك يا واد يا شقي 
ابراهيم: عيب يا واد هو بعد الشيبه عيبه اتجوز انا مستحيل اتجوز بعد ابتسام 
دي ميرال بنت كويسه بتشتغل عندي هنا 
مراد بغزل: و هي كويسه و حلو اوى 
ابراهيم: يا سلام 
مراد: اقصد عايز بوكي ورد حلو زيك كده 
ابراهيم: عيني  ؛ يا ميرال 
ميرال: نعم يا عمو 
هاتي بوكي ورد بشمهندس مراد 
ميرال: حاضر يا عمو 
و بل فعل ذهبت لاحضار باقه ورد 
ميرال: اتفضل 
مراد: اهو ده جمالك ولا جمال اللي جنبك 
ميرال: افندم بتقول حاجه 
مراد: بقول السلام عليكم 
مراد: عاوزه حاجه يا عم ابراهيم 
ابراهيم: عاوزه سلمت متغبش 
مراد: مغبش ايه ده انا كل يوم هاجي 
استوب 
مراد الشفعي: يبلغ من العمر 33 عام ذو العيون الزرقاء 
بشره امحويه مفتول العضلات يمتلك شركات بناء 
حاجه كده قمر 😂
نرجع 
عند ريماس في المستشفى 
يوسف: انسه ريماس ممكن لحظه 
ريماس: افندم في حاجه 
يوسف: ممكن اتكلم معاكي قبل متقولي حاجه بخصوص ولدك 
ريماس: تمام 
يوسف: اتفضلي نروح كفتريا 
و بل فعل ذهبت ريماس 
يوسف: اول باباكي كويس و حالته مستقره ثانيه كنت عاوزه اتكلم في موضوعي انا وانتي 
ريماس باستغراب: موضوع ايه ده 
يوسف: بصراحه انا بحبك من اول يوم شفتك في وانتي كل يوم بتيجي تزوري باباكي تعلقت بيكي و عايز اتجوزك بس مستني استاذ جلال يقوم بسلامه 
ريماس:  بتحاول تخبي البتسامه: اهو انت قولتها لما بابا يقول بسلامه 
يوسف: بس 
ريماس بتحاول الفرار من امامه 
ريماس بخجل: بعد اذنك انا اتاخرت 
و ذهبت الي الخارج مسرعه
يوسف: يعني ايه لما بابا يقوم افهم من كده انها برضو بتحبني 
يوسف بفرحه: ايوه بتحبني  وو يتبع 
✍🏻   بقلم« Mariam amen» 🦋🥰
تفاعلو يا قمرات 🥰

•تابع الفصل التالي "رواية بيت العائلة" اضغط على اسم الرواية

تعليقات