رواية بيت العائلة الفصل الخامس 5 - بقلم مريم امين

 رواية بيت العائلة الفصل الخامس 5 - بقلم مريم امين

بيت العائله 🏠🌺
                                  Part 5 
نزلت رنيم امام مطعم فخم 
رنيم دخلت رنيم مكتب المدير 
رنيم: السلام عليكم 
المدير: و اتفضلي يا انسه رنيم  ؛ 
رنيم: هو انا هشتغل امتي 
المدير:دلوقتي  ؛ هتاخد  Uniform من انسه مي 
رنيم: طب uniform عبارة عن ايه 
المدير: بنطلون و تشرت 
رنيم: بس انا مش بلبس بناطيل 
المدير: بس ده سستم المطعم ؛ وانتي اصلا في المطبخ يعني مفيش حد هيشوفك 
رنيم: تمام 
و بل فعل بدأت رنيم في الشغل 
                   #########*
عند ميرال 
ميرال: الو 
مسك: ايه يا بنتي لسه بدوري 
ميرال: اه والله لسه  ! استني خليكي معايا 
دخلت ميرال محل ورد 🌷
ميرال: السلام عليكم 
ابراهيم: عليكم السلام 
ميرال: لو سمحت يا عمو طلب انسه للعمل 
ابراهيم: ايوه يا بنتي.'عايزة تقف معايا هنا 
ميرال بفرحه: بجد يا عمو طب ممكن انزل اشتغل امتي ابراهيم: لو عاوزه من دلوقتي بس احكيلي عندك 
ميرال بفرحه: انا اسمي ميرال عندي 27 سنه قعد بعد ثانوي عام 
ابراهيم بابتسامة: و انا عمك ابراهيم صاحب المحل و زي باباكي
 ميرال: ايه ده انا نسيت مسك 
ميرال بابتسامة: الو يا كوكي 
مسك: ايه كل ده 
ميرال: باركيلي يا كوكي لقيت شغل و هبدا من انهارده 
مسك بفرحه: الف مبروك ياقلبي؛ طب اقفل انا دلوقتي عشان تشتغلي 
ميرال: ماشي سلام 
مره اسبوعين علي ابطالنا مفيش اي جديد 
في شركه دياب الصياد 
غيث: انت يا بني 
دياب بنتباه: ايه دخلت امتي 
غيث: انا موجود هنا من بدري بس انت مش هنا 
مالك شارد في ايه 
دياب: في دينا اللي بتحاول تقرب مني 
غيث: يا بني دي مريضه 
دياب: مش عارفه والله اعمل ايه معاها 
غيث: طب فكك من الكلام ده تعال نفطر بره 
دياب: مليش مزاج اخرج بره 
غيث بتمثل: كده يا بيبي انا بقولك تعالا نفطر بره تقولي لا كده خصومه 
دياب: في ايه استرجل كده 
غيث: طب يا حبيبي هستناك في العربيه  
غيث: اه بقولك متاخرش عشان بتشقط هههههه 
دياب و هو بيحدف الملف علي غيث 
دياب بغيظ: طب امشي 
و ذهبو غيث و دياب المطعم 
عند رنيم 
مي: رنيم ممكن تشوفي الترابيزه 3 عشان احمد مشي 
رنيم: بس انا 
مي: معلش عقبال ما اخلص الاوردر اللي معايا 
رنيم: ماشي 
رنيم و هي ذهبا اللي الترابيزه 
غيث: ايه رايك في المطعم 
دياب: ماشي حاله 
رنيم: اخد الاوردر 
غيث:  ~ ~ ~ ~ ~ ~  ~ ~
رنيم: تمام حضرتك و البشمهندس ايه 
دياب و هو بيرفع عنيه عليه 
دياب و هو بيتفحص جسمها بوقاحه 
دياب: جسمك جامد 
رنيم: افندم بتقول حاجه 
غيث و هو بينقذ الموقف 
غيث بسرعه: اه بيقول اسمك حلو رنيم اسم جميل 
رنيم: شكرا 
غيث: اه هتيلو زي 
رنيم: تمام 
و هي بتنسحب من المكان كان في عيون بتراقب 
دياب بوقاحه: اوف دي جامد اوى 
غيث: اسكت الله يخربيتك هتعمل مشكله 
رنيم و هي بتقدم الاكل يارب الاكل يعجبكم 
دياب و هو بيمسك ايدها 
دياب: مش انتي جايبا اكيد حلو 
رنيم و هي بتسحب ايدها 
رنيم: انت قليل الادب ازاي تمسك ايدي كده 
غيث بسرعه: هو مكنش قصدو و 
رنيم بغضب: ازاي ميقصدش علي العموم بعد اذنكم 
وتركت المكان و ذهبت الي المطبخ 
غيث: ايه يا ابني اللي عملتو ده 
دياب: حلو و شرسه و انا بحب النوع ده 
دياب: هروح الحمام 
دياب و هو ذاهب الي الحمام 
غيث: تعال هنا رايح فين 
تركو و ذهب 
عند رنيم 
رنيم: اه يا بطني وجعاني اوى 
مي ممكن تقفي عقبال ما ادخل الحمام 
مي: ماشي ياقلبي 
و بل فعل ذهبت الي الحمام 
رنيم: اه يا بطني الحمدلله اني عامله حسابي و معايا واحده في الشنطة 
و هي خارجه من الحمام دخل دياب 
رنيم: انت ازاي تدخل حمام السيدات  اخرج بره 
دياب: استني بس انا جايه اعتذر منك  
رنيم: مفيش حاجه خلاص 
دياب: لا ازاي بس لازم تعذريني اول مره اشوف بنت بل حلاوه دي 
رنيم: افندم 
دياب: مش قصدي بس اول واحده تشدني كده 
دياب بخبث: اول مره يشدني عيونك و جسمك و شفيفك و بيميل عشان يبوسها ووو 
دياب بصدمة ووو يتبع 
بقلم «Mariam amen» 🥰🦋
تفاعلو يا يا سكاكر 🎀

•تابع الفصل التالي "رواية بيت العائلة" اضغط على اسم الرواية

تعليقات