رواية غرام و انتقام الفصل الخامس 5 - بقلم مروة البطراوي

 رواية غرام و انتقام الفصل الخامس 5 - بقلم مروة البطراوي


تعالت ضحكاتها بسخريه لدرجه أن نفس الأشخاص تعجبوا لانفعالتها و أخذوا يرددون كلمه crazy>>ظلت تشير الي المقبرة بحركات هستيريه و هو ينظر اليها و الي عبد الغفور عن بعد ليستطرد قائلا

-أنا بدور عليكي في الجامعه بقالي فترة..بس الغريب اني ألاقيكي هنا..هو انتي مسافرة تكملي تعليمك هنا؟...بس بتعملي ايه قدام مقبرة المرحومه.

ابتسمت بسخريه قائله

-أمر ربنا بقي..ايه مش واخد بالك من الاسم ولا حاجه...دي ملاك أختي..و بعدين انت ايه اللي جابك هنا..أخوك مات انت كمان و جاي مدريد علشانه؟

جحظ بعينيه عندما أخبرته أنها شقيقتها هو لم يجهد حاله يوما ما لمعرفة اسم ملاك بالكامل ترك كل شئ بيد عبد الغفور هنا تذكر كلمات والدته..عندما اتهمته باغتصابها و أكدت له أنها رأت صورتها بهاتفه..لم يجهد حاله في البحث و التدوير في هذا الأمر وها هي النتيجه حاول مدارة الأمر قائلا

-أنا عارف المرحومه بالاسم بس..عمرى ما شفتها..انتظرت اليوم اللي تيجي فيها علشان أعزيكي..البقاء لله..بس متوقعتش انك تبقي أختها.

نظرت له ملك شذارا قائله

-عارف المرحومه و محاولتش مرة تساعدها..انت تعرفها منين انت كمان..تكونش انت و الواطي صاحب المستوصف اللي اغتصبها. اصحاب ..طبعا دلوقتي تلاقيك مستغرب.

أكد له استغرابه قائلا

-أكيد مستغرب..أصل أنا معرفش ان ليها أخت الا لما ماتت..و المفروض اني مش أهتم للأمر..بس أنا طول عمرى بهتم لأمر غيرى...

تذكرت ملك طلب العون له ورفضه مساعدتها فاستهزأت به قائله

-استني استني...مين ده اللي طول عمره بيهتم يساعد غيره؟..الدكتور هادي باشا؟..الكلام ده تضحك به علي عقل أختي..أو الدكتورة نادرة.

واستطردت بوقاحه أكثر قائله

-ايه نسيت يا هادي..انت لو تعرف حكايه ملاك وفعلا ساعدتها زى ما بتقول..كنت يومها و أنا بتصل أستنجد بيك فيدتني..بس للأسف انت طلعت واطي.

تنهد هادي قائلا

-هي يومها جاتلنا الفيلا الصبح..بعدها جدي توفي..وانتي اتصلتي في نفس الوقت يا ملك..و و الدتي كانت شاده معايا و أمورى ملخبطه.

شهقت ملك جاحظه وقالت

-لا مش معقول انت أخو المجرم..و جالك عين يا واطي تقبل ان أخوك يعمل كده مع ملاك ..طب و كنت عارف اني أختها صح..أه ما احنا لقمة طريه.

حزن لما تتفوه به ورد قائلا

-الواضح ان مهما أبرر أي حاجه انتي عمرك ما هتصدقي..بس عايز أقولك حاجه أنا مش واطي زى ما انتي فاهمه..لو أقدر أجبره علي جوازتها كنت عملت.

هزت رأسها بيأس قائله

-مفيش حاجه تطفي النار اللي جوايا غير اني أنتقم منك ومنه..انتي عارف اني مليش غيرها..عارف انها عمرها ما أذت حد..ذنبها الوحيد انها حبته.

أغمض عينيه بتعب قائلا

-سنين و أنا شايل وصمه عار أبويا علي كتفي..أبويا الخالق الناطق هو..وهو كمل مسيرته..عمرك ما هتحسي احساس اني ديما متهم علشان أبويا قذر.

ابتسمت ملك بسخريه قائله

-كنت هقدر كل اللي انت بتقوله ده..بس لو كنت صارحتني بالحقيقه..انت واحد كداب يا هادي...مش هصدقك حتي لو عبد الغفور التابع بتاعك أقسملي.

عن اذنك.
😺😺😺 #موكا_سحر_الروايات رواية #غرام_وانتقام

ذهبت الي منزل عبد الغفور لتمكث به وسط ذكريات شقيقتها التؤام أما عن تؤامها فكانت في عالم يجمعها بوالدتها و أبيها..تحسرت الأخرى و تمنت أن تكون بنفس العالم لتشبع رغبتها في ضمهم و اشتمام رائحتهم أه لو يعيدكم الزمن لأشتم رائحتكم فقط..شعور يتدفق بداخلها يحجب عنها الهواء تريد رؤيتهم..نسيمهم يجتاح حرارة روحها...تود أن تذهب في نومتها الأخيرة...لتفيق علي تلك الضمه...

عند سفيان بعد اختفاء ملاك ارتاح كثيرا حتي أنه لم يجهد حاله في البحث عنها خاصة بعد ما تسببت في الانفصال عن ابن عمه ..عزم أمره علي السفر ولكن أراد أن يفتعل شئ بصديقته الجامعيه التي رفضت الارتباط به و مع ذلك هاتفته لتقوم واجب التعزيه عرض عليها أن تأتيه لتقابله في الفندق الذي يمكث به قبل سفره لم تتردد ولم ترفض طلبه بل امتثلت اليه و كعادته كان يجلس في المقعد أمامها وهي علي فراش غرفته..استيقظت رويدا ونظرت حولها بقلق لتجدها غرفه أنيقه لا تناسب غرف الفندق...لتعلم أنها الأن في بيته و تتأكد أنها وقعت في الفخ..خاصة أنها أغلقت هاتفها حتي لا يعرف موقعها من خلال أي جهاز تتبع يضعه والدها أو زوجها الطبيب ..نظرا لعمل والدها بأمر الاتصالات

ابتسم اليها بسخريه قائلا

-صبحية مباركه.

نهضت وهي تمسك رأسها تفركه من الصداع من أثر المشروب الذي احتسته معه ونظرت اليه بتشويش
ثم انتبهت للمكان الذى فيه و انتفضت بذعر قائله

-انت جبتيني هنا ازاي؟

عقد ذراعيه فوق صدرها و تنهد بارتياح و ابتسم بتشفي قائلا

-قلتلك هجيبك يا حلوة..هتروحي مني فين يا نهال؟..العجيبه اني متعبتش نفسي زى ما تعبت مع غيرك..انتي اللي حبيتي توجبي معايا..بنت أصول.

عقدت ما بين حاجبيها بخوف شديد قائله

-ايه اللي انت بتقوله ده..هي دي جزاتي يا سفيان؟..
ثم لطمت خديها
وبعدين أنا عملت ليك ايه..بابا هو اللي رفضك..
ثم وجهت سبابتها تضربه في صدره بكل غضب
_و أنا قلت لك مستعده أهرب معاك انت اللي رفضت.

اتسعت حدقة عينيه بسخريه قائلا

-ده اللي قدرتي عليه..أهرب معاك يا سفيان..طب و أنا أصرف عليكي منين يا روح سفيان..انتي اللي أخدتي رفض أبوكي حجه و جريتي عند الدكتور خالد ابن شريكه.

جائت لتبرر له موقفها و لكنه والها ظهره و استطرد بحقد قائلا

-طول عمرك وانتي في الجامعه كنتي ماديه..استغليتي شطارتي و بقيتي تطلعي و تنجحي علي اكتافي..كنت كل اما أقولك عايزة أتجوزك تطمنيني.

جحظت بعينيها عندما رأت كل الحقد بداخله نعم هي مخطئه عندما جائته برجليها و لكنها كانت لاتتوقع أن تنحرف بها القاعده الي الأسفل صرخت قائله

-هو انت كده بتنتقم صح؟..طب هتستفاد ايه من انتقامك؟..
و لكن لن تعطيه فرصه ليتشفي بها و ينتقم منها فضحت بسخريه منافيه للخوف الذى دب بها حتي أنه ظهر علي تقاسيم وجهه و هي تحاول اظهار الثقه
_عادي محدش يعرف اني معاك دلوقتي و أنا أصلا متجوزة جوزى مش هيقفشني .

انتفض و استدار اليها بغضب قائلا

-في ثانيه هقول كل حاجه..و كله بالاثبات من ساعة ما اتصلتي تعزيني يا متجوزة...بس حظك بقي اني مسافر وهعيش حياتي بره المستنقع ده.

انتفضت هي الأخرى من تهديده و اختارت الصمت و الذهاب بهدوء حتي لا يكشف أمرها علي يديه و ترمي في الشارع من قبل والدها و زوجها.و لكن هي لم تصمت للابد مثل غيرها
😉😉😉 #مروه_البطراوى جروب #موكا_سحر_الروايات

هاتفها بعد أن سمع من عبد الغفور أنها تود المكوث في مدريد عوضا عن شقيقتها و تعمل في مجال التمريض ومن ثم تستكمل دراستها كل هذا أثار ضيقه..ردت علي الهاتف وهي لا تعلم من يهاتفها ليأتيها صوته

-أنا عارف اني مقدرش أغير اللي في دماغك خصوصا و انتي في حالتك دي بس أنا هساعدك تعملي اللي انتي عايزاه بس هحاول أبقي معاكي بس ظروف والدتي صعبه أوى..اوعديني يا ملك لو أنا مرجعتش ليكي تاني اوعي تتهزى و تكملي تعليمك أنا عايزك ديما ناجحه.

شعرت بدقات قلبها كلها تنبض دفعه واحده...تحسست جبينها لتجد نفسها ساخنه نظرت الي يدها و جدتها متبلله بالعرق بالرغم أنهم في موسم الشتاء و ما أدراكم بموسم الشتاء في مدريد..انتفض جسدها لما قاله و تمسكه بها رغم تهربها منه..نطقت بدون وعي منها قائله

-بتقول ايه؟..هتسيبني من غير ما تجبلي حقي و حق أختي من أخوك للدرجه دي انت جبان و للدرجه دي حبك لأخوك؟

رد عليها بصوت غاضب لم تعهده فيه من ذي قبل حتي انها ارتعدت فرائصها لصوته الجلي وهو يصرخ فيها قائلا

-متخافيش يا ملك هجبلك حق أختك بس أطوله لأنه سافر و مش عارف سافر فين و بعدين ده ابن عمي مش أخويا.

كان يرد عليها و أنفاسه تتلاحق الا أن تنفس بهدوء و كأنه يلتقط أنفاسه بعد عدو مارثوني. ومن ثم أغلق هاتفه في وجهها لا يريد سماع منها توبيخا أكثر و عزم أن يعود الي موطنه و تركها ليعود لها مجددا..
💕💕💕 #غرام_وانتقام بقلمي #مروه_البطراوى

ثاني يوم عودته ذهب الي الجامعه و في فترة اختفاء ملك تقربت منه نادرة أكثر و تمنت عدم التقائه بها مجددا..ولكنه عاد متغيرا مما أثار ريبه نادرة و ظلت تطارده لتعلم ما يدور بداخله لدرجه أنه ثار عليها قائلا

-في ايه يا نادرة..مالك ارحميني..أنا واحد راجع من سفر و مرممطه كام يوم في بلد مش بلدي و انتي زن زن زن...أنا كويس بس تعبان .

اقتربته منه و عانقته رغما عنها قائله

-مامي يا هادي مصممه انك تيجي تخطبني..بتقولي الناس بقوا يتكلموا كتير و خلاص الحداد خلص بتاع جدك و انت ظروفك اتحسنت و هتفتح مستشفي خاص.

أخرجها من أحضانه بضيق قائلا

-أنا مش جاهز دلوقتي يا نادرة..في حاجات حصلت معايا و أنا مسافر خلتني أعيد حساباتي..بصي يا نادره أنا موعدتكيش بحاجه..و لا ضحكت عليكي.

أخذت تتمايل عليه و لا تبالي كلماته لكنه تملص منها فنهض بحده قائلا

-انت مش واخده بالك احنا فين يا دكتورة ..احنا في حرم جامعي..و ميصحش الأمور دي تخرج من دكتورة بتعلم الطلبه..اتفضلي علي مكتبك..
😀😀😀 #موكا_سحر_الروايات رواية #غرام_وانتقام

بعد انتهاء عمله ذهب الي المستوصف الذي باعه سفيان اليه في مقابل حفنه من المال ليكون باسم هادي الوزير و يكون ما تم به عائدا الي هادي

دلفت اليه وفيه بعد ما علمت من عبد الغفور فراش المستوصف أنه الحامي الأكبر لملاك استأذنت منه قائله

-حمد الله علي سلامتك يا دكتور هادي..ايه أخبار ملاك..ولدت صح.. طب و البيبي ولد ولا بنت..و اتسجل باسم مين..أنا أسفه بس هي وحشتني.و نفسي أسافر ليها.

كانت تفرك يديها بقلق وهي تسأله كل هذه الأسأله دفعه واحده ليرد عليها بجمود قائلا

-تسافرى فين بقي يا وفيه..كل شئ راح..ملاك تعيشي انتي و كنت مسافر علشان أشوف أختها و أعزيها و أعرض عليها أي مساعده...

أغمضت وفيه عينيها بحزن و تنهدت قائله

-الله يرحمها ..هي كانت تعبانه من قبل ما تحمل و كانت مش عارفه تعمل ايه ولا تخلص منه ازاي...كان نفسها يبقي بعيد عن أختها الصغيرة.

مال بجسده الي الأمام باهتمام و ابتلع ريقه و سألها

-وهو انتي كنت تعرفي ان ملاك ليها أخت؟بس ثواني كده ملك مش أختها الصغيرة يا وفيه..ملك أختها التؤام..الفرق ان ملك في كليه الطب.

اتسعت حدقه عين وفيه بذهول قائله

-ازاي..لا دي عيله و في ابتدائيه كمان..وكان ديما الدكتور سفيان يقولها هخطفها و أخلي عيل لا مؤاخذه يغتصبها و يقتلها و أخد أعضائها.

جحظ هادي بعينيه فهو لم يستوعب ما تحدثت به وفيه..هنا علم لما تفاجئ بملك كشقيقه لملاك ..لما اتهمته و الدته باغتصاب ملاك..أخفت ملاك سر خطيرا أن ملك شقيقه تؤام لها.
💪💪💪 #مروه_البطراوى جروب #موكا_سحر_الروايات

العبور أم الدخول؟وهل هناك فرق؟..الفرق دوما في اختيار الأفعال و من ثم رده الأفعال...لابد أن تعلم هذا عن ظهر قلب...كونك كتبت أغلب قراراتك بخط يدك...

كانت تجلس بمنزل شقيقتها بمدريد و دلف اليها عبد الغفور ليلبي طلباتها فسألته بدون وعي منها قائله

-أخبار هادي ايه؟

ابتسم اليها قائلا

-قلقان عليكي و سايبني هنا أراقب خطواتك و أقولها ليه.

ضحكت ملك بسخريه قائله

-معنديش أدني شك في كده.

اتجه نظر ملك نحو صورة شقيقتها ملاك قائله

-وانت طبعا متقدرش تخبي عنه حاجه..لأنك جبان زيه..كنت مفكراك الحكيم الوحيد في الليله دي بس للأسف طلعت زيك زى سفيان زى هادي.

جائها اتصال هاتفي..لم تتوقع أن يحادثها عرض أقل

•تابع الفصل التالي "رواية غرام و انتقام" اضغط على اسم الرواية

تعليقات