رواية بيت العائلة الفصل الثالث 3 - بقلم مريم امين

 رواية بيت العائلة الفصل الثالث 3 - بقلم مريم امين

بيت العائله 🏠🌺
                             Part 3
مرت الايام سريعة علي ابطالنا 
في منزل جلال 
جلال يلا يا بنات انا نازل اشوف المكتب التجاره 
  مسك: مع السلامه حبيبي 
جلال بنتباه: قولتي حبيبي؛  
عارفه يا مسك انك شبه مامتك اوى في الشكل و الجسم كانت قصير زيك و الطبع و حتة الاكل و كلمه يا حبيبي كانت علطول بتقولها 
جلال بتنهيد: ربنا يرحمك يا ندي 
مسك بحزن: الله يرحمه 
جلال: متزعليش يا حبيبتي هي في مكان احسن من ده 
جلال: شوفتي برغيك اتاخرت يلا سلام 👋
مسك: سلام 
##########################
خرج جلال من البيت  وقف تاكسي 
اده جلال السواق العنوان 
وبعد وقت 
نزل جلال من التاكسي و دخل العماره 
جلال: اي ده و المكتب قفل انهارده 
جلال: يا عم حسن 
حسن: امرك يا جلال بيه 
جلال: انهارده المكتب اجازه ولا ايه 
حسن: ايه يا جلال بيه انت متعرفش 
جلال: معرفش ايه 
حسن: المكتب ده طلع نصب و الحكومه قالبه الدنيا عليهم 
جلال بصدمة: ايه يعني ايه 
حسن: يعني بيخدو فلوس من الناس وينصب عليهم 
جلال بصدمة اكبر: كده اتخرب بيتي ده انا دافع مبلغ فوق النص مليون جنيه جهاز بناتي 
حسن بحزن:لا حول ولاقوة الا بالله يعوض عليك ربنا  
جلال حس بديق نفس و دوخه ووو
############################
 في فيلا الصياد 
دياب و هو يجلس علي السفرة 
دياب:  صباح الخير 
دينا وعز صباح الخير 
استوب 
عز الصياد: يبلغ من العمر 59 عام يمتلك شركات و مصانع الصياد اتجوز بعد وفاء زوجته 
دينا متولي: تبلغ من العمر 35 عام بتعشق دياب تزوجت من عز بهدف القرب من دياب عندها علاقات برجال هدفها القرب من دياب 
نرجع 
عز: دياب رايح الشركه انهارده 
دياب: لا يا بابا انا رايح المصنع عشان اشوف الطلبيه 
عز:  طب ربنا معاك 
دينا في بالها ايوه يا دينا دي احسن فرسه عشان تبقى معاه 
دياب خلاص اكل 
دياب: طب امشي انا بقا 
دينا بتسرع: انا جايه معاك 
عز و دياب بصلها 
دينا: اقصد اروح معاها عشان يوصلني النادي
دياب عارف نواياها 
دياب: بس الطريق مش واحد 
عز: خلاص يا دياب وصل دينا و بعد كده روح المصنع 
دياب: بس 
عز: مفيش بس دينا عربيتها بتصالح ؛  يلا يا دينا 
قامت دينا بسرعه اخذت شنطه و وطلعت برا تركب جنب دياب 
ركب دياب العربيه و ركبت دايما جنبيْه 
دينا بحبث: مش عارفه اركب الحزام ممكن تسعدني 
دياب بدون صبر: يارب نخلص 
دياب و هو يميل عليه بيركب الحزام 
دينا بالقرب من دياب ريحت البرفيوم طحفه اوى 
دياب وهو بيبعد عنها 
دياب: مش كل شويه كده انتي عارفه انو مستحيل 
دينا: مستحيل ليه ده انا نفسي ابقا في حضنك و مفيش حد هيعرف 
ده انت عارف اني اتجوزت ابوك ليه عشان تبقا جنبي و في حضني انا بحبك اوى لا انا مش بحبك بس ده انا مهوسا بيك 
دياب بغضب: انتي مش بتفهمي انتي مرات ابويا يعني مستحيل اجي جنبك 
دينا: لو مجتش تقولي بحبك و تبقا في حضني مبقاش دينا متولي 
دياب مسخره: لما نشوف 
وصل دياب دينا اللي النادي 
دياب: يلا انزل 
دينا و هي قبل ما تنزل من العربيه باست خدو 
دينا: باي باي يا بيبي 
و نزلت جري من العربيه  
دياب بعصبيه: مش بتفهم دي ولا ايه 
و كمل طريق الي المصنع 
###########################
في المساء 
في منزل جلال 
مسك بقلق: هو مش بابا تاخر  يا بنات 
ريماس: ايوه صح اتاخر اوى 
ميرال: ده حتي متصلش بينا 
رنيم: ده انا بقيت اقلق 
التلفون البيت رن 
ميرال: دي نمرا غريبه 
مسك: ردي بسرعه لو في حاجه 
مجهول: السلام عليكم 
ميرال: وعليكم السلام 
مجهول: مش ده بيت جلال الدين 
ميرال: ايوه يا فندم مين حضرتك 
مجهول: انا دكتور يوسف ؛ 
ولادك جلنا المستشفى 
ميرال بصدمة: ايه ازاي ده طب طب مستشفى ايه 
 يوسف: مستشفى ********
ميرال: جايه علطول 
و قفلت ميرال التلفون 
ريماس: في ايه 
مسك: مستشفى ايه اللي بتكلمي عليها 
رنيم: يا بت ردي 
ميرال بسرعه: بابا في المستشفى يلا كل واحد يروح يلبس بسرعه
و بلفعل خلاصو لابس في وقت قياسي و نزلو وقفو تكسي 
ميرال: بسرعه الله يخليك علي العنوان ده *******
وصلو البنات المستشفى 
ميرال دخلت الاوضه الاستقبال 
ميرال:  لو سمحتي في مريض اسمه جلال الاوضه بتاعتو رقم كام 
الاستقبال: أوضة رقم 103
مسك: تمام شكرا 
و بلفعل وصلو الاوضه 
ريماس: هما مش عايزين يدخلونا الاوضه ليه 
مسك: مش عارفه والله 
خرج الدكتور من الاوضه 
جريت البنات عليه 
ميرال: بابا مالو يا دكتور 
مسك: اللي حصل 
ريماس: انتو مش عايزين ندخل الاوضه ليه 
رنيم: ايوه صح هو في حاجه 
يوسف: استهدو بالله يا جماعه 
ريماس: ممكن تفهمنا اللي حصل 
هنا بقا توقف الزمن عند يوسف 
يوسف و هو بيبص علي مصدر الصوت العاذب الرقيق 
يا من هذي العيون كمثل البحر نظرة اليهم توغرق 
ريماس: يا دكتور 
يوسف بتوهان: حضرتك كنتي بتقولي حاجه 
ريماس برفع حاجب 
مسك: ايوه ممكن تفهمنا اللي حصل 
يوسف بنتباه: نعم اه اقصد والده حضرتك  تعرض لصدمه  بارتفاع الضغط ده كان يوادي الي جلطة 
بس ربنا لطف
بس 
رنيم: بس ايه 
ميرال: ممكن حضرتك تكمل 
يوسف باسف: ارتفاع السكر اده اللي غ """  يتبع 
✍🏻 بقلم «Mariam amen»  🦋

•تابع الفصل التالي "رواية بيت العائلة" اضغط على اسم الرواية

تعليقات