رواية اشتغاله الفصل الثالث 3 - بقلم ليل أدم

 رواية اشتغاله الفصل الثالث 3 - بقلم ليل أدم 

مساء الخير للجميع 💐🤍 

الجزء الثالث من رواية ❤️❤️ 

          (❤️أشتغاله❤️)

الأم: كلم أبوك يا معدول

زين : اي لسه معاه بلح مش عارف يعمل بي اي 

الأم: أطلع يا عسل 

زين : متلعبيش في حاجه طيب ولا اقولك امشي قصادي 

الأم: ماشي ياله بقا كلم أبوك 

زين : نعم يا حجوج 

الأب: اي يا ابني مش عايز تروح شغلك ليه 

زين : ياحجوج انت مش قولت انك عايزني أرتاح ومن النهارده مفيش شقا 

الأب: هو انت قفشت في الكلمه يابني أنا جاي على الله معملتش جنيه 

زين : انت بتتكلم بجد يا حج 

الأب : هو أنا من امتا بهزر في الكلام ده 

زين : يعني راجع على المحاره 

الأب: أنا أصلا يابني كنت هناك بتاع محاره 

زين : أصلا 

الأب: أصلا 

زين : يعني حتا مفيش ١٠٠ ريال كده ولا كده 

الأب : ولا حتى عشره ريال 

زين : ينهار اسود ياحج انت صرفت فلوسك كلها في البلح 

الاب : اللي حصل بقا المهم روح شوف شغلك قعده البيت دي متنفعش يابني 

زين: قعده البيت متنفعش بقالك ربع قرن في السعوديه وراجع معاك حق الطياره و كرتونه بلح يعني لو كنت قعدت يوم كمان هناك مكنتش عرفت ترجع

الأب: لا مكنتش هجيب بلح 

زين : يا دين النبي على الفقر اللي أنا في وسعي ياما 

الأم: ربنا يوسع عليك 

زين : ممعيش جنيه والله ادعي ل حجوج 

الأم: هو انت هتنفع طول ما انت ناشف على امك 

زين : معلش معلش 

الأم: كول مش اجري شوف حالك الله يهديك 

زين : ( قام لبس ورجع على المكتب بعد انقطاع اربع ايام عن العمل) 

كاميليا: أهلا انت كنت فين 

زين: على اللي حصل يا جدعان من يومين محدش هيصدق 

كاميليا: يا راجل 

زين : اه 

كاميليا: اي اللي حصل يا تره 

زين : كنت جاي على الشركه وفجأة وقفت عربيه ميكروباص قصاد عربيتي ونزل منها واحد اتنين تلاته اه اربع عيال كل واحد منهم معاه سكينه كبيره كده المهم انزل ياض انزل ياض 

كاميليا: وبعدين 

زين : منا بحكي اهو هو أنا هطير المهم روحت ركن العربية وفاتح الباب ونازل كلي غضب  

كاميليا: ياراجل وبعدين 

زين : العيال جابت بمليون جنيه راجع بس على مين دا انا زين 

كاميليا: زين بطل كدب وخد بعضك وروح على مدام ريهام اللي أكلتها بلح والملف بتاعها قعد معاك يومين ولا كتبت في كلمه علشان النهارده اتصلت وعامله مصيبه 

زين : طب ما كان من الأول بدال المعر ده كله 

كاميليا: معلش خليها عليك

زين : اموت واعرف عرفتي منين اني بحور عليكي 

كاميليا: انت ممعكش عربيه أصلا يا زين اجري امشي من وشي 

زين : فعلاً ممعيش عربيه بعد اذنك أنا بقا (وخد زين الملف ونزل ركب مواصلات لحد شركه ريهام كامل أثناء الطريق كان في حوار داير بين شخصين جمب زين ) 

سعيد : تقولش الظابط يا جدع مخاوي ساب الدنيا كلها وقفش فيا 

عربي : اه حظوظ يا اخويا عارف انت لو حرامي كبير مكنتش روحت فيها إنما علشان انت حرامي صغير 

سعيد: انت صح بلدنا دي عايزه الحرامي الكبير ( وطلع من جيبه ورقه نقديه مزورة) شوف والنبي يا عربي بقا دي شكلها مزور 

عربي : لا والله يا حبيب اخوك تسلم ايدك حتا شكلها حلو احلي من اللي ماشيه في البلد 

سعيد : ياعم أقلب الورقه بلاش السيجارة تطلع علينا الله يكرمك 

عربي : اي ده يا زميل هيا ليها عدله 

سعيد : بص الراجل المحترم اللي جمبك ده لو عرف انها مزوره بحق

زين : وريني يا عربي 

عربي : اي ده انت عارفني

زين : ياعم ما سعيد عمال يقولك طول الطريق يا عربي يا عربي 

سعيد : ولا انت مباحث ولا اي انت عرفت اسمي منين 

زين : ياعم بهدلت البدله هو ده شكل مباحث 

عربي : صح يا سعيد فين شنبه 

زين : في المصيده عايز اي مني ياعم 

سعيد : أمسك 

زين : اي دي حضرتك 

سعيد: فلوس ياعم 

زين: اه فعلاً فلوس ماشاء الله 

سعيد: سمعت يا عم عربي اموت بقا أنا واعرف الظابط عرف منين انها مزوره 

زين : علشان مفيش ورقه ب ٦٥ جنيه يا ابن الجزمه 

عربي: اي ده هو ده صفر ب الانجليزي ولا خمسه بالعربي يا سعيد 

سعيد: لا صفر ب الانجليزي 

زين : ليه ب الانجليزي مزور من أمستردام انت كنت ناوي تصرف الفلوس دي فين على جمب ياسطا 

الأسطا: نازل

زين : لا جالي شد عضل اقف ياعم انت كمان هيا ناقصه هتبقا انت و ابويا 
في جانب آخر 

ريهام: كاميليا أنا مش عايزه حد من عندك خلاص بجد أنا هنقل مع شركة تانيه اي القرف ده

كاميليا: والله زين زمانه عندك يا ريهام اهدي بقا شويه 

ريهام: يا كاميليا والله هخسر كتير لو النهارده محصلشي تسويه ماليه النهارده اخر يوم اقدر اشتري في الأسهم 

باب المكتب بيخبط  

ريهام: اتفضل 

السكرتيرة: في واحد اسمه زين بره 

ريهام: دخليه بسرعه 

السكرتيرة: حاضر 

ريهام: سلام يا كاميليا وصل اهو 

كاميليا: خلاص ماشي 

زين : مساء الخير 

ريهام: اسمع أن من ساعه المره اللي فاتت وأنا مش طايقه اشوفك بس مجبوره عليك اتفضل اقعد شوفلي حل في التسويه حالا 

زين : أمشي يا فندم 

ريهام: للأسف مينفعش 

زين: فين الورق اللي مستعجله عليه 

ريهام: اقعد 

زين : قعدنا 

ريهام: الورق اللي قصادك ده 

زين : (بدأ يشتغل وكانت ريهام على نار أن الورق يخلص بسرعه    أثناء العمل شاف زين شراء أسهم من شركه سمير عزيز ) 

زين  : هو حضرتك عامله الجرد ده كله علشان تشتري اسهم من سمير عزيز 

ريهام: اه طبعاً دي فرصه العمر السهم نزل ٢٠٠ دولار انت متخيل الرقم 

زين : اه فعلاً فرصه لو عايزه تعلني أفلاسك وكمان عايزه تشتري ب عشرين مليون جنيه ينهار اسود 

ريهام: ليه بقا أن شاء الله يا اذكى أخوتك 

زين : علشان أصلا سمير عزيز واخد قرض من البنك وكل الأسهم دي كلها شهر وهتكون محجوز عليها 

ريهام: سمير عزيز اغني واحد في مصر واخد قرض

زين : عادي على فكره دادي سافر ربع قرن راجع على المحاره 

ريهام: (بتحط أيديها على راسها) أشتغل وانت ساكت بعد اذنك 

زين : أنا مالي أنا عملت اللي عليا انتي عايزه تخسري فلوسك 

ريهام: (بدأت تحس ب القلق بسبب كلام زين بس كانت حبه تخفي القلق عن زين وخرجت تعمل مكالمه هاتفيه 

ريهام: الو 

نبيله : أكيد في مصلحة منا عمري ما اشوفك رقمك كده من غير مصلحه 

ريهام: اسمعي بس انتي الأول علشان أنا ممكن اعمل كارثه في نفسي 

نبيله: خير في اي

ريهام: النهارده ميعاد دفع عشرين مليون جنيه علشان أمتلك اسهم في شركه سمير عزيز بس سمعت أن في قرض وحجز عليه وبتاع الكلام ده صح 

نبيله : اي ده لا ياستي معقول سمير عزيز ينزل عليه حجز وبتاع 

ريهام: منا بقول للحيوان اللي جوه ده كده عمال يقلق فيا 

نبيله: طب ما تتأكدي يا ريهام دول عشرين مليون جنيه رقم مش بسيط خالص

ريهام: متعرفيش تتأكدي انتي جوه اللعبه نفسها حتى 

نبيله: حظك حلو استني معايا لحظه يا ريهام 

ريهام: معاكي 

في جانب آخر 

السكرتيرة: يا استاذ دوس على الزرار مره واحده في اي هو درامز

زين : اي ده هو انتي كنتي سامعه كل ده 

السكرتيرة: تخيل 

زين : تخيلت 

السكرتيرة: تمام عايز اي بقا 

زين : عايز اشرب مخيتوا 

السكرتيرة: ساقع ولا سخن 

زين : مش عارف هو يعني اي مخيتوا ده أصلا 

السكرتيرة: ينسون وعليه قرفه 

زين : لا يبقا ساقع بقا طالما اعشاب معلش يعني 

في جانب آخر 

نبيله: ريهام اوعي تدفعي جنيه 

ريهام: ليه طلع الكلام بجد 

نبيله: وكلها شهر وكل حاجه تكون تحت ايد الحكومه 

ريهام: ينهار اسود كنت هضيع 

نبيله : احمدي ربك 

ريهام: الحمد لله معلش يا نبيله تعبتك معايا 

نبيله : ولا يهمك يا حبيبتي سلام 

ريهام: سلام 

ريهام: ( فتحت باب المكتب ودخلت من غير ما زين يشعر ب حاجه) 

زين : ها أتأكدتي من كلامي 

ريهام: انت عرفت منين اني بتأكد من كلامك 

زين : هو اي المخيتوا ده ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️الي اللقاء في الجزء القادم ❤️❤️

✍️ليل أدم ❤️💐

 •تابع الفصل التالي "رواية اشتغاله" اضغط على اسم الرواية 

تعليقات