رواية حب تحت الوصاية الفصل الثالث 3 - بقلم عائشة الكيلاني

 رواية حب تحت الوصاية الفصل الثالث 3 - بقلم عائشة الكيلاني  

الكل واقف مصدوم سليمة بصت حواليها بعدم فهم و تصديق بصتلهم بتوتر:- انت بتقول اي يا باشا بنت مين و حفيدة مين انا ابويا مسافر طلاق ماما زمان و سافر تمام عملت الى عليك و كتر خيرك اوى لحد كدا هروح و اوعدك انى مش هظهر قدامكم تاني ، بى الاذن انا 
جابر مسك دراعها لفها له:- تاني مرة لم بقولك بتكلم توقفي و تسمعي كلامي لاخر انتي حفيدي من عيلة الجريتلي سواء برضاكي أو غصب عنك و هتتجوزي زياد ساامعة 
سليمة حطت ايديها في شعرها بانهيار و حادة:- هوو اي الى من عيلة الجريتلي و لازم اتجوز حفيدك هو انا عيلة صغيرة علشان اسمع كلام اى حد يقولي انا قريبك و بعدين اانتوا مين اصلا علشان تدخلوا في حياتي هاا و طلامة كلامك صح كنت فين يا جابر باشا هااا ولا انت خوفت على سمعة العيلة مني في قولت اخليها تحت عيني و اخلص منها حفيدك الى هتسجني علشانه دا مش ملاك و غلط زايى بالظبط مع ان مفتكرش انى غلطت انا مش مصدقك و مش عايزة حاجة من حد فيكم سبوني في حالي بقااا انتوا مش بنادمين مش بتحسو ، انا بريئه ساامعين و مش هممني خالص تصدقو أو لا كفاية ان ربنا شاهد عليا 
مامت زياد:- اوبس دى مش متربية خالص يا عمي هتعيش معانا ازاى رجعها مكان ما جت و اديها قرشين احسن دى هتبوظ البنات الى في القصر و عفا الله عن ما سلف 
مامت ناريمان بكبرياء:- صحيح بنت عبلة هتكون ازاى. بس قوليلي يا حبيبتي هو انتي مع زياد بس ولا كل واحد شوية زى امك 
سليمة سابت شعرها و اتجهت ليها بهدوء و قالت بين اسنانها:- ااامي 
سليمة مسكت مامت ناريمان من شعرها و وقعتها في الارض:- امى دى جزمتها فوق دماغك يا حيوانية سبوني عليها 
جابر قام بسرعة و مصدوم 
فلاش 
سليم بابتسامة و بين اسنانه:- عيوني 
مسك الشاب زقه على الارض و قعد يضرب فيه:- انا هوريك يا روح امك سبوني عليه ابن**
باك 
زياد شالها من على مامت ناريمان بالعافية 
سليمة صرخ:- امي دى فوق راسكم يا عالم يا زبالة اوووع 
زياد بملل و زعيق:- ااخرسي بقاا 
جابر بحادة:- سلييييمة 
سليمة عدلت نفسها:- عايزني اسمع بتغلط في امي و اسكوت مش معنى انى حفيدك و انى غير شرعية انكم تذلوني أو تهينو امي و انا عايشه لعشتو ولا كنتو يا عالم يا 
سليمة سكتت :- انا اسفة انسة ناريمان حقيقي خطيبك مظلوم و منعرفش وصلنا لكدا ازاى كملو الفرح عادي و انسوني ليه لان مش عايزة ابقا منكم 
سليمة كانت هتمشي مامت زياد مسكتها من ايديها و طالعتها اوضة سليم رمتها على الارض و قفلت الباب 
سليمة بقت تخبط على الباب زي المجنونة و عصبية هى فعلا زي ابوها لم بتتعصب مبتعرفش هى بتعمل اي او بتقول اي :- افتحوا الباب يا جااابررر اانتوا يا نااااس يا عالمممم خرجوني من هنا مش عايزة اعيش في سجنكم سبوني اروح لحالي  اامي بتموت و لازم اكون معاها افتحوووو 
قعدت وراء الباب و انهارت في العياط تحت 
ابو زياد:- الله تشوفو يا بابا بس كدا بتظلم البت لتاني مرة كفاية انها عاشت في ذل بسبب حاجة ملهاش ذنب فيها وو انت كنت بتتعمل معاها على انها شحاته لو كانت معانا وسط عمامها و عيال عمامها مكنش حصل كدا احنا كمان غلطانين مش عبلة لوحدها و انا سبق و قولت لحضرتك زمان مسمعتش كلامي
جابر بياس:- اهو الى حصل خوفت على العيلة منها حصل الاسوا الفرح بعد بكرا الكارثة دى لازم تتلم قول لابنك كدا ، انا مش عارف الى هعملو صح ولا غلط بس انا ظلمت البت دى كتير كفاية انها عاشت لوحدها طول السنين دى 
ابو زياد:- الى تشوفو المهم هتعمل اي مع عبلة 
جابر:- عايزة تعيش مع بنتها معنديش مانع لكن خروج سليمة من القصر دا لا اقتلها ولا انها تخرج من هنا لازم ترجع لاصلها 
بعد وقت عبلة جت 
عبلة بدموع:- ابوس ايدك بلاش بنتي يا جابر بيه اوعدك مش هتشوف وشها تاني بس سبها تخرج معايا 
جابر بحادة و هو حطت رجل على رجل:- مانا سبتها ليكي عملتي اي ولا اى حاجة خلتيها شوارع متمردة و قليلة ادب خلتيها عاا*ر علينا و على العيلة ابني غلط تجي و تقولي كنت هقف معاكي 
عبلة بدموع و هى على الارض:- كنت خايفة عليها منه والله ما كان هيسبها كان هيموتنا لو كنت ظهرت تاني ابوس ايدك انا مليش غيرها في الدنيا 
جابر ببرود:- انتي مهمتك خلصت لحد هنا سبني انا احدد مسيرها سليمة سليم جابر الجريتلي اتعودي على الاسم الجديد من بكرا دا هيبقا اسمها سليمة المحمدي ماتت و شبعت موت اكرمة مني هخليكي تشوفيها بفستان الفرح ازيد من كدا شكرا و عمليتك هتتعمل انتي برضو ام حفيدتي عايزة تقعدي هنا بيتك اهلا وسهلا بيكي معززة مكرمة لكن خروج بيها لا 
عبلة بدموع :- هقول اي ، لى الواد الى نازل من السفر علشان يتقدملها دا حب عمرها جابر بيه 
جابر بحادة:- انا الى هقوله بطريقتي لو فكر بس يهوب ناحيتها يلا من هنا لان ضيعتي وقتي 
ابو زياد :- مدام عبلة بنتك على راسنا من فوق دى بنتا و نخاف عليها اكتر من روحنا و انتي كمان من العيلة بس دا الصح بابا مكنش قصده هو بس متعصب من الى حصل 
مامت ناريمان بكبرياء:- صحيح بنت شغالة هتكون ازاى غير جربو*عة 
قالت كدا و هى بتبص لعبلة باحتقار و غرور شماتة خرجت من المكتب و دخلت اوضتها 
في اوضة تانية في القصر 
خالد بابتسامة و شماتة:- تستاهل يا زياد هز دا مقامك يا ابن عمي كسرت غروك و كبرياك و وقعتك لسابع ارض 
ميرا بتوتر:- أيوة بس البت راحت في الرجلين اه بكرها لان جدي مخليها كل حاجة بس برضو حرام نفضحها و نتهمها بحاجة زي دي 
خالد اخوها:- لا متعمليش فيها غلبانة و انتي الى متفقة مع صاحبتها و انكي صوريتهم 
فلاش 
في الشركة ميرا راحت تتكلم مع صاحبة سالي أو سليمة 
ميرا طالعت مبالغ و عطيته ليها:- النهاردة عايزك تخلصي زياد و سالي يبقوا مع بعض النهاردة ساامعة 
ياسمين بتوتر:- بس دا كتير اوى 
ميرا بضحك:- دا نص المبالغ و لم يتم الى في بالي هديكي اضعافه تمام هما فضلهم كتير 
ياسمين:- لا الاجتماع يخلص و يروحو 
ميرا طالعت المخدر و عطيته ليها:- ابقي دخلي ليهم اي حاجه في الاجتماع و حطي دا فيه متخفش مفعلو بيخد وقت عقبال ما يشتغل 
باك 
ميرا بدموع:- لاني بحبه و هو مش شايفني سيبني و رايح يحب ناريمان الى بتتخنق مع نفسها بس فكرك لم جدو يسحب منه كل حاجة الإدارة هتروح لمين 
خالد بابتسامة و ثقة:- اكيد انا يعني هتروح لمين 
جه الليل و الكل نايم و الصمت ملي القصر في اوضة سالي أو سليمة 
سليمة نامت من كتر العياط و التعب الباب اتفتح دخلت بخطوات بطيئة و توتر بصتلها بكره :- انا مش هيسبك تتهني بحياتك الى سرقتيها مني سرقتي خطيبي طيب انا هسرق روحك 
ناريمان قربت منها بهدوء رشت منوم على وش سليمة اخدت مخدة من على السرير و بدات تقربها من وش سليمة حطت المخدة على نفسها و بتضغط بغل ووووو
يتبع 
يا تري زياد هيفضل يحب ناريمان ولا لا 
رايكم في الحلقة 
عائشة الكيلاني

ناريمان بتضغط بغل:- موتي و خلصيني منك بقا انتي يا  جربوعة عايزة تخطفي حب عمري مني مش هيحصل غصب عنك و عن اهلك يا من غير اهل انا لازم اخلص منك
 
امها كانت معدية بالصدفة شافتها وقفت مكانها شوية لكن جريت عليها و قالت برهب:- انتي بتعملي اي 

ناريمان بجنون و حقد:- سبيني يا امي سبيني اموتها زى ما سرقت حياتي موووتي 

الام خدت منها المخدة بقوة مسكتها من ايديها طبعا بعد ما اخدت ازازة المنوم الى وقعت على رجل سليمة الى مش حاسه بحاجة راحوا اوضتها 

ناريمان زقت امها بغضب و انهيار:- سبيني انتي مش بتفهمي جبتيني ليه البت دى لازم اموتها النهاردة قبل بكرا مش كفايه انحرمت من ابويا و من حلم حياتي كمان هنحرم من الإنسان الى بحبههه ااانتي اااي 

الام ربعت ايديها بهدوء مزيف لكن من جوها موجوعة:- و انتي فكرك لم تموتيها الموضوع هيمشي عادي طب مش خايفه على عمرك مفكرتيش فيا انا ممكن يحصلي اي من غيرك ولا من وجعي عليكي ناريمان والله هى مسألة وقت و كله هيتحل اثقي فيا تعالى و افهمك 

الام مسك ايديها و قعدو على السرير حضنت ايد ناريمان بين ايديها و قالت بهدوء و ثبات:- انا امك و فرحتك فرحتي و انا معاكي بس مش بالطريقة دى زياد بيحبك ليه تخسريه و علشان مين علشان بنت الخدامة زياد هيتجوزها 

ناريمان عينيها احمرت من الغضب الكلام كان زي الصاعقة على راسها امها سكتت شوية و قالت:- زياد هيتجوزها و هيخلوف و البيبي هينكتب باسمك لان اكيد ميتامنش ليها و خصوصا على حفيد الجريتلي تخدي البيبي و نرميها برا و تعيشي حياتك عارفه ان صعب عليكي بس هو دا الحل منها تبقي انتقامتي منها على حركتها فيكي و منها حققتي حلمك طفلك و حب حياتك معاك يعني ضربتي تلات عصافير بحجر واحد 

ناريمان فرحت لكن قالت بقلق:- ط طب و جدو اكيد مش هيوافق على كدا و بعدين ممكن 

نادين:- جدك دا كفاية عليه كدا سنة الحياة بقا كفاية يسبني احنا نحقق احلامنا هو عمروا في اي دا بيودع خليه بقا يروح لاولاده و مراته و خصوصا حبيب القلب سليم راس الحية جدك بيموت بى البطئ و كل املاكنا تبقا في ايدينا بعد ما تخلي زياد يتنزل على كل حاجة خدوها مننا طبعا بعد عمر طويل لجابر بيه 

ناريمان بتوتر:- بس بابا باع نصيبه في الشركة بسبب الرهانات 

نادين قامت و قالت بصوت عالي و توتر:- كدب محصلش الكلام دا ابوكي كان احسن واحد فيهم لا مدمن زي امجد ولا بتاع مزاج زي سليم ولا بيتجوز و يطلق زى حماكي في المستقبل ان شاء الله سليم هو الى لعب في دماغ ابوه لحد ما سحب كل حاجة من ابوكي لانه الصغير المدلع و دلعو طفح علينا و هو عايش و هو ميت و دلوقتي جاه الوقت ان نحرق قلبه على بنته الى مش متربية و نردلها الكف الف 

ناريمان حطت ايديها في ايد امها بابتسامة:- و انا معاكي في اى حاجة انتي مش لوحدك هخد حق ابويا و حقي من البيئة دى و حقي من زياد علشان يبقا يخوني كويس 

نادين بصت ليها بابتسامة و فخر 
تاني يوم 

سليمة بصدمة واقفة مكانها:- يعني اي يا سيف انت عارف بتقول اي انت لحد امتي هتفضل بى السلبية دى بقولك هتجوز فرحي بكرا اتصرف اعمل حاجة ان شاء الله تقتلني بس متسكوتش و تستسلم كدا و 

سليمة بصتله بصدمة و اخدت منه السجارة و رمتها:- ما تفوق بقااا انت اي مش بتحس ااانا ضيعت وقتي و عمري بسببك كل شوية بهون على نفسي بحجة تافة معلشي يا بت اصل الحياة و الضغوطات معذور لان الدنيا مخبطة معاه انا الدنيا تسدني و مستحملة علشانك انا تعبت كفااية بقا و بصلي و انا بكلمك انت لازم تتجوزني المفروض تتمسك بيا و باحلامنا مش دا كلامك 

سيف ابتسم بسخرية و وجع :- و انتي اي الى يجبرك تعيشي و تتذلي مع واحد عاطل يوم شغل و عشرة مفيش طب قوليلى هجببك شبكتك منين بيتنا الى بنحلم نبنيه مع بعض فرحك الى كل بنات حواء بتحلم بيه انتي اغلي و تستحقي احلي من كدا

سليمة هزت راسها بنفي و سرعة:- مش عايزهم مش عايزة شبكة ولا فرح ولا الكلام دا انا المهم عندي انت سيف علشان خاطري اعمل حاجة انا بضيع اوقف جانبي  ا انا انا معايا فلوس الشبكة و كل حاجة بس انقذني منهم لو ليا غلاوة عندك 

سيف بانكسار و الدموع في عينيه :- انا مش اد الجريتلي مش ادوهم انا واحد عندي اخت و ام و لازم اخاف عليهم بحبك بس مش هقدر والله ما هقدر امشي يا سليمة اتجوزيه 

سليمة الدموع اتجمعت في عينيها :- انت جبان جبان هتعيش و تموت جبان يخسارة يا سيف 

سيف رفع ايديه لكن اترعتش نزلها:- امشي يا سليمة مش عايز اشوف وشك تاني ربنا يوفقك مع شريك حياتك 

سليمة بصتله بوجع و الدموع في عينيها لفت وشها و نزلت جري من على السطح بتاع بيتها سيف بص لطيفها بحزن و وجع و نزل وراها كانت ركبت العربية حط ايديه على الازاز سليمة رفعت ايديها و حطتها على الازاز دموعهم نزلت هما الاتنين اكنهم بيودعو بعض بتبصله برجاءا و وجع بصلها بياس و حب السوق اتحرك سليمة لفت وشها و مذل بتبص عليه و دموعهم بتنزل غمضت عيونها بألم و مرارة بعد وقت وصلت القصر الشغالة فتحت ليها 

جابر قعد بيشرب القهوة بهدوء:- كنتي فين يا سالي 

سليمة اتنهد بهدوء و قالت:- كنت بشوف امي ولا ميكنش حرام اصلا انا اكتشفت حاجة غريبة في العيلة دى انهم ميعرفوش معني الذوق و الإنسانية عايشين في كوكب تاني اكنهم مش في نفس الدنيا 

جابر قام و قال بنبرة حادة:- طب اسمعي يا بنت سليم اما ما اتعدلتي و نسيت عيشت الحواري الى عايشة فيها لهتزعلي المرة دى سماح بس المرة الجاية هخليكي تزوري قبره أو ترحيلو سيف من النهاردة مات مفيش حاجة اسمها سيف ساامعة عندو اخت و ام اقولك لو بتحبيه اوى كدا خافي عليه و سبيه لحالو لانى انا مش بقول انا بعمل يلا انجري على اوضك انتي لسه واقفة يلااا 

سليمة بصتله بخذلان و طالعت قفلت الباب و هنا انهارت في العياط بوجع حطت ايديها على قلبها غمضت عيونها و هى بتفتكر سيف و ايامها القديمة بصت لصورة ابوها اخدت البرواز من على الحيط بصتله بكره و قسوة:- كويس انك ميت لانى كنت هقتلك تعرف يا بابا كنت طول الوقت بحلم بيك و امتي اشوفك كنت بقول لبنات انك بتحبني اوى بس الظروف الى منعك عني كنت بقول انى عندي احسن اب 
قالتها بوجع و هى بتملس على الصورة و الدموع على وشها 
بابا جاه في الحلم بابا مش نسيني بابا ممكن يمحي اى حد يتعرض ليا لكن الى متعرفوش انك كسرتني يا بابا كسرتني حتي من غير ما نشوف أو نعرف بعض 

بقت بتغني و صوتها مختلط بالدموع:- بيقولولي انى شبهك انى زيك حته منك روحي روحك وخدة قلبك في المشاعر و الحنان بيقولولي كل الى شافوكي كتير لقكي بنت ابوكي اكتر حاجة وجعني انى بنتك يا ابن الجريتلي انا بكرررهك 
قالتها و هى بترمي البرواز على الارض بكره و قهرة اتكسر لمليون حته قعدت جانب الصور حطت ايديها على راسها و بقت بتعيط و جنون تضحك شوية و تعيط شوية الاتنين مع بعض :- حااا ااه حااا انت تعبت يارب انا مش عايزة الدنيا دى مش عايزة حاجة انا مش كويسة مش كويسة 
حطت راسها على الارض فضلت تعيط و عينيها مفارقتش الصورة اكنها بتقولو الحقني شوف اهلك عملو فيا اي اتكسرت في غيابك تعال خدني انقذني منهم سبتني ليه كل دا كلام في قلبها و بتردد الأغنية 
تاني تم جواز زياد و سليمة الكل كان فرحان كان بيبص عليها بدموع و وجع حب عمره مع حد غيره بقت لغيره خلاص الفرح كان في الجنينة حست بوجع قلبها أو بمعنى تاني حست بوجوده بتمثل القوة و الابتسامه و الفرح المزيفين و هى اكنها مضت على وفاتها مش فرحها كانت بترقص مع زياد لكن عيونها بدور على سيف قلبها بينادى باسمه مش حاسه بحاجة الا وجع قلبها من الفراق الى انكتب عليهم غصب عنهم مكنتش بتبص لزياد و حاسه بوجوده و دا عصبه اكتر صحيح هو ميعرفش انها بتحب و مش بيطيقها لكن بقت ملكهو 
خلص الفرح و الكل راح على بيته في اوضة زياد 

زياد بسخرية:- منورة يا عروسة ولا اقولك بنت عمي 

سليمة بصتله بهدوء :- الافضل ميكنش في كلام بينا أنا انجبرت عليك زيك بالظبط و يمكن اكتر 

مسكت فستانها و جريت على التواليت فتحت المياة و بقت بتعيط في صمت اخدت شور و لبست جلبية سودة و ربطت طرحة سودة على راسها و خرجت زياد بصلها و قال بسخرية:- تعيشي و تفتكري 

سليمة بصتله بطرف عينيها و اخدت حبة مهدئ و حبة منوم و حطيتهم في بؤها و شربت المياة اتجهت لسرير و نامت و اتغطت زياد بصلها بغيظ و صدمة :- هو انتي ورثتني بالحيا قومي دا سريري 

سليمة اتنهدت بهدوء و قالت بقوة و ثبات:- تعرف انا ايدي رجعت تاكلني نفسي اضرب حد مش الضرب بالعصا و الحاجات العجيبة دى تو نفسي اضرب حد الضربة الى تجيب الاجل ضربة تودي القبر عارف القبر نفسي ابقا أرملة تعرف اخر واحد ضربته قعد شهرين في الجبس حتي اسال جدو جابر ما هو الى حل الموضوع علشان متسجنش مبالك بقا جوزي و الى اقبل العمى ولا اطيقه انا كنت ساكتة لا بيقولو في المثل لو ليك حاجة عند الكلب قولوا يا سيدي بس انا بقول لو ليك حاجة عند الكلب اقولو يا بوبي سمعت عن الست الى كلت جوزها يا بوبي 

زياد وشها اتغير:- لو عايزني انام و الجنينة عادي المهم راحتك 

سليمة غمضت عيونها و طفت النور:- راحتي انك تخرس لاني عايزة اتخمد نام نامت عليك حيطة 

زياد اتجه لسرير و نام على الطرف اتغط و نام اول مرة يحس انه خايف منها لكن ميعرفش اي الى وراء القوة و الثبات دا 

تاني يوم في مكتب جابر 

جابر بهدوء:- بيم ان زياد انسحب من إدارة الشركة انا قررت ان هعين حد بدله 

خالد بابتسامة و فرح:- ربنا يخليك لينا يا جدي طول عمرك حقني 

جابر ببرود:- و بيم ان العمر مبقش فيه في كتبت وصيتي الى واجب تتنفذ على حياة عيني او و انا ميت 

زياد ببعض العصبية:- اي الكلام دا يا جدي على الصبح 

جابر بحادة:- صوتك يا حيوان وصيتي ليك انت و الصغيرة على الحب انكم تخلفوا وصية الميت واجب تاني حاجة انا كتبت كل املاكي باسم سليمة لان ابوها اكتر واحد تعب فيها و ممنوع النقاش قدامكم سنة و لو خلفت يا زياد هكتب ليك نصيبك  طبعا كل واحد نصيبه محفوظ بس النصيب الاكبر لسليمة صح يا سليمة وووووو

ولعت يا ناس ولعت و الى جاي ناااار 🔥 🫣 
جابر جاه يحلها عماها يا تري الى عملو صح ولا غلط 
يا تري زياد هيعمل اي و هل خالد و بقيت العصابة هيسلمو ولا هيعملو حاجة في سليمة 

عائشة الكيلاني
الكل اتجمدت مكانه بصدمة جابر كمل و قال:- سليمة الى هتمسك الإدارة و علشان تبقا خبيرة اكتر هتبقا تحت اشرافك يا زياد بيمم انك جوزها 
خالد مقدرش يتحكم في نفسه و قال بغضب:- دا على جثتي يعني اي بت غريبه تمسك الإدارة واحدة ملهاش اصلا من فصل اشك اصلا انها بنت عمي 
ناريمان بتتفرج بهدوء و هى بتشرب القهوة بابتسامة فرحانة بالحريقة الى هتمسك في العيلة واحد واحد ميرا وشها اتغير بلعت ريقها بتوتر و ابتسامة مزيفة :- طبعا طبعا يا جدو سالي برضو مننا و هتخاف على املاكنا لانها أملاكها مش كدا يا سالي 
سليمة بصتله و قالت بتوتر و رفض:- جابر بيه كلامك على راسي بس اعفيني من كل دا اتجوزت تمام عشت معاكم ماشي لكن جو حفيد و املاك بلاش لانى لبحبهم ولا بيحبوني و بالنسبة الحفيد ليك عليا اروح دار ايتام اجيب طفل عنده ساعتين و نربيه كلنا اي رايك يا ابن عمي ، شوفت بيقولك موافق 
زياد بين سنانه:- كدا يا حبيبتي 
كمل  بهدوء و رجاءا:- و بعدين يا جدي ما تجوز خالد و نفرح بابنه و اوعدك مش هتشوف وشنا تاني بس اعفيني انا واقف جانبها بالعافية مش كفايه انى متجوزها كمان هخلف منها لا كدا كتير عليا بجد 
جابر بصلهم بهدوء:- اظن سمعتو كلامي ممم سنة بالكتير مش هنتظار كتير ، تقدور تروحو على اشغالكم سليمة انتي هتبقي على مكتبك الجديد بكرا خلص النقاش 
جابر قام و خرج من المكتب و مذل الكل مصدومين ناريمان حضنت سليمة و قالت بهمس جانب ودنها:- اجمدي كدا لسه التقيل جاي انتي كسبتي اول مرحلة بس اللعبة لعبتي و انا الى هنهيهي لم ازهق عايزين البيبي بسرعة 
بعدت عنها و بصتلها بابتسامة و حضنت زياد الى واقف جانب سليمة بحب و ابتسامة زياد بدلها الحضن سليمة اتسعت عينيها بصدمة و غضب ناريمان بعدت عنه و قبلت خده :- مبروك يا روحي 
سليمة بصتلهم من فوق لتحت و طالعت فوق بغضب قفلت الباب حطت ايديها في شعرها و الغضب و الجنون سيطروا عليها صحيح بتكرهو بس اى كان مينفعش يحضنها قدام عينيها :- ماشي يا زياد انت هربيك 
دخلت التواليت زياد دخل :- هى غارت فين دي 
سليمة خرجت و في ايديها جردل مياة :- الاوضة وسخة و عايزة تنضف 
سليمة رفعت جردل المياة و دلقته عليه زياد شهق من المياة الى غرقته و دخلت بؤه بصلها بهدوء و غضب:- انتي 
سليمة حطت ايديها في خصرها:- اي بنضف اوضي من الزبالة و القذارة ليك حاجة عندي 
زياد رمش مرتين بصدمة دى مش سليمة الهبلة دى زعيمة عصابة :- هتندمي 
سليمة بصتله من فوق لتحت:- الى عندك اعملوا يا زيزو 
قالتها و هى بتلعكش شعره و قالت بغمزة:- بس اي رايك في المياه حلوة صح انا برضو قولت كدا يا بوبي 
قالتها و هى بتلعب فى خصلة شعرها بابتسامة انتصار 
زياد اتنهد بغضب و دخل التواليت سليمة دخلت غرفة الملابس غيرت هدومها و خرجت وقفت قدام المرايا و بتغزل نفسها و تغني زياد خرج:- هتتخمدي ولا اي 
سليمة بتحط الروج ببرود:- لا يا زيزو رايحة عند الدكتور بتاع ماما علشان اعرف معادة العملية و الحالة بالظبط 
زياد اتجه ليها بصلها:- كدا هتروحي كدا 
سليمة:- كل واحد حره في حياته ملكش حاجة عندي اوكي 
زياد مسكها من دراعها و قال بحذر:- بلاش اللعب معايا يا بت عمي غيري الشي دا فورا انتي مش شايفة انه قصير و اي دا دا انتي جريئة اوى 
سليمة ببرود:- مش شغلك و اه جريئة بس تلميذتك على الاقل معملتش زيك قدام الناس يا قذر 
زياد حاوط خصرها و قبلها سليمة زقيته رفعت كف رفعت ايديها:- اوع تكون فاكر انك حاجة انت في عيني صغير انت قولت انى ارخص ما كنت تتخيل و انا بقولك انك احقر مني بمراحل و اخر مرة تتعدا حدودك معايا فاهم 
سليمة دخلت غرفة الملابس غيرت هدومها و خرجت زياد قعد يكسر كل حاجة :- حيوانية 
بعد وقت  في بيت عبلة 
عبلة:- مكنش ينفع تجي النهاردة الناس تقول اي 
سليمة و هى بتحط كوبية الشاي على التربيزة:- يتحرق هو و الناس و بعدين انا عايشه ليكي ولا لزياد 
سليمة اتجهت لتلاجة شربت مياة و بتاكل:ـ و بعدين يا ستي انا مش جاية من الجنة دول ولا عيلة رضوان البرنس 
عبلة:- اموت و اعرف الاكل الى بتاكليه دا بيروح فين انتي بتتخني ولا بتخسي طب سخني الاكل 
سليمة :- البصارة حلاوتها و هى ساقعة انا بقلي كتير مكلتش اكل بالحلاوة دى 
عبلة:- يا ضنايا يا بنتي 
سليمة:- يعني اكل و اتسم افرد كانوا حطين ليا سم في الاكل و بعدين انا مهما روحت و جيت مفيش فى حلاوة اكلك 
عبلة:- صح الدكتور قال اي 
سليمة بكدب:- هيقول اي يعني حصوة على الكبد و لازم تتشال الموضوع بسيط اطمني 
عبلة:- عينيكي بتقول غير كدا يا بت بطني نفس نظرات ابوكي لم بيحور على الى قدامه 
سليمة قفلت التلاجة:- ابوس ايدك متجبليش سيرته علشان كل ما افتكر بكره اكتر صح اسفة يا امي بس مش هقدر ابقا معاكي يوم العملية عندي شغل كتير بس هبقا معاكي على الخط و كمان خالتي ام مختار و فاطمة هيبقو معاكي 
عبلة بصتلها بخذلان و حزن:- براحتك يا بنتي المهم انكي تبقي بخير 
سليمة حضنتها و هى بتحاول تداري دموعها :- سامحيني يا امي علشان خاطري انا من غيرك ولا حاجة ، اسفة على كل حاجة ضيقتك مني حقك عليا 
سليمة بعدت عن امها و خرجت من البيت بسرعة ركبت العربية و دموعها تنزل 
فلاش 
الدكتور :- للاسف الورم اتمكن من الكبد و لازم نشيله في اسرع وقت لان كدا بنلعب في الوقت الضايع 
سليمة بتوتر و خوف:- هتعيش صح 
الدكتور:- كله بامر الله تاني حاجة لازم بعد ما نشيل الورم نعمل زرع كبد لان ممكن نخسر المريض 
سليمة :- انا جاهزة لاى حاجة بس تعيش 
الدكتور:- المهم دلوقتي لازم نلقي متبرع في اسرع وقت ممكن كل دقيقه بتمور على حياتها خطر 
سليمة اتنهدت:- انا المتبرع يا دكتور 
الدكتور بصدمة و توتر:- انتي سامعة نفسك بتقولي اي مدى مش لعبة دى حياة يا بنتي ممكن تموتي 
سليمة بابتسامة وجع:- مش انت قولت كله بأمر الله ، سبها على الله يا دكتور المهم عندي امي العملية امتي 
الدكتور:- الاسبوع الجاي و دا اقصي حاجة مش لازم نضيع وقت اكتر من كدا 
سليمة بهدوء و رجاءا:- ارجوك مش عايزة امي تعرف الى هعملو انا كل دا مفهماها ان عندها حصوة على الكبد حتي جابر بيه ميعرفش ارجوك 
الدكتور بصلها بشفقة و بعدين قال بابتسامة و هدوء:- اطمني يا بنتي محدش هيعرف انكي المتبرعة ولا ان حالة امك خطيرة 
سليمة قامت بابتسامة:- شكرا يا دكتور 
باك 
سليمة سندت راسها على الازاز قالت لنفسها بوجع: - يعني انحرمت من ابويا و دلوقتي من امي يارب تخرج منها بالسلامة يارب خليها ليا يارب متحرمنيش منها انا مليش غيرها في الدنيا دى يارب قومها ليا 
غمضت عيونها بألم و مرارة بعد وقت وصلت القصر طالعت على فوق كانت دخلة اوضتها لكن نزلت الجنينة 
ماجد ابو زياد:- في حاجة يا سليمة 
سليمة بدهشة:- عرفت انا ازاى مع انى متكلمتش 
ماجد ساب اللاب توب و بصلها:- لانكي بتفكريني بابوكي حتي في مشيته صحيح ملكيش صوت خطواتك سريعة زي سليم الله يرحمه 
سليمة قعدت على الكرسي:- الله يرحمه انت لسه فاكره 
ماجد عينيه دمعت:- طبعا دا عمر مش يوم ولا اتنين دا عمر و خناق و حكايات ، كنتي عايزة حاجة 
سليمة بصت حواليها بتوتر و بعدين بصتله:- الحقيقة طلبة من حضرتك طلب ممكن 
ماجد:- بس كدا عينيا 
سليمة بابتسامة و اطمئن:- تسلملي يا عمي ، ك في ، ليا جار في الحارة الدنيا معاندة معاه 
ماجد بتركيز:- يهمك اوى كدا 
سليمة بدون وعي:- فوق ما تتخيل هو مفيش اطيب منه ولا في اخلاقه بس الحظ 
ماجد :- هو معاه شهادة 
سليمة بفخر:- دا الاول على دفعته اخلاق و حنية الدنيا فيه 
ماجد:- طب هو خريج اي 
سليمة:- خريج كلية حقوق قسم انجليزي بس فين و فين لم يجيلو شغل لدرجة انه نسي هو كان متخرج من اي 
ماجد بهدوء:- اسمو اي الواد دا 
سليمة:- اسمو سيف الشريف 
ماجد بهدوء بإعجاب :- طيب هاتي رقمه و انا هشوف الموضوع دا طالما شاطر و محترم يبقا نديلو فرصة 
سليمة بتفكير:- كان حلمه يكون وكيل نيابة بس علشان الظروف و ان على اد حالو و معندوش وسطه 
ماجد:- فهمت لو دا حلمو انا معاه لحد ما يوصل لحلمو طالما كويس انا معاه لآخر 
سليمة:- ممكن كمان بعد اذنك ميعرفش انى قولت ليك أو الشغل من طرافنا علشان الحساسية بالله عليك 
ماجد بابتسامة:- مفهوم طبعا متشليش هم هاتي الرقم 
سليمة عطت لعمها الرقم و طالعت و هى هطير من الفرح اخيرا هتشوف سيف مبسوط و محقق الى نفسه فيه لو لمرة واحدة في عمروا فتحت الفون و شغلت اغنية حمادة هلال عيش معايا 
في اوضة ميرا قعدة على السرير منكمشة في نفسها و بتعيط بندم 
فلاش 
بعد ما زياد و سليمة شربوا العصير و اتخدور اه صاحيين و بيمشو و بيتكلمو و شكلهم عادي لكن مفيش عقل 
زياد كان شايل سليمة كانت سندة راسها على صدره و غمضة عينيها بس صاحية ركبوا العربية بعد وقت وصلوا الفيلا بتاعته ميرا كانت ماشية وراهم و معاها موبايل جديد بخط جديد طالعوا اوضته و نزلها 
زياد حاوط خصرها:- انتي جميلة اوى يا سالي تعرفي انهم ظلموكي باسم سليمة المفروض كان يبقا اسمك قمر نجمة حياة أما سليمة ملهمش حق 
سليمة مفتحة عينيها بالعافية :- زياد انت اول مرة تضحك في وشي و تقولي كلام لطيف غيرت فكرتي عنك بس شكلك حلو و انت هادي و فرحان 
زياد بدون وعي:- بحبك يا سليمة 
سليمة رمشت عينيها:- بتقول اي 
زياد بهمس:- بحبك 
سليمة لسه هتتكلم زياد قبلها و هى كمان ميرا كانت حطة ايديها على قلبها بصدمة. و بتصور طبعا صورته و هو شايلها و صورتهم كدا فيديو و بعدين قفلت الفون و خرجت جري ركبت عربيتها و بعتت الصور و الفيديو لى ناريمان من رقم مجهول و بعدين مسحت الحاجة و رمت كسرت الخط و رمته 
باك 
ميرا ضمت نفسها بدموع :- مكنش قصدى والله ما كان قصدي اعمل حاجة انا انا كنت عايزاه ليا ليا انا في الاخر راح اتجوز دى سبني و رحلهم بس ماشي يا سليمة انا هوريكي و هخد حقي 
قالتها و هى بتمسح دموعها بشر و توعد بالليل كان الكل نايم زياد كان برا البيت سليمة واقفة في البلكونة بتبص عليه :- انت فين يخرب بيتك جاي تموت دلوقتي هيقولو عليا نحس غار في انهي مصيبة دا اعمل اي ما يتحرق المهم ان ابقا برا الصورة 
سندت على السور بلكونة اوضته عد ساعتين لمحت عربيته لكن بصتله بصدمة :- هو بيعمل اي ابن المجنونة هو حط التلفون في العربية ليه ، حط التلفون في العربية قل*ع الجزمة اي دا هو اتلبس ولا عنده جن عاشق هو راح فين ل يكون اتخطف 
الباب اتفتح و دخل زياد كان ماشي بالعافية و مش شايف قدامه و بيغني :- امورتي الحلوة بقت ليها سحر كبير 
سليمة ربعت ايديها:- كنت فين 
قالتها بحادة زياد اتجه ليها :- مراتي القمر عاملة اي دلوقتي. يا تري كنتي بتعملي اي 
سليمة:- انت كويس شارب اي 
زياد جذبها له حاوط خصرها وووووو 
يتبع 
بارت هدية مع ان التفاعل مش حلو بس خليها عليا رايكم في سليمة و تصرفاتها هل صح انها كدبت على امها ولا غلط و هل صح لم ساعدت سيف و يا تري هتتصرف ازاى مع زياد 
رايكم في الكف و المياة 

حب تحت الوصاية 
عائشة الكيلاني
قربها منه سليمة بعدت وشها عنه بارف و سخرية:- ماشا الله عليك شكلك شرب لم قولت يا بس ، ابعد بقا يا حيوان بى الارف دا اوف 
زياد رفع وشها بصباعه و قال بهمس:- انا بحبك يا سليمة بحبك اوى 
سليمة بصتله بتوتر و خوف:- زياد فوق و ارجع لووعيك انت مش عارف بتقول اي فوق بقا 
زياد حط صباعه على شفايفها:- هششش متتكلميش عايز احس بوجودك يا قلب زياد 
(ناريمان تعرف بالكلام دا 😂)
زياد شالها و مشي ببط اتجه لسرير نام عليه و هى في حضنه 
سليمة بصتله بتوتر و ضيقة:- زياد فوق و عدي اليوم على خير انا مش طيقة استحمل سخفتك اكتر من كدا 
زياد ضمها له:- هشش بحبك يا سالي 
قال كدا و نام اما هى بصتله بتوتر و شفقة عليه و نامت تاني يوم صحي زياد و هو حاسس بصداع لكن استغرب لم لق نمل على المخدة و زى ما تكون ملبكة ايوة سليمة بعد ما صحيت من النوم حطت عسل على المخدة و على خده عسل و مربى و دلقة مياة على السرير قام قعد بصدمة اتسعت عينيه بصدمة و غضب غيظ لم حس بالمياة:-:اه يا بت 
سليمة خرجت من غرفة الملابس:- بلاش غلط هتغلط يا روح مامي هغلط هتشتم اديك على بوز امك ولا يهمني اي رايك في الفطار حلو مش كدا اى خدمة 
قالتها و هى بتغمز له بابتسامة و انتصار زياد قام لكن اتزحلق بسبب الصابون و وقع 
سليمة انفجرت في الضحك :- انا انزل قبل ما اصورك و انزل الفيديو شاهد ما قبل الحذف هتبقا اشهر من مشي و مؤ صلاح يا زيزو 
قالتها بمياصة و غيظ و جريت على برا و قفلت الباب اما هو وقع على الأرض و مسك ضهرو:- ماشي يا بت سليم صحيح مجنونة زي ابوكي 
قام بالعافية وقف قدام المرايا:- نضف اوضك انا مش شغالة عند اهلك و لو اتاخرت هديك لفت نظر بيم انى المديرة يا زوجي العزيز 
كور ايديه بغضب :- والله لربكي من تاني يا سالي الكلب 
غسل وشه و نضف الاوضة راح التواليت اخد شور و بعدين راح غرفة الملابس لبس هدومه و جهز روحو و نزل بعد وقت زياد دخل الشركة و بعدين غرفة الاجتماعة 
كان الكل قعد 
سليمة لفت بالكرسي و قالت بحادة:- كل دا تأخير شغل في شركة محترمة ولا ملاهي ما تنام شوية كمان ، شوفت يا جدو قعد سهران الليل كله منامش غير الساعة ٦و نص 
زياد بدهشة و بعض العصبية :- انا دى كدابة يا جدي 
سليمة ببرود و ابتسامة:- مخصوم ليك شهر و لو زود هخصملك شهرين صحيح تحت اشرافك بس انا هنا المديرة و كلامي فوق الجميع 
بصت لجابر و عمها:- معادة حضراتكم ، سوري يا عمي بس ابنك متربش 

ماجد بص لزياد بفرح و ابتسامة:- براحتك يا بنتي جوزك و ربيه زي ما تحبي 
خالد مقدرش يمسك نفسه من الضحك و جابر و ماجد كمان ناريمان بصت ليها من فوق لتحت بغيظ و كره قامت و وقفت قدام زياد كانت هتمسك ايديه سليمة حطت صوابعة على خدها بسخرية و بعض العصبية زياد بعدا عنها:- مش وقتك انتي النهاردة ابعدي عني يا ناريمان لانى على اخري سمعتي 
قالها بزعيق و فتح الباب و راح على مكتبه الى بقا مكتب سليمة دخل مكتبه فك قلع الجاكيت باختناق و عصبية رماه على الكرسي فك الكرفاتة و الشر في عينيه الباب اتفتح كان بيشمر اكمام القميص 
سليمة ببرود و سندت على الباب و بتصفر:- انتي زعلتي من النظام الجديد يا بيضة 
قالتها بشماته و تريقة مسكها من دراعها و قفل الباب سند ايديه على الباب و قال بهدوء غامض:- انتي عارفة ان ممكن اعمل فيكي ممكن ادويكي و محدش يعرف مكانك حتي جدك الى متحمة فيه ميقدرش عليا و بعدين انا عايز اخد حقي على الى حصل فيا الصبح 
سليمة بصتله بتمثيل و عدم فهم:- هو اي الى حصل فيك الصح 
بص في عينيها بتوهان:- اول مرة اعرف ان عنيكي جميلة اول من قريب دول حقيقين صح 
سليمة رفعت كتفها بدلال :- جرب و انت هتعرف لوحدك 
زياد بصلها بتحدي و ابتسامة اول مرة تشوفها على وشه رفع صباعة على نن عينيها حاول يطلعه بس مطلعش:- لا اصلي 
سليمة بفخر و غرور:- اومال اي علشان تعرف اني مش اى ست متعلمة مديرة تلقيني ادب تلقي اخلاق تلقي غمزات تلقي ابتسامة جميلة تلقي بس بخت عارف صاحبه على راي المثل جيت افرح و اعيش الدنيا مسبتنيش 
زياد فتح بؤه بدهشة:- اي المثل الغريب دا 
سليمة:- تأليفي اي رايك 
زياد بصلها و مسك نفسه من الضحك رفع خلصة من شعرها عن عينيها :- انتي جميلة اوى بس بلاش فلسفة و رغي كتير لاني على اخري و حقي هخده انا هوريكي 
سليمة بصتله بتحدي:- هتورني الساعة كام 
زياد شال ايديه و مسح دموعه من الضحك :- متجوز مصيبة اقعدي مكانك يا مصيبة حياتي 
سليمة بغمزة:- مصيبة بس قمر 
زياد مسك ايديها و بعدا ليها الكرسي شوية:- اتفضلي 
سليمة قعدت و زياد زق الكرسي على المكتب :- نشتغل بقا ولا عندك رأي تاني 
سليمة رجعت شعرها لوراء::ـ نشتغل بس هو انت لزق ليه مش ليك مكتبك 
زياد اتنهد بغيظ:- لا ما دا مكتبي و مش هسيبه و افصلي 
سليمة عدلت الكرسي اكتر و بدأوا يشتغلوا و يشرح ليها كل صغيرة وكبيرة بخصوص الشغل و الشركة زياد كان كل شوية يبصلها بإعجاب و يسرح في ملامحها و جمالها خفت دمها صحيح لسانها طويل لكن جميلة في كل حاجة ناريمان فتحت الباب بس محسوش بيها بصت ليهم و لزياد الى عينيه على سليمة قفلت الباب بغضب و قفلت الباب راحت مكتبها و انهارت في العياط و هى حطة ايديها على راسها حاسه بخناقة و غيرة :- مش هسيبك يا سليمة اوعدك انكي هتكرهي حياتك و نفسك 
قالتها بشر عد اليوم على خير تاني يوم سليمة كانت خرجة من القصر و متجها لعربية و مش واخدة بالها من الى بيرقبها 
موتسكل ماشي بسرعة كبيرة كانوا شابين و مخبيين ملامحهم و احد بيسوق و واحد فتح ازازة الاسيد و رشو عليها وووو 
يتبع 
الحلقه ـالخامسة 
 و على راي المثل جيت افرح و اعيش الدنيا مسبتنيش يعيني عليكي يا سالي و على الى جرالك 
يا تري مين الى عمل كدا فيها و هيحصلها اي 

عائشة الكيلاني 

حب تحت الوصاية 

رايكم في الحلقة

 •تابع الفصل التالي "رواية حب تحت الوصاية" اضغط على اسم الرواية 

تعليقات