رواية بيت العائلة الفصل الثاني 2 - بقلم مريم امين

 رواية بيت العائلة الفصل الثاني 2 - بقلم مريم امين

بيت العائله 🏠 🌺      
                          Part  (2)
في شركه دياب الصياد 
دخل دياب الشركه بكل هيبه و شموخ
سمع صوت همسات  زاد غرور و تكبر 
دخل المكتب دخلت السكرتيره 
دياب: في مواعيد اي انهارده 
مولي بمياعه: الساعه 11 في اجتماع مع الوفد الامريكي و الساعه 3 مع الموظفين 
دياب بيبص علي لبسه كانها لبسه مش لبسه 
دياب بوقاحه: ايوه صح انهارده في اجتماع مهم اوى اوى 
مولي بدلع: فين 
دياب بخبث: عندي في البيت 
مولي بدلع اكبر: وانا امرك و امر البيت 
دياب بوقاحه: تعالي من اول الليل عشان نبدا الاجتماع من الاول 
مولي ضحكت ضحكه عاليه وو
#############################
في منزل جلال 
 ميرال: موضوع ايه يا بابا 
جلال: كان في مكتب تجارة لسه مختار قالي عليه الواحد بيقدم مبلغ معين حسب السيستم و المكتب ده بيشغل الفلوس و المكسب ليك و الخساره ليهم بس في مشكله المبلغ بيبدا من 100الف جنيه وانا مش معايا فلوس دي 
رنيم: المشروع حلو اوى 
مسك: ايوه بجد حلو 
جلال: بس اجيب الفلوس دي منين 
ميرال: فلوس الجهاز بتاعنا 
ريماس: ايوه بجد  الفكره حلو اوى 
جلال: مينفعش يا بنات ده فلوس جهازكم و
مسك: يا بابا مش انت قولت المشروع بيكسب يعني هترجع الفلوس تاني 
جلال: ايوه بس 
ميرال: خلاص يا بابا المشروع حلو 
جلال: خلاص يا بنات ماشي هاخد اجازه بكره و هروح اقدم 
جلال: ايوه صح بكره في عريس جايه 
مسك بحماس: لمين يا بابا 
جلال: ميرال 
مسك بفرح: مبروك يا ميمي 
باقيه البنات مبروك يا ميمي 
ميرال: الله يبارك فيكم يا بنات
#############################
في شركه دياب الصياد 
غيث و هو داخل المكتب ايه يا ع
دياب بعد عن مولي و بيظبط هدومو 
دياب: ايه يا حيوان مش تخبط
غيث: وانا ايش عرفني انها عندك 
دياب: خلاص مولي روحي انتي دلوقتي لما اعوزك هقولك 
مولي بدلع: امرك يا باشا 
مولي و هي طالعه غيث مشي وراها 
غيث بوقاحه: اموت انا 
دياب مسكه قبل ما يطلع وراها 
دياب: تعال هنا يا حيوان 
غيث: اي يا عم مسكني كده لي
غيث: مين الموزه 
دياب: السكرتيره الجديده 
غيث: بس حلو 
دياب: خلينا في المهم جاي ليه 
غيث: كنت جايه اقولك هتعمل ايه مع الوفد الامريكي 
دياب: هعرض عليهم الصفقه 
غيث: طب يلا عشان فاضل نص ساعه 
دياب: تمام 
دخل دياب غرفه الاجتماع بكل هيبه 
دياب: اتفضلو 
و تمت الصفقه بنجاح 
غيث: ايه يا عم ده معروف الصفقه بتقعد ساعتين انت قعدها نص ساعه 
دياب بغرور: ده انا دياب الصياد 
غيث: ايوه يا عم 
و عده باقي اليوم على ابطالنا بخير (ده انتو هتشوفو خير في حيتكم بعد كده 😂) 
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ 
اليوم التالي 
في الصباح 
في منزل جلال 
خبط جلال علي غرفه البنات و دخل 
جلال: يلا يا بنات قومو 
ميرال: قومنا اهو يا بابا 
جلال: انا خارج 
مسك: مع الف سلامه يا بابا 
خرج جلال بره البيت 
رنيم: يلا يا بنات قومو عشان نلحق نخلص البيت و نجهز نفسينا 
قامو البنات يخلاصو اللي وراهم 
###########################
في فيلا الصياد 
دياب: صباح الخير 
دينا بحب: صباح النور 
عز: صباح النور كنت فين امبارح 
دياب:  عادي كنت سهران شويه 
عز: كنت سهران مع الزبالة اللي تعرفهم 
دياب بحدا: في ايه يا بابا هو تحقيق ولا ايه 
دينا: مخلاص يا عز سيبه علي راحته 
دياب بصلها بقرف و مشي 
###########################
في منزل جلال 
رجع جلال من الخارج و كان ماسك شنط كتر 
جلال: انا جيت يا بنات 
ريماس: حمدالله على السلامة يا بابا ايه الشنط دي كلها يا بابا 
ميرال: ايه يا بابا ده كله 
جلال: جبت كل واحد فستان و جزمه 
مسك: بفرحه: بجد يا بابا 
جلال بابتسامة: ايوه بجد عشان لما اهل العريس بتاع اختك يجي يلقي بنات حلوين 
في المساء 
جلال يلا بقا قومو اجهزو عشان العريس علي وصول 
و بل فعل قامو البنات يلبسو 
ميرال كانت لابسه فستان ابيض عليه ورد اسود و طرحه و جزمه سوده 
و ريماس و مسك و رنيم كانو لبسين فستان احمر عليه ورد ابيض و جزمه وطرحه ابيض 
كان شكلهم قمرات خلاصو لبس و ميك اب 
دخل عليهم جلال 
جلال: يلا يا ب 
جلال: بسم الله ماشاء الله قمرات ربنا يحميكم 
يلا يا مسك اعملي القهوه عشان ميرال تقدمها
مسك: حاضر يا بابا 
وبل فعل حضرت القهوه 
خرج جلال من الغرفه 
رنيم و هي بتبص علي العريس من الشباك 
رنيم بتمثل: الف مبروك يا ميمي يدربا في عزك اقصد ربنا يوفقك 
ميرال:  في ايه يابت مالك 
ولا حاجه تعالي شوفي 
ميرال و هي بتبصي عليه 
ميرال: ينهار ابيض ايه ده 
هخدو اربي ولا اتجوز 
دخل جلال الغرفه 
جلال: يلا يا ميرال خدي القهوه من مسك 
ميرال بتمثل: نعم يا بابا بتقول ايه 
جلال: اي اللي حصل في صوتك مكان كويس 
ميرال بتمثل: مش عارفه يا بابا هي عين ريماس او مسك ولا اقولك هي مفيش غيرها رنيم 
جلال: طب اعمل ايه دلوقتي 
ميرال بتمثل: خد اي حد من اخواتي 
جلال: رنيم ايه رايك 
رنيم بتمثل: اه يا بطني بتوجعني 
جلال: مالك يابت ما كنتي كويسه 
رنيم: شكلي اكلت حاجه واحشه 
رنيم بتمثل اكبر: اه يا بطني وجعاني مش قادره 
جلال: طب هنعمل ايه في الراجل اللي بره ده 
رنيم: اقولك خد مسك 
مسك: وانا مالي يا ختي 
جلال: يعني انا 
مسك: يعني انا مينفعش اتجوز و اخواتي اكبر منى لسه عوانس 
جلال: وانتي يا ريماس رايك ايه 
ريماس بتمثل: اللي تشوفو يا بابا 
جلال: خلاص خدي القهوه من مسك وتعالي ورايا 
خرج جلال من الغرفه 
ريماس: كده يا ولود الكل'''''''''' وديني لا اطفشهم 
جلال من الخارج يلا يا ريماس 
خرجت ريماس بكل ادب 
جلال: قدمي القهوه يلا 
ريماس بخبث: حاضر يا بابا 
و هي ماشيه عملت كانت هتقع و وقعت القهوه علي العريس (جدعه يا بت يا ريماس 😂) 
ريماس بتمثل: اسف معلش 
الام بغضب: انتي يابت مش شايفه قدامك ايه الجوازه دي يلا يا علي نمشي 
علي بدون راقي: حاضر يا ماما 
و قامو عشان يمشو 
جلال بعدزار: اسفين يا هانم اكيد البنت مش واخد بالها اتفضلي اقعدي 
الام: اقعد يا علي 
علي بدون تفكير: حاضر يا ماما 
ريماس في بالها: يا ننوس امك يعني قولنا قصير ماشي قولنا تخين برضو ماشي قولنا شكله استغفر الله العظيم خلقه ربنا بس بتاع امو لا والله هطفشك 
جلال: ريماس 
ريماس: نعم يا بابا كنت بتقول حاجه 
جلال: خدي خطيبك في البلكونة 
ريماس: حاضر يا بابا 
بل فعل ذهبو ريماس و علي الي البلكونة 
علي بهيافا: علي فكره اسمك مش حلو ايه ريماس دي 
ريماس بخنقه: يعني اسمك مثل حلو 
علي: يعني اسمي مش حلو 
ريماس: انت كلك على بعضك مش حلو 
علي بزعل: يا مامي انا مش حلو والله هقول لماما 
ريماس بغضب: يعم كدك نيلة انتي و امك 
واد بتاع امك 
علي و هو خارج بره 
علي:  يا مامي شفتي بتقول عليه ايه 
الام: بتقول عليك يا عين امك 
علي: بتقول عليه اني وحش و اني بتاع امك 
و قالتلي كمان كدك نيلة انت و امك 
الام بغضب: انتي قولتي كده علي ابني 
ريماس بتمثل: ابدا يا طنط انا قولت تشرب ايه قالي اسالي ماما قولت اكيد طنط شربت قالي انتي عاوزه تشربني من غير ماما و خرج زي ماانتي شايفه 
علي: انتي بتكذبي 
ريماس بتمثل اكبر: لا ابدا و
الام بغضب: يلا يا علي نمشي 
علي: يلا يا مامي 
وبل فعل مشيو 
ريماس جريت علي الاوضه وقفلت الباب بل مفتاح 🔑
جلال  من الخارج افتحي يا بت يا ريماس 
ريماس بخوف: خبوني ونبي 
مسك: في ايه 
ريماس: طفشت العريس 
ميرال: جدعه يا بت 
ريماس: اسكتي ده انا هتنفخ 
خبوني 
رنيم: استخبي تحت السرير 
وبل فعل استخبت تحت السرير 
مسك و هي بتفتح الباب
 جلال: هي فين 
ميرال: مش موجوده يا بابا 
جلال: ايه ده يا ست ميرال ما صوتك رجع تاني 
ميرال بخوف: بجد والله ايوه صح هي كانت عين ريماس اول ما خرجت صوتي رجع تاني 
جلال وهو بيطلع ريماس من تحت السرير 
جلال: طفشتي العريس يا هانم 
جريت رنيم تلحق 
رنيم: اهدى يا بابا ده كان عريس بتاع امو اوى 
جلال بنتباه: ايه ده مش كانت بطنك بتوجعك اللي حصل 
جلال: ايوه كده انتو عصابه بقا 
جلال و هو بيسحب الحزام 
ميرال بصدمة: ايه ده 
مسك: استنا بس استهدا بالله وو يتبع 
✍🏻  بقلم «Mariam amen» 🦋🥰

•تابع الفصل التالي "رواية بيت العائلة" اضغط على اسم الرواية

تعليقات