رواية بيت العائلة الفصل السابع و العشرون 27 - بقلم مريم امين
رنيم بصدمة: جايه النهارده
جلال بتوتر: اه يعني ما انتي قولتي مش عاوزه فرح و هو احترام رايك و يعني لازمتها ايه قعدتك كده
رنيم بجمود: تمام وانا جاهزة
سمعو صوت جرس الباب
مسك راحت تفتح
مسك: افندم يلزم خدمه
مجهول: مش ده بيت رنيم هانم
مسك: ايوه مين حضرتك
مجهول: انا سواق دياب بيه
مسك: ايوه نعم
السواق و هو بيديها البوكس : دياب بيه باعت بوكس ده لي الست رنيم هانم
مسك و هي بتاخد البوكس: تمام شكرا
السواق و هو بينسحب: بعد اذنك
مسك قفلت الباب دخلت
جلال: مين يا مسك
مسك: ده سواق بتاع ابيه دياب جايب البوكس ده لي رنيم
مسك: خدي البوكس بتاعك ده
رنيم و هي بتفتح البوكس بستغراب
مسك بذهول: واو ايه الجمال ده بسم الله ماشاء الله حلو اوى
كان عبارة درس ابيض و مع فصوص خرز من الماس و هيلز ابيض و طرحه بيضاء و خرز من الماس كان طقم ولا الخيال
رنيم بذهول: ايه الفستان ده انا مستحيل البسه
جلال: ليه يا بنتي ده هو جابلك الفستان ده ليكي
رنيم بجمود: وانا مش عاوزه حاجه منو
مسك: بس مينفعش انك ترفضي حته ولا انتي مش عاوزه ده احترام رايك و معملش فرح بس لازم انك انتي كمان احترمي انو هو جابلك حاجه
رنيم: بس
مسك: بصي يا حبيبتي انا عارفه انو هو بيحبك بس انتي مش بتحبي بس اساس اي علاقه الاحترام يعني شوفتي احترام رايك لما قولتي مش عاوزه فرح انتي كمان احترمي انو هو جابلك حاجه
رنيم بتنهيد: ماشي
جلال: طب يا مسك خدي رنيم و
روحي الحمام المغربي
مسك بطاعه: حاضر يا بابا ؛ يلا يا رنيم
رنيم: بس انا مش ع
مسك بملل: يوه انتي زهقتيني كل حاجه مش عاوزه يلا بطلي دلع و انتي مش كل يوم بتتجوزي مش كفايه معملتيش فرح
رنيم بقله حيله عشان متزعلش اختها: ماشي
مسك بفرحه: ايوه كده يلا بقا عشان منتاخرش
و بعد وقت خرجت مسك و رنيم
و و صلو المكان
مسك: يلا ادخلي هستناكي هنا
رنيم: ماشي
و دخلت رنيم الحمام
و مسك طلعت التلفون عشان تكلم ميرال
مسك: الو يا ميمو عامله ايه ياقلبي
ميرال بابتسامة: الحمدلله يا موزتي انتي عامله ايه و مسك و رنيم عاملين ايه
مسك: كويسين الحمدلله ياقلبي كلنا بخير
ميرال بابتسامة: وحشتوني اوى والله العظيم
مسك: والله وانتي اكتر وحشتيني وحشتيني اوى اوى
تكمل بين مشاعر متلخبطه بحزن و فرحه: م يلا بقا هنفتقد واحده تانيه في البيت
ميرال بعدم فهم: مين دي اللي هتسيب البيت
مسك: دياب انهارده جاي ياخد رنيم
ميرال بصدمة: ايه انهارده
مسك: اه والله انهارده حته انا و رنيم في الحمام دلوقتي
ميرال بعصبيه: هو محدش قالي ليه
هو انا اخر واحده اعرف
مسك: والله العظيم احنا لسه عارفين من شويه
ميرال: طب انا هلبس و جايه اهو
مسك: تمام ماشي
و قفلت مسك الفون
꧁#########꧂
عند ميرال في الفون
ميرال: الو يا حبيبي
مراد بهيام: يبوي علي كلمه حبيبي
ميرال: مراد
مراد: يا عيون مراد
ميرال: انا رايحه لي بابا انهارده
مراد: من غير ما تقوليلي يا حياتي روحي زي ما انتي عايزة
لي كمل بستغرب: بس مش معنى انهارده
ميرال: اصل ميرال انهارده هتتجوز
مسك: ايه هتتجوز انهارده طب ازاي
ميرال: اصل رنيم مش عاوزه فرح و دياب موفق يعني القاعده في البيت ملهاش لازم
مراد: ايوه علي رايك هتقعد كل ده ليه
ميرال: طب انا رايحه و انت لما تخلص شغل تعال هستناك
مراد: ماشي يا حياتي
ميرال: طب يلا بقا سلام عشان الحق انزل
مراد: ماشي ياقلبي سلام
꧁♕♕♕♕♕♕꧂
في المساء
في فيلا الصياد
دياب جالو تلفون
دياب: ايه يا زفت فينك هروح لوحدي يعني
غيث: لا يعم ده انا واقف تحت البيت مستنيك ده انت اللي متاخر و بتلومني انا
دياب: طب انا نزالك اهو
دياب و هو بيبص علي نفسه في المرايا هيبه وشموخ و بيحط البرفيوم
كان عبارة هبدله ابيض في ابيض كان زي الفارس
دياب و هو نازل على السلم قابل دينا
دينا بسخرية: علي فين العزم ان شاءالله
دياب ببرود: وانتي مالك
لي كمل: ولا اقولك رايح اجيب مراتي
دينا بسخرية: قول كده عشان كده لابس و متشيك لا ولابس ابيض كمان
دياب ببرود: لا بقولك ايه انا مش ناقص الرغي بتاع كده
وسبها و مشي
دينا بحقد و غل: بتقولي انا مالي ده انا هوريها النجوم في عز الضهر
و تكمل بخبث:بس تصبر عليا
في الخارج •
غيث:ايه ياعم الحج كل ده
دياب: اعمل ايه مش كنت بلبس بس قولي ايه رايك
غيث: لا جامد ده هي اول ما تشوفك هتغم عليها
دياب: طب يلا و بلاش افوره
و بل فعل تحركو بل عربيه
꧁♡♡♡♡♡♡꧂
عند جلال
ميرال بنبهار: بسم الله ماشاء الله تبارك الرحمن ربنا يحميكي
رنيم و هي واقفه ادم المرايا بتبص علي نفسها كانت زي القمر
رنيم بدموع و هي بتجري علي حضن ميرال
ميرال بخضه: مالك بس يا قلبي
رنيم بدموع: خايفه اوى اوى
ميرال بحنان: متخفيش يا قلبي بس
رنيم بدموع: مخفش ازاي بس ده انا رايحه بيت معرفهوش
ميرال: طب ما انا كمان روحت بيت معرفهوش بس دلوقتي هو بيتي و مقدرش اعيش غير في بيتي
رنيم: بس انتي بتحبي مراد و هو كمان بيحبك عشان كده متقدريش تعيشي من غيرو
تكمل بحزن: بس انا مليش حد هناك عشان احب البيت
ميرال بحنان: مين قالك كده ده دياب بيحبك اوى اوى
و تكمل بخبث: وانتي كمان بتحبي بس انتي بتكبري عشان اللي عملو فيكي يعني هو معاكي مش هسيبك
و رنيم لسه هترد سمعو صوت مسك و هي بتقول ابيه دياب جه
رنيم وو يتبع
✍🏻 بقلم «Mariam amen» 🥰🍬
كنتم مع
بيت العائله 🏠🌺
البارت 27✨
•تابع الفصل التالي "رواية بيت العائلة" اضغط على اسم الرواية