رواية عشق خالي من الدسم الفصل الخامس و العشرون 25 - بقلم فاطمه سلطان

 رواية عشق خالي من الدسم الفصل الخامس و العشرون 25 - بقلم فاطمه سلطان


في صباح يومٍ جديد في الإسكندرية عروس البحر المتوسط

كانت تسنيم تجلس بمفردها بعد هبوط مروان الي المطعم، رن هاتفها وكان المتصل تعرفه جيدًا والدتها، أجابت عليها تسنيم بلهفة لم تستطع إنكارها مهما كذبت

- الو

- ايه يا تسنيم عاملة أيه

- انا كويسة انتِ عاملة ايه؟

- الحمدلله يا بنتي .. انا اتصلت اطمن عليكي وأقولك متزعليش مني يا بنتي علي أخر مكالمة ما بينا أنا كنت زعلانة في وقتها وللأسف جت فيكي أسفة يا ضنايا

كانت تتحدث كريمة بنبرة أوخزت قلب تسنيم، لتشعر بانزعاج شديد بسبب نبرة كريمة التي كان يظهر شهقاتها وحزنها الطاغي عليها، لأول مرة تستشعر هذا الحزن وراء نبرة والدتها

- خلاص الموضوع عدي

قالتها تسنيم بنبرة باردة بعض الشيء رغم شعورها بالحزن ولكن لم تستطع أن تقول أنه ليس هناك شيء أثر بها ولا يمكنها القول أنها سامحت أو نست!

- ماشي يا تسنيم .. انا اتصلت اشوفك عاملة أيه .. مع السلامة يا بنتي

أغلقت كريمة دون قول كلمة واحدة مفيدة ولكنها حملت بين طيات كلماتها المعتادة والمبعثرة والتي لم تخلو من الكثير من الندم

لم تبكي تسنيم بعد تلك المكالمة ولكن ظل عقلها مشغول فيما حدث وجعل والدتها تتحدث بهذا الضعف فمن المؤكد بأنه ليس طلاقها فقط!!

تنهدت ونهضت من جلستها وذهبت الي المرحاض لتتوضأ وتصلي العصر قبل أن يُغالبها الشيطان ويجعلها تسهو!
______

"في القاهرة تحديدًا شقة أشجان الجديدة"

- مروة متخلنيش أقوم أولع فيكي وانتِ قاعدة كده متعصبنيش .. انتِ لسه مشتكيتهاش بالوصل يا روح أمك

قالتها أشجان بغضب شديد وهي تعود لسحب أنفاسها من تلك الأرجيلة الموجود أمامه لتخرج الدخان من فمها بغضب شديد

فصاحت مروة بها قائلة بسخرية

- حاسة أنك مش واخده بالك أن أخويا لو حبستها هيعرف وهيجي يكلمني أنا

انطلقت منها ضحكات أنثوية رنانة ومائعة ثم هتفت أشجان بحدة بعض الشيء

- سلامات يا اخوكي .. هو اخوكي لو كان دايب في دبايب أمها خلاها تكتب وصل الامانة ليه كان فاكرنا هنسمي عليها .. بقولك أيه يا مروة أخرج معايا أسبوع لو معملتيش اللي قولنا عليه أنا زعلي هيكون وحش وأوحش مما خيالك يوديكي

توترت مروة من عين أشجان التي لا تبشر بأي خير فهي قتلت زوجها حتي ترثه فهل ستشفق عليها، أردفت مروة بخفوت وتوتر شديد

- ماشي هعمل اللي تعوزيه بس أفرضي عمى عرف وهكون أنا في الوش

- لما يعرف هتصرف معاه أنا وبعدين يا مروة أخوكي مش هيقتلك لو عرف أنك حبستي مراته .. بس انا اللي هزعلك ومش بعيد أقتلك لو ضايقتيني انا مبسميش علي حد

قالتها أشجان بسخرية وهي تعود لشرب تلك الأرجيلة وهي تعي كل كلمة قالتها ولا يهمها شيء.

_____

في المساء بعد أن قضي مروان أغلب الوقت في مطعمه ويقوم بحل تلك المشكلات التي صادفت في تواجده وغياب صديقه، يشعر بمدي التقصير معها كونه يتركها في أولي أيامهم وبداية حياتهما فقرر أن يتلافي هذا التقصير في هذا المساء بأن يدخلوا السينما لمشاهدة أحدي الافلام الأجنبية (الرعب)

صعد الي المنزل ليخبرها بهذا الخبر وبالفعل هبطت معه بعد أن فرحت

لفعلته خصوصًا بسبب تفكيرها طوال اليوم بمكالمة والدتها والتي لم تخبر مروان بها ليس لانها تريد الاخفاء فقط لأن والدتها لم تقل شيء هام أن كان سيء أو جيد فهي مجرد تحليلات تخرج منها

حينما وصلوا الي صالة السينما هتفت تسنيم بحنق مُقلدة أياها

- هخرجك يا تسنيم بصي هبهرك .. جايبني فيلم رعب يا مروان هتجلطني قريب .. يعني علي أساس أني ببقي مبسوطة في البيت وانتَ بتتفرج عليهم

- يعني انا بخرجك مش عاجبك

قالها بشيء من الضيق الذي استطاع رسمه علي ملامحه ببراعة فهتفت تسنيم وهي تلكزه بخفة

- اه طبعا مخرجني .. انتَ مخرج نفسك أنا ممكن منامش ٣ ايام بسبب فيلم رعب

- خيرًا تعمل شرًا تلقي .. وبعدين هتنامي متقلقيش من النقطة دي بتاعتي أنا هنيمك قتيلة .. استمتعي باللحظة خلاص الفيلم هيبدأ

قال كلماته بشيء من المرح ليعتدل في جلسته ويخرج نظارته الطبية التي يرتديها أحيانا لترمقه تسنيم بهدوء فكيف له أن يكون وسيمًا هكذا في كل أحواله لا تدري هل هذا الأثر يقع علي كل من يراه فهل يراه الجميع جذاب وأخاذ لتلك الدرجة ولافت للانظار أم عيناها المُحبة من تدفعها لأن تشعر بأن لا يوجد علي الأرض شخص يتخطي جماله

فهتفت تسنيم بضحكة تلقائية خرجت منها

- تحس بالنضارة دي أنك دكتور .. مهندس .. حاجة في الرينج ده في وقار غير طبيعي

جلس بأريحية ومتصنع الغرور علي أكمل وجه

- عارف عارف .. أنا روحت للراجل قولتله عايز نضارة فخمة تخليني استاذ احمد زويل وله أستاذ مجدي يعقوب أخليها لبروفايل الإنستا بتاع المطعم بس قلبت علي مجدي شطة .. بس كله خير

ضحكت تسنيم علي طريقته ثم هدأت قليلا حينما بدأ الفيلم ..

_____

كانت قد أغلقت عيناها حتي لا تشاهد تلك المناظر المخيفة المتواجدة في هذا الفيلم الذي اثارت رُعبها لا تدري هل هو يريد أن يقوم بالتنزة معها أم فزعها، بينما هو كان يشعر بالسعادة وتجلي علي ملامحه الانبهار فلما لا فهذا هو النوع المفضل لدي مروان، لا تدري لما وافقت علي ذلك فهي تخاف وبشدة من تلك الافلام يا ليتها لم تأتي

كانت تجلس علي المقعد وكانوا بالصف الأخير وحينما أغلقت عيناها وتاره تفتحها وتعبث في هاتفها وتغلق عيناها مرة أخري

حتي غفت في الربع ساعة الأخيرة من الفيلم

لتستيقظ علي تلك الأصوات الضاحكة أحدهما صوته الرجولي التي تميزه وتعرفه جيدًا والآخرين أصوات أنثوية لتفتح عيناها وبشدة حينما سمعت مروان وهو يهتف

- اه ده الرقم.

رفعت رأسها التي كانت تميل بها علي كتفه أثر غفيتها، فصاحت وعلي ما يبدو قد أنتهي الفيلم

- انتَ بتعمل أيه

- اعرفكم مراتي

قال مروان تلك الكلمات ببسمة واسعة وهو يشير لها رحبت بها الفتاة وصديقتها وقد نهضا علي الفور بعد أن صافحوا أياها بحفاوة شديدة فهتفت تسنيم وهي تجز علي أسنانها

- ملحقتش أقفل عيني أصحي الاقيك بتشقط وله بتتشقط أيهما أقرب

تركته وخرجت خارج صالة السينما فأردفت حينما امسك يدها

- سيب أيدي

- هو انا جيت جنبك وطي صوتك

قالها بشيء من المرح والحدة التي لا يجيد أحدهما التحدث بهما في أنن واحد سواه، حاوطها بذراعه خارجًا من المكان بأكملوا حتي وصلوا الي الكورنيش محاوطًا أياه بذراعيه ليضحك تلقائيًا وهو يسمعها تتمتم بغيرة شديدة كلمات فهم بعضها والبعض الاخر لم يفهم منه شيء، فهتف بسخرية

- يعني بذمتك يوم ما هروح اشقط .. هشقط وانتِ جنبي .. يعني هكون خاين وغبي كمان والله إهانة في حقي مش مسموحة

- متستعبطش ده انتَ كنت بتديها الرقم انا سمعاك بودني

قالتها بغضب شديد فهتف مؤكدًا

- ايوة وادتها كمان الانستا

كادت علي وشك أن تخنقه وتكتم أنفاسه ولكن ما منعها وجودهما في الشارع فقط، فهتف وهو يمسك يدها قائلا بمرح

- بنشط الشغل علشان الراجل الغلبان اللي لسه متجوز مش علشاني لا بضحي بنفسي علشان دخلنا يزيد ابيع نفسي لاول شخص طالب كريب أو بيتزا أتي

بيشبهوا عليا ولما عرفوا ان انا عازوا رقم المطعم علشان الدليفري .. هخونك وانتِ جنبي انا اخلاقي متسمحليش أعمل كده

ارتخت ملامحها قليلًا ثم هتف بمرح

- لما متكونيش موجودة عادي

لا تدري هل تضحك علي مرحة أم تغضب بسبب غيرتها، ظلوا يمشوا متشابكين الأيادي رغمًا حتي عن غيرتها وحنقها، يكفي لمسة يده المطمئنة لها وكأنه حتي بذلك الفعل البسيط يستطيع بث بها دفئ مشاعره واحتوائه لأول مرة تصف نفسها بأنها محظوظة بعثورها عليه أو بالأحرى تعثرها به كانت سعيدة الحظ به وكأن القدر يقول لها قد جاء ذلك العوض الذي ظننته خرافة يومًا ما

ذهبوا الي المتجر المتواجد بجانبهم لشراء بعض المعلبات والأشياء الذي يحتاجها المنزل ثم صعدا وكانت تسنيم تحاول رسم الانزعاج علي ملامحها، فتحت الشقة وتوجهت الي الغرفة وكانت علي وشك غلق الباب ليأتيها صوته الذي يقترب منها

- خلاص مبقاش في قفل بيبان يا قطة

كتمت حنقها منه وخجلت في نفس الوقت وحتي خجلت من حماقتها فأي باب ستغلق اذا كان قد فسد جميعا الأقفال حتي ذلك الساخر فتح وأفسد قفل قلبها المُحكم

فهتفت بانزعاج وقد ولجت الي الغرفة اثناء حديثها وفتحت حقيبتها لاخراج الملابس

- طب بذمتك يا شيخ ده ينفع .. يعني في حاجة تقول أن حتي باب الحمام ميقفلش أفرض جت ريهام وله جه حد ويلاقي المنظر ده اسمه ايه؟؟

خلع سترته السميكة وذلك الوشاح الذي كان يحاوط عنقه وهو ينظر لها نظراته الماكرة والشغوفة

- هنقوله كان عندنا حبة مشاكل مع البيبان كده وربنا كرمنا ثم احنا محدش يدخل في البيبان بتاعتنا احنا بنحب الطرواة ونفتح البيبان علي بعضها كفايا قفلة وخنقة

ما أن أنتهي من تلك الكلمات خلع ساعته، فتمتم بمكر وهو يقترب منها

- انتِ شكلك لسه زعلانة مني أعمل أيه يا تسنيم أنا بحب النشاط الإجتماعي وعايز أنشط السياحة الداخلية في مصر

- قد أيه انتَ راجل عظيم

امسكته من ياقته بدلال قليلًا، هاتفه بشراسة لا تليق بها ولكنها حاولت تصنعها

- عايزاك تعمل اللي انتَ عاوزة مش هاممني

- فعلا مش هامك باين عليكي صادقة يا غالية .. أصل يا بت يا تسنيم أنا بحب أنشط السياحة الداخلية أوي لغايت ما أقدر انشطها خارجيًا بقا ... بس قبل ما اتنشط برا نبدأ نشاط اجتماعي صغنن كده ما بينا مهوا انا مؤمن بمقولة أبدا بنفسك أوي

قالها وهو يميل مُقبلا شفتيها برقة تسبق جنونة فهتفت بخجل وخفوت ولا بأس أن كانت نبرتها مرحة قليلا

- بنفسك يا حج .. بنفسك

- ولو ولو أنا اعتبرتك نفسي أومال انتِ فاكرة ايه وبعدين اسكتي علشان النشاطات اللي من النوع ده تحب الصمت

كادت أن تتحدث ليبتلع ما في جوفها بعدما لثم شفتيها بعشق شديد وشغف وكأنه لم يمتلكها قط .. مازال مفتون بها فوقع تحت أشد أنواع السحر

سحر الحب .. فهو يدرك ما معني أن تحبك أمراة دون شروط أو قيود تحبك وكأنك وطنها الوحيد وعائلتها ومعارفها .. وكأن أحدهم يعشقه للمرة الأولي

______

دمتم بخير يارب وياريت تفاعل حلو رغم صغر الفصل 😂🥲💜 عرض 

•تابع الفصل التالي "رواية عشق خالي من الدسم" اضغط على اسم الرواية

تعليقات