رواية بيت العائلة الفصل الرابع و العشرون 24 - بقلم مريم امين

 رواية بيت العائلة الفصل الرابع و العشرون 24 - بقلم مريم امين

بيت العائله 🏠🌺
                                                 Part 24
مسك بصدمة: انت ا ن ت اللي جابك هنا في الوقت ده 
مجهول: ايه رايكم في المفاجأة دي 
مسك بذهول: مفاجأة ايه عليك و علي دماغك انت اللي جابك هنا 
مجهول: و وحشتيني اوى اوى 
مسك بغيظ: و حشك عقربه 
مجهول و هو بيبص عل لبسها
: بس ايه يا بت القمر ده طلعتي بطايه 
مسك و هي بتبص علي لبسها: ينهار ابوك اسود  
جريت لبست خمار طويل 
مسك: والله لو مقولتش جاي ليه هصحي بابا 
مجهول بسرعه: لا استني ده انا عايزك انتي 
مسك: عايز ايه ان شاءالله عشان تجيلي السعادي 
مجهول: رقم تلفونك عشان اعرف اقولك الكلمتين
بدل ما انا وافق قدام البيت كده  
مسك: نعااااام 
مجهول: براحتك بقا طب وسعيلي كده من قدام الباب عشان تعبت من الواقفه 
مسك بستغرب: هتروح فين 
مجهول: ادخل اقعد عشان اقولك الكلمتين 
مسك: قالو عليك ان لله وانا اليه راجعون غور كده 
جلال من جوه الاوضه 
جلال: يا مسك 
مسك بخوف: ينهار اسود بابا صحي 
مسك بخوف: جايه يا بابا 
مجهول: ايه ده عمي طب اوعي كده اسلم عليه و اشتكي لو منك 
مسك بذهول: انت رايح فين الله يخرب بيتك 
مجهول: ايه اشتكي لو منك 
مسك: هتقولو ايه ان شاءلله 
مجهول: اقولو ان بعد بنتك اتحرشت بيا و ختدني لحم و رمتني عضم 
مسك بذهول: ايه 
مجهول: ايوه و ابنك اللي في بطني ده اعمل في ايه 
مسك: انت بتقول ايه امشي بقا 
جلال من جوه الاوضه: يا مسك مش بترضي ليه يا خربيت المسلسلات التركي اللي بتتفرجي عليهم 
مجهول: ها هتديني رقم تلفونك ولا ادخل لي عمي 
جلال: يا مسك 
مسك بخوف: اه يا بابا جايه اهو 
مسك بخوف: طب اكتب بسرعه 01******
مسك: يلا امشي انت واقف ليه 
مجهول: عايزك تقولي اسمي الاول 
مسك بخوف: الله يخرب بيتك امشي بقا 
مجهول: عايزة اسمع اسمي منك الاول 
مسك: طب يلا غور بقا يا غيث 
غيث بابتسامة: الله طلعه منك زي العسل 
مسك بذهول: عشان قولتلك يا غيث 
غيث بستمتاع: لا طبعا عشان قولتي غور بقا 
مسك و هي بتقفل الباب في وشه: كا دهيا في حلوتك 
مسك بقلع الخمار و بتجري علي أوضة جلال 
مسك بتوتر: نعم يا بابا 
جلال: كل ده 
مسك بتوتر: معلش يا بابا كنت بتفرج علي اخر حته من المسلسل 
جلال: ريماس جت 
مسك: اه يا بابا طالعه ايه 
و ريماس جت و عده اليوم المتعب ده 
في الصباح عند مراد 
ميرال بنوم: يا كان حته حلم جميل جميل  جميل 
ميرال و هي بتفتح عينيها 
ميرال بذهول: ايه ده ده مكنش حلم يعني انا فرحي كان امبارح 
لقت مراد بيبص علي ملامحها بابتسامة 
مراد بابتسامة: لا مش حلم انتي دلوقتي مراتي و حبيبتي و في حضني كمان
ميرال اكتفت بكسوف بتاعها 
مراد: شوفتي نسيتيني اصبح عليكي 
مراد: يا صباح الفل والياسمين على عيونك الحلوين 
ميرال بابتسامة: صباح النور 
مراد: اخيرا صحيتي عشان اشوف العيون الحلوين دول 
ميرال بكسوف: هو انت صحيت بدري ولا ايه 
مراد: هو انا عرفت انام اصلا 
ميرال بقلق: ليه مالك اللي بيوجعك 
مراد: كل ما اجي انام الاقي قلبي بيوجعني و عيني بتوجعني 
ميرال بقلق:ليه مالك ما انت كنت كويس امبارح 
مراد رومانسيه: قلبي بيدق يدق جامد 
و هو بيمسك ايديها و بيحطها علي قلبو 
مراد: بصي كده بيدق يدق يدق 
ميرال بدلع: سلامت قلبك 
يكمل مراد: و عيني بتوجعني لو مشفتكيش و جعانه اوى لو مشبعتش من ملمحك 
ميرال و هي بتبوس عينو: سلامت عينك 
مراد و هو بيقرب منها: طب انا كده عندي ايه 
ميرال بدلع: ع ن د ك عندك  ع ن د  ك 
مراد و هو بيغيب: ايوه عندي ايه 
مره واحده ميرال زقتو و جريت 
ميرال بضحك: كده عندك مراره و انا معنديش 
 مراد بغيظ: كده ماشي
ميرال بضحك:ايوه عشان اعمل الفطار 
مراد بغيظ: مسيرك يا سمكه تيجي تحت المصيده 
و يكمل بعمزه: و سعتها مش هرحمك 
                      *************
عند جلال 
جلال و هو علي السفرة بيفطر 
جلال: اومال فين رنيم مجتش تفطر معنا ليه 
مسك:جايه اهي يا بابا 
رنيم و هي بتقعد و باين عليها الزعل و التعب 
جلال: و عملتي ايه يا ست ريماس مع يوسف 
ريماس و هي بتاكل: هي مسك ماقلتكش
و تكمل بضحك:  ده انا طلعت عينو في الاكل و الفسح 
جلال: حرام عليكي كل ده تعملي في الواد و كل ده اكل كلتي 
ريماس: اعمل ايه كنت جعانه و هو جيبني في مطعم مش بينزل غير لقمتين بس  و بعد كده لما زهقت روحنا اكلنا علي الرصيف
و هنا ضحك عليها جلال و مسك
 و رنيم زي ما هيا سرحانه في الطبق 
جلال: مالك يا رنيم يا حبيبتي 
رنيم بكتمان: مفيش حاجه 
جلال : مفيش حاجه ازاي و انتي من امبارح متغيره 
رنيم بدموع: عايزني اعمل ايه افرح و ارقص عشان كتب كتابي 
 تكمل  بدموع بحرقه:  غصب عني محدش خد رايه 
ولا عايزني اسمحوا علي اللي عملوا فيا 
وانا عارفه و واثقه انك كنت عارف 
لا عارف ايه يمكن انت اللي ورا كل ده قولتله تعال اكتب الكتاب عشان اخلص من الفضيحه دي عشان محدش يعرف و و تبقا فضيحه و احط راسي في الارض بعد كده 
انت من يوم يومك مش بتفكر غير في نفسك اهم حاجه عندك كلام الناس و شكلك قدامهم مهمكش بنتك بقا اذا كانت بتحبو ولا لا و اذا كان عندها استعداد تموت نفسها عشان متجوزهوش  ولا لا وازي هتبقى حياتها ازاي بعد  متجوز الانسان اللي ازاها و هي بتكرهو و اذا هتقبل الوضع ولا لا فكرت في الحجات دي كلها ولا بتقول يلا نفسي علي حساب سعادة و حيات بنتي 
جلال بحزن:  انا عملت كل ده عشانك انتي عشان محدش يقول انك مش متربيه و و مدوراها و مشيه علي حل شعرك والله عملت كل ده عشان محدش يسمعك كلمه زي السم و بيصلك بصه تزعلك وانا مش هستحمل كل ده عليكي والله عملت كل ده عشان تدموعك اللي تقيله علي قلبي متنزلش 
و كل ده ريماس و مسك يتفرجو بحزن 
رنيم بعياط: كده او كده الناس مش بطبطل كلام علي الناس يعني كده هيتكلمو و كده يتكلمو 
جلال: بس و 
رنيم بدموع متحجره: انت شوف هيجي ياخدني امتي  و بعد كده قولي عشان انا مش عايزة فستان ولا فرح 
و تركتهم قبل ما تسمع الرد 
بيبص جلال علي طيفها بحزن 
جلال بحزن: انا بعمل كل ده عشانك بكره تيجي 
 تشكريني 
                        ~~~~~~~~~
في فيلا الصياد 
عز و هو و دينا بيفطر 
نزل دياب بكل تكبر و شموخ 
دياب و هو ببقعد علي الكرسي 
دياب: صباح الخير 
عز: صباح النور 
دينا بفرحه: يا صباح الورد 
عز و هو بيبصلها بستغرب 
عز: كنت فين بقالك مده مش باين ولا بتيجي البيت 
دياب و هو بياكل: عادي كنت زهقان شويه من البيت روحت عند غيث 
عز: طب عامل ايه دلوقتي 
دياب:اهو الحمدلله 
عز: طب شغل عامل ايه 
دياب بلا مبلا: تمام 
عز: طب الحمدلله 
دياب ببرود: اه صحيح انا اتجوزت امبارح 
عز بصدمة 
ودينا بصدمة اكبر: وو يتبع 
✍🏻  بقلم  «Mariam amen» 🥰🎀
كنتم مع 
بيت العائله 🏠🎀
البارت 24✨
الكاتبة Mariam amen 💫

•تابع الفصل التالي "رواية بيت العائلة" اضغط على اسم الرواية

تعليقات