رواية احببت اخي الفصل الثاني والعشرون 22 - بقلم اروى عادل
سيف ٠٠لأ شريف أذكى من أنه يودى نفسه فى داهيه و يلعب فى مسرح جر*يمة عشان خاطر بنت ماشى معاها ٠ لأ البنت دى تخص شريف و أوى كمان
جاسر ٠٠ ممكن تكون أخته
سيف ٠٠ اخته كانت معاه لم جه يتقدم لإيلا لو هى كانت إيلا عرفتها
جاسر ٠٠ هو عنده أخت واحده
سيف٠٠ لأ عنده أخت تانيه بس دى مسافره
جاسر ٠٠ بنت عمه بنت عمته بنت خاله او خالته٠ ممكن تكون أي واحده فيهم ..
انا هعمل كشف بجميع البنات اللى فى عيلة شريف خصوصآ إللى فى نفس السن إللى قالت عليه أيلا
سيف ٠٠ الكشف ده هياخد وقت كبير مش هيفدنا كتير احنا مش عايزين اسماء، احنا عايزين صور البنات عشان أيلا تقدر تتعرف عليهم
جاسر ٠٠٠يبقى حساب الفيس بتاع شريف.. اكيد هنلاقى على صفحته على بنات عيلة
سيف ٠٠ انا بردوا فكرت فى الحل ده..كمان صفحة اخته أكيد موجود عندها جميع بنات عيلتهم
جاسر٠٠ حسابات دى هتكون ليها خصوصية هتعرف أصدقائهم ازاى من غير ما نتستعين بمباحث الانترنت
سيف ٠٠ مافيش خصوصية مع إيلا . خلينى مره استفاد منها فى الموضوع اختراق الحسابات ده
جاسر ٠٠ أه تقصد إيلا تخترق حساب شريف و أخته
سيف ٠٠ كده فهمتنى ..
جاسر ٠٠ تمام .. يالا انا أدخل رامى
سيف٠٠ لا هات صاحب شركة كاميرات المراقبة الأول
بعد ما دخل صاحب الشركة و الفنى الذى قامه بتركيب الكاميرات
سيف ٠٠ اتفضلوا ..
صاحب الشركة ٠٠ ممكن أعرف احنا ليه هنا
جاسر٠٠ احنا عرفنا أن شركتك ركبت كاميرات فى عوامة شريف الجبرى حصل
صاحب الشركة ٠٠حصل احنا ركبنا كاميرات فى العوامة .
جاسر ٠٠ أمتى الكاميرات دى اتركبت
صاحب الشركة ٠٠ من حوالى ست شهور تقريبآ
سيف ٠٠ مين إللى طلب منك تركيب الكاميرات
صاحب الشركة ٠٠ فى واحد اتصل بيا قالى انه عايز يركب كاميرات فى العوامة انا مشوفتهوش شخصيآ
و بصراحة مش فاكر أسمه كمان
سيف ٠٠ بس فى فاتورة بتطلع بالحساب ممكن أعرف الفاتورة كانت بأسم مين
صاحب الشركة ٠٠ طبعآ انا جبت الفاتورة معايا لم عرفت انى مطلوب التحقيق معايا بخصوص بالكاميرات إللى اتركبت فى العوامة
جاسر ٠٠ تمام هات الفاتورة
اتصدمه سيف و جاسر عندما رأوا الفاتورة لأنها كانت باسم معاذ
بقلم٠أروى٠عادل
سيف ٠٠ أنت متأكد أن اللى طلب تركيب الكاميرات هو معاذ
صاحب الشركة ٠٠طبعآ يا فندم و اهو عندك الفنى إللى ركب الكاميرات و هو إللى قابل الزبون و عمل الفاتورة
جاسر ٠٠ تمام .. انت إللى ركبت الكاميرات
الفنى ٠٠ أيوه يا باشا
سيف ٠٠ ركبت الكاميرات فين بالظبط فى العوامة
الفنى ٠٠ فى كل حته فى العوامة ماعدا المطبخ و الحمام
جاسر ٠٠ حتى أوض النوم
الفنى ٠٠ أه كمان ركبت كاميرات فى أوض النوم
سيف ٠٠ طيب أنت مستغربتش لما طلب منك انك تركب كاميرات فى أوضتة النوم
الفنى ٠٠ انا فى المجال ده شوفت ناس بتطلب تركيب كاميرات فى أماكن غريبة. عشان كده مابقتش بأستغراب
سيف ٠٠ يوم ما ركبت الكاميرات كان مين إللى موجود فى العوامة
الفنى٠٠ كان معاذ بيه بس .. صح ساعتها كان بيتكلم مع حد . و كان الحد ده هو إللى بيقولو يركب الكاميرات فين بالظبط
جاسر ٠٠ يعنى مش معاذ إللى كان عايز يركب الكاميرات
الفنى ٠٠ لأ الشخص إللى كان معاه على التليفون لأنى لما وصلت . معاذ ماكنش عارف انا جاى ليه
سيف ٠٠ معرفتش مين الشخص ده أسمه ايه
الفنى ٠٠ لأ معرفتش أسمه
جاسر ٠٠ اتفضلوا أمضوا على أقوالكم
بعد ما خرجوا قال جاسر
جاسر ٠٠ كان عندى أمل أنهم يقولوا انا شريف هو إللى ركب الكاميرات
سيف ٠٠ فلت منها شريف ..بس احنا عندنا دليل ان العوامة فيها كاميرات .. و أوعى تنسى ان الفنى قال فى حد تانى هو إللى كان عايز الكاميرات تتركب
جاسر ٠٠ صح و الحد ده أما شريف أو رامى
سيف ٠٠ لما نشوف رامى هيقول ايه
٠٠بعد ما دخل رامى قال جاسر
بقلم٠أروى٠عادل
جاسر ٠٠ اتفضل
رامى ٠٠ شكرآ
جاسر ٠٠ رامى قولى انت يوم الحا*دث قولت انك وصلت بعد قت*ل معاذ
رامى ٠٠ حصل
جاسر ٠٠ متأكد
رامى ٠٠ متأكد
سيف ٠٠ ما ترجع نفسك كده ممكن تكون ناسى حاجة
رامى ٠٠ هو فى ايه
جاسر ٠٠ فى ان البواب قال انك كنت فى العوامة قبل ما يوصل معاذ
رامى ٠٠ محصلش انا جيت بعد معاذ
سيف ٠٠ طيب نسأل البنت إللى كانت معاك
قال رامى بأرتباك
رامى ٠٠ بنت مين انا مش كان معايا بنات
سيف ٠٠يعنى البواب قال انك كان معاك بنت و البنت نفسها أعترفت انها كانت معاك فى العوامة ..و انت تقولى لأ كنت لوحدك طيب اصدق مين أنا دلوقتى
رامى ٠٠ صدقنى انا .. عزه كدابه انا كنت لوحدى
سيف ٠٠ عزه مين
رامى ٠٠ إللى كانت معايا .. قصدى إللى انت قولت انها كانت معايا
حينها ابتسم سيف وهو يتطلع بجاسر ثم قال
سيف٠٠ بس انا مقولتش أن أسمها عزه
كان الارتباك واضح على رامى ثم بدء يتأتأ فى الكلام وهو يقول
رامى ٠٠ أنا كنت فاكر انك قولت أسمها عزه
سيف ٠٠ ما تيجى معايا سكة و دوغرى . وتقولى انت إللى قت*لت معاذ
رامى ٠٠ لأ انا ماليش دعوة بق*تل معاذ والله العظيم انا ما قت*لتوا
قال سيف بصرامة
سيف٠٠ آمال تفسر بأيه وجودك وقت قت*ل معاذ فى العوامة
رد رامى بسرعة بدون تفكير وقال
رامى ٠٠ كنت نايم حتى أسأل عزة
سيف ٠٠ عزة مين
رامى٠٠ إللى كانت معايا
جاسر ٠٠ غريبه انت مش قولت انك كنت لوحدك
رامى ٠٠ لأ عزه كانت معايا
بذكاء و دهاء سيف قدر يثبت أن رامى كان موجود فى العوامه وقت وقوع الجر*يمة كمان اعتراف رامى ايضآ انه كان برفقة عزة
بقلم٠أروى٠عادل
سيف ٠٠ براحه و هدوء احكيلى ايه إللى حصل يومها
رامى ٠٠ أنا روحت العوامة مع عزة
و بعد شربت شويه تعبت و نمت لحد لما شريف جه و صحانى من النوم و قالى ان معاذ اتق*تل بس هو ده إللى حصل
جاسر ٠٠ طيب أحنا نصدق كلامك أزاى دلوقتى بعد ما كدبت علينا فى الأول
رامى ٠٠ بس انا بقول الحقيقه دلوقتى
سيف ٠٠ و ايه إللى يخلينا نصدقك
جاسر ٠٠ ياريت لو كان فيه كاميرات كنا أتأكدنا من كلامك
سكت رامى وهو يفكر ماذا يفعل هنا. تذكر أن لو قال أي شئ عن الكاميرات سوف يقوم شريف بق*تله لذلك قال
رامى ٠٠ لأ . لأ ماكنش في كاميرات
سيف ٠٠ ازاى الكلام ده . آمال ايه الفاتوره دى
اتلخبط رامى عندما رأه الفاتورة إللى ادفع بيها مبلغ تركيب الكاميرات لذلك قال بتوتر
رامى ٠٠ أنا معرفش حاجة عن الكاميرات دى واللهى انا ماكنتش أعرف أن فى كاميرات قبل يوم .الح....
ثم صمت فجأه قبل أن يكمل عبارته
جاسر. ٠٠ كمل سكت ليه .كنت بتقول
ماكنتش تعرف ان فى كاميرات قبل يوم ايه
قال كاذب
رامى ٠٠ اقصد اليوم إللى هو النهاردة ماكنتش أعرف قبل النهاردة ان كان في كاميرات فى العوامة
سيف ٠٠ أظن كمان متعرفش فين الكاميرات دى
رامى ٠٠ و انا هعرف منين
سيف ٠٠ تمام أمضى على أقوالك بس هنحتاجك تانى
خرج رامى
هنا قال جاسر
جاسر ٠٠ دلوقتى الدور على شريف . انا شايف تسيبنى انا احقق مع شريف بلاش انت تحضر التحقيق مع شريف
سيف ٠٠أنت بتقول أيه. لأ طبعآ انا هحضر التحقيق
جاسر ٠٠ هتقدر تمسك أعصابك لم تشوف شريف
سيف ٠٠ متخافش هكون هادى على أد مقدر
جاسر٠٠ سيف انت هنا ظابط شرطة بلاش تعمل أي حاجة تدينك كظابط
سيف ٠٠ قولتلك متخافش
جاسر ٠٠ تمام
بعد ما دخل شريف . قال جاسر
بقلم أروى عادل
جاسر ٠٠ اتفضل
شريف ٠٠ على فكرة انا معنديش حاجه جديده أقولها كل حاجة أعرفها قولتها قبل كده .
سيف ٠٠ اهدى على نفسك شويه .. بعدين انت جاى هنا عشان تقول إللى مقولتهوش قبل كده
شريف ٠٠ بس انا قولت كل حاجة
جاسر٠٠ أفتكر كده يمكن حاجة كدة ولا كدة وقعت منك
شريف ٠٠ تقصد ايه
جاسر ٠٠ انت ليه طلبت من حسين البواب مايجبش سيرة أى بنت جات العوامة
كان شريف متماسك فى إجابته
شريف ٠٠ شريف البنات إللى بتيجى العوامة بنات ناس وليهم سمعتهم
سيف ٠٠ هى بنات الناس بتروح عوامات بردوا
شريف ٠٠ ممكن أعرف انت عايز توصل لأيه
سيف ٠٠ أنا هنا فى تحقيق رسمى يهمنى أوصل للحقيقه . والحقيقة انك نبهت على حسين ما يقولش على أى بنت كانت بتيجى العوامة و هد*دته انك هتطردو من الشغل لو اتكلم
شريف ٠٠ محصلش الكلام ده .انا كل إللى قولتوا انه مايجبش سيرة البنات
جاسر ٠٠يعنى حسين كداب طيب هيكدب ليه
شريف ٠٠ والله أعلم
جاسر٠٠ قولى انت تعرف بنت لون بشرتها بيض متوسطة الطول شعرها أصفر عمرها تقريبآ من
٢٣ الى ٢٥ سنه
هنا اتوتر شريف وقال
شريف٠٠ لا معرفش حد بأوصاف دى
سيف ٠٠ يوم الحا*دث انت وصلت أمتى
شريف ٠٠ أنا قولتلك قبل كده
قال سيف بسخريه
سيف ٠٠ معلش اعذرني نسيت
شريف ٠٠ يعنى قبل ما البوليس يوصل بدقيقة واحد مش اكتر من كده
جاسر ٠٠ بس البواب قال انك وصلت قبل الأسعاف و البوليس بحوالي نص ساعة
شريف ٠٠ كداب طبعآ
سيف ٠٠ بردوا هو كل حاجه بيقولها البواب تتطلع كدب
شريف ٠٠ أسأله هو ليه كدب و قال كده
سيف ٠٠ أكيد طبعآ هسأله..بس أفتكر كده ايه إللى حصل بعد ما دخلت العوامة
شريف٠٠ أول ما دخلت شوفت معاذ مرمى على الأرض و غرقان فى د*مه بعد كده البوليس وصل
سيف ٠٠ أنت نسيت رامى ولا ليه . انت مش قولت انك شوفت رامى بردوا
شريف ٠٠ أه قولت فعلآ رامى كان موجود ..
جاسر ٠٠ بس رامى قال انه كان نايم انك انت اللى صحيته من النوم و قولتلوا معاذ اتق*تل
شريف ٠٠ هو رامى قال كدا
سيف ٠٠ أنا إللى بسأل هنا مش انت
شريف ٠٠ أنا بس خوفت أقول انا رامى كان موجود وقت وقوع الجر*يمة و انه كان نايم إكيد ماكنش حد هيصدق انه مالهوش علاقه بالجر*يمة .. انا بس خوفت على صاحبى
قال سيف بسخريه
بقلم٠أروى٠عادل
سيف ٠٠ لأ شهم ٠ نرجع للسؤال نفسه امتى وصلت يوم الحا*دثه
شريف ٠٠ قولتلك قبل ما البوليس يوصل بدقيقة
سيف٠٠ يعنى دخلت العوامة و شوفت صاحبك مقت*ول و بعد ما اتخضيت أتصدمت و بعد كده دخلت الأوضة إللى كان رامى نايم فيها و صحيت رامى من النوم طبعآ رامى عشان كان شارب اخد منك وقت وهو بيصحى .. كل ده فى دقيقه واحده يا راجل قول كلام غير ده
جاسر ٠٠ ده اخد على الأقل ١٠ أو ١٥ دقيقه أقول نص ساعة
سيف ٠٠ شوفت ظلمت حسين البواب ازاى . هم نص ساعة زى ما الراجل قال
أرتباك شريف لأول مره وقال
شريف ٠٠ أنت عايز توصل لأيه
يا سيف . انا عارف انت بتعمل كل ده عشان تمنع جوازى من إيلا مش كده
اتعصب سيف و هو يكور قبضت يده هنا ادخل جاسر وهو يقول لسيف بصوت واطى لا يسمعوا شريف
جاسر٠٠ امسك نفسك .. هو ده إللى عايزه شريف انه يعصبك . حاول تهدى
سيطر سيف على الغضب وقال
سيف ٠٠ ياريت ماتدخلش الأمور الشخصية هنا احنا فى تحقيق رسمى بخصوص جر*يمة ق*تل و انت كنت موجود فى مكان الجر*يمة. عشان كده احنا بنحقق معاك . ده أخر تحذير
جاسر ٠٠ اتفضل جاوب على السؤال
شريف ٠٠ أنا معرفش عدى وقت أد ايه .. اكيد يعنى ماكنتش ماسك الساعة و بحسب مر الوقت أد ايه
سيف ٠٠ بس انت حددت الوقت بالظبط و قولت دقيقة واحدة مش أكتر من كده
شريف ٠٠ أكيد م ماخدتش بالى من الوقت .. يمكن الصدمه لخبطتنى
جاسر ٠٠ يعنى انت معترف انك مقولتش الوقت الحقيقى إللى كنت فيه مع الج*ثة معاذ
شريف ٠٠ عن غير قصد . اكيد انا ماكنتش أقصد اكدب
جاسر ٠٠ بقصد أو من غير قصد النتيجه واحده
شريف ٠٠ بس انا كانت نيتى.......
قطع سيف عبارته وقال بصرامة
سيف ٠٠ أنا هنا بنتعامل بالحقائق و الدلائل انما نيتك دى ياريت توفرها لنفسك .. دلوقتى قولى انت طول الوقت ده ما فكرتش تبلغ الإسعاف حتى على الأقل عشان تنقذ صاحبك
شريف ٠٠ أنا أتصدمت معرفتش افكر
سيف ٠٠ نص ساعة. و انت مصدوم بس سبحان الله انت فكرت تصحى رامى . يعنى كنت بتفكر أهو
صمت شريف
بقلم٠أروى٠عادل
جاسر ٠٠ شريف انا مش مقتنع من أجابتك
شريف ٠٠ بس انا بقول الحقيقة
جاسر ٠٠ و معاذ كان معاه مفتاح العوامة
شريف ٠٠ أه كان معاه و رامى كمان كان معاه مفتاح العوامه
جاسر ٠٠ يعنى ماحدتش غيرهم معاه المفتاح
شريف ٠٠ لأ أحنا التلاته بس
جاسر٠٠ هى العوامة بأسم مين فيكم
شريف ٠٠ بأسمى انا لوحدى
سيف ٠٠ يعنى ماحدتش يقدر يعمل أى حاجة فى العوامة غير ما يرجعلك صح
شريف ٠٠ تقصد ايه يعنى يعمل حاجة فيها
سيف ٠٠ يجدد فيها حاجة يركب او يشيل حاجة
شريف ٠٠ العوامة بتاعتى انا ماحدتش بيعمل فيها حاجة الا بأمر منى
سيف ٠٠ يعنى انت إللى مركب كاميرات المراقبة
هنا اندهش شريف لان لا أحد يعلم شئ عن كاميرات المراقبة غير معاذ ..و رامى الذى عرف متأخر
هنا رد شريف بتوتر واضح
شريف ٠٠ كاميرات مراقبة ايه دى
سيف ٠٠ الكاميرات إللى كانت متركبه فى العوامة
شريف ٠٠ بس العوامة مافهاش كاميرات
سيف ٠٠ أفتكر كويس لا تكون غلطان المره دى كمان
شريف ٠٠ انت ممكن تفتش فى العوامة دلوقتى بنفسك مش هتلاقى كاميرات
سيف ٠٠ اه ما انا عارف .. بس انا بتكلم عن يوم الحا*دثه مش دلوقتى
شريف ٠٠ يوم الحا*دثه أو دلوقتى انا عمرى ما ركبت كاميرات فى العوامة
سيف ٠٠ أمال ايه الفاتورة دى
نظر شريف فى الفاتورة و حمدالله انا الفاتورة بأسم معاذ لذلك قال
شريف ٠٠ الفاتورة بأسم معاذ يعنى انا ماليش دعوة
سيف ٠٠ أنت مش لسه قايل ان العوامة بتاعتك مافيش حد بيعمل حاجة فى العوامة غير بأمر منك
شريف ٠٠ ايوه بس انا معرفش حاجة عن الكاميرات دى
سيف ٠٠ طيب راحت فين الكاميرات دى
شريف ٠٠ اذا كان انا معرفش ان كان فى الكاميرات هعرف منين هى فين
جاسر ٠٠ بس الكاميرات دى كانت فى العوامة بتاعتك
شريف ٠٠ وإذا انا بردوا معرفش عنها حاجة
سيف ٠٠ طيب اسمع انت الوحيد إللى كنت مع جث*مان معاذ لمدة نصف ساعة من غير ما تفكر تبلغ البوليس أو الإسعاف مع انه كان لسه عايش. .. و انت الوحيد إللى كان عندك فرصه تخبى السك*ينة أداه الجر*يمه و تليفون الضحية
شريف ٠٠ لأ انا ماليش دعوة بقتل معاذ انا
قطع سيف عبارته وقال
سيف ٠٠ شريف يوسف الجبرى انت متهم بقتل معاذ عزت عبد ربه
•تابع الفصل التالي "رواية احببت اخي " اضغط على اسم الرواية