رواية بيت العائلة الفصل الحادي و العشرون 21 - بقلم مريم امين
بيت العائله 🏠🎀
part 21
يوسف: يا بنتي حرام عليكي بقالي سعتين بقولك تعالي نرقص Slow
ريماس بنفي: لا طبعا
يوسف: ليه بس ماكل الناس بترقص
ريماس: يا ابني Slow ده حرام
يوسف بذهول: حرام ايه يا بت انتي هتجننيني
ريماس:اه والله حرام
يوسف: حرام ازاي و اختك بترقص هي و مراد
ريماس: عشان متجوزين يعني حلالو
يوسف: طب ما انا خطيبك
ريماس: حيلا خطيبي يعني لو مفيش نصيب بينك وبيني يبقا حطيت ايدك في وسطي و خلاص و انا مش هقبل حد غريب يجي جنبي
و كل ده يوسف مسمعش غير كلمه لو مفيش نصيب
يوسف بغضب: متقوليش مفيش نصيب محدش هيخدك مني انتي فاهمه انتي بتعتي انا لوحدي محدش هيخدك مني حتة الموت هروح وراكي ده انا مصدقت لقيتك انا بحبك اوى اوى
رنيم بفرحه بدموع: و انا كمان بموت فيك
يوسف قلق عليها: بتعيطي ليه بس فيكي ايه
ريماس: عشان فرحانه اوى ان ربنا عوضني بيك يا حب حياتي
يوسف و هو جي يحضنها
رنيم بحدا: ايه هننسا نفسينا ولا ايه
يوسف و هو بيضحك: معلش نسيت
علي الجانب الاخر
عائشة: عقبالك يا بنات
مسك: ربنا يخليكي يا طنط
عائشة: اه صحيح خطيبك مجاش انهارده ولا ايه يا رنيم اصل كنت عايزه اتعرف عليه
رنيم و مسك بصو لبعض بصدمة
مسك بتوتر: ا ص ل اصل
عائشة: اصل ايه هو مجاش انهارده ولا ايه
جلال و هو بينضم عليهم
جلال: ازيك يا هانم
عائشة: اه الحمدلله كويسه
جلال: في حاجه ولا ايه
عائشة: اه كنت بسال رنيم علي خطبها مجاش فرح اختها
مجهول: ازاي بس يا طنط ما انا موجود اهو
و كانت الصدمه الاكبر من نصيب رنيم
عائشة بذهول: ايه ده دياب عامل ايه يا حبيب قلبي
دياب بابتسامة: كويس الحمدلله يا طنط عائشة
عائشة: انت طلعت خطيب رنيم و انا معرفش
دياب و هو بيقف جنب رنيم
دياب: ايه رايك في زوقي
عائشة: زي العسل يا حبيب قلبي ؛ تعال هنا يا واد يا بكاش انت بتخدني في دوكه يعني معزمتنيش علي الشبكه
دياب: والله يا شوشو الخطوبه جت بسرعه ملحقتش اقول لحد تعوض في الفرح ان شاءلله
عائشة بابتسامة: ان شاءلله يا حبيبي ربنا يتمم علي خير
كل ده تحت صدمه رنيم
دياب: يارب يا شوشو اصل العروسه مش عاوزه تتجوز دلوقتي بتقول لسه صغيره
عائشة بضحك: ماهي عندها حق يا ابني لسه صغيره
دياب: صغيره ايه بس ده انا لو استنيت مش هنتجوز بس علي مين و النب نبي لاكون كاتب عليها انهارده
و تركهم و هي في صدمه كبيره
و طلع على المسرح و مسك الميك
دياب: اول حاجه بهاني العرسان العريس صحبي و اخويا وحبيبي و العروسه اختي و اخت خطبتي الف الف الف مبروك وربنا يتمم بخير
ثانيه بقا انهارده عامل مفاجأة لي رنيم حبيبتي و هكتب كتابي انهارده علي قلبي اول مادق دق باسماها ر ن ي م بحبك يا نبض قلبي و حب حياتي يلا بقا كفايه رغي
ادخل يا مولانا
كل ده في صدمه الموجودين
و ابتسامه جلال و هو بيفتكر
Flash Back
جلال: هو مش انت عايز تتجوز رنيم
دياب بسرعه: اه طبعاً ده انا بموت فيها و عايز اتجوزها انهارده قبل بكره بس
و يكمل بحزن: بس ازاي دي اول ماتعرف اني عايز اتجوزها ممكن يحصلها حاجه و انا خايف عليها
جلال بابسط: و مين بس اللي هيقولها
دياب بستغرب: ازاي يعني و هتجوزها من غير ما تعرف ده كده جواز زور
جلال: و مين قالك هتتجوزها منغير ما تعرف
دياب: يعني ايه
جلال: نحطها في الامر الواقع
دياب: ازاي يعني
جلال: مش مراد عزمك
دياب: اه
جلال: بس انت تروح الفرح علي انك معزوم
دياب: طب اللي دخل ده في ده
جلال: اصل انا قولت لي الناس رنيم مخطوبه
دياب بصدمة: ايه اتخطبت ط ب طب ازاي لمين يعني تخطب من غير ما اعرف
جلال بغيظ: انت غبي
دياب:ليه بس
جلال: مخطوبه ازاي و انا بقولك تعال اتجوزها
دياب بفكر: ايوه صحيح
جلال: خلينا في المهم انت تروح تقول انك خطيبها و و تجيب المأذون معاك و تكتب الكتاب بس
دياب: طب هي رد فعلها هيكون ايه
جلال: لا سيبها عليا
دياب: انا بشكرك اوى انك واقف جنبي و بتسعدني
جلال: انا مش واقف جنبك ده انا لو عليا اديك بجزمه ايكمل بحزن: انا بعمل كل ده علشان بنتي بكره اخواتها يتجوزو و انا مش ضامن عمري انا بعمل كل ده عشان متقعدش في الدنيا دي لوحدها الناس مش بترحم و انا بكره ربنا يفتكر امنتو
دياب بحزن: ربنا يديك الصحه والعافية وطول العمر
جلال: خلاص اتفاقنا
Back
ادخل يا مولانا
و تم كتب الكتاب و رنيم لسه في صدمه مفقتش منها غير علي كلمه
(بًأّرکْ أّلَلَهّـ لَکْمًأّ وٌ بًأّرکْ عٌلَيِّکْمًأّ وٌ جّـمًعٌأّ بًيِّنِکْمًأّ فُـيِّ خِـيِّر) وهنا عالت الزغاريد
جلال و هو بيحضن رنيم و بيقولها
جلال: الف الف مبروك يا حبيبت قلبي ربنا يتمملك علي خير
و بعد تهاني كتب كتاب من الجميع و ابتسامه رنيم بل عفيه
و كان هيمشي المأذون
يوسف استني يا مولانا وو يتبع
✍🏻 بقلم « Mariam amen» 💖🎀
كنتم مع
بيت العائله 🏠🤍
البارت 21✨
•تابع الفصل التالي "رواية بيت العائلة" اضغط على اسم الرواية