رواية احببت اخي الفصل التاسع عشر 19 - بقلم اروى عادل
إيلا ٠٠ يعنى شريف عارف مين إللى قت**لت معاذ .و بيحميها كمان .. طيب مين دى
جاسر ٠٠ ممكن تكون واحده من اللى مصاحبهم شريف
إيلا ٠٠ بس شريف ده واحد وا*طى أكيد مش هيهتم يحمى واحده مصاحبها
سيف ٠٠ صح يبقى ندور على واحد من قرايب. أو معارف شريف. و نشوف واحده فيهم فيها نفس المواصفات القا**تله إللى قالت إيلا عنها
جاسر ٠٠ لازم نعيد الحقيق من البداية تانى
سيف ٠٠ أنا هطلب أرجع أمسك القضية معاك
حازم ٠٠ أنا هدرس القضية كمحامى و أشوف أعرف اخرجهم منها ازاى
سيف ٠٠ لازم أى رسالة يبعتها شريف لأى واحده فيكم تبلغنى بيها على طول مفهوم
كان شريف بالفعل بعت رسالة لإيلا . ولان إيلا تعرف ان محتوى الرسالة سوف يغضب سيف قالت بتوتر وخوف
بقلم٠أروى٠عادل
إيلا٠٠ هو بعت ليا رسالة
سيف ٠٠ امتى
إيلا ٠٠ من شويه
سيف ٠٠ شوية دى تطلع أد ايه
إيلا ٠٠ من حولى ساعتين
سيف ٠٠ ولسه جايه تقوليلى دلوقتى
إيلا ٠٠ أنا قولت ان رسالة مش مهمه
سيف ٠٠ أنا إللى أقول أن كانت مهمه أو لأ . فبلاش تشغلى دماغك إللى هتودينا فى داهيه دى
إيلا ٠٠ فى ايه يا سيف انت بتكلمنى كده ليه
تجاهل سيف كلامها و قال
سيف ٠٠ ورينى الرسالة
أخذ سيف الهاتف و قرأ التى كانت
(نص الرسالة)
أخوكى طلع واحد متخلف و رجعى. بس مش مشكلة عشانك انتى استحمل أى حد..... تعرفى انى بدأت اتعلق بيكى
و افكر فيكى كتير بس ده مش فى مصلحتك. لانى خلاص مش قادر اصبر عليكى أكتر من كده .. وكل حته فى جسمى بقيت عايزاكى و هتجنن عليكى..
ايه مش هتردى كعادة.. انا زهقت من قلة ردك.... ردى أحسن ما تخلينى أعمل حاجة تأذيكى
( إنتهت الرسالة)
بقلم٠أروى٠عادل
قرأ سيف الرسالة بصمت ثم نظر إلى إيلا بغضب شديد و كانت نار الغير داخله ننهش وغضبه عدا الحدود لدرجة انه لو انطلق نيران غضبه سوف تأكل الاخضر و اليابس ..ثم قامه بكسر هاتف إيلا بعد ما القى الهاتف المحمول على الأرض بقو*ة ..ثم صرخ بغضب فى إيلا وقال
سيف ٠٠ عجبك كده ياريت تكونى مرتاحه دلوقتي
أنتفضت إيلا من صراخ سيف لها.. لكنها لم تنطق بكلمة لكنها شعرت بضيق من معاملة سيف القا*سيه لها أمام الجميع
جاسر٠٠ فيها ايه الرسالة دى خليتك متعصب كده
سيف ٠٠ ولا حاجة . مافيهاش ولا حاجة تمام ياريت نرجع للموضوعنا
فهم جاسر ما هو محتوى الرسالة من رد فعل سيف . وأيضآ ملك لان الاثنين فقط يعلموا بحب سيف و إيلا
أما الباقى مستغربين من رد فعل سيف المبالغ فيه. و الغير مبرر بالنسبالهم
جازم ٠٠ صحيح نرجع لموضوعنا
سيف ٠٠ أه فى حاجة أهم من ده كله لازم نعملها
جاسر ٠٠ أيه هى
سيف ٠٠ لازم نثبت أن كان فيه كاميرات مراقبه فى العوامة .
إيلا ٠٠ مش في شركات هى إللى بتكون مسؤوله عن تركيب الكاميرات دى ممكن نسأل و نعرف مين الشركة إللى ركبت الكاميرات فى العوامة
سيف ٠٠ غريبه ما انتى بتفهمى أهو
و دماغك شغاله .آمال ليه ماشغلتيش دماغك من الأول ماكانش ده بقى حالك دلوقتى
إيلا ٠٠ ما كفايه بقى تقطيم و تجر*يح فيا .انت فاكر ايه أنى مبسوطه
و سعيدة باللى انا فيها.. لأ على فكرة .. اللى بيحصل معايا ده كتير عليا انا من يوم ق*تل معاذ و انا حياتى كلها بتنهار قدامى لا انا عارفه انام ولا أكل و لا حتى عارفه أعيش .. و انت كل همك انك تطلعنى واحده غبيه و متهورة و تصرفاتها كلها غلط
سيف ٠٠ هو ده إللى فهمتى من كل إللى حصل
إيلا ٠٠ هو ده إللى فهمتوا من أفعالك تصرفاتك معايا .. وقولك انا هيرحك من وشى خالص
قالت ما قالته ثم ركضت لغرفتها هنا قالت رقية
رقيه٠٠ على فكرة إيلا مالهاش دعوة انا السبب فى كل إللى حصل لو عايز تلوم حد لومنى انا
ملك ٠٠ أنا طالعه أشوف إيلا
ميرنا ٠٠ أنا جايه معاكى
رقيه ٠٠ و انا كمان
بعد ما غادروا البنات قال حازم
حازم ٠٠ انت ليه اتعملت مع إيلا كده
سيف ٠٠ ياريت محدتش يدخل فى الحوار ده
حازم ٠٠ هو فى ايه انت تغلط مش عايز حد يقولك انت غلطان بعدين قولى لو مايا أختك كانت فى نفس الموقف إيلا ٠ كنت هتتعامل معاها زى ما اتعاملت مع إيلا دلوقتى. سيف صحيح هى مش أختك الحقيقية بس انتو اتربيتوا مع بعض زى الاخوات يعنى إيلا تعتبر أختك
اتعصب سيف وقال بدون تفكير
سيف ٠٠ لأ مش أختى .مش أختى .. إيلا مراتى
ثم سكت فجأه عندما نطق كلمة مراتى
بقلم٠أروى٠عادل
حازم ٠٠ انت سكت كمل انت قولت مراتك مش كده
جاسر ٠٠ حازم سيف يقصد
حازم ٠٠ استنا انت .. سيف انت اتجوزت إيلا
سيف ٠٠ أيوه اتجوزتها
حازم ٠٠ بس دى تعتبر أختك
سيف ٠٠ لو كانت أختى ماكنتش اتجوزتها
حازم ٠٠ طيب و مروان انت عارف انه بحب......
هنا قطع سيف عبارته و قال
سيف ٠٠ ياريت بلاش تكمل
حازم ٠٠ بتغير عليها ده حب بقى.. طيب مش المفروض كنت قولت لمروان صاحبك انك متجوز البنت إللى بيحبها
سيف ٠٠ بردوا بتقولها تانى .. انت خلاص مابتفهمش
جاسر ٠٠ فى ايه يا جماعه انتو هتتخنقوا
حازم ٠٠ يعنى انت عجبك إللى عملوا صاحبك يتجوز إيلا وهو عارف ان مروان.....
قطع سيف عبارته وقال بصرامه و حزم
سيف ٠٠ حازم أوعى تنطق كلمة انه بيحبها تانى انت فاهم
جاسر ٠٠ اهدى يا سيف .. وانت يا حازم لازم تفهم الأول ظروف جواز سيف من إيلا كانت أيه الأول و بعد كده ابقى أحكم على سيف
حازم ٠٠ ده معناه انك انت كمان عارف ..
و مين كمان كان يعرف
سيف ٠٠ انت ليه محسسنى انى أرتكبت جر*يمة بجوازى من إيلا
حازم ٠٠ لأ مش جر*يمة بس انت خونت صاحبك و أخدة منه إيلا
سيف ٠٠ إيلا عمرها ما كانت مع مروان عشان انا أخدها منه .. بعدين انا و إيلا بنحب بعض
حازم٠٠ امتى حصل جواز و حب ده
مش دى إيلا إللى كنت بتقول عليها مشكلة حياتك
جاسر٠٠ حازم الموضوع محتاج شرح أقعد ونتكلم براحه و أفهمك
حازم ٠٠ أنا ماشى و مش عايزه افهم حاجة
جاسر ٠٠ أستنا بس يا حازم
لم يرد حازم على أحد . وغادر بسرعة لذا قال
بقلم٠أروى٠عادل
سيف ٠٠ خلى يمشى
جاسر ٠٠ مالك النهارده . عمال تزعل الكل منك الأول إيلا و بعدين حازم
سيف ٠٠ سيبك من حازم انا هبقى اتكلم معاه بعدين المهم دلوقتى أيلا تفتكر أنى ذوتها معاها
جاسر ٠٠ ذوتها بس ده انت خلتها نيله خالص معاها
سيف ٠٠ اكيد زعلت منى قوى
جاسر ٠٠ زعلت بس أدى دقنى لو بصت فى وشك تانى
سيف ٠٠ أنا مش عارف ايه إللى جرالى بعد ما قرأت رسالة شريف
جاسر ٠٠ كان فيها أيه الرساله دى
سيف ٠٠ مالكش دعوة ياريت
ما تجيبش سيرة الرسالة دى تانى
جاسر ٠٠ أد كده اللى مكتوب في الرسالة دايقك
سيف٠٠ جاسر انا قولتلك ايه
جاسر ٠٠ خلاص خلاص . طيب انا همشى دلوقتى
سيف ٠٠ أه . أوعى تنسى تسأل عن شركة إللى ركبت الكاميرات فى العوامة
جاسر ٠٠ تمام بس الموضوع هياخد وقت لحد ما نعرف مين الشركة إللى ركبت الكاميرات
سيف .. ولا وقت ولا حاجة. خلاص سيب الموضوع ده عليا و انت شوف موضوع البنت
جاسر ٠٠ تمام أتفقنا .. طيب خلى سعاد تنادى على ميرنا عشان نروح
غادر جاسر و شقيقته ميرنا و بعد ساعة غادرة ملك و رقية ..
حينها جلست إيلا وحيده حزينه بغرفتها
ثم سمعت إيلا صوت سيارة سيف هو أيضآ يغادر الفيلا لم يكلف نفسه عناء أرضائها بعد ما قامه بتوبيخها أمام ألجميع
و ظلت إيلا لواحدها تبكى إلى ما وصلت إليه الأمور بينها وبين سيف و تتذكر كل كلمة قال لها سيف
لم يغيب سيف فى الخارج أكثر من ساعة
بقلم٠أروى٠عادل
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
فى غرفة إيلا
بصوت مبحوح من البكاء قالت
قالت أيلا عندما سمعت من يطرق على الباب ظنت أنها سعاد
إيلا ٠٠ سيبنى دلوقتى يا سعاد انا مش هتعشا
سيف ٠٠ أنا سيف يا إيلا افتحى
إيلا ٠٠ عايز إيه تانى منى .. أيه فى حاجة لسه مقولتهاش جاى تقولها دلوقتى
سيف ٠٠ طيب افتحى نتكلم
إيلا ٠٠ انا مش عايزه أتكلم معاك تانى .. لو سمحت مالكش دعوة بيا تانى
سيف ٠٠ لدرجدى زعلانه منى
إيلا ٠٠ الزعل كلمة قليله جدآ باللى انا حاسه بيه دلوقتى انا مقهوره منك . ومش عايزه أشوف وشك تانى فاهمه
سيف ٠٠ بس انا مش همشى من قدام أوضتك غير ما تفتحى الباب نتكلم
إيلا٠٠براحتك خليك وقف عندك لم تتعب ابقى أمشى
سيف ٠٠ أهون عليكى تسبينى كده
إيلا ٠٠ زى ما انا هونت عليك تبهدلنى قدام الكل
سيف ٠٠ أنا أسف . انا عارف أنى ذوتها بس أعمل ايه بحبك و بغير عليكى مستحملتش أشوف الكلام إللى فى الرسالة
فتحت إيلا الباب و هى تقول
إيلا ٠٠ أنا عشان كده ماكنتش عايزاك تشوف الرسالة بس انت إللى صممة تشوف الرسالة
أقتربه منها سيف و هو يمسح بقايا دموعها من على خديها و يقول
بقلم٠أروى٠عادل
سيف ٠٠ لو تعرفى أد ايه الدموع دى بتقطعنى من جوايا . ماكنتيش نزلى ولا دمعة من عينك تانى
إيلا ٠٠ أنا مش قادرة أفهمك انت أزاى بتقدر تتحول من أنسان قا*سى و عصبي إلى واحد لطيف وحنين
سيف ٠٠ مجنون بقى تعملى أيه تصيبك تحبى واحد مجنون
إيلا ٠٠ مين قالك انى بحبك
سيف ٠٠ وانتى تقدرى متحبنيش أصلآ
إيلا ٠٠ ياسلام ايه الثقه دى
سيف ٠٠ أنا واثق و متأكد من حبك حتى لو انتى لحد دلوقتى مقولتيش انك بتحبينى
إيلا ٠٠ برغم انك عارف متأكد أنى بحبك كنت مصمم انى اتجوز شريف خلال ست شهور . لأ وكمان كنت عايز تعمل فرحك على چودى هانم مع فرحى يا سلام ايه الحب ده
سيف ٠٠ ما بلاش نتكلم فى الماضى
و نعتب ب بعض
إيلا ٠٠ لأ معلش انا كنت عايزه أعرف انت كنت بتفكر ازاى ساعتها
سيف ٠٠ أنا كنت عارف متأكد انك مش عايزه شريف بس مش عارف انتى وافقتى عليه ليه .. حاولت أدايقك
أو أنرفزك عشان تطلعى إللى جواكى
إيلا ٠٠ يعنى انتى مش هتتجوز چودى
سيف ٠٠ هو فى راجل عاقل يتجوزك
و يرجع يتجوز تانى أنتى كفايه عليا أوى أنا معنديش غير عقل واحد. و مش مستعد أخسرو
قالت بدلع غير متوقع منها
إيلا ٠٠ يعنى أنت ليا لوحدى انا وبس
سيف ٠٠ أنا أساسآ طول عمرى ليكى أنتى لوحدك
إيلا٠٠ يعنى مش هتزعلنى تانى
سيف ٠٠ طبعآ لأ انا أساسآ مقدرش اشوفك زعلانه
ثم أقتربت منه وهى تلعب بأزرار قميصه وقالت بدلع اكثر أفقده ما تبقى من عقله
إيلا٠٠طيب أحلف ان دى تكون إخر مره تزعلنى فيها
حينها بلع ريقه سيف وهو يقول
سيف ٠٠ إيلا انتى بتعملى ايه...
ايه الطريقة إللى بتتكلمى بيها دى
إيلا ٠٠ أيه مش عاجبك طريقة كلامى
قال سيف بأرتباك من اقتراب إيلا
سيف ٠٠ لأ عجبنى .. قصدى مش عجبنى . إيلا بقولك ايه أهدى أهدى عليا شويه بالله عليكى.. انا مش هستحمل حركاتك دى
أما إيلا كانت تكتم ضحكتها. هى كانت تعلم ما يشعر بيه سيف من أقترابها منه لكن ذلك كان نوع من عقاب إيلا له.. ثم قالت هى مازالت تلعب بأزرار قميصه
إيلا ٠٠ هو انا عملت حاجة
سيف ٠٠ أنتى ظالمة على فكرة
إيلا٠٠ كل ده ليه بس
سيف٠٠ ايلا كفايه بقى متلعبيش بأعصابى .. عشان اقسم بالله انا خلاص فاضلى ثانية .. هتبقى مراتى بجد
شعرت أيلا بأحراج من كلام سيف لذلك ابتعدت عنه بسرعة.. لكنه امسكها من ذراعها و قال
سيف ٠٠ تعالى هنا رايحه فين هو انا هسيبك النهاردة
فهمت ماذا يقصد سيف .فجأه انقلب السحر على الساحر بدل ما كانت إيلا هى من تلعب بأعصاب سيف أصبح سيف هو من يلعب بأعصابها لذلك قالت أيلا بأرتباك
إيلا ٠٠ سيف سيبنى .. على فكره ماينفعش كده سيف انت بتبصلى كده ليه
كل نظرات سيف كانت تركز على شفا*يفها كأنه يبتظر الوقت المناسب لأنقضاض عليهم
سيف ٠٠ مش انتى لعبتى بالنا*ر يبقى لازم تستحملى لسعتها
إيلا ٠٠ أنا اسفه مش عمل كده تانى بس سيبنى
سيف ٠٠ مش قبل ما أخد عقابى منك
هنا أخد شفتيها فى قبله طويله كلها رغبه و شوق
ثم توالت القب*لات بينهم . حتى بدء سيف يتجرئ أكثر و يطلب المزيد إلى أن أبتعدت أيلا فجأة و هى تبتلع ريقها حينها قال سيف
سيف ٠٠ مالك بعدتى عنى ليه
إيلا ٠٠ عشان إللى أحنا بنعملوا غلط
سيف ٠٠ لأ مش غلط .. انتى مراتى حلالى
إيلا ٠٠ بس مش بطريقة دى .
سيف ٠٠ أمال بأي طريقة
إيلا ٠٠ لما ألبس الفستان الابيض و تعملى فرح ساعتها هكون مراتك بجد
سيف ٠٠ على فكرة انتى مراتك من غير فستان ولا فرح برغم كده أنا هعملك إللى انتى عايزاه ساعتها و حياة أمى و أمك ما هرحمك
إيلا ٠٠ انت قليل الأدب
هنا اعطاها سيف عليه وقال.
بقلم٠أروى٠عادل
سيف ٠٠ عارف .. خدى
إيلا٠٠ ايه ده
سيف ٠٠ تليفون جديد بدل إللى كسرتو. على فكرة ده أحدث كتير من إللى كان معاكى
إيلا ٠٠ أيه ده بجد . بس جيبته امتى . اه عشان كده خرجت و رجعت على طول
سيف ٠٠ أه . على فكره انا جبتلك معاه شريحه جديده
إيلا ٠٠ ليه ما انا معايا الخط بتاعى
سيف ٠٠ لأ أرمى اللى معاكى..و استعملى الخط الجديد
إيلا ٠٠ عشان شريف مش كده
سيف ٠٠ فكرتينى ليه بالزفت ده
إيلا ٠٠ سورى
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
بعد مرور يومين
فى النيابة
سيف ٠٠ عرفت حاجة عن البنت
جاسر ٠٠ مافيش بنت بالاوصاف إللى قالتها إيلا فى محيط شريف .. وانت عملت أيه عرفت مين الشركة إللى ركبت الكاميرات فى العوامة
سيف ٠٠ أه عرفتها بس رافضين يتكلموا غير بشكل رسمى
جاسر٠٠ تمام نبعت لهم جواب إستدعاء للنيابة
سيف ٠٠ كده نقدر نبعت أستدعاء لشريف و رامى كمان البواب الراجل ده يعرف حاجة مش عايز يتكلم
•تابع الفصل التالي "رواية احببت اخي " اضغط على اسم الرواية