رواية بيت العائلة الفصل التاسع عشر 19 - بقلم مريم امين
مسك بصدمة: انتو بتعملو ايه
مراد بعد عن ميرال علطول
مراد بخضه: ايه يا بنتي مش تخبطي
مسك بخبث: اخبط علي ايه علي الحيطة مثلا
كل ده و ميرال باصه في الارض هتموت من الكسوف
مراد: نعم في ايه جايه ليه
مسك بضحك: جايه اقولكم يلا عشان كلو جهز و نلحق السيشن
مراد: طب يلا امشي قدامي
مسك: لا امشي انت قدامي الاول عشان اشوف ميرال عاوزه حاجه
مراد: لا امشي انتي انا هشوف ميرال عاوزه ايه
مسك: و انت تشوف ليه مش انا اختها
مراد: طب انا جوزها و هو بيزقها لي بره يلا بقا من غير مطرود
مسك بقرف: خلاص يا خويا طلعا طلعه من الجنة يعني
مراد بضحك: ايه البت دي جبتوها منين
و جاي عشان يقرب ميرال و هي بتبعد
ميرال بخجل: كفايه بقا يلا بقا عشان منتاخرش
مراد بمغازله: هتروح ميني فين بس يا جميل وراك وراك و الزمن طويل
و هما بيركبو العربيات
في عربيه ريماس و يوسف
يوسف بخنقه: يعني ملقوش غيرك اللي تركب معنا
مسك: ليه يا خويا مالي
يوسف بغيظ: لا ولا حاجه
مسك بضحك: ههههه ايوه بحسب
يوسف و هو بيوشوش ريماس
يوسف: ما هو مينفعش كده هو انا مش عارفه اقعد معاكي في المول ولا حته العربيه
ريماس بضحك: معلش استحمل يعني هنوديهم فين
يوسف بمغازله: كلو يهون لجل العيون دول
ريماس بخجل: بس بقا والله بتكسف
يوسف بمغازله: خدودك عامله زي الفروله عاوزه قطه
مسك من قدمهم
مسك: يجي قطع رقبطك يا بعيد ابعد عن البت كده شويه
يوسف بغيظ: عجبك كده دي ملمعه اوكر
ريماس فضلت تضحك
علي الجانب الاخر
مراد بغيظ: ينهار ابوكي اسود انتو بتحدفوني لي بعض ولا ايه
ميرال بضحك: اهدى يا مراد
رنيم: يعني اركب فين انا بقا ده انا مرضتش اركب مسك معاكوم
مراد بسرعه: مسك لا
رنيم بضحك: عشان تعرف انا عامله معروف
مراد بغيظ: معروف ايه ده اسخن من ستو اللي سيدو
رنيم: طب شكرا
مراد: طب يلا بصي قدامك هنقول كلام كبار
رنيم : يلا عيشو حياتكم اكني مش موجوده Enjoy
بعد وقت وصلو القصر عبارة عن هي كفايه كلمه القصر تكفي ايه تشبيه و بعد السلمات وتهاني
قعدو كل واحد و خطبطو في كوشه
مراد بفرحه: اخيرا بقيتي ملكي و في و جنبي
ميرال بفرحه: انا مش مصدقه ان بعد الفرح اروح معاك
مراد: احلي حاجه مش كل شويه اخواتك الرخمين يقعدو علي نفسي
ميرال: يوه يا مراد متقولش علي اخواتي كده
مراد: خلاص يا ستي طب احنا هنروح امتي بقا انا زفقت
ميرال بزعل: ايه ده يا مراد انت زهقت من فرحنا
مراد: لا يا ستي مزهقتش من الفرح بس في حاجه اهم من الفرح بكتير
ميرال بستغرب:ايه اهم من فرحنا ان شاءلله
مرادبمغازله: يعني حد يسيب الحلاويات دي و يبص علي الفرح
سكتت ميرال بخجل
يكمل مراد: انتي عارفه لو الفرح ده في ناس عميا كان حلو اوى كنت عملت كل حاجه هنا من غير ما حد يشوفنا
ميرال بخجل: اسكت يا قليل الادب
مراد بمغازله: هو انتي لسه شوفتي قله ادب
ميرال بخجل اكبر: ما انك سافل صحيح
مراد: لا فكي كده ده ده احنا عقبال ما نروح الشقه هتعملي ايه
هنا بقا طب عليهم
ابراهيم بفرحه: الف الف الف مبروك يا حبايب قلبى
ميرال و هي بتسلم هليه بفرحه
ميرال: الله يبارك فيك يا عمو
مراد بابتسامة: نورت الفرح والله العظيم يا عم ابراهيم
ابراهيم بابتسامة: منور بيكم يا ولاد
ميرال: انت عارف يا عم ابراهيم لو مجتش الفرح كنت هزعل منك اوى اوى
ابراهيم بابتسامة: هو انا اقدر ده فرح بنتي
مراد بزعل مسطنع: كده و انا ايه ان شاءلله
ابراهيم: ده انت الغالي واد الغالي
مراد بابتسامة: تسلم يا عم ابراهيم
ابراهيم: انا جبتلك بوكي ورده كبير اوى عشان انا عارفه انك بتحبي الورد
ميرال بابتسامة: تسلميلي يارب
و كملت بهزار: و متخفش هرمي هدوم مراد
و احطه في الدولاب
مراد: الله الله هو احنا فينا من كده
ابراهيم بضحك: ربنا يهدي سروكم و يحفظكم
ميرال و مراد بابتسامة: اللهم آمين
و بعد زغاريد كتر و فرحه من كل الناس مهرجانات و مسك و رنيم مبطلوش رقص يوسف و ريماس مقعدوش في الكوشه خالص و ميرال مش عارفه ترقص رقصه علي بعض بسبب مراد
و تمت الخطوبه
و جه معاد رقصه مراد و ميرال
ميرال بترجي: يلا يا مراد ربنا يخليك ده انا مرقصتش خلاص عشان خاطري تعال نرقص انا وانت
مراد بنفي: لا يعني لا و انتي ترقصي قدام الناس ليه ما ترقصي قدامي انا الاول
ميرال: هو انا هتحزم و ارقص دي راقصه عادي بين اي اتنين متجوزين
ميرال: عشان خاطري عشان خاطري يلا بقا
مراد و هو مش مقتنع وو يتبع
✍🏻 بقلم « Mariam amen» 💖🎀
بيت العائله 🏠🎀
•تابع الفصل التالي "رواية بيت العائلة" اضغط على اسم الرواية