رواية بيت العائلة الفصل السادس عشر 16 - بقلم مريم امين
في Cafeteria
جلال: في ايه يا ابني في حاجه قلقتني
يوسف بتوتر: في كل خير ان شاءلله
جلال: طب الحمدلله في ايه بقا
يوسف بياخد نفس: انا جاي اطلب القرب منك انا جاي اطلب ايد الانسه ريماس علي سونت الله و رسوله
جلال بيحاول يخفي الابتسامة : هو انت تعرفاها منين
يوسف بسرعه: اكيد اعرفها مش انت كنت مريضي
جلال: يعني ايه
يوسف بتوتر: اقصد يعني مش حضرتك كنت مريض عندي و بنات حضرتك كل يوم كان بيجو و انا عجبني ادبهم اوى بس عجبني اكتر الانسه ريماس
جلال بستغرب: بس كده
يوسف بصدق: هو الصراحه انا كنت عايز اكلمها بس هي رافضت و قالتلي لو عايز تكلمني استني لما بابا يقوم بسلامه و اطلب ايدي منو و انا الصراحه مجتليش اي فرصه غير انهارده و جاي عايز اتجوز ريماس قولت حضرتك ايه
جلال بابتسامة: بص يا ابني الصراحه انا عجبني صدقق ف لو ريماس موافقه جيب اهلاك و تعال يوم الخميس الجاي
يوسف بفرحه: بجد والله بس يوم الخميس مش بعيد شويه
جلال بابتسامة: يا ابني بين الحد و الخميس دول يومين
يوسف بسرعه: لا والله مش يومين دول اربع ايام و كتير انا بقول خليها بدري شويه
جلال : بقولك ايه يا وله انت لو ملميت نفسك اخليها الخميس اللي بعد الجاي
يوسف بسرعه: لا لا الحمدلله انا راضي
♡
في المستشفى
البنات و هما قعدين يضحكو دخل جلال
جلال: خلاصتو يا بنات
ريماس: اه يا بابا
جلال: طب يلا عشان نروح
مسك: اه صحيح يا بابا الدكتور يوسف كان عايزك في ايه
جلال: لا ولا حاجه كان عازمني علي فنجان قهوه
ريماس بسرعه: بس
جلال بابتسامة حاول يخفيها: اه بس ليه هو في حاجه
ريماس بتوتو: لا اه لا اقصد يعني هيكون في ايه
جلال: طب يلا عشان نمشي
꧁************꧂
في المساء
مسك: و رجعنا تاني نتلم علي السفر
ميرال: الحمدلله
جلال: اللي قوليلي عامله ايه دلوقتي يا نيمو يا حبيبتي
رنيم: لا الحمدلله كويسه
جلال: دايما يارب
جلال و هو بياكل
جلال: اه صحيح نسيت في حد انهارده جاي طالب القرب مني
مسك بفضول: في مين يا بابا
جلال: هيكون في مين يعني اومال ميرال مكتوب كتابها و رنيم لسه فاكه الجبس و انتي لسه صغيره يبقا مفيش غير ريماس
ريماس بستغرب: انا
جلال: اه انتي مالك مستغربه كده ليه
ريماس:و مين ده ان شاءلله اللي امو داعيه عالي
جلال: مش تعرفي مين الاول عشان تقولي كده
ريماس بخوف: و مين ده بقا
جلال بابتسامة: الدكتور يوسف
ريماس بشرقه: قولت مين
جلال وهو بيديها المياه : اصملا عليكي
جلال: ليه هو انتي مش موافقه ولا ايه
ريماس بسرعه: ليه يعني مش موافقه لا اقصد يعني اللي تشوفو حضرتك
جلال بابتسامة: يبقا نقول امين
رنيم: طب هو جاي امتي
جلال: ان شاءلله الخميس الجاي
مسك بظغروطه: لولولولولولولولولولولولولوي
جلال: ايوه صحيح ! ميرال اعزمي مراد و الست الوالدة علي يوم الخميس الجاي عشان يتغادو معانا
ميرال بستغرب: ليه يا بابا ما هو كان عندنا اليومين اللي فاتو
جلال و هو مزال بياكل
جلال: يا بنتي عشان نحدد الفرح
ميرال بفرحه: بجد يا بابا
جلال: ايوه طبعا يعني عجبك قعتدك كده زى ازازه خل مركونه كده
ميرال بزعل مصتنع: كده انا زي ازازه خل مركونه طب انا بقا مش عاوزه اتجوز و قاعده علي قلوبكم اهو
جلال بضحك: ازاي مش عاوزه تتجوزي ده انتي مكتوب كتابك
ميرال بي باسط: عادي يطلقني
جلال بمقلب: بقا كده عادي طب هاتي يا مسك التلفون
مسك: ليه يا بابا
جلال: مش اختك مش عاوزه تتجوز يبقا اتصل بي مراد اقولو كل شيء قسمه و نصيب
ميرال بسرعه
ميرال بسرعه: تعالي هنا يا بت يا مسك انتو صادقتو ولا ايه
رنيم بهزار: مش انتي قولتي يطلقني ولا ايه يا بابا
جلال: ايوه صح معاكي حق
ميرال: انتو عايزين تبوروني ولا ايه انا كنت بهزر
♡♡♡♡♡♡♡♡
و خلص اليوم في ضحك و هزار
و عده اليومين و كل واحد زي ما هو و جه يوم الخميس
♕♕♕♕♕♕♕♕
في المساء
جلال: خلصتو يا بنات الناس علي وصول
رنيم: اه خلاص اهو يا بابا ريماس و ميرال بيحطو الامسه الخير
جلال بستغرب: يعني ايه
رنيم: لا متخدتش في بالك دي حاجات بنات
جلال: طيب ، اومال فين مسك
رنيم بابتسامة: بتساعدهم جوه
جلال بابتسامة: عقبال ما افرح بيكم انتي و مسك
هنا رنيم الفرح و الابتسامة اطفو
رنيم بخنقه: عقبال مسك بس يا بابا اومال انا مينفعش اتجوز
جلال بزعل: متقوليش كده بس يا حبيبتي
رنيم بدموع: و مين اللي هيرضا بيا وانا معيوبه
جلال و هو بيحضنها: بس يا حبيبت قلبي ان شاءلله تلاقي اللي يعوضك
رنيم بدموع: احنا مش هنضحك علي نفسينا يا بابا محدش هيقبل بيا انا هعيش طول عمري كده
جلال: طب ما هو جه طلب ايدك اكتر من مليون مره بس انتي مش راضيه
رنيم بعياط: انا مستحيل اتجوز واحد زي ده ده ضمرني و كسرني قهرني و زلني و بعد كل ده بتقولي اتجوزو جلال: ياحبيبتي اخواتك بكره يتجوزو وانتي هتقعدي لوحدك لازم ضهر يكون سندك
رنيم: طب ما انت ضهري و سندي
جلال و هو بيطبطب عليها: يا حبيبتي انا مش هدملك بكره ربنا يفتكرني و كده انتي هتقعدي لوحدك
رنيم: بعد الشر عليك ياحبيبي متقولش كده و
طبت عليهم مسك
مسك: صلاة النبي انت هنا و الناس جت باره بيسال عليك
جلال: عاوزه ايه يا مصيبة حياتي
مسك: يلا يا بابا الناس جت بره و انتي يا ست رنيم انا من المطبخ لي الاوضه بساعد البنات وانتي وقفه هنا يلا يا ختي عشان تساعديني
و بل فعل ذاهبت رنيم و مسك و خرج جلال
جلال بترحيب: اهلا وسهلا يا ابني
يوسف قام و قف:اهلا بحضرتك يا عمي
يوسف و هو بيقدم
يوسف: اقدملك جمال السيد و عائشة مصطفى ماما و بابا
جلال: اهلا وسهلا بحضرتكم
جمال بابتسامة: اهلا بيك
عائشة بابتسامة: اومال فين عروستنا
جلال: اهي جايه دلوقتي
و هنا دخلت ريماس بي البيبسي
عائشة بابتسامة: بسم الله ماشاءالله سبحان الخالق المبدع تبارك الرحمن زي القمر
تعالي اقعدي جاني يا حبيبتي
راحت ريماس
عائشة بابتسامة: ده انتي تقولي للقمر قوم وانا اقعد مكانك والله و عرفت تنقي يا يوسف
ريماس بخجل: تسلميلي يارب يا طنط
عائشة بابتسامة: لا طنط ايه بقا ده انتي تقوليلي يا ماما
ريماس: تصدقي انك اصغر من كلمه ماما دي بس من عيوني هقولك ماما
هنا عائشة ضحكت: لا ودمك زي العسل تبارك الرحمن
و هنا دخلو البنات
جلال: اعرفكم باخواتها
ميرال الكبيره و دي مكتوب كتابها و رنيم مخطوبه
يكمل جلال: و دي مسك اخر العنقود
هنا بقا البنات اتصدمو
عائشة بابتسامة: و انت هتقولي عليها دي تبارك الرحمن زي العسل
جلال: اي ده انتي تعرفيها
عائشة: اه تعرفت عليها علي الباب
رنيم بصدمة وو يتبع ✨
✍🏻 بقلم « Mariam amen» 🥰🎀
بيت العائله 🏠🎀
•تابع الفصل التالي "رواية بيت العائلة" اضغط على اسم الرواية