رواية غرام و انتقام الفصل السادس عشر 16 - بقلم مروة البطراوي

 رواية غرام و انتقام الفصل السادس عشر 16 - بقلم مروة البطراوي

💪الفصل السابع عشر💪
 
هل كان هادي متهورا أكثر من اللازم،هل تسرع في أخذها و السفر بها الي أسبانيا؟و لكن ألم يكن هذا الصحيح لكلاهما؟ربما لو انتظر قليلا لخرج الأخر و جعلها تكرهه،ربما هي الأن سعيده بسجنه،هل أخطأ عندما قام بتلهيتها و كتمان عنها مده بقاء سفيان بالسجن؟و ما زاد قلقه نظرات سفيان الغامضه و الذي حدجه بها لحظة نطق الحكم،ماذا عليه أن يفعل؟فعندما عقد أمره علي الذهاب الي أسبانيا لم يكن في حسبانه كل هذه التعقيدات التي عرفها الأن و هو كيف سيبرر لها خروج سفيان من محبسه نظير دفعه غرامه و التي دفعتها له نهال، نعم نهال التي عادت لتساومه،ما كان يشغل تفكيره وقتها أن يعترف لملك بخروج سفيان و يتخلص من هذا الثقل الذي أصبح كالجاسوم علي صدره، و يقلق منامه يحرمه النوم و العيش مع زوجته بشكل طبيعي
بعد خمسة أشهر من زواجهم كان جالسا في حجرة مكتبه يتنهد بتعب و هو يفرك جبهته بارهاق و يحدث نفسه قائلا
-الأمور اتعقدت أوى يا هادي و لازم تتحل.
كانت ملك طيلة الشهور الماضيه من زواجهم عينيها تحاصره بهاله كبيرة من الحنان و الحب و الاهتمام،تلك الهاله خففت عنه متاعب ما مضي و بنفس الوقت تخيفه لأنه لا يريد جرحها،يخشي عليها من نفسه،من ظلمه لها،لم يكن صريحا معها،هو أساسا بما أخفاه عنها ستفقد الثقه به،يعلم أنها كانت تريده فارس مغوار، ناريا ينتقم لها من الأخر انتقام مميت،و بسببها يرى نفسه علي حقيقتها شخصيه ضعيفه لا تريد القتال،هو رجل اعتاد أن يحيا في هدوء،لا يرى الا الهدوء،و لا يستطيع أن يفعل غيره،كما أنه لا يقوى علي جرحها هي بالذات ،و لكن هذه المرة هو لا يستطيع الهرب،جائه اتصال هاتفي لينظر الي اسم المتصل و يده ترتعش لتضرب بكأس العصير بجواره و تجرح يده،لم يهتم بالنزيف و انما ذهبت أصابعه لفتح الاتصال و كان الاتصال من أخر شخص يتوقعه هادي فقد كان سفيان الذي سرعان ما استمع الي صوت هادي أغلق الخط مباشرة.
دلفت نهال تنظر الي سفيان الذي سرعان ما أغلق الخط لتشك في أمره
-في اي يا سفيان،من ساعه ما خرجتك من السجن و غصبت عليك تكتب عليا و انت مش معايا خالص،ايه حنيت لقذارتك؟بح يا بابا انسي .
زفر سفيان بضيق
-بقولك ايه؟أنا أعمل اللي أنا عايزة،انتي مش هتشتريني بفلوسك،في ثانيه أتفق عليكي أنا و خالد طليقك اللي مستني اشارة مني و هعرف أخد حقي منك.
فجأه طرق بابهم شخص يعمل لدي سفيان ليسأله
-ها في جديد؟بتخرج لوحدها؟بتروح جامعه مثلا أو بتشتغل في كلينك؟السفر بتاعهم ده شهر عسل و طول و لا شغل و لا أي نيله؟انطق
ارتبك الشخص
-هو كان شهر عسل و بعدها نزلت تشتغل عادي بس أخدت أجازة،صديقي في أسبانيا قالي انها حامل و ليها وضع خاص تحت الرعايه زى ما بيقولوا.

 
ازدادت عصبيته عندما علم بحملها
-طيب يا ملاك،طبعا حملك من هادي شكل ده،الغبي عارف انها كانت نايمه معايا و مع ذلك محتضنها و متجوزها شرعي و هيخلف منها كمان؟
قطبت نهال جبينها
-في ايه يا سفيان؟مين البنت دي ؟و ايه علاقتها بهادي؟و بعدين انت مالك هادي يتجوز و لا يخلف ؟من امتي و هو يهمك كده؟و لا عايز ترجع فلوسك؟
شعر أنها تحاصره بأسالتها فنهرها و أطاحها بذراعه من فوق الدرج فانقلبت علي درجات السلم لتسقط علي الأرض تتأوه من الوجع و من ثم خرج ليتنفس و هو يجز علي أسنانه
-يعني حت ممرضه صعلوكه طلعت علي اكتافي و اكتاف اللي جابوني،اللي يخليني سقطت البت اياها هوصلك و ساعتها محدش في أسبانيا هيمسك عليا حاجه.
كان حملها مثل فصول السنه،له ألوان،و تقلبات،و أشكال عده،فبداخلها كائن حي يتنفس و لم يكن واحدا بل اثنان،يشعر بها عندما تغضب ،و تثور،و يهدأ عندما تهدأ و هذا في كثير من الأوقات،،بسبب أنها وجدت من يدافع عنها و تستند عليه من أجل حمايتها.
عندما أخبرته وفيه بما حدث لنهال و نقلها الي المشفي التي تعمل بها جديدا في حاله خطيرةبسبب سقوطها من فوق الدرج،خلف عنه كدمات و كسر في ذراع و قدم لها،كان هو الأخر في المشفي بإسبانيا و لكن ليس للعمل و انماكانت ملك تعاني من قصور طفيف في الكلي بسبب ضغط أطفالها كل واحدا علي كليه لها،هنا كان يجب عليه نقلها الي المنزل حتي لا يصل لها سفيان،لم يدرى أنه بفعلته هذه ازداد قلقها،اطمأن علي نهال عندما علم أنها بصحبة خالد ،نعم يخاف عليها منه و لكنه هاتفه و أكد له أنه سيأخذها ليحميها من بطش سفيان و من بطش والدها المتوعد لها بعد ما فعلته و سيقف بجوارها و أوضح له أنه عاتب نفسه مرارا و تكرارا و يعترف أن كل ما حدث لها بسببه.
😔😔😔😔😔 #غرام_وانتقام بقلمي #مروه_البطراوى
كان يتحدث مكالمات هاتفيه كثيرة بسبب هذا الموضوع مما أثار استغراب ملك و لكن دائما كانت غاليه تطمأنها و بنفس الوقت كانت تطمئن علي حالة نهال حيث انها هاتفت خالد بنفسها لتسأله عليها و بلهفه الأم الذي أضاعت كل شئ
-أخبارها ايه دلوقتي يا خالد.
طمأنها عليها و وعدها هو الأخر أنه سيتعامل معها بما يرضي الله و يحميها حتي من نفسها،كانت تتلصص عليها ملك لتعلم كل شئ بالمحادثه و تعلم أيضا أن سفيان خرج من محبسه لتتفهم حقيقه تغير هادي و قلقه المستمر .
بعد مرور شهرين،كبر الأطفال برحمها ،لترتسم معالم السعاده علي وجهها فقد قرب تحقق الحلم أخذت أخر صورة أشعه لهم و ذهبت بها الي المعمل لتقوم بتزوير تاريخها ليكون أقل عامين من التاريخ الحقيقي ،بقي هنا رقم سفيان فهو تغير و لكن عليها الحصول عليه لطالما هو ما زال يعيش حياته بأريحيه و لم يأخذ نصيبه في السجن كما تمنت ،ذهبت الي جوال السيد غاليه لتلتقط منه رقم الطبيب خالد تهاتفه بحجه الاطمئنان علي نهال كأنها صديقه علمت بما حدث لها، و من ثم تأخذ منها رقم سفيان .

 
-مساء الخير أنا لمياء صديقه نهال عرفت باللي حصل ليها ألف لا بأس عليها،أتا عايزة أطمن عليها ممكن تعطهاني أكلمها؟هسمع صوتها بس.
اتسعت حدقه عينيه بذهول،كيف لها أن تكون بهذه الغفله و هي تتحدث من رقم خارج مصر و يظهر الاسم له باسم ملك الوزير ليبتسم بسخريه
-يا دكتورة أنا مش مغفل علشان تكذبي عليا و تقولي انك لمياء و انتي ملك زوجه الدكتور هادي،لو عايزة حاجه و عايزة نخبيها علي جوزك أنصحك بلاش،هادي الوزير مش سهل.
جحظت بعينيها و هو يكشفها و يواجهها بالحقيقه
-أنا عارفه ان اللعب مع هادي مش سهل،بس أنا فعلا عايزة أطمن علي نهال و عايزة منها حاجه مهمه،و ياريت بلاش هادي يعرف لأحسن أقوله علي مطاردتك ليا لما كنت بشتغل في مستشفي الدكتور غندر.
جز خالد علي أسنانه بغيظ فقد ظنها ملاكا و لكنها أفعي تلدغ و قتما تشاء فتنهد قائلا
-أسف نهال بتاخد دوا بينيمها طول الليل لاحظى فرق التوقيت ما بينا،لو حابه تتصلي هيبقي بليل عندكم و أكيد هادي هيكون موجود فمفيش داعي،سلام.
نهال لم تكن نائمه و انما كانت مستيقظه و استمعت لكل شئ حتي زفرته الحانقه و لعنه و سبه لملك ،دلف الي المرحاض ليستحم بعد عناء شغله و اطمئنانه عليها و تناسي أمر الهاتف الذي تناولته بيدها اليسرى لتأخذ رقم ملك و تراسلها عبر تطبيق الواتساب لتتهلل أسارير ملك فقد وصلت لمبتغاها بدون جهد و تعب و تم ارسال اليها رقم سفيان الذي تحفظه نهال عن ظهر قلب فهو رقم غريمها الذي علمها أعلي درجات الخيانه لتبدأ ملك رحلتها بالتلاعب مع سفيان عن طريق ارسال صورة أشعه أطفالها اليه توهمه أنها ملاك و أنها تزوجت هادي و سافرت الي أسبانيا لأن أطفالها هناك و أنها حرمته منهم ،هنا علم سفيان أن أمر حمل ملك كاذب فأراد أن يرد الضربه الي هادي لأنه أخذها منه و تستر عليها و أيضا يربي أبنائه و يوهم الجميع أنها تحمل منه حتي اذا عادوا مصر بالأطفال يظنون أنهم أبنائه،حدث ما لم تتوقعه ملك حيث قام سفيان بمراسلة هادي و تهديده بالفضيحه الا اذ عاد بها و بأبنائه الي مصر.صعد الي غرفته ليجدها شارده
❤️❤️❤️❤️❤️ #موكا_سحر_الروايات رواية #غرام_وانتقام
فرقع أصابعه في وجهها و هي جالسه تشرد بعيدا،تنتفض،ليقف بثبات أمامها،و يلف حولها بصمت لتصيب بالدوران و انقطاع أنفاسها،توقف فجاءة خلفها يطالع وجهها من خلال المرآة المعاكسه،يميل علي أذنها بهمس كفحيح الافعى
-مش هتبطلي حركات الاختلال العقلي اللي عندك دي؟
ارتبكت و حاولت التحرك لتطيح بقارورة المياه التي كانت تتجرعها بين الحين و الأخر بامر الطبيب لتسقط علي الأرض أمامها بصوت صاخب،ارتعش جسدها بالكامل و هي تنظر اليه ليلاحظ ارتباكها و رعشه يدها ،نظر الي عينيها ببرود ،تشرد من جديد حول أمره ،تتوقع أنه علم بما فعلته، و السئ من ذلك أنه لن يتقبله،تفيق من شرودها علي كلماته
-انتي فاكرة اني مش هعرف؟
ثم استطرد هادي و هي تعالي أنفاسها
-انتي اتجننتي لما تاخدي أخر صورة سونار للأولاد و تبعتيهاله لا و ايه تزورى في تاريخها و تقولي اولادك اللي حرمهم هادى منك؟انتي ايه؟
كادت أن تبرر خطأها و لكنه منعها و تعالى صوته بغضب
-أنا ولادي اللي لسه في علم الغيب يتقال عليهم انهم ولاده،طب ليه هتستفادي ايه،فكرك انه هيتجنن مثلا؟لا انتي اللي هتجنني لما تولدي و تترمي في الشارع زى زيك أي رحم أنا أجرته عقابا ليكي
.هزت ملك رأسها ترفض عقابه و هي تلطم خديها علي فعلتها و ترجته
-أرجوك يا هادي بلاش تحرمني منهم ده أنا ما صدقت انهم تؤام،عارفه اني غلطانه،بس غصبن عني أنا فعلا مختله عقليا،اعتبرني داده ليهم.
نظر اليها باحتقار؛ أزاح يدها من علي يده تاركا اياها و متوجها نحو الخارج يصفع الباب من خلفه لتهتز هي و تسقط علي الأرض تضرب الأرض بيدها و تلعن نفسها ،تعض علي أصابعها من الندم،و هو يقف بالخارج يود الدخول مرة أخرى لاحتضانها يعلم كم المعاناه التي تعانيها و لكن عليه ترويضها و تهديدها حتي لا يتثني لها الأمر مرة ثانيه و لا تشعر بأن الموضوع لعبه تزاولها و قت ما تشاء

 
صرخ من خلف الباب بقوة
-مش عاوز أسمع صوتك،اوعي تفكرى ان نواحك ده هيشفعلك،لما أرجعك له لوحدك أكرم لي لما كمان أتهدد بعيالي و انتي السبب يا ملك.
جائت والدته علي صوته ليوجه حديثه لها قائلا
-انتي السبب يا أمي،كان لازم تطمني علي نهال من تليفونك،ما أنا بطمنك عليها،الملعونه عرفت ان سفيان خرج من السجن و اتصلت بنهال و أخدت رقمه و بعتتله صورة اللي في بطنها علي انهم اولاد ملاك و اولاده.
شهقت غاليه عاليا لم تكن تتوقع أن جنون ملك في الانتقام يصل الي هذا الحد
-حقك عليا،اهدي بس،هتتحل ان شاء الله،ننزل مصر و تولد هناك قدام الكل و بكده هو مش هيجرؤ يتكلم،أنا يا ما قلتلك قلها الحقيقه انت مرضتش.
لم يرد عليها فوضع ملك لا يسمح بالنزول الي مصر ،ترك لها الطابق بأكمله و منعها من الهبوط الي الأسفل كانت غاليه هي من تهتم بها الي أن شعرت ملك بالاختناق
-سيبيني يا ماما أنزله،مش معقول يكون كله ده و مش هيصفي من ناحيتي،أخر مرة و الله،أنا فعلا اتجننت لما عملت كده،بس هو كمان خبي عليا.
ربتت غاليه علي يدها
-أرجوك يا ملك،هادي في وضع ممكن يأذيكي انتي شخصيا،و انتي مش ناقصه،اصبرى لحد ما تولدي الأولاد،يمكن وضعك ساعتها يحنن قلبه.
شعرت ملك بألم في جنباتها من شده انفعالها لتصرخ قائله
-أنا عايزة أنزله،أنا مش غلطانه،هو اللي علط و خدعني كان عارف انه هياخد حكم مخفف و يخرج بكفاله و مقاليش،كل اللي كان همه يتجوزني و يهرب.
و استطردت و هي تتعالي صرخاتها لكي يسمعها
-أنا عاوزة اولادي،استحاله هسمح ليه انه ياخدهم مني،هقتله زى ما أنا عايزة أقتل سفيان،أنا بكره العيله دي و مش عايزة منهم الي أولادي.
كانت تتصارع و هي تتحدث كأنه أمامها و توجه حديثها له،ظلت علي هذه الحاله الي أن نامت بين أحضان غاليه التي حاولت تهدئتها قدر المستطاع.
🙈🙈🙈🙈🙈 #مروه_البطراوى جروب #موكا_سحر_الروايات
علي الجانب الأخر كانت نهال تحتاج الي اجراء عمليه في ساقها و ذراعها و الانتظار كان بسبب تظبيط بعض الأمور كالضغط و السكر و بالفعل تم كل ذلك و تم تجيهزها لاجراء العمليه وسط خوف خالد الذي كان بيوم من الأيام يريد لها الموت،أجريت العمليه بنجاح و فور افاقتها ذهب خالد للاطمئنان عليها،علم من الأطباء أن هناك من جاء لرؤيتها و هي في غيبوبتها و لكنهم منعوه و أخبروه أنها لم تستفق بعد و زيارتها ممنوعه،استغرب خالد من الذي جاء بهذه السرعه لرؤيتها و هي مغيبه ،أما هي فبعد افاقتها دخل خالد اليها و جلس بجوارها قائلا
-ازيك دلوقتي يا نهال؟
-كويسه يا خالد بس انت ايه اللي غيرك كده؟

-أنا كنت معمي علي قلبي ،عارف انك مظلومه ،بس برضه غلطي.
لم ترد نهال فتابع قائلا
-تفتكرى هو يستحق انك تروحي تعزيه و بعدها تهربي علشانه لا و الكارثه بعد ما أخدتي حقك منه راحه تدفعي كفاله و تخرجيه،ايه كنتي بتحبيه للدرجه دي؟
ردت نهال بضعف
-احنا كنا مواعدين بعض و انت دخلت في النص،و بعدين اللي خلاني أهرب هو حملي منه اللي قتله بايده،بعترف اني السبب و اني حبيته.
💃💃💃💃💃 #غرام_وانتقام بقلمي #مروه_البطراوى
لولا حالتها لكان صعقها تحت قدميه و لكن رفقا بها تركها و صدره تتأجج النيران به،خرج من المشفي يندم أنه أعادها اليه ،تمني أن يرسلها لوالدها لكي يتخلص منها،أخذ سيارته و ذهب الي منزل سفيان الذي كتب باسمه عند زواجه من نهال،ابتسم سفيان بسخريه فور رؤيته و جلس أمامه يضع ساقا فوق ساق و خالد في حالة شرود لا يعرف من أين يبدأ الحديث ليبدأ سفيان دفه الحديث قائلا
-اسمع يا خالد،أنا هرجع لنهال كل حاجه مقابل انك تخطف اولادي اللي عند هادي و ملاك،أنا عارف انك بقيت صاحبه أوى من بعد اللي حصل لنهال.
تعالت ضحكات خالد
-أيوه بقي قولي السر اللي خلاك تيجي لنهال و هي مافاقتش من البنج،انت مفكر صحوبيتي لهادي تعطيني الجرأه اني أخطف اولاده؟مش خايف لاقوله؟ وساعتها هيقتلك يا سفيان.
لوى سفيان ثغره قائلا
-ما انت لو قلت لنهال هتحط ده شرط لرجعتك ليها أهي تاخد واحد منهم يعوضها عن اللي راح،الموضوع في ايدك و مش صعب،و أهي فرصه تنتقم منه.
نظر خالد أمامه بتفكير
-و أنا علشان نهال هعمل كل حاجه،ماشي يا سفيان،سبني بس فترة أعرف أرتب فيها أمورى مع حد بره ،و العيال هيكونوا عندك،بس بلاش سربعه.
تراجع سفيان بجسده الي الخلف
-علشان نهال برضه،و لا علشان انت ملكش في الخلفه و يالا بقي تاخد واحد و أهو يقش كل اللي أبوك سابه،انما انت دكتور زيي ليه ما عملتهاش مع أي واحده بتولد؟
اقترب منه خالد و هو يتكأ علي مرفقيه
-أنا مش واطي زيك،و بعدين انسي انك هتاخد حد منهم الشرط ان العيلين بتوعي ،ملكش فيهم صباع،و ان كان علي البيت حلال عليك كل قرش أخدته من نهال.
نظر سفيان اليه بعينيه الحمراوتان في ببرود و تابعه و هو في طريقه للخروج دون سلام أو تحيه مما دفع سفيان للخروج خلفه و غلق باب منزله بقوة لكي يلتفت خالد ورائه و سفيان يهتف في حده
-ايه مش هتخلصني منهم ؟طب ما تقولي انت عايز ايه،و بلاش غموض.
نظر خالد نحوه بهدوء احتفظ به الي الأن بصعوبه و هو يدرك جيدا أن القوة لن تجدي نفعا مع سفيان،وضع يده في جيب بنطاله و أردف بنبرة أكثر غموضا
-انت عايزني أعمل ايه بالظبط؟و العصبيه دي كلها علشان قلت لك اني هاخد العيال الاتنين؟
-اللي أنا عايزة يتوقف عليك انت ،ناوى علي ايه؟
-أنا كل اللي يهمني نهال.
نطقها خالد بصراحه وحده دون رياء ليتنهد سفيان بتعب و هو يمد أنامله يشدد علي خصلات شعره بشده لدرجه أنه اقتلع بعضهم من جذوره فتابع خالد بتفهم
-يعني اللي في دماغي صح،انت مش عايز تاخد الاولاد و تعطي واحد لنهال،لا انت عايز تعمل في الاولاد دي حاجه و تحرق قلب أمهم ،بس أنا مش هنوهالك.
أردف بهذه الكلمات و من ثم تركه ليتدارك الأخر المصيبه الذي أوقع نفسه فيها و هي من المؤكد أن خالد يخبر هادي و من ثم سيحاول الفتك به. عرض أقل

•تابع الفصل التالي "رواية غرام و انتقام" اضغط على اسم الرواية

تعليقات