رواية بيت العائلة الفصل الخامس عشر 15 - بقلم مريم امين
(نبدا بسم الله )
جلال اول ما شاف دياب نزل في ضرب و دياب مستسلم مقومش
جلال بغضب: انت اللي جابك هنا ن*** يا ابن ك*** يا بجحتك يا اخي و ليك عين دي جي هنا
و كل ده البنات وقفين علي جنب خيفين و بيعيطو
غيث و هو بينقذ دياب
غيث: اهدى بس يا عمي كل حاجه هتتحل
جلال و هو بيسيب دياب
جلال: ليه هو انت تعرفو بعض
غيث بصف نيه: ده صاحبي و اخويا و عشرت عمري
دياب بتعب: عشت يا صحبي
جلال: طب حيس كده تعال مكانو
غيث بخوف: انا معرفهوش ده انا معدي بصدفه لقيتك بتضرب في قولت اسلك بس لو كده كمل لو عايز انا مليش دعوه
و راح وقف بعيد
دياب: اه يا واطي دلوقتي متعرفنيش
دياب برجاء: طب استهدا بالله يا عمي الله يخليك كل حاجه هتتحل
جلال بتعب و هو بيقعد علي الكرسي
جلال بتعب: كل حاجه هتتحل ازاي ده انت السبب في كل ده بنتي في العمليات بسببك انت
دياب بندم: والله عارف اني غلطان بس اللي جابني هنا هو قلبي جلال بستغرب
كمل دياب ايه مستغرب اني ليا قلب اه ليا قلب و بيحب كمان يكمل دياب: اه قلبي هو اللي حب بنتك و مقدرش اعيش من غيرها عارف اني غلط معاها كتر ده انا مصدقت لقتها دي القمر اللي نور سواد قلبي ده انا بطلط كل حاجه علي ايديها عشان بحبها انا كنت مفكر انها ضاعت مني بس لا انا مستحيل هخليها تضيع
جلال بسخرية: المفروض عايزني اصدق
دياب بسرعه: عايز تصدق صدق بس والله العظيم بحباها و انا جايه دلوقتي عشان اطلب ايديها و اتجوزها
جلال بامل: بجد عاوزه تتجوزها
دياب بصدق: اه والله بحبها و عايز اتجوزها كمان
هنا خرج الدكتور من أوضة العمليات
جريو عليه
جلال بخوف: طمني يا دكتور
الدكتور: الحمدلله قدرنا نلحم الحوض هي كويسه دلوقتي بس مينفعش تتحرك من السرير لشهر و نص عشان الحوض و كمان ايدها و رقبتها بس هي الحمدلله كويسه
ميرال بسرعه: طب ممكن نشوفها
الدكتور: لا كمان ساعتين عشان لسه مفقتش من البنج
حمدالله على سلامة لينسحب الدكتور
بعد ساعتين
في أوضة رنيم و هي بتفتح عنيها
مسك بفرحه بابا رنيم فاقت
مسك بفرحه: حمدالله علي السلامه يا نيمو
رنيم بتعب: الله يسلمك
جلال: حمدالله على السلامة ي حبيبتي
رنيم بعياط: ليه مسبتنيش اموت
جلال بخوف عليها: بعد الشر عليكي يا نوارت البيت كده اهون عليكي يا رنيم طب بلاش انا هانو عليكي اخواتك
رنيم بعياط : انا اسفه بس والله غصب عني
جلال: هوش ارتاحي انتي دلوقتي و كل حاجه هتتحل
رنيم بستغرب: ايه ازاي يعني يا بابا
جلال بابتسامة: ازهر و بان عليك الامن
هنا دخل دياب الاوضه
رنيم بصدمة: ان ت ال لي جا بك هنا
جلال: جايه عشان يصلح اللي عملو
رنيم: ي عن ي ايه
دياب بابتسامة: انا جايه طلب ايدك اتجوزك
هنا رنيم صرخت
رنيم بنهيار و تعب:انا مس تح يل ات جو زو انا بكرهك انا عندي ال موت اهون اني اتجوز واحد زيك انا بكرهك عارف يعني ايه ب ك ر ه ك
جلال بخوف: طب اهدي متعمليش في نفسك كده
دياب بقلق: انا عارف اني غ
رنيم و هي بتخلع الاجهزة اللي معلقه و بتحاول تقوم و هي متجبسه بس مش عارفه
جايه يقرب دياب
رنيم بزعيق: ابعد عني انا اياك تقربلي
جري عليها جلال و البنات
جلال بخوف: اهدي يا رنيم يا حبيبتي
رنيم بنهيار متعب: مسبتنيش اموت ليه ده انا عندي الموت اهون عليا اني اتجوز واحد زي ده حقير واطي ! انا لازم اموت نفسي
جلال بخوف اكبر: طب اهدي يا حبيبتي هعملك اللي انتي عاوزه انتي عاوزه ايه دلوقتي
رنيم بعياط متعب: انا مش عاوزه اشوفو تاني انا مش عاوزه اتجوز خلي يخرج بره حياتي ا
جلال بهدو: سمعت قالت ايه اخرج بره دلوقتي
دياب بدموع اول مره: مقدرش اعيش من غيرها انا جايه دلوقتي اصلح كل اللي عملتو انا والله بح
جلال: طب اخرج دلوقتي يا ابني
دياب بس
غيث و هو بياخد دياب لي بره
غيث: اهدا دلوقتي سبها ترتاح شويه و كل حاجه هتتحل
دياب بعياط: والله العظيم بحبها و مستعد تعمل كل حاجه فيا بس متسبنيش والله عوضها عن كل حاجه وحشه عاشتها بسببي والله انا مقدرش اعيش من غيرها ده انا بموت فيها و
غيث و هو بيطبطب عليه
غيث بزعل: طب اهدي انا عارفه انك بتحبها بس هي دلوقتي تعبانه اهدا شويه تستريح
و عده شهر علي ابطالنا
مراد مستحملش بعاد ميرال عنو جاب مامتو راح يتقدم لي بباها و جلال وافق بس قال الدخلة بعد ماتفك رنيم الجبس عشان مراد مستعجل
و غيث كل يومين و التاني يجي لي جلال بحجه رنيم عامله ايه عشان يشوف مسك
و يوسف مش عارف يوصل لي ريماس
و دياب اتغير 180 درجة بقا حزين و مش بيحلق دقنو و من البيت لي الشغل و الشغل لي البيت و مش بيفكر غير في رنيم و بيحاول يتقرب منها
و رنيم بقت ورده دبلانه بقا بيجلها انهيار لما تسمع اسم دياب
و جلال مش عارفه يعمل ايه يا يجوز رنيم لي دياب عشان كلام الناس بس خايف علي رنيم عشان حلتها
꧁~~~~~~~꧂
في المستشفى
الدكتور بابتسامة: لا الحمدلله بقينا عال العال نقدر نشيل الجبس مش محتاجين وقت تاني الحمدلله
مسك بفرحه: يعني خلاص كده يا دكتور تقدر تتحرك
الدكتور: اه تقدر تتحرك و تروح على اي حتة عاوزها
جلال: طب الحمدلله
الدكتور بنسحاب: حمدالله على السلامة
ميرال بهزار: شدي حالك كده عشان نحاضر للفرح ولا عايزيني اعنس
رنيم بابتسامة مطفيه: لا يا عيوني ده احنا من بكره ننزل نجيب الفساتين
دخل يوسف الاوضه
يوسف بابتسامة: حمدالله على سلامتك يا انسه رنيم
و هو بيبص علي ريماس و ريماس بتهرب من نزراتو
رنيم: الله يسلمك
يوسف: بعد اذنك يا استاذ جلال ممكن كلمه
جلال بستغرب: اه طبعاً اتفضل
خرج جلال و يوسف من الاوضه
ريماس بخوف: هو عايز بابا في ايه
مسك: تصدقي مش عارفه يمكن هيقولو انكو كنتو بتتقابلو
ريماس بخوف: ينهار اسود
رنيم بهزار: ينهار اسود عليكي و علي دماغك
ريماس: ليه بس
رنيم بابتسامة: عشان ياغبيه و هو بيكلمني كان عينو عليكي و قال ممكن يا استاذ جلال كلمه
ميرال: ايوه يعني ايه
رنيم: و انا اللي بقول عليكي الكبيره و العاقلة
ميرال بغيظ: بقولك ايه يا بت لمي نفسك انتي لسه خارجه من جبس
رنيم بردح : يعني هتعمليلي ايه يا ست م
ريماس: باس بقا انتو هتتخنقو ما تقولي بقا يوسف عايز بابا في ايه
رنيم بابسطه: عايز يتجوزك
ريماس بصدمة وو يتبع
•تابع الفصل التالي "رواية بيت العائلة" اضغط على اسم الرواية