رواية بيت العائلة الفصل الرابع عشر 14 - بقلم مريم امين
رنيم بسرعه وعياط: لا يا بابا مستحيل ده انا والله لوحدي مفيش حد من اخواتي لي دعوه بيا انا لوحدي بس والله غصب عني حد ضحك عليا مش بمزاجي انا والله اسفه لو عايز تموتني موتني بس اخواتي ملهمش دعوه والله العظيم
جلال بغضب: انتي بتقولي فيها ده انا هقتلك و اغسل عاري
ميرال بعياط: لا يا بابا رنيم ملهاش ذنب كل ده بسببك انت انت اللي كنت حبسنا في البيت كنت مبتخرجش حد من البيت احنا اول ما عرفنا انك دخلت غيبوبه كنا مش عارفين نعمل ايه ولا نجيب حق المستشفى ولا حته الاكل عشان كده نزلنا تشتغل و احنا مش عارفين الدنيا ايه بره كنا مش عارفين ان في ديابه سعرانعه بتاكل لحم الناس مكنش عندنا اي خبرة نعرف الكويس و اللي بياكل في الاعراض الناس متجيش انت في الاخر تقول احنا غلط
جلال بصدمة: يعني انا السبب في كل ده يعني انا غلطان اللي كنت خايف و بحافظ عليكم
مسك: ايوه يا بابا انت كنت قافل علينا مكناش نعرف الناس ولا ايه حاجه بره
جلال: مش انا السبب في كل ده يبقا اتبرو مني و انا هسبلكم البيت و امشي و مش عايز اشوف ولا واحده فيكم
و كان هيخرج بره البيت جريت عليه رنيم
رنيم و هي تحت رجل جلال
رنيم بنهيار: لا يا بابا متسبهمش هما محتجينك خليك معاهم عشان مفيش واحده تبقا زي انا لو علي مين اللي يسيب البيت يبقا انا لا مش هسيب البيت بس ده انا هسيب الدنيا كلها بس لازم اخد حقي الاول
و قامت رنيم و دخلت المطبخ جابت سكينه
رنيم بجنون: متخفش يا بابا انا لازم اخد حقي الاول و انتقم من اللي كان السبب هقتلو و بعد كده اقتل نفسي عشان مجبش العار
جلال بصدمة: اوعي تعملي كده و
و جريت نزلت تحت قبل مايتكلم
و جري جلال و البنات يلحقوها
البنات استني يا رنيم متمشيش
جلال: استني يا رنيم مضيعيش نفسك يا حبيبتي خلاص كل حاجه هترجع زي الاول
رنيم و هي ماشيه بضهرها
رنيم: ارجعو كلكم محدش يجي ورايه و
بوم بوم
عملت حادثه
جلال و البنات بصدمة رنييييييييييييم
꧁~~~~~~~~꧂
في المستشفى
جلال بقلق: في ايه يا دكتور هيا عامله ايه دلوقتي
يوسف باسف: حصلها كسر في الحوض و الرقبه والدراع والله هي الحاله مش مستقره بس لازم نعمل عمليه عشان نلحم الحوض
جلال بصدمة: ايه كل ده كسر طب بسرعه اعمل العمليه
و بل فعل دخلت رنيم أوضة العمليه
جلال: حد يفهمني مين اللي عمل في اختكم كده
مسك: انا هقول لي حضرتك كل حاجه
و بل فعل قصت مسك كل حاجه
꧁~~~~~~~~꧂
علي الجانب الاخر
دخل غيث مكتب دياب من غير استاذان
دياب بلهفه: غيث انت جيت
غيث بسرعه: انا مجتش عشان سواد عيونك انا جايه اقولك ان رنيم في المستشفى
دياب قام وقف بلهفه و صدمه
دياب بصدمة: م ي ن ده ال لي في ال مس تش في
غيث: رنيم عملت حادثه و نقلوها المستشفى و هي دلوقتي في أوضة العمليات
دياب بوعي: ازاي ده حصل؟ مين اللي ه
عمل كده؟ و هي عامله ايه دلوقتي؟
دياب بزعيق: انت ساكت ليه اتكلم
غيث قص عليه كل اللي حصل
دياب: انا لازم اروح اشوفها
غيث بسرعه و هو بيمسك ايدو
غيث: استنا هنا رايح فين ابوها هناك
دياب: انا مليش دعوه انا لازم اشوفها انا ممكن يجرالي حاجه
غيث بستغرب: انت مالك فيك ايه هي مش كانت نزوه مالك خايف عليها ليه و
دياب بوزعيق: اخرس رنيم عمرها ما كانت نزوه
غيث بابتسامة: يعني ايه
دياب بحزن: انا كنت عايش علي اي حاجه بتعجبني اي حاجه بشتريها بل فلوس و محدش يقدر يقول لا عشان انا دياب الصياد و حتة الناس بشتريهم بفلوسي عايش بشرب و بسهر و بعمل علاقات حرام في حرام اول ما شوفتها كانت عجباني و روحت عشان اشتريها زيها زي اي حاجه بشتريها بس لقيتها بتحافظ علي نفسها لا و انا مهمنيش كل ده المهم عندي انها عجبتني و لمستاها غصب و حصل اللي حصل
يكمل دياب بصدق: بس يمكن احل غلطه حصلتلي في حياتي لا هيا مش غلطه ده هيا الحاجه الوحيدة اللي حقيقه في حياتي هي الامل اللي شدني من الضلمة اللي كنت عايش فيها لي نور حياتها حاسس اني مفتقدها حاسس انها ضاعت مني و انا اللي ضيعتاها
غيث بصدمة: اوع تكون ح
دياب: حبيتها ايوه بحباها مش عارف امتي و ازاي بش اللي عارفو اني بحباها اوى و خايف تروح مني و مش عارف اصلح اللي عملتو
غيث و هو بيطبطب علي دياب
غيث بامل: متخفش مش هتروح منك بس يلا بسرعه علي المستشفى
و بل فعل وصلو المستشفى في رقم قياسي
دياب بسرعه: لو سمحتي في هنا واحده عامله حادثة
الاستقبال: ايوه بس دي حلتها خطر اوى
دياب بسرعه: طب أوضة رقم كام
الاستقبال: 81
و بل فعل ذهبو
جلال اول ما شاف دياب
جلال وو يتبع
•تابع الفصل التالي "رواية بيت العائلة" اضغط على اسم الرواية