رواية غرام و انتقام الفصل الثاني عشر 12 - بقلم مروة البطراوي

 رواية غرام و انتقام الفصل الثاني عشر 12 - بقلم مروة البطراوي


ثمان و أربعون ساعه من الخوف!ان وجب عليه وضع عنوان لما حدث في يومين لما وجد وصفا أمثل من رعبا.زجاجات الماء بالثلاجه جميعها فارغه بالرغم من أنها جديده و لم يتجرعها أحد بل قام أحد بتفريغها أسفل الثلاجه وصرفها، و من هنا بدأ الذعر حيث أنها تناولت جزء من الطعام و هي تعده ليصدر عن ذلك ألام حاده بالرأس، و بالمعده،غثيان،و شعور مفاجئ بالدوار.كل هذا لا ينتهي و لا يدرى متي تحل له نهايه،تواصل مع المشفي فأكدوا علي ضرور الحضور اليهم لعمل غسيل المعده اللازم،عندها تحاملت علي نفسها و بالكاد ارتدت ملابسها و رفضت مساعدته نهائيا ليقود سيارته بعد أن حملها رغما عنها و يذهب بها الي المشفي.

هاتف هادي والدته لتأتيه مسرعه ولشده خوفها خشي أن يصيبها مكروه فأجلسها بهدوء

-خير يا أمي متقلقيش الكل جوه بيعمل ليها الازم ده مجرد حالة تسمم بسيطه و هتزول ان شاء الله.أنا غبي برضه وصلتها و نسيت موضوع الأكل ده.

نظرت اليه غاليه بقلق

-هتعمل ايه يا هادي؟هتسكت و لا هتبلغ البوليس.عارف اللي حصل لملك ده معناه ايه؟.معناها انك انت المقصود بس مين ده و ليه ده اللي لازم تعرفه.

هادي بحده قائلا

-مش عايز أعرف حاجه.أنا عايزة بس لما تفوق تنسي النقطه دي. ما هو مش معقول كل اما تحن عليا و أمورنا تظبط ترجع تنتكس تاني.

نظرت اليها غاليه بحزن

-براحتك يا هادي اللي انت شايفه صح اعمله.ربنا يا ابني يبعد عنكم أي مكروه و يقومهالك بالسلامه و لا يضرني فيك أبدا.و ينتقم من الظالم.

جلس هادي علي الكرسي و هو يفكر كيف وصل هذا الأكل المسموم الي شقته.

تأخرت حالتها،و كان لا بد من التدخل بالعلاج، أمرا ضروريا،كاد الوقت ينفذ من بين يديهم لأن السم مفعوله سريع،أصبحت رفاهية اضاعه الوقت في علاج التسمم غير متاحه، لذلك استجمع كل ما يملك من ثبات انفعالي و هدوء ليجلس أمامه الطبيب و يصارحه

-أنا عارف كويس انك رافض تدخل الشرطه في الموضوع،بس حالتها هتحتاج أيام كتير في المستشفي و ده صعب يتم مرور الكرام.
..لم يصمت طويلا كي لا يمنحه فرصه معارضته،بل اكتفي بتنهيده و استكمل محاولا امداده بالشجاعه و الاقدام علي التبليغ

-انا هبلغك بالتطورات من الوقت للتاني،بس لو فعلا عايزها تتعافي بلغ و هات حقها.

بالفعل تم العمل بنصائح الطبيب حتي لا تكون لها حجه في تركها و لكن كالعاده تم حفظ الملف ضد مجهول يكفيها فقط أنها رأت بعينيه اصرار علي معرفه من الجاني .أخذت قرار علي الرجوع معه في بيت والدته و كان يجلس معهم طيلة النهار ليعود و ينام في الشقه بمفرده.بعد تعافيها علمت من الخادمه أنه جاء و تناول الغذاء بمفرده و الأن يجلس في غرفه مكتبه بالأسفل .هبطت الدرج و ذهبت الي غرفه مكتبه قائله بسعاده

-ممكن أدخل لو مش هيضايقك يا دكتور.أصلي ملاحظة كده يعني انك متجاهلني و مش بتحاول تقابلني حتي علي سفرة الغدا فقلت أجيلك أنا.

اعجب بطفولتها

-أه فعلا أنا بحاول أتجنبك علي قد ما أقدر علشان مش تحسي اني فارض نفسي عليكي أو بستغل انك عايشه مع أمي.بس خلاص هانت انتي بعد بكره هتيجي الجامعه.

ابتسمت اليه

-طب حيث كده بقي وريني أنا فاتني ايه يمكن أقدر أستوعبه و لو ده محصلش هتفهمه ليا أنا .معنديش استعداد أحضر بقيه المحاضرات و أنا مش فاهمه.

أعطاها هادي دفتر المحاضرات قائلا

-أنا كنت هسيبلك الدفتر ده مع أمي.أنا عارف و متأكد انك مش بتعرفي تكملي في حاجه الا لما تكوني مستوعبه اللي قبلها.اطمني طول ما انتي معايا.

غمزته قائله

-برافو .انت كده فعلا فهمتني. يمكن فهمت اللي أهلي مقدروش يفهموه.بس طبعا هما مش وحشين بالعكس هما بس كانت قدرات استيعابهم ليا كده.

سألها قائلا

-هو والدك كان بيشتغل ايه يا ملك.أصل مش باين في أي فايل انتي مقدماه. و مامتك كانت ربة منزل و لا كانت بتشتغل حاجه حرفيه.و مفيش قرايب ليكم؟

ارتبكت ملك

-مش مهمين القرايب طالما وجودهم هيكون دمار لينا.أنا والدي من الفلاحين و علشان اتجوز أمي من البندر زى ما بيقولوا طردوه و أخدوا أرضه.

أخذ ينظر الي ملامحها و هي تسرد الأمر بلا مبالاه و بلا حزن حتي تأكد أنها هي التي كان يبحث عنها منذ زمن فهي فتاة أحلامه
🤨🤨🤨 #غرام_وانتقام بقلمي #مروه_البطراوى

احترسي !انت في وادي الذئاب لا تتحركي ...قفي مكانك و احذرى أي حركه تصدرىها دون حساب ستجدي نفسك فريسه لأنيابهم.مهلا...أنتي قطعه لحم تبدين شهيه أمام أحدهم و أحدهم هذا يتضور جوعا و لكن...يبدو لك أيها الذئب أن فريستك هادئه و مستكينه عن باقي الفرائس و كأنها تبتسم و تدعوك لتلتهم من اللحم ما تريد

اقتربي أيتها الفريسه بحذر انظرى حولك و راقبي حركته...و لا تقتربي أكثر لأنه حتما سيمد يده...لأنك تبدين له كقطعه مغريه بشكل مثير و من المؤكد أنك شهيه و لذيذه كوني هادئه و هو يمد يده لا تنصتي له و هو يناديكي احذرى الاقتراب التفتي لمن يصرخ بكي و يأمركي بالرجوع.أخيرا سيحصل علي مبتغاه كوني جاده معه و لا تقتربي لا تطاوعي هواكي و رغبتك و اتركي وراء ظهرك كل انتقام و عدوان

أصبحت ملك قاب قوسين أو أدني و لا وقت ان تأخرت في رد طلب هادي لا تضمن من سيحصل عليها ان تقاعست في الحصول عليه

وصلت الأخبار الي سفيان أنه لم يتم تسميمها و موتها علي النحو الذي يريده فقد هاتفته احسان مديرة اللوكانده الذي كان يأخذ فيها ملاك حيث طلب منها أن تراقبهم جيدا و جائت في تلك الليله الملعونه و أعطت زوجه البواب بعض المأكولات و أخبرتها أنها الخادمه للشقه التي هبط منها هادي و هي لا تعلم أسمه و لكنها أخذت تمثل الأمر عليها لينطلق اسمه من بين شفتيها و لشده عجلتها لم تركز في الاسم فقط كان هدفها أن تقضي علي ملاك خاصه عندما أخافها سفيان و أفهمها أن من المؤكد أنها ستبلغ عنها أنها تفتح محل عملها لقوادين النساء و بالفعل صعدت ففتحت بالمفتاح الخاص بالشقه لأنها عندما علمت من احسان ان معه سيده شكت أن تكون والدته و هي تعتاد دائما ألا تزعجها و دلفت لتضع الأطعمه بالثلاجه و عندما اكتشفت حالة التسميم قررت أن تكمم فاها عن ما حدث .

-سي سفيان.البت دي بسبع أرواح و أنا خايفه مرات البواب تفضحني و لا تقول.دي لو حكيت أوصافي أكيد البت ملاك هتعرفني و تدل عليا.

زفر سفيان بعصبيه شديده

-قولت ميت مرة بلاش تتصلي بيا الأيام دي. يعني مش كفايه خيبتك كمان خايفه علي نفسك ما تقول عليكي أنا و لا يهمني. أنا كنت عايزها تموت.

ارتعبت احسان منه...وبالفعل أغلقت الهاتف...ظل سفيان يشعل سيجارة تلو الأخرى...ينتظر اتصالا من شخص أخر و هو ابن صاحب المنزل الذي كانت تقطن فيه ملاك لكي يخبره من هو الشخص الذي تعيش معه الأن...و لكن تدور الأساله في باله...كيف تخلصت ملاك من الجنين؟ ولما لم تسكن شقيقتها الصغيرة معها؟

علم نادر ابن صاحب المنزل الذي كانت تقطن فيه ملك بمكانها و مع ذلك هو لا يريد اراحه سفيان لاعتقاده أن سفيان سيتأثر بها لنفسه

-يومين كده يا دكتور سفيان البت معدش ليها أثر من بعد ما أمي طردتها حتي العنوان اللي بعته ليا محدش هناك يعرفها باين اللي جابلك المعلومه دي ضحك عليك.

نظر سفيان الي الهاتف الذي يحادث به احسان ثم عاد الي نادر

-بس ياريت يكونوا يومين فعلا أنا محضرلك مبلغ كبير محتاج بس أعرف هي فين و مع مين.

نظر نادر أمامه بخبث لأنه تأكد من وقوع سفيان في مأزق و قرر أن يغرقه أكثر

-الحاج محمد أبويا عمره ما عملها و خبي عني حاجه الا موضوع البت دي.

رد عليه سفيان ليشعل فتيل الحقد بداخله

-مش غريبه دي يا نادر؟ده انت ابنه الوحيد. و لا علشان اتأكد انها شمال فيبعدها عنك؟

صمت نادر فهذا ليس السبب بل السبب الرئيسي أنها ملك و ليست ملاك.
👌👌👌 #مروه_البطراوى رواية #غرام_واتتقام

ذهب نادر اليها فبعد خروجها من السجن بدأت تتواصل معه لكي يجلب لها أخبار ملك غريمتها

-انتي اللي عملتيها يا دكتورة صح؟طب ليه ما شاورتنيش ده أنا كنت لسه جايبلك عنوانهم طازة و كان بدل ما تسميهم كنا عملنا ليهم فضيحه

ردت نادرة

-أيوه أنا اللي عملتها يا نادر.أنا مش هيشفيني فيها الفضيحه. لاني عارفه انها ممكن وسيله لجوازهم.أنا عايزاها تموت و كنت مرتاحه و هي مش في البلد.

لوى نادر شفتيه بامتغاص

-أيوه و بعد ما تموتيها هتستفادي ايه لا مؤاخذه؟ ولا حاجه طب مخوفتيش لا البواب و مراته يقولوا انك وصلتي الشقه قبلهم و حطيتي الأكل؟

ضحكت نادرة بصخب

-ابن البواب ده طفل لطيف أوى. عيل جعان ضحكت عليه بشويه شيكولاته و عطاني المفتاح و يا عيني أمه ديما تشتكي من صحيانه لوش الفجر . المرة دي نام يوم كامل.طلعت و حطيت سم في الاكل و كمان فضيت ازايز المياه تحت التلاجه علشان تتكهرب و اخلص

زفر نادر بحنق فهو لا يملك القوة في التحكم بتصرفاتها

-طب و أمه مشكتش في حاجه؟العجيبه انهم بيقولوا انهم و اولادها مش موجودين بقالهم أسبوع و انتي بتقولي انك شفتيها و هي واقفه بتغسل.

قطبت نادرة جبينها و خشت أن يكون الطفل سرد الأمر لوالدته و تعود لتساومها فانتفضت

-نادر بص هعطيك اللي انت عايزة بس خلصني من الست دي.أنا بدأت اشك انه ممكن يكون ابنها حكي ليها و ده اللي خلاها تختفي بس أكيد هترجع و تساومني لان الولد عارف اسمي.

رفع نادر كتفيه بلامبالاه هو لا يريد مساعدتها يريد فقط الوصول الي ملك

-و الله أنا مش عايز فلوس و بس أنا عايز أعرف عنوان ملك الجديد اللي انتي عارفاه و مش راضيه تقوليلي عليه طبعا علشان تلعبي براحتك طب لما هو كده لجأتي ليا من الأول ليه؟

لجأت نادرة الي نادر لأنها تيقنت أنها لن تفلح بمفردها تريد منه المراقبه لهم و هي عليها التصرف.

فكر نادر في وسيله للتخلص من هادي و ليس من ملك لطالما هادي يمنعه من الانفراد بملك فذهب الي الوكر الذي يتعاطي فيه و سرد الأمر علي من يقوم بهذه المهمه نظر اليه خضر و قبل أن يعترض و يتفقوة بكلمه اعترضه نادر قائلا

-الظروف تحكم عليا كده يا خضر أنا معييش أدفع تمن البراشيم و أبويا منعني من الفلوس انت تضربه و تاخد الفلوس اللي معاه و لا ايه!

أحس خضر أن هناك أمر غريب و مريب و نظرته لنادر أكدت حدسه و لكن ما عليه سوى تنفيذ الأمر فقط و لكن علاقته بالحاج محمد جعلته يثق أن الأمر يختلف عما سرده له نادر.
👀👀👀 #مروه_البطراوى جروب #موكا_سحر_الروايات

أتاها هاتف في منتصف الليل.يظهر اسم المتصل الطبيب المشرف عليه(خالد الباهي) أجابت علي هاتفها علي مضض حيث كان زياد من المعجبين بها و مرارا حاول معها كثيرا دون استجابه .طلب منها أن تحضر في الحال الي المشفي الخاص به،لتواجد هادي هناك مصابا اصر اعتداء بالضرب عليه،أغلقت الهاتف ثم التقطت أنفاسها متوجهه نحو المرحاض . و غسلت وجهها سريعا و انتهت و بدت كما لم تصبها الدنيا بخدش من أظافرها،تجرعت قليلا من الماء و غادرت المنزل بهدوء حتي لا تستيقظ والدته و تعلم بما حل به و من المؤكد أنه سيصيبها مكروه لخوفها الشديد عليه..صعدت سيارة الأجرة التي وجدتها بعد معاناه بسبب التوقيت السئ أخذت تردد الأدعيه حتي لا يكون وضعه سئ و تحدث نفسها

-استر يارب أنا حاليا مليش غيره.بس يا ترى ايه سبب اللي بيحصله ده كله.شكلي شؤم عليه .بس كان كمان كان في محاوله اني أتسمم.طب مين اللي بيعمل فينا ده كله.

سرعان ما وصلت الي المشفي الخاص بخالد و بدون أن تذهب الي مكتبه سألت علي غرفه هادي و توجهت نحو لتجده يحاول الاعتدال في جلسته و أثار الضرب عليه في كل أنحاء وجهه و ذراعه المربوط باحكام هرعت نحوه و أسندته قائله بلهفه

-هادي انت كويس؟مين عمل فيك كده؟و ليه محدش بلغني من بدرى؟المرة دي لازم نبلغ كمان.أنا مش هسكت لحد ما تضيع مني و من طنط .

تنهد هادي بثقل من أوجاعه

-أنا زى الفل أهو يا ملك.مش مستاهله قلقك ده. و الله حرجت علي خالد يقولك بس هو اللي دماغه ناشفه و بعدين تعالي هنا انتي ازاي تسمعي كلامه؟

لم تجيب علي سؤاله بالنسبه لوضع ملك من المؤكد أنها خشت أمر خالد ألا يفتعل بها مثل ما فعل سفيان بملاك شقيقتها و لكن كان لا يهمها الا هادي.جلست بجانبه... وضمته اليها تتحسس أوجاعه حتي تطمئن أنه بحاله جيده ليشير اليها قائلا

-تعالي نروح يا ملك.أنا خلاص عملت الاسعافات اللازمه هنا معدش ليه لزوم لقعدتي و بعدين مش عايز خالد يمر دلوقتي و يشوفك كفايه انه اتصل بيكي.

هزت ملك رأسها برفض

-لا مش هنمشي الا لما يمر عليك و يطمني أنا شخصيا. و بعدين انت مكبر الموضوع ليه.طبيعي انه لازم يتصل بحد من قرايبك و برضه كان صعب يتصل بمامتك.

جاءت لتنهض حتي تستدعي خالد.و لكن أمسك يدها هادي قائلا بهمس

-ملك...انا عايزك كده ديما خايفه و قلقانه عليا زى ما شفتك دلوقتي.عارف انك بتكابرى و مش عايزة تقوليها انك بتحبيني .بس كفايه اللي حسيته .

قطبت ملك جبينها ...كيف له أن يفهمها بهذه السهوله. تعالت ضحكاته من شرودها و استغرابه. حتي أنه شعر بأوجاعه و هو يضحك و أخذ يضع يده علي كدماته

-مفيش مسكن قوى للوجع ده ايش حال من كنا دكاترة. و بعدين مالك يا بنتي متنحه كده ليه. ما أنا أكيد هفهم ان نزولك في أنصاص الليالي ده خوف و حب ليا.

ابتسمت ملك بخفوت قائله

-انت ليه بتحول الجد هزار هادي.أنا فعلا قلقت عليك جامد.هادي انت متخيل أنا معدش ليا غيرك انت و طنط غاليه انت كمان مهم جدا ليها.

سألها قائلا

-خوفتي عليا علشان ملكيش غيرى و لا علشان بتحبيني.أصلها بتفرق أوى يا ملك.ردك ده هيخليني أعرف ان اللي بعمل ده له قيمه.أنا اللي بعمله بعمله حبا فيكي.

انحنت نحوه تعدل من جلسته المنحنيه لتتلاقي أنفاسهم لتتحدث بهمس

-أيوه بحبك يا هادي و من زمان كمان و انت عارف يمكن في فرق بيني و بين أي واحده تعرف دكتور زيك كان ممكن أستغل كل حاجه علشان أوصلك بس مليش فيه....بس أرجوك اصبر عليا أدواي جروحي من اللي حصل ليها.

هز رأسه بهدوء قائلا و هو يقاوم اقترابها المهلك و أنفاسها التي اقتربت حد الموت من أنفاسه جعلته يتنفسها عوضا عنه

-حاضر.هصبر عليكي.بس زى ما هصبر انتي كمان لازم ترحميني.في حاجات انتي لا يمكن تحسيها حتي لو حبتيني. في رغبه و في شعور

كادت أن ترد عليه الا أنه التهم شفتيها فجأة...ليتفاجئ هو الأخر باستسلام شفتيها له دون مقاومه و دون رفض.
🌷🌷🌷 #غرام_وانتقام بقلمي #مروه_البطراوى

مدرك هو أن الخراب الذي يفتعله بداخلها هذه المرة غير قابل للترميم،لم تدمرها شقيقتها كما دمرها وطنها،أو ليس هو وطنها الأن بل عائلتها بالكامل؟فكيف بدلا من أن يحتضن كسرها، و يضمد جرحهايزيد الأمر سوءا دون اشفاق علي حالتها بدلا من أن يعينها علي مغادرته، و يعزز من مقدارها في هذا المكان الذي لو شاهدها أحدا بهذا الوضع ستسئ سمعتها.كان من المفترض أن يتركها لحظة قبل أن يداهمها لحظة ضعف،فلا أحد يريد الألم، و ليس للضعف أن يقرن بالألم و الحزن.لا يدرى كيف لا يقاوم قربها.لكنه فعل.لا يدرى كيف استثار،لكن ذلك حدث.لا يدرى عن شئ،غير أنه عاد كما كان قبل الحادث يريدها كرجل يريد أنثي.

همس اليها قائلا

-ملك.أنا أسف بس صدقيني غصبن عني .أنا عارف ان كل مرة بوعدك و بخلي بيكي.بس انتي لازم تقدرى أنا محتاجك كست في حياتي.

أجابت ملك بخفوت تبتلع ريقها

-نعم...ايه اللي انت بتقوله ده يا هادي.ست ايه و هباب ايه علي دماغك.يعني أنا مجرد شهوة بالنسبه ليك صح.أما ندل بصحيح. بس الحق عليا.

نهضت بحزن ليمسكها برفق من يدها ينظر اليها برجاء

-تعالي نتكلم و نتفاهم بهدوء.أنا بحبك و انتي عارفه كده كويس و فاهمه يعني ايه راجل بيحب انتي بس اللي ديما حاطه سفيان و اللي عمله في ملاك بينا.

شردت ملك و تذكرت ما حدث لملاك ليتذكر هو الأخر و يحدث نفسه

-ايه اللي أنا قلته ده .يخربيت فقرى. أنا فعلا علي رأي أبويا نحس من يومي.ابتدت تفتكر أهو بعد ما كانت ناعمه ياريتني ما اتكلمت أنا فصيل.

دلفت في لحظة شرودهم الممرضه شدوة تلك التي سردت لهادي علاقتها بسفيان لتجحظ بعينيها عندما رأت ملك و ذلك بسبب التشابه بينها و بين ملاك لتردف قائله

-ميعاد الدوا يا دكتور هادي.ملاك!انتي تعرفي دكتور هادي منين. انتي هتشتغلي معانا هنا في المستشفي.أنصحك بلاش دكتور خالد أكيد هيعرف كل حاجه.

رد عليها هادي

-لا يا شدوة دي مش ملاك.دي أختها التؤام الدكتورة ملك. و نصيحه مني انتي اللي بلاش تتكلمي كتير.لأني ممكن أتسبب في طردك من هنا

ظلت شدوة صامته غير مصدقه لما يقوله هادي و تذكر هادي ما قالته له شدوة من ذي قبل وحدث نفسه قائلا

-انا لازم أسعي في طردها فعلا لأنها مش مصدقه. مسكينه أنا نفسي لو كنت شفت ملاك عمرى ما كنت هصدق انها تؤام.قد ايه الشبه بينهم هيدمر الدنيا.

أخذت شدوة تطرح أسأله لكي تتأكد أنها ليست ملاك..الي أن افاق هادي من شروده قائلا

-في حاجات ملاك كانت مخبياها علي اصحابها.منهم انها ليها أخت تؤام مش في ابتدائى تقدرى تسألي وفيه. كمان في شهاده وفاة من مدريد باسم ملاك.

زفرت شدوة بحنق

-يا دكتور أنا مصدقاك.أنا بس خايفه لا يكون ملعوب عليك فقلت أكشفها قدامك. بس طالما انت مقتنع أنا مالي حضرتك حر. و أنا مش لباخه علي فكرة.

رد عليها هادي لينهي الأمر

-روحي اتصلي بخالد خليه يمضيلي علي خروج .كفايه لحد كده أنا بقيت كويس.أه و خدي بالك أي كلمه اتقالت هنا خرجت بره الأوضه دي هتشوفي شغلك.

اهتزت الأرض من أسفل قدميها.شعرت بنفسها كبركان ثائر...غاضب فوهته روحها التي تحترق و تتألم.تشعر بجسدها عاجز واهن...وهن كهل اقترب من الموت.خارت قواها...أصبحت فجأه في مهب الريح و كأنها شجرة جفت غصونها و شاب جذرها لن تقاوم ان نزعوها من أرضها...فلم تعد أرضها

*********************************
❤️❤️❤️ #موكا_سحر_الروايات رواية #غرام_وانتقام

حاله من التيه و الصدمه.عيناها شاخصه أشبه بعيون الموتي.تكذب أذنيها...ترفض ما تسمعه و لكن و بكل أسف لم يكن هناك وقت لصم الأذن

وجدت نفسها تتجول في طرقات المشفي حيث تركته يبدل ملابسه...كانت شدوة تتبعها فانفزعت من وجودها أمامها قائله

-ايد ده انتي ماشيه ورايا تراقبيني؟ مش هادي قالك و حذرك تخليكي في حالك؟ و لا حابه هادي يعملها معاكي؟ايه مش خايفه منه لا يبقي زى سفيان.

اخذت شدوة تنظر اليها بخبث تربع ذراعيها فوق صدرها تتحداها بعينيها غير أبهة ما سيفتعله هادي بها جراء وقفتها أمام ملك .مسحت ملك علي وجهها بغيظ

-هو نهار باين من أوله كان ناقصني أنا اللي حصل لهادي علشان أجي هنا و أشوف وشك و تبقي اصطباحه منيله بستين نيله علي دماغك.

جحظت شدوة بعينيها فهي بطريقتها في التحدث هذه تكون ملاك ليس غيرها لتصرخ ملك من صمتها

-لا بقي انتي انسانه حقيقي مستفزة.انتي بتبصي ليا كده ليه ها. مجنونه انتي صح.اوعي تكوني شاكه اني هي. طبيعي أن أكون هي و انا واحد حتي في صفاتنا.

طرقت شدوة بالقلم الذي تستخدمه في تسجيل الحالات علي سطح الطاوله أمامهم قائله

-عادي أنا ممكن أتأكد و دلوقتي حالا تعالي نعمل كشف عذريه و أشوفك أنسه و لا مدام و لو مدام تبقي ملاك لو أنسه تبقي ملك.و لو مرضتيش تبقي كدابه.

جلست ملك علي الكرسي الموضوع جانبها تحاول استيعاب ما تتفوه به شدوة فجلست الأخرى بجانبها

-مالك يا حلوة؟خايفه تتفضحي يا بيضا يا شقرا انتي. طب ما كان من الأول.ليه تدخلي بالحنين علي الدكتور الغلبان و يستحمل المر علشانك.قومي تعالي معايا هوديكي لدكتور يعملك العمليه اياها.

انتفضت ملك قائله

-اوعي كده انتي أكيد اتجننتي و أنا هقول لهادي علي كل اللي قلتيه دلوقتي و هعرفك مين الدكتورة ملك علي حق.انتي مين يا حقيرة علشان تكلميني كده.

كان يرتدي ملابسه و سرعان ما استمع الي صوتها كانت والدته وصل لها الخبر لتأتي اليه فيحثها سريعا أن تلحق بملك حتي لا تفتعل جريمه

-ماما أرجوكي الحقي ملك شكلها هتفضح الدنيا. أنا مش عايز حد في مستشفي خالد يعرف مين ملك.و البت اللي اسمها شدوة دي لازم تطرد.

دلف الي خالد في حين والدته أسرعت نحو ملك-

-أهلا وسهلا يا دكتور ...اتفضل

هادي بفتور واضح

-أنا مش جاي أتفضل يا دكتور خالد أنا جاي علشان أفهم...ازاي تتصل بملك و تخليها تيجي المستشفي في انصاص الليالي؟

-و ازاي تشغل واحده زى شدوة عندك هنا.انت نسيت هي كانت شغاله عند مين؟

-أنا مقدر الحاله اللي انت فيها بس انت كمان لازم تبقي عارف و متأكد ان المستشفي هنا مش هتشغل حد عندها زى شدوة من غير ما تتأكد من أخلاقها كويس....الكل قالي مفيهاش غلطه و هتريحني. بس يعني مش فاهم هي ملك بتتخانق معاها بره ليه. هي عاكستك يا وسيم قصدي يا هادي. بصراحه عندها حق ملك تغير من شدوة. ملك أه جميله بس بارده انما شدوة

اشتدت ملامح هادي و بدأ غضبه يتعالي و نهض ليلقن خالد درسا و لكن في تلك اللحظة جاء لخالد هاتف من والد زوجته نهال يخبره أنها هربت و أخذت كل متعلقاتها الشخصيه

تذكروا معي من تكون نهال

نهال هي التي ذهبت الي سفيان كي تقوم بواجب التعزيه و لكنه نال غرضه منها.

-برده نهال هربت!

نطق بتلك الجمله خالد الشخص المستبد الذي صمم أن يأخذ نهال عنوه و ينتصر علي سفيان،رجل أفعال، و قبل كل ذلك كان رجل نظرات أوقعها بنظراته الثعبانيه.......

تركه هادي و رحل مع ملك بعد ما قام بالتقاطها من يد شدوه.عادا الي المنزل فصعدت معه تهيئ له الغرفه حتي يستطيع النوم و الراحه

أرسل لها نظرة يخبرها،أنه سيفعل لها كل ما تشتهيه لأنها بعصبيه أفسدت أشياء كان يريد افتعالها

يده سارت من رسغها،استقرت فوق كتفيها، و هي ترتعش أسفل نظرته مال يدس وجهه في رقبتهاـ يدغدغ بشرتها بأنفه،لحيته تجعلها تشهق،تحاول دفعه بدلال، و هي تردد بصوت عاقل

-كده عيب يا دكتور هادي.مقدرش انا علي كل ده .

مهاترات،هذيان،سذاجه و هو لم يعد رديف الصبر،حيث أنها تطغو عليه بفتنتها تجعله يرتكب الفاحشه فلما لا تكون حلاله؟

فلتهلك كل السيطرة التي يمتلكها،و ليبقي الشغف بها متواصلا

•تابع الفصل التالي "رواية غرام و انتقام" اضغط على اسم الرواية
تعليقات