رواية بيت العائلة الفصل العاشر 10 - بقلم مريم امين
يت العائله 🏠🌺
part 10
في الصباح
عند البنات
ريماس: طب هي راحت فين
مسك بقلق: والله مش عارفه هي قالتلي انها هتتاخر
ميرال: طب اهدو يا جماعه هي ممكن عندها ضغط شغل
مسك: طب هي تلفونها مقفول ليه
ريماس: يا بنتي اهدي شويه ما هي علطول بتقفل تليفون في الشغل
مسك: طب خلاص هروح هشوف في الشركه
ريماس: هاجي معاكي
مسك: لا خليكي هنا عشان لو جت
ميرال: طب وانا كمان هنزل هاخد اذن من عم ابراهيم
ريماس: طب تمام متعوقوش
و بل فعل ذهبت مسك الشركه و سالت علي رنيم
موظف: والله يا بنتي لسه مجتش
مسك: طب ممكن اقابل المدير
الموظف: بس استاذ دياب لسه مجاش في استاذ غيث
مسك: يا عمو دخلني عند اي حد
الموظف: طب استني
دخل عادل مكتب غيث
عادل: استاذ غيث في بنت عاوزه حضرتك بره
غيث: بتقول جايه من طرف رنيم
غيث: تمام دخلها
و بل فعل دخلت مسك
مسك: حضرتك انا اختي لسه و
مسك: هو انت
غيث: هو انتي
مسك: و انا رايحه اسال عبيط علي الصبح
غيث بغيظ: بقولك ايه يا بت انتي اتعدلي لا تخرجي بره
مسك: هي كلمه و مشيه اختي لسه مجتش لحد دلوقتي
متعرفش هي فين
غيث بستغرب: لسه مجتش لحد دلوقتي ازاي استني اه هتلاقيها روحت دلوقتي عشان امبارح كانت في شغل بره
مسك: شغل ايه كانت فين كل ده
غيث: يا ستي انتي مالك
مسك: ازاي انا مالي دي اختي
غيث: علي العموم هي كانت في اجتماع مع استاذ دياب و هي و شويه من الموظفين
مسك: تمام شكرا عن اذنك
غيث بسرعه: رايحه فين ما انتي قاعده معايا شويه
مسك بستغرب: افندم بتقول ايه
غيث: اقصد يعني ممكن تيجي في اي وقت
مسك: لا اكيد هتيجي علي البيت
غيث: طب اوصلك
مسك بسخرية: لا شكرا وصل نفسك الاول
~~~~~~*
عند رنيم
رنيم بنوم: اه يا دماغي وجعاني اوى كده ليه ولا جسمي اكني كنت في خناقه
رنيم فتحت عنيها اي ده دي مش أوضة بتاعي
و بصت علي نفسها لقت لا يسترها غير ملايه
رنيم بصدمه: ايه ده مين اللي عمل فيا كده
هنا بقا طلع دياب من الحمام
دياب بابتسامة شمت: صباحيه مباركه يا عروسه
رنيم بصدمة اكبر: ا ن ت بت عم ل هنا ايه و ايه و اللي ج اب ني هنا
دياب ببرود: ده بيتي وانا جبتك علي سرير اكيد عارفه الباقي و ضحك
رنيم بسريخ: انت عملت فيا ايه انط يا حيوان
دياب ببرود: انا هعدي الشتيمة عشان انتي لسه في صدمه بس هتتعودي
رنيم قامت و هي لفه الملايه عليها
رنيم بنهيار: انت عملت فيا ايه انت ضمرتني و ضمرت مستقبلي و ضمرت علتي انا بكرهك بكرهك يا ابن الك'''''' و كانت لسه هتديلو قلم
دياب و هو بيمسكها من شعرها
دياب بغضب: بقولك ايه يا زبالة هتقلي ادبك هخرجج من الشقه بل ملايه و هفضحك و يعني مكنتش ليله انتي عجبتني واخد اللي عايزة هعودك و بقرشين حلوين
رنيم بنهيار: انت فاكرني ايه من البنات اللي تعرفهم اخد قرشين و اسكت انت ضمرتي و ضمرت مستقبلي و خلتني احط راس عالتي في الطين يا شيخ حسبي الله ونعم الوكيل فيك كملت رنيم
(افعل يا ابن ادم كما شاءت كما دودين دودان) حسبي الله ونعم الوكيل فيك
ولبست واخدت حجاتها ومشيت و هيا منهارا
~~~~~~*
عند البنات
مسك برتياح: الحمدلله رنيم كلمتني و قالتلي انها جايه بس صوتها كان غريب اوى
ريماس: طب الحمدلله
ميرال: اكيد تعبان من الشغل
مسك: ربنا يقويكي
ميرال: طب انزل انا بقا عشان عم ابراهيم في المحل الواحدو
مسك: ماشي ياقلبي
ميرال: و انتي يا ريماس مش هتشوفي بابا انهارده
ريماس: لا نزله
ميرال: طب يلا ننزل انا وانتي
و بل فعل خروج
مسك: لما اقوم اعمل اكل لي رنيم
بعد شوي سمعت خبط علي الباب
مسك: استني يلي علي الباب جايه اهو
اول ما فتحت الباب
مسك: رينو حبيبتي حمدالله على السلامة كنتي فين كل ده
دخلت رنيم بعياط بس
مسك بقلق: في ايه و شكلك عامل كده ليه و لبسك ايه اللي مبهدلك كده
رنيم بعياط بس
مسك بقلق اكبر: و هي بتهز فيها في ايه ردي عليه
رنيم اه
مسك و هي بتشوف ايديها و جسمها
مسك بخوف: اوعي تكوني اللي بفكرة في
هنا بقا انهارت رنيم
مسك بزعيق: ردي عليا مين اللي عمل فيكي كده
رنيم بعياط وو يتبع
✍🏻 بقلم «Mariam amen» 🦋🥰
تفاعلو يا قمرات
•تابع الفصل التالي "رواية بيت العائلة" اضغط على اسم الرواية