رواية احببت اخي الفصل السادس 6 - بقلم اروى عادل

رواية احببت اخي الفصل السادس 6 - بقلم اروى عادل 

أتصدم الجميع و أكثرهم أيلا
لا يعرف سيف لماذا شعر بغصه فى صدره عندما قال يحيى ان إيلا سوف تتجوز مروان .
كما لا يعرف ايضآ لماذا يشعر بأحساس غير مريح عندما يتحدث أى أحد عن زواج إيلا
بينما قال يحيى باستغراب
يحيى ٠٠ سيف ايه إللى أنت بتقولوا ده..
سيف ٠٠ أنتو مش عايزين حد يتجوز إيلا لفترة مؤقته ..لحد لما توصل لسن القانونى ..خلاص انا هتجوزها
أميرة ٠٠ ازاى يا سيف انت زى اخوها
سيف ٠٠ حضرتك قولتيها زى أخوها.. بس انا مش أخوها
يحيى ٠٠ بس ده مش معناه انك تتجوزها
سيف ٠٠ ده هيبقى مجرد جواز سورى على الورق بس عشان اقدر أحميها من أهل أبوها وبس ...و بعد سنه نطلق
و كل واحد يعيش حياته عادى
يحيى ٠٠طيب والناس هتقول ايه.
و أمك لما تعرف
بقلم٠أروى٠عادل
سيف ٠٠ محدتش هيعرف حاجة الموضوع بينا أحنا بس مش هيخرج بره عنا
أميرة ٠٠ طيب خلال السنه دى لو انت عايز ترتبط أو إيلا
سيف ٠٠ يا جماعه الجواز ده مجرد جواز سورى يعنى كل واحد هيعيش حياته عادى مافيش حاجة هتتغير بالنسبالى انا أو إيلا
محامى ٠٠ أنا شايف إقتراح سيف ممتاز . و خصوصآ ان إيلا مش هتكون مضطرة توافق تتجوز أيه حد وخلاص عشان تخرج من الأزمة دى
أميرة ٠٠ بس إيلا بعد سنه لما تتطلق من سيف هتكون أسمها مطلقه انا مش عايزه بنتى تاخد القب المطلقة وهى فى السن ده
محامى ٠٠ فى بنات بتكتب كتابها مع الخطوبه و قبل إتمام الجواز بيتم الطلاق.. ساعتها مابيكونش أسمها مطلقة لان لم يدخل بها.. ده بيحصل عادى .
كانت إيلا تستمع إليهم و هى تشعر انها فى دوامة لا تعرف كيف تخرج منها فى أقل من ٤٨ ساعة حياتها كلها اتلخبطت.
هنا قال يحيى
يحيى ٠٠ إيلا انتى رأيك أيه
قالت إيلا بأرتباك
إيلا ٠٠ مش عارفه . و دماغى هتنفجر
و مش قادره افكر
محامى ٠٠ للأسف لازم تاخدى قرر بسرعة مافيش وقت
أميرة ٠٠ أسمعى ياحبيبتى عليكى انك تختارى أما توافقى تتجوزى مروان ده هيكون أرتباط بجد ..أو توافقى تجوزى سيف ده هيكون أرتباط سورى يعنى كأنه مش موجود .. و هتفضلوا أخوات زى ما أنتو
وقتها فضلت إيلا صامته وهى تفكر إلى ان قالت
بقلم٠أروى٠عادل
إيلا ٠٠ خلاص انا موافقه بالجواز السورى
المحامى٠٠ طيب من هيكون الولى
أميرة ٠٠ أكيد يحيى
سيف ٠٠ مش هينفع .. احنا مش عايزين نعمل ولا ثغرة تخليهم يطعنوا فى الجواز
محامى٠٠ سيف عنده حق .. مدام أميرة هو حضرتك عندك أب أو أخ
أميرة ٠٠ اه عندى أخويا بس عايش فى اسكندرية
محامى ٠٠ يبقى أخوكى هو إللى يكون الولى لإيلا
يحيى ٠٠ انا هبعت أجيبوا بطيارة خاصة لحد هنا
أميرة ٠٠ وانا هتصل بعامر أخويا أفهموا كل حاجة
محامى٠٠ وانا هروح أشوف أقرب مأذون فى المنطقة
خرجوا جميعآ من الغرفة و ظلت إيلا و سيف فقط
وهنا قال سيف
سيف ٠٠ ساكته يعنى مش عوايدك
إيلا ٠٠ هقول ايه
سيف٠٠اي حاجة مثلآ ايه رأيك فى الوضع إللى احنا في
ردت إيلا عليه بأرتباك وقالت
إيلا ٠٠ مش عارفه .. أنا حاسه ان الوضع كله غريب عليا.. لدرجة انى لحد دلوقتى مش عارفة استوعب ازاى أخويا هيبقى جوزى
سيف ٠٠ عندك حق هى حاجة غريبه بس أحنا مضطرين مش كده
إيلا ٠٠ صح أحنا مضطرين
سيف ٠٠ بس أحنا هنفضل أخوات زى ما احنا . مافيش حاجة هتتغير
هزت رأسها موافقه على كلامة وهى تقول
إيلا ٠٠ صح أحنا هنفضل أخوات زى ما احنا
سيف ٠٠ تعرفى أن دى أول مره نتفق فيها انا وانتى على حاجة واحدة .. كمان دى أول مره اقول فيها اننا أخوات و انتى ماتعترضيش
إيلا ٠٠ عشان فعلآ أحنا زى الاخوات مش كده
سيف ٠٠ أه طبعآ هو كده
لأول مره يشعر سيف انه يكذب عندما قال لأيلا بأنهم أخوات لأنه ولأول مره يشعر ان تمارا ليست شقيقته
بقلم٠أروى٠عادل
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤▪︎▪︎▪︎▪︎
فى الصباح
لما ينام أحد فى هذه الليله كلهم كانوا فى أنتظار عامر شقيق أميرة
عند وصول عامر بدؤوا فى كتب الكتاب فورآ
دائمآ كان مرتبط مراسم عقد القران بالفرحة و البهجة و التهنئة .. لكن الوضع هنا كان مختلف الكل صامت و طابع الحزن هو الغالب على جميع
بينما إيلا برغم انها تعلم جيدآ ان هذا الزواج ليس حقيقيآ إلا أنها كان من الواضح عليها التوتر و الارتباك كما كانت تشعر ببروده قويه تسرى فى جميع جسدها ..
عندما نظرت أميرة إلى أبنتها شعرت بما تشعر به إيلا
بعد ما تم كتب الكتاب قالت أميرة
أميرة٠٠ المفروض ان اليوم ده هو إللى بتتمنا أى أم لبنتها لكنى بالعكس حاسه انى قلبى وجعنى عليها
يحيى ٠٠ أوقات القدر و الظروف بتحكم علينا نعمل حاجات غصب عننا
سيف ٠٠ ان شاء الله كل حاجة هتكون تمام
عامر ٠٠ ان شاء الله.. طيب يا أميرة انا هرجع الأسكندرية دلوقتي عايزه حاجة
أميرة٠٠ بسرعة كدة
عامر ٠٠ معلش عندى شغلك لازم أرجع بسرعة
أميرة٠٠ تمام.. مع السلامة
يحيى ٠٠ روح يا سيف وصل عامر . الطيارة إللى جه فيها مستنيه عشان يرجع فيها بردوا
سيف ٠٠ حاضر . بس بعد كده هروح عند المأمور طلب يستفسر منى عن موضوع انتحال شخصية المأذون و خطف آيلا
المحامى ٠٠ تحب اروح معاك
سيف ٠٠ مش مستاهله. بعدين منتساش أنى أنا ظابط
ثم غادر سيف مع عامر
المحامى٠٠ وانا كمان هروح أسحب القضية الوصاية مبقاش ليها لازمه دلوقتى
ثم غادر المحامى
أميرة٠٠ طيب هنرجع على القاهرة امتى
يحيى ٠٠ لما يرجع سيف هنسافر على طول .
أميرة ٠٠ إيلا روحى نامى شويه انتى مانمتيش من أمبارح
إيلا ٠٠ و حضرتك كمان و بابا يحيى ماحدتش نام من أمبارح
يحيى ٠٠ خلاص كلنا ندخل ننام ساعتين لحد لما سيف يجى عشان تقدر نواصل يومنا
دخل يحيى و أميرة غرفتهم لكى يأخذوا قسط من النوم .. بينما إيلا لما تستطيع النوم كانت تفكر بكل ما حدث
بقلم٠أروى٠عادل
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
فى مركز الشرطة
اول ما وصل سيف لمركز الشرطه قال المأمور وهو يشير على سيف
المأمور ٠٠ أنتو شوفتوا الشخص ده قبل كده
فارس ٠٠ لع دى أول مره أشوفو
يا جناب المأمور
صلاح ٠٠ أنى مش خابر مين ده
المأمور ٠٠ يعنى أفهم من كده انه مش ده إللى ضربكم و خطف بنت عمكم
صلاح ٠٠ لع مش هو٠٠ التانى كام أكبر فى العمر و بشنب و دقن و كان لابس خلجات غير دى
فارس ٠٠ هو مين ده
سيف ٠٠ أنا سيف يحيى أبو اليزيد
فارس٠٠ انت ولد جوز مرت عمى
سيف ٠٠ ياريت تنتبه على كلامك هى كانت مرات عمك لكن دلوقتى هى مدام يحيى أبو اليزيد
فارس٠٠ واه هو أحنا غلطنا فى البخارى أياك خلاص فهمنا انها مرت أبوك.
سيف ٠٠ ممكن أعرف انا هنا ليه ٠ و مين الشخصيات الغريبه دول
المأمور ٠٠ العمدة كان مقدم بلاغ بيتهم فيه انكم خطفتوا إيلا.. عشان كده انا جبتك هنا نحل الموضوع بشكل ودى
سيف ٠٠ يعنى هو اي حد ممكن يقدم بلاغ ٠يتهم فيه إللى هو عايزه.. ممكن أعرف حضرتك أتأكدت أزاى أن إيلا اتخطفت أصلآ..ما ممكن تكون هربت منهم مش اتخطفت
صلاح ٠٠ لا هى اتخطفت .. بعد ما الراجل إللى كان عمل نفسه مأذون
ما ضربنا و بعد أكده احنا أغمى علينا فوقنا مش لاقينها
سيف ٠٠ يعنى ضربكم هى كانت واقفه حتى ما صرختش ولا حتى هربت عشان تشوف حد يساعدكم.. ماعملتش اى حاجة بس كانت وقفه تتفرج عليكم انتم بتضربوا
بأرتباك قال فارس بقلم٠أروى٠عادل
فارس ٠٠ هو فى ايه هو انت بتحقق امعانا ولا ايه
سيف ٠٠ سيادة المأمور واضح أن إيلا متخطفتش . يمكن كانوا عايزين يجوزها غصب عنها عشان كده هربت بأردتها
المأمور ٠٠ صح الكلام ده ٠ هى ماكنتش موافقه على الجواز
صلاح ٠٠ و احنا من ميتى حدانا البت بتجول رأيها فى الچواز . عشان تيچى إيلا و تقول لع على چواز من فارس ولد عمها
فارس ٠٠ انت بتقول أيه أسكت انت
يا صلاح دلوك
سيف ٠٠ أظن كده كل حاجة بقيت واضحه .. يعنى وجودى هنا مالهوش لازمه.. كمان انا مش فاضى وعندى شغل ولازم انزل القاهرة دلوقتى
مأمور ٠٠ تقدر تتفضل دلوقتى .. وانا أسفين على الإزعاج يا حضرة الظابط
فارس ٠٠ أه جول أكده بجى. يعنى هو ظابط عشان ...
قطع المأمور عبارتة و قال
مأمور ٠٠ أظبط كلامك الإ أقسم بالله هحبسك فاهم
صلاح ٠٠ واه حبس ايه يا جناب المأمور فارس مايقصدش حاچة واصل
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
فى الفندق
طلب يحيى سيارة تنقلهم على المطار ..ثم قال
يحيى ٠٠ يالا يا أميرة هنرجع على القاهرة دلوقتى
أميرة ٠٠ طيب وسيف فين
يحيى٠٠ سيف لو ملحقناش هنا فى الفندق .هيحصلنا على المطار
فى صالة الإستقبال الفندق ينتظر كل من يحيى و أميرة و إيلا و المحامى وصول السيارة التى سوف تنقلهم للمطار
وصلت السيارة عندما كانوا على أستعداد للمغادرة
هنا جاء صوت قوى من خلفهم . أنتفضت إيلا خوف عندما سمعت لهذا الصوت ..أما أميرة لقد دب الرعب فى قلبها
بقلم٠أروى٠عادل
جمال ٠٠ رايحة فين يا أميرة مع بت أخويا هتهربى تانى اياك . ولا تكونى فاكره ان كل مره هتسلم الجرة ولا أيه عاد
يحيى٠٠ كلمنى انا مالكش دعوة بأميرة
جمال ٠٠ أنى ماليش صالح لا بيك و لا بمراتك .. انى عايز بت أخويا وكل حي يروح لحاله
أميرة ٠٠ ده مش هيحصل نجوم السما اقربلك من بنتى فاهم .. إيلا هتمشى معايا و مافيش حد هيقدر ياخدها منى
جمال ٠٠ أنى ما رايدش حديد نسوان مالهوش عازة
يحيى ٠٠ ايه نسوان دى .. احترمك نفسك يا بنى ادم انت و اتكلم كويس
جمال ٠٠ أنت هتجولى انى أحترم نفسى. شكلك مخابرش انت بتتكلم مين
يحيى ٠٠ لأ مش عارف مايهمنيش انى أعرف.. واحسنلك دلوقتى انك تمشى من وشى
المحامى ٠٠ صلوا على النبى يا جماعة ممكن نتكلم بهدوء
جمال ٠٠ لع انى ما عايزش . اتكلم من أساسو.. يالا يا غفير منك ليه هاتوها بت
أقترب الغفر من إيلا و ليمسكوا بها حاولت أميرة و يحيى أبعدهم عن إيلا لكن دون جدوى
هنا حضن يحيى أميرة و هو خائف عليها عندما رفع عليهم جمال و الغفر السلاح
عندها صرخت إيلا و هى بتقاوم بكل قوتها
هنا أمسكها جمال من أيدها وقال
جمال٠٠ امشى أمعايا من غير ولا نفس إللى اقسم بالله هجتلك.
إيلا٠٠ عايز تقتلنى أقتلنى انا مش خايف منك . لكن أوعى تحلم انى أجى معاك
هنا أشتد قبضت يده على معصمها و هو يسحبها خلفوا لكن فجأه شعر جمال بقبضت يد قويه تمسكه من ذراعه
و تسحب أيلا منه وعندما نظر خلفه
رأه إيلا فى حضن سيف لذلك قال
جمال ٠٠ أنت ايه إللى عملتوا ده . بعد يدك عنيها لأكسرهالك
سيف ٠٠ لم تحب تستقوى أستقوى على حد من حجمك. مش دى أصول الصعايدة إللى بجد
جمال ٠٠ مالكش صالح انت و بعد من أهنه أحسنلك
سيف ٠٠ طيب انا مش هبعد ورينى تقدر تعمل ايه
خرج جمال المسدس وقال
بقلم٠أروى٠عادل
جمال ٠٠اقسم بالله هطخك عيار مالكش عندى ديه
صرخت إيلا و حطت ايدها على فمها وهى مرعوبه
بينما نظر سيف لإيلا وقال بسخريه
سيف ٠٠فى ايه متخافيش ده عمك بيهزر معايا بس شكله ا هزاره تقيل شويه .
ثم نظر سيف ليحيى وقال
سيف٠٠ . بابا لو سمحت خد إيلا
وماما أميرة و اركبوا العربية و انا جاى وراكم
جمال٠٠ بقى ده يبقى أبوك .. قولى أكده .. طيب اسمع يا أبنى أبوك . خد أبوك و مراته. و أمشوا من أهنه دلوك بدل ما أطيرك نفوخك من مكانه قدام أبوك
سيف ٠٠ طيب ليه الغلط . ده انا بكلمك بكل ذوق و أدب .. ولا تكون انت مابتفهمش بأدب. شكلك كده
جمال ٠٠ بقولك ايه انى ممكن....
قطع سيف عبارته و بحده قال
سيف ٠٠ أنت ماقدرش تعمل حاجة و اخرك تتشطر على بنت.. غير كده كلك على بعضك ولا حاجة
احد الغفر قال
الغفير ٠٠ نقتلوا يا عمدة
سيف ٠٠ نزل سلاحك انت هو . احسنلكم
المحامى ٠٠ يا عمدة إللى انت بتعملوا غلط . رفع سلاحك على ظابط شرطة هيعرضك للمساءلة القانونية
جمال ٠٠ ظابط عشان أكده نافش ريشك علينا
سيف ٠٠ ريش مين و بتاع مين هو انت بتكلم مع ديك رومى .. وبعدين انا لو اتعملت معاك كأنى ظابط شرطة . أظن انك ماكنتش هتكون واقف على رجلك لحد دلوقتى .. بس انا مراعى انك عم مراتى بردوا
جمال ٠٠ كأنك اتجننت مرات مين
يا مخيل انت
سيف ٠٠ أيه ده هو أيلا مش قالتلك اننا متجوزين.. تؤتؤتؤ ليه كده يا أيلا ده عمك أكيد هيفرح ليكى
جمال ٠٠ أنا مش مصدقك و عارف انك كداب..
إيلا ٠٠ بس دى الحقيقه سيف جوزى
رفع جمال كف يده ليصفع إيلا وهنا
الكاتبة/ أروى عادل
•تابع الفصل التالي "رواية احببت اخي " اضغط على اسم الرواية
تعليقات