رواية اسيل و الشيطان الفصل الخامس 5 - بقلم منال كريم
اسيل والشيطان
خرجت اسيل والاولاد
ذهبت اسيل إلى المستشفى
ثم ذهبت تبحث عن منزل
فى المنزل
تدخل اسيل وهي متعبه جدا
تخلع حذائها
وتجلس على اول كرسي قابلته
( زينب) ايه يا اسيل شكلك تعبانه
( اسيل ) اموت يا ماما
( زينب) يارب يكون با فايده
( اسيل بسعاده) اه الحمد لله لقيت بيت وكمان سعره مناسب ونقل من بكره كمان
فجاه النور يشتغل ويقطع
أصوات صراخ عاليه
وأصوات ضحك عاليه
صوت مرعبه يقول اسييييييل
خرج عليا وعدي من الغرفه مرعبين
حضنت عليا زينب و اسيل عدي
الاصوات تزيد والضوء مره احمر ومره اصفر مره اخضر
الوان كثير واحيانا ظلام مرعب
تقرا زينب اسيل عليا عدي كل منهما قران كريم
كل واحد السوره التي تذكره علي باله
( مارك بصوت عالى ومرعب) اسيل انتي ليا إذا كنتي تريدين أن تذهب امك وأولادك ليس لدي مانع لكن انتي ليا
اشياء تقع على الأرض تنكسر
مع الاصوات المرعبه مع الضوء الغريب مع صوت مارك
( مارك بغضب شديد)
اسيل ل الشيطان
كرر هذه الكلمه كثيرا
الابواب تغلق وتفتح
وفجاه خرجت نارا من المطبخ فى اتجاه عدي
وقفت اسيل أمام عدي
( اسيل برعب) مارك من فضلك ابتعد عن عائلتي انا لك مارك انا لك اسيل لك مارك
فجاه عاد المنزل مثل ما كان
سقطت عليا وعدي مغمي عليهم
( اسيل بصوت عالى) عليا عدي قومه
ركضت اسيل إلى غرفته
كان مارك وقف أمام الغرفه يبتسم ابتسامه شر وانتصار
( مارك بغضب) انا ماذا قولت انتي ليا
( اسيل بدموع) من فضلك مارك ابتعد عن الطريق حتي انقذ اولادي
ابتعد مارك فوار
الغريب أنه تأثر من دموع اسيل
جلبت اسيل برفان
وبعد وقت عاد الاطفال إلى وعيهم
( زينب بسعاده ) الحمد لله
( اسيل بدموع) عليا عدي عاملين ايه دلوقتي
( عليا بدموع) ماما ايه اللي حصل هنا
( اسيل ) _____
( عدي بدموع) ماما مين ده اللي عايزك
(اسيل)______
( زينب بصوت عالى) قولتلك البيت ده فى حاجه لكن انتي مش مصدقه مين ده وايه اللى حصل
( اسيل بدموع) البيت فى شبح
( الثلاث) عفريت
( اسيل بدموع) ايوه وعمل كل ده علشان مش عايز اني أخرج من هنا
( زينب بخوف) انا مش فاهمه حاجه خالص
حكت اسيل حكايه مارك
( اسيل بدموع) هى دي الحكايه
( عليا بخوف) قصدك يخليكي تنتحري زي البنات اللى قبلك
( اسيل ) مش عارفه
( عدي يحضن أمه بشده بدموع) ماما مش تخافي انا معاكي ورجل عمر ما حد يقرب منك
( اسيل بدموع) عارفه يا حبيب ماما احنا نقدر عليه لان معنا ربنا
( زينب ) ايه اللى يخلينا نقعد يلا نمشي
( اسيل ) ماما كل اللي حصل علشان مش عايز أننا نمشي
( عليا ) يعني ايه
( اسيل بهدوء) يعني نقعد وان شاء الله نقدر عليا لان لو هو الشيطان فا احنا معنا رب كل شيء معنا الله
( زينب) ونعمه بالله
( اسيل) يلا ندخل
عدي عليا نامه مع تيته
( زينب) ليه
( اسيل ) كده افضل يا ماما يلا
دخلوا الاولاد مع زينب
ودخلت اسيل فى غرفته
كان مارك ينتظرها في الغرفه
( مارك ) رائع حديثك مع الاولاد
( اسيل بحقد) هل تفهم اللغه العربيه
( مارك) انا افهم كل لغات العالم
(اسيل) رائع
( مارك ) هذا ليس وقته هيا لتنفيذ كلامك
( اسيل) لا افهم
( مارك بغضب) انك ليا
( اسيل ببرود) لا اتذكر اعلم انك لا تقدر أن تقترب مني
مسكت اسيل السلسله
( مارك بغضب شديد) اسيل لا اريد ان اغضب مره اخرى
( اسيل ببرود) انا لا اخاف منك مارك
( مارك با عجاب ) اقسم لكى انك ليا
( اسيل ببرود) هذه فى احلامك مارك
( مارك بغضب) انظري الى الحمام
نظرت اسيل إلى الحمام وياليت ما نظرت وضعت أيديه على فمه حتي لا يصدر صوته و تقلق أمه واولاده
🫢😱
وللحديث بقية
معلومه عن اسيل
اسيل من البنات اللي صوته شتويه على رأي ياسمين عز
فا صوته الرقيق جدا اللي حاجه من عند ربنا هى مش تحاول تخلي رقيق
مع جماله الشديده يغري أي شخص اي كان بدون تعب أو محاوله من اسيل حتي بدون مكياج لأن اسيل لا تضع أي مكياج
🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍
- يتبع الفصل التالي اضغط على (اسيل و الشيطان) اسم الرواية