رواية مليكة الاسد(2) الفصل الثاني 2 - بقلم ايمي الطيب

 

 رواية مليكة الاسد(2) الفصل الثاني 2 - بقلم ايمي الطيب


البارت التاني
بقلم ايمي الطيب
انتَ عارف المُصيبة فين؟
المُصيبة إن العقوبة نار، مش قلم ولا قلمين.
اسفه يا حبايبي علي التاخير بإذن الله  كل يوم الساعه 8 هنزل بارت
*****************
ملحوظه (فهد بيحب جاسمين بس خايف ياخد خطوه مش تكون هي بتحبه عشان فرق السن أما جاسمين بتحبه بس هي فكره أنه شيفها أخته)
جاسمين بصدمه: فهد
فهد كان واقف ساند علي العربيه ومربع إيده
وأول ما شفها اتعدل وبصلها وإبتسملها
جاسمين راحت عنده وقالت: ايه ده فهد رائد الغرباوي بنفسه هنا خير
فهد: جي أوصلك لأن مها وسيلين ونرمين لسه عندهم محاضرات وصقر هيجي يخدهم لما يخلصوا
جاسمين حبت إنها تستفزه : اممممم  لا مرسي هاخد تاكسي
فهد وهو بيجز على سنانه:جاسمين بلاش تعصبيني وحالا تركبي العربيه
جاسمين بصتله بثقه:مش هركب ومش هروح معاك يافهد حتي لو قعدت استني البنات تخلص و أروح معاهم
فهد بصلها لدقايق وراح ماسك إيديها ودخلها العربيه
وركب هو كمان ساق العرببه وكان الصمت سيد المكان
فهد بحب حاول أن يخفيه قال دون أن ينظر لها: ممكن  متقلبيش وشك وبعدين انا عايز اعرف مش احنا دايما اتفقنا نكون  اصدقاء ونقول كل حاجه لبعض ممكن اعرف صحبتي مالها
جاسمين بحزن ولكن اخفته عنه: مفيش يا فهد
فهد:  امال متغيره بقالك فتره ومبقتيش تسهري معايا زي الاول ليه
جاسمين: مفيش عشان عندي مذاكره
فهد ببتسامه: امممم طب ما تيجي نتغدي مع بعض أهو حتي تفكي من ضغط المذاكره شويه ها تقبلي عزومتي على الغدا
جاسمين ببتسامه خفيفه: اممممممم شكل مزاجك رايق علي العموم موافقه
فهد ببتسامه: يلا بينا
وبعد فتره وصلو المطعم
نزلت جاسمين ونزل قهد
ملحوظه( جاسمين وفهد قبل ما يخطب سيرين كانوا دايما بيتكلمو مع بعض فهد كان دايما خزنة اسرار جاسمين وجاسمين كمان كده  واتفقوا انهم يكونوا أصدقاء ولكن بعد ما فهد أعلن ان هيخطب سيرين جاسمين بقت تبعد عنه ومبقوش يتكلموا) نرجع للروايه
************************
داخل المطعم
دخل فهد وجاسمين
راحو على طرابيزه في المطعم
وفهد شدلها الكرسي عشان تقعد قعدت وهو قعد قدامها
وقال: تحبي تاكلي ايه
جاسمين ببتسامه خجوله: اي حاجه
فهد بحب مقدرش يخفي: ايه رأيك اطلبك علي
ذوقي
جاسمين: اوك
وفعلا طلبوا الاكل
ولكن وهما بياكلو دخلت عليهم سيرين
سيرين بخبث لكي تخفي غيظها عندما رأت جاسمين مع فهد: ايه ده فهد حبيبي انت هنا وراحت حضناه
ولكن ابعدها فهد بهدوء وقال: سيرين انا كام مره أقولك مينفعش تحضنيني لأنك لسه مش تحليلي
سيرين بخبث لتداري احراجها: بس انا هبقي مراتك
فهد ببرود: لما تبقي مراتي ابقي اعملي كده لكن من هنا لحد ما تكوني مراتي مينفعش  تحضنيني
كل دا جاسمين متبعاه ومن جواها هتموت وتقوم تجيبها من شعرها وفي نفس الوقت مبسوطه ان فهد صدها
سيرين بخبث: ازيك يا جاسمين عامله ايه
جاسمين بغير نفس: اهلا سيرين
سيرين:  إيه دا انتو بتتغدوا
جاسمين بغيظ:  اه عند حضرتك مانع
سيرين بخبث: لا يا حبيبتي
جاسمين في سرها:  حبك برص يا بعيده
سيرين: ممكن اقعد اتغدي معاكوا
فهد كان هيتكلم ولكن قاطعته جاسمين
جاسمين:  الف هنا انتو انا هروح عشان عايزه أنام عن اذنكم
فهد: استني هوصلك
جاسمين وهي بتبص لسيرين: لا خليك أنت مع خطيبتك وسابته ومشيت
سيرين: إيه يا حبيبي مش هناكل
فهد بصلها وقال ببرود وغيظ: أه يلا ناكل
**************************
عند جاسمين
كانت طالعه من المطعم وهي متنرفزه
وقفت تاكسي وقالتله عنوان البيت
وكانت بتكلم نفسها في التاكس
جاسمين بغيظ: اااااه يا ما كان نفسي اجيبها من شعرها
لا وبتحضنه حضنتها عقربه  البعيده
وبعد شويه وصلت البيت ودخلت وهي متعصبه والدموع متحجره في عنيها
واول ما دخلت لقت مامتها مليكة وياسمين وساره  وساندي
مليكة بقلق:  مالك يا جسي
جاسمين بتهرب: مفيش ياماما انا هطلع انام تصبحي علي خير  وطلعت جري علي اوضتها
بس قبل ما توصل لأوضتها وقفها أسد والدها
وقال: جيسي تعالي يا حبيبتي عايزك
طبعا راحت جاسمين علي أوضة والدها
أسد:،،،،،،،،،،،،،،،
*****************
عند فهد فى المطعم
كان فهد قاعد مع سيرين ولكن كان عايز يمشي
سيرين بدلع مقزز:  ايه يا حبيبي مالك سرحان ليه
فهد بضيق: مفيش لو خلصتي أكل يلا خلينا نمشي
سيرين بحزن مصطنع: إيه ياحبيبي زهقت مني ولا إيه
فهد ببتسامه مصطنعه: لا ياحبيبتي بس انا ورايا شغل ممكن بقا نمشي
سيرين بدلع: اوكي يا حبيبي يلا بينا
******************************
عند جاسمين
اول ما دخلت الأوضه راحت فتحت درج الي جنب السرير
وطلعت صوره لفهد وقعدت تبصلها وفجأه لقت دمعه فرت من عنيها وكأنها إشاره لتنفتح في البكاء وظلت تبكي حتي تعبت من كتر البكا ونامت
**********************
عند صقر
راح الجامعه عشان يجيب مها وسيلين ونرمين
وصل قدام الجامعه  ونزل وسند علي العربيه
لحد ما يخرجو وفعلا كانوا طلعوا ولكن صقر شاف حاجه جعلت الدم يغلي في عروقه
**********************
عند سيلين والبنات
كانو خارجين من الجامعه ولكن قاطع سيرهم
ظهور شاب في اوائل العشرينات
الشاب: انسه سيلين
وقفت سيلين والبنات وبصو للشاب
الشاب: آزيك يا أنسه سيلين
سيلين ببرود: حضرتك موقفني عشان تقولي ازيك
الشاب بإحراج: احم أنا إسمي معتز وبصراحه كنت عايز حضرتك في موضوع كنت عايز اقابل والدك عشان عايز اطلب إيدك واخش دنيا
وقبل ما ترد جاء صوت من خلفها: لا وانت الصادق أنت هتخرج منها
سيلين بخضه: صقر
صقر راح انقض علي الولد وقعد يضرب في لحد ما كان هيموت في إيده
سيلين بصراخ: صقر صقر خلاص كفايه هيموت في  إيدك
عشان خاطري خلاص
سابه صقر والولد وكان لا يبان في وشه شيء
وشد سيلين وقال ليها وللبنات: يلا قدامي علي العربيه
وطبعا سيلين قاعده جنب صقر قدام  ومها ونرمين ورا
وصقر سايق ولكن عروق رقبته وايده نافره ووشه مليء بالغضب
وسيلين ومها ونرمين كانوا خايفين بس طبعا أكتر واحده كانت خايفه منه سيلين
وبعد شويه وصلو القصر
والبنات دخلت القصر وكل واحده دخلت اوضتها وطبعا محدش شافهم لأن الأمهات كانو فى المطبخ
وبعدها دخل صقر وطلع علي اوضة سيلين
*********************** بقلم ايمي الطيب 
عند أوضة سيلين
كانت قاعده خايفه من رد فعل صقر وفي نفس الوقت مبسوطه من غيرته بس قالت بحزن: أكيد خايف عليا زي مها ونرمين يعني زي أخته
ملحوظه(سيلين بتحب صقر من زمان بس هوا ميعرفش
وصقر بيحب سيلين من زمان وبرضو سيلين متعرفش) نرجع للروايه
وصل صقر قصاد أوضة سيلين
وخبط ودخل وكان و مازالت عروقه نافره
سيلين بخوف: إيه ياصقر في إيه
صقر كان بيقرب وهو ساكت وهي كانت بترجع لورا لحد قبل ما توصل للحيط وشدها من إيديها وقال بصوت هادي ولكن مخيف: أنا قيلك إيه قبل كده مش قايل ملكيش علاقه بولاد وراح مزعق قايل ولا مش قايل ردي
سيلين بخوف وبكاء: والله هو الي وقفني وقالي الي انت سمعته وكنت هوقفه عند حده بس انت جيت ورديت قبل ما أرد
صقر بصلها شويه ولما شاف دموعها قلبه رق  ولكن مبينش وسبها وخرج
وهي قعدت تعيط
******************
عند فهد
خرج هو و سيرين وروحها البيت وبعدين طلع علي القصر
ملقاش حد فطلع كان هيروح عند أوضة جاسمين ولكن غير رأيه وراح علي اوضته وخد شاور وغير هدومه لتيشرت اسود وبتطلون رصاصي
وسرح في معشوقته لحد ما نام
********************** بقلم ايمي الطيب 
علي الغدا كان الكل اتجمع ماعدا سيلين وجاسمين
ياسين: امال فين جاسمين وسيلين
مليكة: سيلين بتاخد شاور ونزله وجاسمين قالت انها عايزه تنام وإنها انغدت بره
وطبعا فهد كان قاعد
وبعد شويه دخلت سيلين وعنيها كانت حمره من كتر العياط ومحدش لاحظ غير صقر لأنه كان مركز معاها من اول ما دخلت وقعد يشتم في نفسه لأنه السبب في دموعها
وبعد شويه خلصو اكل والكل قعد في الصاله
********************** بقلم ايمي الطيب 
في، الصاله
كان الكل متجمع فجأة نزلت جاسمين
وهي مبتسمه وقالت:  مساء الفل عليكم
الكل: مساء النور يا جسي
وطبعا فهد كان قاعد بس متكلمش
جاسمين: احم اسدي
أسد بحب أبوي:  قلب أسدك عايزه إيه يا حبيبتي
مليكة بغيره: ولما هي تبقي قلبك أنا ابقي إيه يا أستاذ أسد
أسد بضحك علي غيرة صغيرته قال بحب:  انتي حياة الأسد كلها ياصغيرتي
جاسمين بتصفير: الله عليك يابابا يا جامد
مليكة بخجل: اتلمي يابت إبتسم أسد علي خجلها
أسد بجدية: كنتي عايزه إيه يا جيسي
جاسمين وهي بتبص لفهد وبعدها بصت لوالدها قالت: أنا موافقه علي  سراج
أسد:،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
استوووووووب
ويتري أسد قالها إيه
ويتري أسد قالها إيه لما استدعاها لغرفته
ويتري فهد هيكون رد فعله إيه
ويتري إيه نهاية خبث وشر سيرين
وهل يتري صقر هيتفدم لسلين ولا لا
وهل هيعترفلها بحبه
هنعرف المرات الجايه
سلاموووووووز
يتبع
بقلم ايمي الطيب
تفااااااااعل


تعليقات