رواية مليكة الاسد(2) كاملة بقلم ايمي الطيب عبر مدونة دليل الروايات
رواية مليكة الاسد(2) الفصل الاول 1
بقلم ايمي الطيب
فكرة انك روحت مني مش قابلها
شوف نهايه انا وانت غير دي نستاهلها♡.
***************
اوعي تنخدع من البدايه مش دايما البدايات الحزينه بتكون نهايتها زيها
***********
...: مبروك يافهد مبروك يا سيرين قالتها بضيق
فهد بحب: الله يبارك فيكي ياماما
سيرين بخبث: الله يبارك فيكي يا طنط
ياسمين بصتلها من غير نفس ومشيت
وكل كان بيبارك لفهد وسيرين
وفي الي كان بيبارك بفرحه وفي الي كان بيبارك بحزن وفيه الي مكنش موافق وكان بيبارك من غير نفس
************** بقلم ايمي الطيب
في مكان تاني حيث غرفة القمر بتعتنا جاسمين
جاسمين قاعده في اوضتها بتعيط وهي سمعه صوت الزغاريط والاغاني تحت
جاسمين ببكاء شديد: بقا كده يا فهد بعد كل الحب الي حبتهولك تعمل فيا كده بس انا الي غلطانه اني حبيتك بس صدقني ل هشيل حبك من قلبي وهطلعك من حياتي
وعشان اثبتلك انك ولا حاجه ومش فارق معايا انا هنزل وهبركلك كمان
وقامت لبست فستان احمر طويل ومنفوش من تحت وعليه حجاب اوف وايت وهلز بنفس اللون الطرحه وحطت ميكب ومسكره خفيفه ونزلت
استوووب(نعرف الشخصيات فهد رائد ياسين الغرباوي
ابن رائد وياسمين عنده 29سنه واصغر رجل اعمال في العالم بنا نفسه بنفسه ومرضيش يعتمد علي باباه او عمو او جدو عيونه بنيه زي حبة البندق وشعره اسود وتقيل وبشرته قمحاويه وطويل)
(جاسمين: عندها 18سنه بنت اسد ومليكه في كلية ألسون قسم اسباني بتحب فهد ومتعلقه بيه ومن هي صغيره بس فجأها بيوم وهو بيقول هيخطب سيرين عنيها عسلي وشعرها بني محروق وبيضاء وخده من ملامح مامتها مليكه وقصيره يعني اوزعه كده)
(سيرين كانت صديقة فهد في الثانويه بنت مغروره وطماعه وبتحب فهد عشان فلوسه وكمان لأنها بتكره جاسمين لسبب هنعرفه بعدين)نرجع للروابه
****************
تحت في قصر الغرباوي
كانو كله بيهني فهد وسيرين،
عند اسد والعيله
ياسين: امال فين جاسمين يا اسد
اسد: مش عارف يابابا
مليكه: هي كانت في اوضتها وعديت عليها قالتلي هجهز وانزل
نرمين: انا هطلع اشوفها وكانت لسه هتقوم لقت الانوار اتقفلت واتفتحت بس الضوء كان متسلط علي تلك الجميله التي كانت تقف علي السلالم
نرمين ببتسامه: اهي وصلت
الكل بص علي السلم مكان الضوء لقو جاسمين وقفه بكل كبرياء ولما لا فهي بنت اسد الغرباوي وحفيدة ياسين الغرباوي
ونزلت علي السلالم وكل منبهر من جمالها وسيرين كانت متغاظه عشان جاسمين خطفت الجو منها وفهد كان بيشيط لان كان شايف نظرات الناس ليها وبالأخص الرجال
جاسمين نزلت وراحت عند فهد وقالت
جاسمين ببتسامه مصطنعه: مبروك يا ابيه مبروك سيرين
سيرين بخبث ودلع: الله يبارك فيكي جسي عقبالك
جاسمين، بثقه: قريب ياروحي وانتي هتنورينا دا حتي انتي هتبقي واحده من العيله
فهد واقف ومتغاظ من كلمها وشاط اكتر لما قالت قريب
جاسمين: عن اذنكوا
ومشيت
وخلصت الخطوبه وكل واحد روح والكل العيله طلعت تنام
ملحوظه (الغرباوي ومريهان مراته ماته في حدثة عربيه)
******************
تاني يوم في قصر الغرباوي
وتحديدا في غرفة البطله
قامت جاسمين بنشاط ولبست بنطلون بوي فرند اسود وتيشرت ابيض وجاكت اسود بكم وعليه كوتشي ابيض وشنطه نبيتي غامق ونزلت
جاسمين بمرح: يا اهل الداااااار انا صحيييييت
مليكة بضحك: انا الي كنت بعمله في امي بيطلع عليا
وكملت صوتك يا زفته
جاسمين بمرح: الله خليك رويح يا ابا روجدي
اسد ضحك عليها وقال: ههههههههههه كلك أمك وهي صغيره
مليكه بصتله برفعة حاجب: قصدك اني كبرت يا اسد
أسد بحب: يا روح اسد انتي مهما كبرتي هتفضلي فنظري
صغيرتي
جاسمين: اه يابابا يا جامد
فجاة دخل فهد ببرود: صباح الخير
الكل صباح النور
وكل قعد يفطر
جاسمين وهي بتبص ناحية باباها وفي نفس الوقت بتخطف نظرات من تحت لتحت لفهد
جاسمين: بابا انا كنت عاوزه اقلك حاجه
اسد بإستغراب: ايه الاحترام ده يابت قولي
جاسمين بتوتر وهي بتراقب حركات فهد من غير ما حد ياخد باله: في عريس متقدملي وعايز يقبلك
فهد كان بيشرب في الوقت ده راح شرق وقعد يكح
اسد بعقل: اسمه ايه وشفتي فين
جاسمين: اسمه سراج وزميلي في الجامعه
اسد: اممممممم وانتي رأيك ايه
جاسمين عشان تستفز فهد: هو شاب محترم والجامعه كلها بتحلف بأدبه وبصراحه بغكر اوافق بس طبعا بعد موافقتك يا بابا
فهد طول الوقت قاعد عمال يدوس علي ايده وهو اساسا شاااايط من جوه
اسد بجديه: تمام هشوف وهحدد ميعاد
جاسمين: تمام يابابا
فهد ببرود عكس البركان اللي جواه: يلا عشان اوصلك الجامعه بس هنعدي علي سيرين الاول
جاسمين بحزن ولكن اخفته ببراعه وقالت بمرح ومكر: شكرا. يا ابيه تقدر تروح انت لخطبتك وانا صقر هيوصلني مع نرمين ومها و سيلين مش كده يا صقورتي
صقر في سره: البت دي عايزه تخلص مني بدري
وقال بصوت عالي؛: كده ياقلب صقورتك
فهد بغيظ: تمام بس متنساش الشركه يصقورتها ومتتأخرش وقام بغضب ومشي
واول ما مشي
أسد: مروحتيش مع ابن عمك ليه يا جاسمين
جاسمن بكدب: عادي يا بابا عشان اسيبه براحته مع خطيبته ثم اكملت: يلا ياصقري عشان نمشي
صقر: يلا يختي انتي وهيا عشان انا هموت انهارده
جاسمين: بعد الشر بتقول كده ليه
صقر: لا متخديش في بالك
جاسمين وهي بتضحك: اوكي يلا بقا هتأخرنا علي الجامعه
صقر يحب اخوي: يلا يا اخرة صبري
*******************
عند فهد في العربيه
فهد وهو بيسوق: ماشي يا جاسمين اما وريتك وهو بيقلد صوتها: اصل في عريس متقدملي وعايز يقبلك ولا ايه مش كده يا صقورتي ماشي ياجاسمين ماشي
وعدي علي سيرين وخدها وصلها للنادي وراح الشركه
***********************
في شركة فهد
دخل فهد وهو متعصب وعفاريت الدنيا كلها بتلعب قصاد وشه وطبعا كل الموظفين كانو خايفين منه
دخل مكتبه وطلب السكرتيره
السكرتيره خبطت ودخلت
السكرتيره بخوف: نعم يافندم
فهد بغضب: هتيلي القهوه بتاعتي وصفقة المنصوري وناديلي رعد وصقر وسيف
السكرتيره: حاضر يافندم بس مستر صقر لسه موصلش
فهد بغضب: تمام ناديلي رعد وسيف ولما صقر يجي قوليله يجيلي
السكرتيره: تمام يفندم بعد اذنك
*********************
وبعد خمس دقايق
اتفتح الباب ودخل رعد وسيف
سيف بمرح: ايه مالك ياعم الشركه كلها مورهاش غير المدير الي داخل متعصب مالك
فهد بغيظ: طب اقعد ساكت بدل ما اقوم اروقك
رعد بهدوء: مالك يافهد الي معصبك
فهد: هو الي يعرف اختك يبقي هادي
رعد بإستغراب: جاسمين مالها جاسمين
فهد حكالهم الي حصل كله
سيف بضحك:ههههههههه دا انت هتشوف ايام سوده يافهد
رعد بعقل: انت الي غلطت يافهد واخترت انك تخطب سيرين
فهد بحزن: انا خطبت سيرين لأني بحب جاسمين واخاف اظلمها معايا وهي لسه صغيره
فجاة اتفتح الباب ودخل صقر وهو بيقول بمرح: صباحو ياشباب
فهد بغيظ: اهلا يا خويا
صقر بمرح: طب انا مالي يا لمبي
سيف بإستغراب: هو في ايه
صقر بضحك: انا هقولك (ثم قص عليهم كل ماحدث الصبح)
سيف: وانت هتعمل ايه يافهد
فهد بعصبيه: مش عارف بس كل اللي اعرفه اني مش هخلي الجوازه دي تتم
رعد بضحك: ههههههههه يعيني بس تصدق تستاهل لأنك لعبت مع واحده من جنس حواء
سيف بمرح: يعيني دا انت هتشوف ايام عنب
صقر بمرح: عشنا وشوفنا كتلة الجليد بتعصب
فهد بغيظ: اطلع بره يحيوان انت وهو كله يروح يشوف شغله
كل صحابه طلعه وهما بيضحكه. وبعد ماطلعو
قهد: ماشي ياجاسمين برضو مش هتبقي لغيري
*********************
عند بطلتنا
كانت في الجامعه
بعد ما خلصت محاضرتها
كاتت طلعه عشان تروح لان مها ونرمين وسيلين لسه عندهم محاضرات ولكن وقفها صوت شاب وسيم
سراج: جاسمين
لفت جاسمين
جاسمين: سراج ازيك
سراج ببتسامه: الحمدلله انتي عامله ايه
جاسمين: الحمدلله خير في حاجه
سراج: احم بصراحه كنت عايز اعرف يعني الموضوع اللي كلمتك فيه
جاسمين: احم انا كلمت بابا وهو هيحدد ميعاد وهبقي اقولك عن اذنك
وطلعت بره الجامعه ولكن اتفجأت بوجود
..........
استوووووب
انتهى البارت
يتري ايه هو سبب كره سيرين لجاسمين
يتري فهد ناوي علي ايه
ويتري هل هيوافق أسد علي زواج جاسمين من سراج
يتري جاسمن شافت ميييين
توقعاتكو
سلاموووووووز
تفاعل
- يتبع الفصل التالي اضغط على (مليكة الاسد) اسم الرواية