رواية احببت اخي الفصل الخامس عشر 15 - بقلم اروى عادل

 رواية احببت اخي الفصل الخامس عشر 15 - بقلم اروى عادل 

يوسف٠٠ يحيى بيه بصراحه بقى العشا ده مجرد حجة بس الموضوع الأساسى إللى أحنا جايين فيه النهاردة عشان نطلب أيد بنتك إيلا لأبنى شريف 

لقد أتفجأ الجميع بطلبهم 
هنا علمت إيلا ما هى خطت شريف الجديده 
بينما سيف بعد ما أستوعب ما حدث قال بطريقة هجوميه

سيف ٠٠ بقى انت جاى تخطب إيلا..هو انا سمعت صح
شريف ٠٠ طبعآ سمعت صح .. انا جاى أخطب إيلا

حينها قام سيف من مجلسه و بقوة وغصب جحيمى قال

سيف ٠٠ أنت هتستعبط يالا تخطب مين ده انا ادفنك مكانك 

حينها شعر يحيى بإحراج من رد فعل سيف لذا قال

يحيى ٠٠ سيف ايه إللى انت بتقولو ده

سيف ٠٠ أنتى سامع المتخلف ده بيقول إيه

قال يحيى بتحذير
بقلم٠أروى٠عادل 

يحيى ٠٠ سيف ولا كلمة تانى انتى فاهم

سيف ٠٠ أنا خارج خالص من هنا بس لازم يعرفوا من دلوقتى ان طلبهم مرفوض 

حينها تطلع سبف  بإيلا صاح بها 

سيف ٠٠ أنتى واقفه عندك بتعمل. ايه .. يالا قدامى

هنا سحبها سيف من يديها و خرج بها من الريسبشن بسرعة لم ينتبه انه ماسك يديها بقوة ألمتها لذا قالت إيلا

------------------

إيلا ٠٠ سيف براحه ..براحة يا سيف أيدى

لم يتوقف سيف إلا عندما وصل لغرفتها وقال 

سيف ٠٠ أنا قولتلك تخليكى فى أوضتك
و ما تنزليش ممكن أعرف ايه إللى خلاكى تنزلى

لم تعرف إيلا بماذا تجيب... كيف تقول له أن شريف هو من أمرها بنزول 

سيف ٠٠ ساكته ليه ما تردى.... إيلا انطقى

إيلا٠٠ بس بقى بطل تزعق فيا وترتنى 

سيف ٠٠ تمام .. ماشى أدخلى أوضتك دلوقتى لما أشوف أخرتها مع شريف الجبرى ده كملن.. و هنتحاسب بعدين
بقلم٠أروى٠عادل 
---------------------- 

أما عند يحيى و ضيوفه

يوسف ٠٠ ممكن أعرف ايه إللى عملوا سيف أبنك دلوقتى 

أميرة٠٠ احنا أسفين بجد انا مش عارفه أقولكم إيه بجد..انا محروجه من إللى عملوا سيف

ثريا ٠٠ أنا بصراحة مش فاهمه هو عمل كدا ليه و ازاى يكلم أبنى بطريقة دى

يحيى ٠٠ سيف بيغير على أخته و بيخاف عليها هو مش مقتنع ان ممكن حد يجى  ياخد أخته منه

شريف ٠٠ بس متهيألى ان سيف كبير على التفكير الطفولى ده

يوسف ٠٠ على العموم حصل خير 
شريف٠٠ قولى عمى أمتى هترد على طلبى 

يحيى ٠٠ بصراحة فاضل أيام على أمتحان إيلا و انا مش عايز أشغلها قبل الأمتحانات بأى حاجة

شريف ٠٠ أحنا مش هنعمل حاجة قبل الأمتحانات بس على أقل لازم أعرف ردكم.. 

يحيى ٠٠ طبعآ انا هسأل إيلا و أرد عليك

ثريا ٠٠ طيب ما خير البر عاجله  و تسأل إيلا دلوقتى

شريف ٠٠ ماما عندها حق نادى على إيلا 
و أسألها 

يحيى ٠٠ تمام ..سعاد . سعاد
سعاد ٠٠ أومرك يحيى بيه 
يحيى ٠٠ نادى  إيلا 

كان يحيى و أميرة متأكدين انا إيلا سترفض 

قبل ما توصل سعاد لإيلا بعث شريف رسالة لإيلا

(نص الرسالة)
لو فكرنى ترفضى يبقى هتقضى بقيت حياتك كلها فى السجن ده غير الفضيحه ليكى و لعايلتك ..و أسم ابو اليزيد فى السوق ده غير إللى هيحصل فى صحابك
فكرى صح يا خطيبتى)
إنتهت الرسالة
-----------------

هنا كل شئ بدء ينهار من حولها .حياتها مستقبلها حبها أحلامها أمانيها كل شئ ضاع فى للحظة

ذهبت سعاد لتجلب إيلا وعندما وصلت إيلا لهم كانت واضح عليها الحزن و الأسى  كأنها تسير بلا روح وهى تقول

إيلا ٠٠ نعم يا بابا انت عايزنى
يحيى ٠٠ شريف حابب يعرف ردك على طلبوا

هنا صمتت وهى خافضه رأسها حاولت تتحدث لكنها لم نطق الكلمة لم يقوى لسانها على قولها كلمة واحده فقط سوف تغير مجرى حياتها . كلمة واحدة سوف تقلب حياتها رأس على عقب لكنها مجبرة على قولها 
أخيرآ أستجمعت ما تبقى من شجاعتها وقالت

إيلا ٠٠  موافقة 

قالت الكلمة ثم غادرة لغرفتها و قفلت الباب بالمفتاح خلفها و جلست على الأرض و هى تحضن نفسها فى انتظار انفجار البركان 
.و هنا المقصود بالبركان سيف 

بينما اندهشه يحيى و أميرة لم يتوقعوا موافقتها 
بينما استغربوا عيلة شريف من مافعلته إيلا لذا قالت ثريا
بقلم٠أروى٠عادل 
ثريا ٠٠ هى جريت بسرعة ليه كده 
شريف ٠٠ أكيد أتكسفت يا ماما

ثريا ٠٠ مبروك يا حبيبي 
شذى ٠٠ مبروك يا شريف
يوسف ٠٠ كده هنكون شركاء و نسايب
يا يحيى
يحيى ٠٠ عندك حق ربنا يقدم اللى فيه الخير
شريف ٠٠ مش هنقرأ الفاتحة 
أميرة ٠٠ أنت مستعجل كده ليه لسه بدرى عل. قرأت الفاتحة 

ثريا٠٠ دى مجرد فاتحة ربط كلام ب

يوسف ٠٠ يالا يا يحيى  نقرأ الفاتحة 

يحيى ٠٠ تمام على خيرة الله نقرأ الفاتحة

بعد قرأت الفاتحة قال يوسف 

يوسف ٠٠ طيب نستأذن أحنا و هنتفق على كل حاجة يا يحيى  بعد امتحانات أيلا

عندما كانوا يغادرون قال شريف عندما رأى سيف فى جنينة الفيلا

شريف ٠٠ مش تباركلى 

بأستغراب قال 

سيف ٠٠ خير لقيت كنز ولا حاجة
شريف ٠٠ أكتر خطبت أختك إيلا

من غير أى مقدمات لكمة سيف بقوة كانت الضربة قوى أسقطت شريف أرضآ و كسرت أنفه

بينما صرخت ثريا على وضع ابنها 
أما يحيى بسرعة أمسك سيف قبل ما يضرب شريف مره أخرى و قال

يحيى ٠٠ أنا اتجننت انت ايه إللى جرالك النهاردة

يوسف ٠٠ ده مش غيرة أخ على أخته ده جنان
سيف ٠٠ ياريت بدل ما انت واقف تتكلم خد أبنك من هنا قبل ما أقتلهولك 

ثريا ٠٠ يلا يا يوسف انا أستحاله أفضل هنا ولا ثانية تانى

خرج شريف و عائلتوا 

يحيى ٠٠ انت اتعديت كل الحدود باللى انت عملتوا مع الناس فى الأخر تضرب أبنهم

سيف ٠٠ هو إللى أستفزنى .. تخيل بيقولى باركلى خطبت إيلا 

أميرة ٠٠ ده حقيقى هو فعلآ خطب إيلا 
سيف ٠٠ أنتم ازاى تاخدوا قرار زى ده من غير موافقتى و موافقة إيلا

يحيى ٠٠ بس إيلا هى إللى وافقت 

كنت صدمة قويه بكل المقاييس هزت كيان سيف درجة انه لما يصدق أذنيه وقال 

سيف ٠٠ لأ. لأ معلش حضرتك قولت أية 
يحيى ٠٠ قولتلك إيلا وافقت
سيف ٠٠ مستحيل طيب ازاى و ليه 

هنا ركض سيف إللى. غرفة إيلا وخلفه يحيى و اميره.. ثم طرق الباب بقوة هو يصرخ على إيلا حتى كاد يكسر الباب 
أما إيلا داخل الغرفة تضع يديها على أذنيها حتى لا تسمع شئ

أميرة ٠٠ بس يا سيف إللى بتعملوا ده فهمنى فى إيه 
سيف ٠٠ لم أفهم ألاول أيه إللى عملتوا بنتك ابقى افهمك... افتحى يا أيلا 
يحيى ٠٠ سيف كفايه كده ..ا 

هنا فتحت إيلا الباب وقالت 

إيلا ٠٠ أه انا وافقت على شر.....

قبل انا تكمل جملتها صفعها سيف على وجهها 
صرخت أميرة أما يحيى دفع سيف بعيد عن إيلا وقال

يحيى ٠٠ أمشى من وشى دلوقتى أحسنلك. 

نظر سيف  لإيلا التى كانت فى حالة لا يرثى لها 
ثم غادر الفيلا 
بقلم٠أروى٠عادل 
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

بعد مرور أسبوع 

مره اسبوع ولم يأتى سيف للمنزل طول الأسبوع 
وهو فى حالة من الاستنكار من ما حدث و تدور فى رأسه العديد من الأسئلة التى لا يجد لها أجابه.. و أكثرهم لماذا إيلا خانتها

أما إيلا معظم الوقت فى غرفتها بحجة الإستعداد للأمتحانات بينما هى معظم الوقت تبكى فى غرفتها على حبها الضائع و حظها التعس 

أما يحيى و أميرة لم يفهموا ما حدث ما سبب تصرف سيف الغير مبرر و سكوت إيلا الغير مفهوم

أما شريف بيحاول طول الوقت التواصل مع إيلا لكن دون جدوى هى لا ترد على أتصاله ولا على رسايله 

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

فى أحدى المطاعم 

جاسر ٠٠ أكلك لسه زى ماهو 
سيف ٠٠ الحمدالله شبعت
جاسر ٠٠ انت هتفضل فى الحالة دى لحد أمتى

سيف ٠٠ لحاد ما أفهم هى ليه عملت معايا كده ..و لما هى مش عايزانى ليه اتجوبت معايا من الأول 

جاسر ٠٠ انا لحد دلوقتى مش قادر أصدق أن إيلا تعمل كده . 
سيف ٠٠ لأ صدق .. دى وقفت قدامى بكل بجاحه و قالتى انها وافقت على شريف 

جاسر ٠٠ يعنى هى كانت تعرفو من الأول 

سيف ٠٠ وانا زى العبيط مصدقتش كلام چودى لما قالتى انها شافتها معاه فى الكازينو

جاسر ٠٠ هتعمل أيه دلوقتى مش هترجع البيت .عمى يحيى كل شويه يتصل عليك عشان ترجع البيت
سيف ٠٠ خايف أفقد السيطره على أعصابى لو شوفتها

جاسر ٠٠ والله مش عارف أقولك أيه.. بس فى كل الأحوال لازم هترجع على البيت و لازم تتعود على أتعامل مع إيلا فى الوضع الجديد ده

سيف ٠٠ عندك حق .يعنى هفضل هربان من المواجهة لحد أمتى 
بقلم٠أروى٠عادل 
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

فى كافتيريا الجامعة 
بعد أول أمتحان

ملك ٠٠ عملتوا ايه يا بنات
رقية ٠٠ الحمدالله 
ميرنا ٠٠ أنا تمام

كانت إيلا شارده الذهن 

ملك ٠٠ و انتى يا إيلا عملتى ايه 
إيلا ٠٠ فى ايه 
رقية ٠٠ فى الإمتحان طبعآ
إيلا ٠٠ واللهى ما عارفه انا كتبت أيه
ملك ٠٠ أنتى هتفضلى على حاله دى كتير . ايه إللى جرالك انتى كان أهم حاجة عندك دراستك و مستقبلك 

إيلا ٠٠ مستقبلى هو فين مستقبلى ده 
ما راح و إنتهى 
ميرنا ٠٠ بلاش التشاؤم خليكى متفائلة

إيلا ٠٠ متفائلة طيب ازاى أنا خطوبتى فاضل عليها أيام على أكتر شاب بكرهو فى حياتى كلها .. و الشاب الوحيد إللى حبيتو فى حياتى دلوقتى هو بيكرهنى مش عايز حتى يشوفنى . و فاكرنى واحده خاينه قليلة الأصل 

دون انت تنتبه تحدثت ايلا عن حبها لذلك اتصدمه الفتيات

رقية ٠٠ إيلا انتى بتحبى . طيب مين ده

إيلا ٠٠ مش مهم مين ما خلاص راح

ملك ٠٠ إيلا أحنا كلنا كنا بنستمد منك القوة ماينفعش تيجى دلوقتى واحنا فى نص الطريق و تكونى ضعيفه

سيف ٠٠ مش قادرة أستحمل يا ملك قلبى فى نار بتنهش فيا من جوه 

ميرنا ٠٠ أنا حاسه انك موجوعه أوى 
و صعبان عليا انى مش قادره أعملك حاجة

رقيه ٠٠ أنا عارفه انى انا السبب .. بجد يا إيلا انا أسفه . والله لو قولتيلى على أى حاجة اعملها انا هعملها على طول .انا حتى فكرت أسلم نفسى و أقول انى انا إللى قتلت معاذ و نخلص بقى من الحوار الزفت  ده

إيلا ٠٠ أنتى بتقولى أيه . لا طبعآ أوعى تعملى كده انا مش عايزاكى ولا عايزه أى واحد فيكم تتأذى 

ملك ٠٠ طيب أحنا هنسيب شريف يلعب بينا كده
إيلا ٠٠ هو وعدني أنى لو وافقت هيبعد عنكم
ملك ٠٠ و صدقتى كلامه ده واطى
و أستغلالى ومش ممكن يسيبنا فى حالنا

إيلا ٠٠ على أقل مش هيقرب لكم دلوقتى لحد ما ياخد إللى عايزه منى ... وانا مش ممكن أسمح له يلمسنى لو فيها موتى

ميرنا ٠٠ طيب حتى لو اتجوزك
إيلا ٠٠ شريف مش بتاع جواز .. الخطوبه دى لعبه فاكر يقدر يضحك عليا بيها

رقيه ٠٠ أنتى ازاى قادرة تفهمى هو بيفكر فى أيه

إيلا ٠٠ البنى أدم الوسخ اللى زى شريف يبقى متوقع هو بيفكر ازاى
بقلم٠أروى٠عادل 

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

فى المساء فى فيلا أبو اليزيد 

اول ما وصل سيف للڤيلا  قالت أميره

أميرة ٠٠ بقى كدة يا سيف أسبوع
و حس ولا خبر ماكنش كلمة يحيى قالهلك و هو متعصب .تقوم تزعل 
و تسيب البيت

سيف ٠٠ صدقينى يا ماما انا مش زعلان من بابا .ولا يمكن أزعل منه انا بس كنت محتاج أقعد يومين مع نفسى

يحيى ٠٠ خلاص يا أميرة هو الحمدالله رجع البيت الموضوع إنتهى. و سيف فهمنى وجهة نظره . انا وعدة سيف اننا مش هنتكلم فى الموضوع ده تانى

أميرة ٠٠خلاص .. طيب أقول اجهز العشا 
¤

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

عندما عملت إيلا أن سيف رجع الفيلا لم تنزل لتناول العشا معاهم بحجة أنها شبعان لكنها كانت خائفه من مواجهة سيف 

أيضآ أستيقظت فى الصباح الباكر 
و ذهبت إلى الجامعة قبل أن يراها أحد 

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

فى الصباح حول مائدة الطعام

يجتمع يحيى و سيف و أميرة

أميرة ٠٠ سعاد نادى على إيلا تفطر 
سعاد٠٠ بس إيلا خرجت من الساعة ٧ ونص
يحيى ٠٠ بدرى أوى كده 
سعاد٠٠ بتقول عندها أمتحان بدرى
أميرة ٠٠ أمتحان أيه ده إللى الساعة ٧ ونص . انا هتصل بيها
سعاد ٠٠ تليفونها مش معاها . شوفتوا فى أوضتها وانا بنضفها 

أميرة ٠٠ طيب خلاص روحى أنتى

حينها قال يحيى بأستغراب

يحيى ٠٠ يعنى هى نسيت تليفونها

أميره ٠٠ أكيد لأ أيلا أستحاله تنسا تليفونها .. انا مش عارفه ايه إللى جرالها . كلها على بعضها متغيرة

أخيرآ تحدث سيف و قال بسخريه

سيف ٠٠ لازم تتغير . أكيد مشغوله بالعريس الجديد
يحيى ٠٠ احنا اتفقنا اننا مش هنتكلم فى الموضوع ده تانى و نحترم قرار إيلا

سيف ٠٠ تمام أنا أساسآ ماليش دعوة بيها خالص عند أذنكم هطلع أغير و أروح الشغل
بقلم٠أروى٠عادل 
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

فى غرفة سيف

قال سيف بعد ما سمع طرق على باب الغرفة

سيف ٠٠ أدخل
أميرة ٠٠ سيف ممكن اتكلم معاك 
سيف ٠٠ طبعآ أتفضلي . انا عارف حضرتك عايزه تتكلمى فى إيه .. بس انا وضحت لبابا كل حاجة

أميرة ٠٠ بس انا مش مقتنعة بولا كلمة من إللى انت قولتها .و على فكرة ولا يحيى كمان مقتنع . حوار انك خايف على إيلا من شريف و سمعته و ان له علاقات كتير مع بنات كل ده مش داخل دماغى 

سيف٠٠ بس دى الحقيقة .. أنا عارف أنى ذوتها شويه خصوصآ لما ضربت إيلا انا عارف انك زعلتى هى... 

قطعت أميره عبارته وقالت

أميرة ٠٠ قبل ما تكمل كلامك انا هسألك سؤال واحد بس ياريت ترد بصراحة 

سيف ٠٠ اتفضلى 
أميرة ٠٠ هى أيلا بالنسبالك أيه
سيف ٠٠ أختى . واللى عملتوا ده كان غيرة أخ على أخته مش اكتر من كده

أميرة ٠٠ الحاله إللى انت كنت فيها وقتها ماكنتش غيرة أخ على أخته دى كانت غيرة حبيب على حبيبة

كاتبة الروايه / أروى عادل

رأيكم 
كيف سيجيب سيف على أميرة 
ماذا سيفعل شريف اتجاه تجاهل إيلا له
ماذا سيحدث مع أول مواجهة بين سيف و إيلا
هل ستظل إيلا صامتا على ما يحدث معاها

•تابع الفصل التالي "رواية احببت اخي " اضغط على اسم الرواية

تعليقات