رواية احببت اخي الفصل الثالث عشر 13 - بقلم اروى عادل

 رواية احببت اخي الفصل الثالث عشر 13 - بقلم اروى عادل 

سيف ٠٠ إيلا أفهمى بقى انا بغير عليكى 
لم تستوعب إيلا ما يقولو سيف أو لم تصدق ما تسمعوا أذنيها لذلك لم تنطق بالكلمة بل ظلت تطلع بها بدهشه لذا كمل سيف حديثه وقال
سيف ٠٠مش هتقولى حاجة ولا هتفضلى ساكته كده كتير
إيلا ٠٠  هقول أيه يعنى .. انا مش فاهمه تقصد أيه
سيف ٠٠هو ايه إللى مش فاهمه.إيلا انتى هتستعبطى
إيلا ٠٠ أنا بستعبط الله يسامحك ..   دلوقتى اتفضل على أوضتك عشان عايزه أنام
سيف ٠٠ عايزه تنامى .. هو مافيش حاجة من إللى انا قولتها أثرت فيكى
إيلا ٠٠ تصبح على خير يا سيف 
حينها قال سيف بضيق 
سيف٠٠ اتفضلى روحى نامى ..
عندما كان يغادر همس  و هو متعصب من رد فعل إيلا
بقلم٠أروى٠عادل 
سيف ٠٠ غبية
إيلا ٠٠ على فكره سمعتك
ثم دخلت غرفتها و أغلقت الباب 
حينها  صرخت من الفرحه ثم وضعت يديها على فمها حتى يسمعها أحد 
بدأت تتنطط فى الغرفة مثل الاطفال ثم نظرت لنفسها فى  المرأه وقالت لنفسها
إيلا ٠٠ أنا سمعت صح مش كده قالى انى مراته . كمان .قالى أنه بيغير عليا  . يعنى بيحبنى .. معقوله أكون فهمت غلط. يمكن يكون متهيألى . بس هو ماقالش انه بيحبنى.  بس هو قالى انه بيغير عليا .معناه أيه الكلام ده
ثم وضعت إيلا على قلبها فى محاوله منها لتهدء مشاعرها و أكملت حديثها
إيلا ٠٠٠ إيه إللى جرالى  انا بكلم نفسى.. شكلك جننتنى أبن صافى 
فى هذه اللحظه نسيت إيلا كل مشاكلها وما مرت به خلال اليوم  .. كل ما كانت تفكر به...تتذكر  فقد  سيف وما قالوا لها
هنا نعلم  أن إيلا تحب سيف هذا الحب ليس وليد اللحظه فإيلا تحب سيف منذه عرفت معنى الحب 
رغم لذلك لم يعرف أحد   عن هذا الحب  
أما عند سيف. كان حالة مثل حالة إيلا لما يستوعب ما قالو لإيلا . كما كان يفكر أيضآ هل أيلا تبادلوا نفس الشعور أم لا . هل إيلا فهمت ماذا يقصد أم لم تفهم شئ .هل شعوروا أتجاه إيلا حقيقى أم مجرد شعور مؤقت ..
العديد من الأسئلة تدور فى رأس سيف
فى الأخر  ظن أن إيلا لا تبادلوا نفس المشاعر لذلك   قال لنفسه انه سوف يتعامل مع الموضوع كأنه لما يكن انه سيحاول يبتعد عنها على أد ما يستطيع حتى لا ينكشف أمر حبه لها
بقلم٠أروى٠عادل 
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
فى صباح اليوم التالى 
على مائدة الطعام
برغم انها نامت فى وقت متأخر  إلا أنها أستيقظت مبكرآ نشيطه وقامت بأعداد الإفطار بنفسها
سيف ٠٠  صباح الخير 
يحيى ٠٠ صباح الخير  يلا عشان تفطر إيلا هى إللى عامله الفطار بنفسها النهاردة
سيف٠٠ خير أكيد عايزه حاجه.  ماهى مبتعملش حاجة لوجه الله
هنا جاءه صوت إيلا من خلفه
إيلا ٠٠ تقصد أنى بتاعت مصلحتى
سيف ٠٠ مش دى الحقيقة 
إيلا ٠٠ لأ طبعآ مش دى الحقيقة انا حبيت أعملك  قصدى أعملكم فطار بأيدى
أميرة ٠٠ ميرسى حبيبتى تسلم أيدك
يحيى ٠٠ بس تعبتى نفسك ليه بس
إيلا ٠٠ لأ أبدآ يا بابا ولا تعب ولا حاجة
سيف ٠٠ أنا رايح الشغل 
أستغربت ايه من أسلوب سيف . انه بيتصرف كأنه لم يقول له شئ أمس .
أميرة ٠٠ مش هتفطر 
سيف ٠٠ لأ ماليش نفس. عن أذنكم
يحيى ٠٠ايه مش هتاخد إيلا معاك على الجامعة
سيف ٠٠ لأ  هى لسه هتفطر و انا مستعجل عندى شغل 
كانت إيلا تعلم جيدآ ان سيف لن يسمح لها بالذهاب مع مروان  لذلك قالت بخبث
إيلا ٠٠ خلاص روح انت على شغلك.. انا ابقى أروح مع ملك و مروان
تعصب سيف من كلام إيلا قال بغضب
بقلم٠أروى٠عادل 
سيف ٠٠ أنا مش نبهت عليكى أكتر من مرة انك متروحيش الجامعة مع مروان
يحيى ٠٠ دى فيها أيه مروان مش غريب و كمان هو معيد عندها فى الجامعة يعنى طريقهم واحد 
سيف ٠٠ بابا ماتنفعش إيلا تروح الجامعة مع مروان  خصوصآ بعد مروان ما اتقدم لإيلا 
أميرة ٠٠ سيف عنده حق
إيلا٠٠ يعنى أروح الجامعة ازاى دلوقتى
سيف ٠٠ خلاص انا هوديكى 
إيلا ٠٠ بس انا لسه هفطر  و انت مستعجل و عندك شغل 
سيف ٠٠ مش مشكلة هستناكى
  بس أنجزى بسرعة
أبتسمت إيلا بخبث لقد حدثه ما تريده
بينما تطلع بها يحيى و قال
يحيى ٠٠ أنا مش عارف انتى ليه مش عايزانى أجيبلك عربية بسواق  ولا عايزه تتعلمى السواقه  لازم تنسى إللى حصل دى كانت مجرد حادثه
سبب حادث حدث معاها منذ ٥ سنوات  مع سائق كان مخمور عندما كان ينقلها من المدرسه تسبب فى حادث لها كانت سوف فقد فيها حياتها من يومها ترفض تركب السيارة مع اى سائق او تتعلم السواقه 
إيلا ٠٠  بابا انتى عارفنى انا مش بحب السواقة ولا بحب اركب عربية مع حد غريب ولا بحب السواقين أصلآ
قال سيف بصوت واطى لم يسمعوا حد
سيف ٠٠ اه بتحب تركب مع مروان بس
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
فى سيارة سيف 
لم يتحدث  سيف طول الطريق إللى ان قررت إيلا تتحدث
إيلا ٠٠  كلها أسبوعين  هتبدء الإمتحانات 
و هتخلص من توصيلى 
سيف٠٠  انا مس مصدق امتى الايام دى تيجى عشان أخلص منك
رد سيف كان مستفز و غير متوقع  لذلك قالت  بحزن
بقلم٠أروى٠عادل 
إيلا ٠٠ يااااه  أد كده أنا تقيلة على قلبك . 
سيف ٠٠ أسمعى يا إيلا من بكرة أنا هشوف سواقه خاص ليكى لانى مش فاضيلك أوديكى على جامعة كل يوم
آيلا ٠٠ و ليه من بكرة خليها من دلوقتى..وقف العربية
سيف ٠٠أوقف العربيه ليه
إيلا ٠٠ وقف العربية بقولك . خلينى أنزل
سيف ٠٠ تروحى فين لسه موصلناش على الجامعة
قالت بعصبية
إيلا ٠٠ قولتلك وقف العربية انا عايزه أنزل هنا 
سيف ٠٠ أنتى مجنونه تنزلى فين هنا
إيلا ٠٠ طيب انا هوريك مجنونه دى هتعمل ايه فيك
حينها حاول فتح السيارة لكن أمسك سيف أيدها عندما حاولت تفتح باب السيارة وهى تسير لذلك قال 
سيف ٠٠ أنتى جرا لمخك حاجة عايزه تنزلى من عربية و هى ماشيه 
إيلا ٠٠ سيب أيدى و خلينى أنزل  
هنا وقف سيف على جانب الطريق 
سيف ٠٠ إيلا انا مش فاضى للعب العيال ده
إيلا ٠٠ تمام انا أسف انى ضيعت وقتك 
و صدقنى مس هيحصل تانى 
ثم فتحت باب السيارة و خرجت منها  ولم تستجيب لسيف و هو يقول 
سيف ٠٠ إيلا راحه فين تعالى هنا إيلا . إيلا 
لم ترد إيلا عليه بل ذهبت دون النظر إليه 
لعن سيف نفسه على ما فعلوا مع إيلا كما لعن عنادها
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
بعد مرور أسبوع 
تجلس إيلا و ملك فى جنينة الفيلا
ملك ٠٠ بقالنا أسبوع مسمعناش حاجة عن شريف ولا رامى ولا أتصال ولا رساله و لا أى تهديد
إيلا ٠٠ فعلآ دى حاجة غريبة و مش مفهومه
ملك ٠٠ يمكن كلامك له أثر فيه و عرف اننا مش هنستسلم لتهديدوا  فقرر بيعد عنا يسبنا فى حالنا 
إيلا ٠٠ أنتى غلبانه أوى . مش شريف  إللى يستسلم بسهوله كده  .. أكيد بيخطط لحاجة ..  بس هو حابب يلعب بأعصابنا شويه
ملك ٠٠ أنتى كده خوفتينى تفتكرى هيرجع يطلب نفس اللى طلبوا تانى 
إيلا ٠٠ بعد إللى قولت ليه أظن أنه بقى متأكد انى مش ممكن أوافق على طلبوا. بس أكيد هيطلبوا بطريقة تانيه 
ملك ٠٠ وايه هى الطريقة التانيه 
إيلا٠٠ مش عارفة بصراحة الموضوع مش عايزه أفكر فيه خصوصآ انا داخل على أمتحانات مش عايزه حاجة تشغلنى 
ملك ٠٠ قوليلى سيف عمل معاكى ايه يوم ما روحتى الكازينو 
إيلا ٠٠ ده بنى أدم مجنون . انا بقالى أسبوع مش بتعامل معاه ولا بتكلم معاه
خالص
ملك ٠٠  غريبة انتم بتتخانقوا كتير  مع بعض بس دى أول مره تبطلوا تتكلموا مع بعض
إيلا ٠٠ ده مجنون  .. ملك انا هقولك إللى حصل بس أوعدينى انك متقوليش لحد 
ملك ٠٠ من أمتى انا بقول لحد على حاجة تخصك
حكت إيلا كل ما حدث مع سيف 
ملك ٠٠ يعنى سيف قالك انه بيغير عليكى
إيلا ٠٠ آه و حضانى و قالى انى مراته و تانى يوم بيتعامل معايا وكأن محصلش حاجة بالعكس ده بيعاملنى وحش أوى
ملك ٠٠ طيب قوليلى لما قالك الكلام ده انتى قولتيلوا ايه 
إيلا٠٠ و قولتلوا عايزه أنام تصبح على خير
ملك٠٠ يعنى الراجل جاى و بيقولك انه بيغير عليكى. و انك مراته تقومى تقوليلوا عايزه أنام تصبح على خير ..و مستغربه انه بيعاملك وحش ليه
إيلا ٠٠ انا كنت مصدومه بصراحة انا أتكسفت لما قالى الكلام ده و معرفتش الرد أقول ايه . هو ده الرد اللى جه فى بالى  ساعتها و قولته
ملك٠٠ دماغ جزمه..قوليلى يا إيلا انتى بتحبى سيف
هزت رأسها بالموافقه 
ملك ٠٠ غريبة عمرك ما ظهر عليكى انك بتحبى سيف
إيلا ٠٠ ماكنتش عايزه حد يحس بالحب ده 
ملك ٠٠ حتى سيف
إيلا ٠٠ ده بأخص سيف
بقلم٠أروى٠عادل 
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
فى نفس الوقت
فى المباحث مكتب سيف
جاسر ٠٠ شيلت أيدك انت من قضية قتل معاذ 
سيف ٠٠ القضية إللى معايا خلاص تعتبر خلصت  و أرجع أمسك معاك قضية معاذ قولى وصلت فيها لحاجة
جاسر ٠٠ القضية كل مالها بتتعقد أكتر 
سيف ٠٠احنا متأكدين  إللى قتلت معاذ واحده ست
جاسر ٠٠ طبعآ وهى نفسها  إللى أتصلت علىالإسعاف و البوليس
سيف٠٠ لأ إللى قتلت غير إللى أتصلت
جاسر ٠٠ يعنى تقصد أن فى اكتر من ست
سيف ٠٠ القضية دى فيها عناصر كتيرة ده إللى مخلى القضية صعبة
جاسر ٠٠ ممكن كلامك يكون صح .. بس فكر مين ممكن يكونوا العناصر دى
سيف ٠٠ معلش يا  جاسر انا مش مركز دلوقتى . أبقى أخد دوسيه القضية أذكره من أول وجديد فى البيت
جاسر٠٠ مالك ياسيف
سيف ٠٠ مخنوق 
جاسر ٠٠ لسه بردوا مابتتكلمش مع إيلا
سيف ٠٠ لأ . و كأنها ما صدقت قولتها كلمتين زعلوها.  أخدت منى موقف على طول
جاسر ٠٠ هى عندها حق . فى واحد عاقل يقول لبنت أمتى  أخلص منك 
سيف ٠٠ أنا كنت متعصب منها. ده كويس أنى قولتلها كده بس ومخنقتهاش بأيدى
جاسر ٠٠ كل ده ليه
سيف ٠٠ يعنى انت مش عارف ما انا حكيتلك على كل حاجة
جاسر ٠٠ أفهم بس انت اتعصبت من إيلا ليه .. هو انت قولتها انك بتحبها و هى رافضت 
سيف ٠٠ مش بالظبط . بس قولتها انها مراتى و انى بغير عليها . أكيد يعنى هى فهمت قصدى
جاسر ٠٠ أفرض هى مفهمتش أو افتكرت انك بتقول انك بتغير عليها زى أخوها مثلآ
سيف ٠٠ يعنى معقوله هى مفهمتش قصدى
جاسر ٠٠ ممكن ليه لأ .. بعدين بتحبها روح قولها انها بتحبها على طول ليه الف و الدوران ده .
سيف ٠٠ بس إيلا ذكية أكيد فهمتنى
جاسر ٠٠ ده مالهوش علاقة بأنها ذكية أو غبية ده ليه  علاقة بالقلب و المشاعر
و الأحاسيس .هو انا بردوا إللى هقولك
يا سيف
سيف ٠٠ تفتكر انا كدة بوظت الدنيا
جاسر ٠٠ أفتكر.. ده انا متأكد 
ثم ضحك جاسر وهو ينظر إلى سيف
سيف ٠٠ بتضحك على ايه
جاسر ٠٠ عليك بصراحة عمرى ماتخيلت انى أشوفك فى الموقف ده . انا أساسآ عمرى ما تخيلتك انك ممكن تحب
سيف ٠٠ عندك حق انا نفسى عمرى 
ما أتخيلت انى أحب .وشوف بقى لما أحب . أحب أكتر واحد بتعصبنى فى الدنيا كلها
جاسر ٠٠ سيف عندى فضول أعرف هى چودى كانت بالنسبالك أيه
سيف ٠٠ أنا فاهم قصدك بص انا عمرى 
ما حبيت چودى بس كنت بشوفها ممكن تكون زوجة مناسبة ليا كمان انتى عارف ان ماما بتحبها و عايزانى اتجوزها 
جاسر ٠٠ طيب هتعمل ايه دلوقتى معاها
سيف ٠٠ أشوف بس أخرتها ايه مع آيلا . 
و چودى مش مشكلة خالص .. المشكله ماما مش ممكن تقبل أتجوز إيلا
جاسر ٠٠ بس أنت أصلآ متجوز إيلا
بقلم٠أروى٠عادل 
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
الفيلا ابو اليزيد
فى المساء على مائدة العشاء
يحيى ٠٠ أعملى حسابك فى ضيوف عندنا بكره على العشا
أميرة ٠٠ مين دول 
يحيى ٠٠ شريكى فى الشركة الجديده هو
و عائلته....ياريت يا سيف تكون موجود 
سيف ٠٠ ان شاء الله يا بابا
ثم نظرت أميرة إلى سيف و إيلا و قالت
بقلم٠أروى٠عادل 
أميرة٠٠ايه ده انتو لسه متخاصمين مع بعض
يحيى ٠٠ أنتو مش كبرتوا على شغل العيال ده 
أميرة ٠٠ ممكن أعرف ايه إللى حصل يخليكم مخاصمين بعض
سيف ٠٠ أنا مش مخاصم  حد 
إيلا ٠٠ إسمى إيلا مش حد على فكرة
سيف ٠٠ شوفتوا ايه بدأت 
إيلا ٠٠ تقصد أيه ببدأت  يعنى انا إللى بجر شكلك مش كدة
سيف ٠٠ و هى دى مش الحقيقة 
إيلا ٠٠ الحقيقة انك انت أنسان مستفز و بارد 
سيف ..  و انتى واحده غبية مابتفهميش 
يحيى ٠٠ إللى جرالكم انتم الاتنين 
أميرة ٠٠ أنا غلطانه انى سألتكم متخاصمين ليه . انتو قلة كلامكم مع بعض رحمة لينا
يحيى ٠٠ آه ياريت تفضلوا مخاصمين مع بعض على طول ٠٠ 
إيلا ٠٠ ياريت انا أساسآ مش عايزة اتكلم مع البنى آدم ده تانى
هنا قال سيف بسخريه من إيلا هو يردد عبارتها 
سيف ٠٠ أسمى سيف مش بنى آدم على فكرة 
إيلا ٠٠ أنا قايمة  من هنا عشان معملش جريمة
أميرة ٠٠ رايحه فين 
إيلا ٠٠ رايحه فى أي داهية بعيد عن البنى أدم ده
سيف ٠٠  يلا مع السلامة هتريحنا 
يحيى ٠٠ فى ايه يا سيف انت ذودتها 
سيف ٠٠ حضرتك مش شايف طريقتها 
أميرة ٠٠ معلش انا مش عارفه مالها بقالها فترة أعصابها متوتره و بتتنرفز من أتفه سبب
يحيى ٠٠ أنا هروح أشوفها مالها
سيف ٠٠ ممكن بعد أذنك يا بابا أروح أشوفها انا
يحيى ٠٠ هتتخنقوا تانى
سيف ٠٠ لأ  ماتخفش انا هحاول أكلمها براحه 
أميرة ٠٠ سيبهم  بتفهموا مع بعض
يحيى ٠٠ خلاص روح و أوعى تزعلها أكتر من إللى هى فيه
سيف ٠٠ حاضر
طلب سيف من سعاد كوب عصير ليمون 
ثم غادر إلى غرفة إيلا بعد ما طرق الباب فتحت إيلا وقالت بطريقه هجومية
إيلا ٠٠ نعم عايز أيه تانى 
سيف ٠٠ جيبلك كوبية ليمون تهدى أعصابك 
إيلا ٠٠ بس انا أعصابى هادية
سيف ٠٠ مش باين . شكلك متعصبه
إيلا ٠٠  ياريت مالكش دعوة بشكلى 
و خليك فى نفسك
سيف ٠٠ يعنى مش هتشربى العصير
إيلا ٠٠ يادى أم العصير .. لا مش هشرب 
سيف ٠٠ متاكده ده طعمه حلو . 
إيلا ٠٠ خلاص أشربه انت
سيف ٠٠ عندك حق انا محتاج العصير أكتر منك
هنا شرب سيف العصير كله على مره واحده
اخفت إيلا ابتسامتها من طريقة كلام سيف  وقالت 
بقلم٠أروى٠عادل 
إيلا ٠٠ خلاص  شربت العصير  . هااا قولى عايز أيه
نظر إليه لثوانى ثم قال
سيف ٠٠ هو أنتى جميلة كده فى كل حالات ازاى
إيلا ٠٠ أنت جاى تتريق عليا مش كدة
سيف ٠٠ هو انا لما أقول انك جميلة 
و قمر كده فى نفسك  و أن كل حاجة فيكى مظبوطة و بالمقاس ..و كأن رسام مسك ورقة وقلم وفضل يرسم فيكى لحد ماوصل للكمال  . أبقى بتريق. سبحانه الله 
للحظات لم تستوعب كلمات سيف .. أنه يتغزل بها. لكنها خافت أن تكون مثل المرة السابق و ينسى كل ما قالوا في الصباح لذلك قالت 
إيلا ٠٠ أستنا أجيب التليفونى 
سيف ٠٠ تليفون ليه 
إيلا ٠٠ عشان اسجل الكلام إللى انت قولتو . أحسن تعمل زى المره إللى فاتت .تنسى كل اللى قولتوا لما النهار يطلع
ضحك سيف وقال 
سيف ٠٠  ياريت انتى مايكونش ردك زى المره اللى فاتت 
اتكسفت إيلا و أحمر وجهها خجلآ و هى تنظر للأرض
هنا أقتربه سيف منها وهو يرفع رأسها و يقول
سيف ٠٠ تعرفى دى أول أعرف انك بتتكسفى زى البنات
إيلا ٠٠  شوفت بقى كلامك إللى يعكنن
سيف ٠٠ هههه مافيش فايده فيكى فى ثانية بتقلبى
إيلا ٠٠ أظبط كلامك وانا ما أقلبش
سيف ٠٠ ليه كده يا ربى يعنى  انا يوم ما أحب أسيب  بنات الدنيا دى كلها أتنيل  و أحبك أنتى  

•تابع الفصل التالي "رواية احببت اخي " اضغط على اسم الرواية
تعليقات