رواية تار في وسط الصعيد الفصل الخامس 5 - بقلم راندا الشرقاوي
أنت ياسيد عامر جمل البنت قتلت أخوك تخلص تار صح أو لأ أتكلم في قضيه مرفوعة أهو قدامي إنك قاتل أبوها و أخوها واحد واقف من باقي الحكومه أتكلم بيقول هو أصلا دي كان محبوس لمد 6 سنين عندنا هنا
اللي ماسك الدفتر قآل بغضب أنا مش أعرف هو انا أصلا جديد في البلد الزباله دي ومش عارف مين كان محبوس ومين لأ بس اللي أعرفه أنها مش قتلته من الباب للطاق كده لأ هي بتخلص حق أبوها
اتكلم عامر جمل مع الحكومه وهو بيقول يعني البنت مش هتتحبس يعني
الحكومه
اخرس ازاي اللي مش تتحبس دي لي هو الحبس حق حد فيكم لأ دي حق الحكومه وبتاخده غصب عن أي حد حتى لو قعدت 100 سنه هاربه هو أنت فاكر أي يعني هي حاجه بسيطه لأ خالص
في الجبل أخيرًا بعد مسافه ووقت على الطريق وصلت العربيه اللي جايبه مريم وأهلها عند عم أحمد عز اللي هو السيد فرج وأولاده كلهم واقفين يرحبوا ب مريم وأهلها وشهد وأخوها معهم
وأول ماطلعوا بنات فرج أتقدمت شهد تسلم عليهم بالاحضان وفعلا كلهم كانوا يسلموا عليها وكأنه هلال العيد جي مش شهد بس
ضحكت مرمر من اللي بيحصل بفرح وهي بتقول الله حلوه العيله دي مع بعضها جد وياريت لو كان لينا عمام زيهم بس السيد فرج أتكلم وقال الدنيا نصيب ي بنتي وأنتوا نصيبكم كويس بإذن الله اتفضلواا علشان اخلي المرآة توريكم البيت اللي هتسكنوا في يلآ
اتقدمت عبير مرات فرج وقالت اتفضلي ي أختي المكان مكانك خليني اوركي مكانك انتي وبناتك راحت نجلاء مرمر وأميره مع عبير مرات فرج لكن مريم قعدت بره وبعد ما دخلوا قالت ل فرج هو في حكومه بتجي هنا بس فرج قال ي بنت هو قليل جدا لو حكومه جات هنا حتى لو جات محدش هيقدر يفتشوا البيوت هنا أصلا لي أنا تمام علشان كدا بقولك مش تخافي انتي في أمان كامل
علشان زي ما قولتوا محدش عرف انتي روحتي فين صح وأحمد كمان قآل لي كده وبعدين أصلا الحكومه هتروح تسأل عليكي في بلدك ولو مش لقيتك هدور عليكي في المحطات والقطار والكلام اللي زي دي مش هنا في الجبل و أصلا محدش شافك علشان يقول إنك في الجبل والحكومه بالها طويل قوي واللي مش تلقيه تقعد سنين لحتى تدور عليه تاني
ضحكت مريم وقالت سمعت منك كلام يفرح القلب يا سيد فرج و أصلا التار لسه ما خلص من عيله جمل وباقي لي راجل بدل ل أخويا وهاخده لو التمن كلفني غالي جدا الأيام تثبت كلامي
اولاد السيد فرج اتفجاء كلهم من كلام مريم البنت اليتيمة من الأب وكمان الأخ وكل الشجاعه دي فيها بس ولد السيد فرج الأصغر قآل بسم الله ماشاء الله تبارك الله هو انتي بنت كأنك راجل بجد اللي زيك يابخت اهلوا بيه
ضحكت مريم وهي بتمشي في الطريق لعند أمها وأخواتها ومش بترد على ولد السيد فرج وأول ما دخلت من الباب لقيت أمها وأميره بيتكلموا مع بعض وأول ما شافوها سكتوا قالت مريم وهي بتقرب منهم كملوا كلام أصلا أنا عارفه أي بتقولوا ي أمي
قامت اميره بضحك وحضنت أختها وقالت الف شكرا ليكي ي مريم ي قلبي علشان نهارده قدرتي تخلصي تار أبي ومش خليتي الدم بتاعوا يروح حضر وخليتي اي بنت تعرف انه لو حد قتل أبوها وكمان أخوها مش تضعف ولآ تبكي ولو تيأس لأ بالعكس تعمل زي ما عملتي انتي تفكر وتتعلم وتعمل تدريبات بدل المره الف لحد ما تاخد التار من أي حد هو أصلا غلطان واخد عز غيره قاعد في أصلا ولآ حتى حاسب حساب هيحصل أي في الأيام المستقبلية
بعد ما سمعت مريم كلام أختها قالت برافو عليكي خليكي قويه ولآ حاجه في الكون توقفنا ناخد تار أبي وأخي بس دلوقتي في حاجه واحده بس اللي لأزم نعملها أنه الحمد لله نحنا لسه في أول الترم الاول ونقدر نحول ورق مرمر من الثانويه العامه اللي في البلد ونجيبها هنا
زعلت نجلاء وقالت انتي ي بنت ما تلمي نفسك هو انتي بدوري على المشاكل بايدك ورجلك يعني علشان تروحي البلد كمان تحولي الورق بتاع مرمر هو في حد سلطك على نفسك يعني ولآ أي بالضبط قوليلي اتكلمي
زعلت مريم من كلام أمها وقالت أنا بدور على المشاكل ي أمي أنا عملت أي غير اخدت حق أبي آمال لما انتي بتقولي لي كده الغريب يقولي أي يعني دلوقتي أنا بقيت بدور على المشاكل هو دي اللي طلعت بيه في الأخر أنا ت أنا من وقت كنت طفله انكسرت على بيع الخضار والفواكه علشان اساعدك في البيت فاكرة مين كان السبب في كده مش اولاد جمل وكمان من غير ما نعمل ليهم حاجه نسيتي أنه أنا اخدت ل تالته الاعدادية بالعافيه بسبب قلت الفلوس وطلعت بنت جاهله بالإسم رغم اني اشطر واحده وكأن حلم أبي اطلع دكتوره مين كان السبب في التحطيم دي مش اولاد جمل ي أمي ولآ أي ودلوقتي جايه تقولي لي أنا بدور على المشاكل ي أمي
بعد اللي سمعتوا نجلاء من بنتها نزلت الدموع من عينها وقالت سمحني ي بنتي مش قصدي ازعلك خالص والله العظيم ي قلبي بس كمان انا مش عايزه انتي كل شويه تروحي تجي على البلد وانتي أصلا واحده مطلوبه في القنوان
قعدت مريم على السرير وهي بتقول بس أنا مش هروح أجيب الورق ي أمي لأ في حد هو اللي هيروح يطلعوا من البلد و يجيبوا فاهمه
ضحكت اميره وقالت هو اكيد اللي هيعمل كده احمد مين غيره هيعمل كده يعني مريم وهي بتقوم من على السرير هو مين غيره الجدع دي ي اميره أكيد هو
قبل ما يخلصوا كلامهم طقر الباب اتفاجأت اميره وقالت معقول يكون دي شبح في الجبل مسكت مريم أختها وقالت طب اوعي كده بلا شبح أنا معايا سلاح مسكت أميره ايد أختها وهي بتقول بس الدنيا ليل
بس مريم مشيت في طريق الباب وفتحت لقيت مرات السيد فرج بتقول ي بنتي أنا جبت ليكم أكل علشان نهارده أول يوم ليكم وأكيد مش عارفين حاجه خالص ولآ حتى عندكم خضار علشان كدا اتفضلواا الأكل أهو
مسكت مريم الصنيه من الست وقالت الف شكرا ليكي ي خالتي بتمني نكون حد كويس معاكي في أيام المستقبل ويديم بينا المحبه ي رب تسلم عيونك
مرات فرج ضحكت ليها بهدوء وقالت الناس مش غربت على بعضها ي بنتي حسبي الله ونعم الوكيل في أي ظالم يظلم كبير ولآ صغير
وبعد ما مشيت مرات فرج ودخلت مريم بالأكل ولمت أمها واخوتها وخليتهم ياكلوا
في المستشفي قاعده مرات عامر وبناتها مع صفاء اللي لسه في وضع حرج جدآ والدكاترة بتقول ممكن تدخل غيبوبه تقعد فيها وقت طويل
صرخت أسماء بصوت عالي وهي بتقول أنا السبب في كل اللي حصل يا ريت ما كنت اتكلمت مع مرمر ولآ جبت أبويا وعمي كل اللي حاصل سبب أنا بس ي أمي
سمعت الحكومه الصوت ودخلت الأوضه تشوف في أي لقيت أسماء اللي بتصرخ الضابط هو في اي مش عايز اسمع صوت خالص بس قامت مرات عامر ومسكت بنتها في حضنها لحد ما قالوا اهو الإجراءات خلصت كلها ودلوقتي انقلوا على الدفنه في الوقت دي اتلمت ناس من القرايب والجيران شالت الكراب والحكومه مشيت مع الكل ناس منها ورا وناس قدام وبعد لما دفنوه وخلصوا أول ما رجعت الحكومه المركز
- يتبع الفصل التالي اضغط على (تار في وسط الصعيد) اسم الرواية