رواية رحيل الهواري الفصل الثالث 3 - بقلم هايدي الصعيدي

 رواية رحيل الهواري الفصل الثالث 3 - بقلم هايدي الصعيدي

في سرايه حسين الهواري وصل مراد بعد المغرب سلم ع امه وطلع الجناح بتاعه ياخد حمام بعد يوم شاق بين الحقول والمصانع و المعالف وحساب الايرادات
وطبعا منسيش يروح للخيل بتاعه الي متيم بيه من وهو صغير خيال ومفيش فرس يعصا عليه ..

راضيه بصت لنسمه الي قعده تقلب في تليفونها : جومي ي بتي شوفي جوزك وتبهي ليه شوية
الله يرضي عنيكي

نسمه بتأفف : حاضر ي مرت عمي حاضر ..وبهمس ..
اما شوف اخرتها معاكي ولية عجربه ممهنيانيش ولا في جعده ولا نومه

الحجه : يحضرلك الخير ويكتبلك الزرية الصالحه اجدعني شوي مع مراد عايزين نشوف خلفتكم

نسمه بملل : ربنا كريم ي حچه...

وقامت وهيا اصلا مش هاممها خلفت ولا لا هيا كده مرتاحه ومتنغنغه ف عز مراد دخلت الغرفه لقت مراد خارج من الحمام ولافف منشفه صغيره ع خصره

وعضلت صدرو العريض وذراعيه مفتولي العضلات
وشعره الفحمي المبتل منظر يجنني اي وحده

مراد وهو بينشف شعره : توك ما افتكرتي اني ليكي راچل تطلي عليه طلعيلي خلاجاتي خليني انزل عندي
مشوار مهم

نسمه وهيا بتقرب منه : وانا ليا غيرك رچلي وسندي والي داير بالو عليا وشايف طلباتي ومهنيني

وحطت ايدها ع صدر مراد ومررتها لحد ما وصلت لايده اخدت المنشفه وجففت شعره الحريري ..وهيا ف بالها انا لازم اخليك طوع ايدي ومشيفش غيري وخيرك كلو يكون ليا احسن امك تكبرها في نفوخك وتچوزك
صوح

شرد مراد ف كلام نسمه هو مش حاسس من نحيتها غير بالواجب وده بعد احساسه ان نسمه لا تكن له اي مشاعر هي مش طمعانه غير ف فلوسه واسمه

ولا بتهتم بيه ولا بقلبه ....فاق ع ايد نسمه وهيا بتبعد المنشفه عن خصرو وقربت تبوس صدره ولكن قطعهم رنين الهاتف

مراد بعد عنها بهدوء وخد التليفون من علي
الشاحن : ايوة ي عامر كيفكم وكيف الشغل معاكم

: كلو تمام يا ود عمي بس يعني حسن اتعور انهارده

مراد بصدمه : بتجول اااااايه حسن اتصااب انا چاي لكم حالا

عامر بتوتر : مفيش داعي ي مراد بيه حسن بخير وخيط الجرح وادينا خارچين من المستشفي

مراد بعصبيه : وانت لسه فاكر تعرفني دلوجتي

عامر : مانا ي مراد بتصل عليك من بدري تليفونك مجفول

مراد : انا لسه واصل من برا وتليفوني فصل شحن بس ده مش مبرر لو عايز توصل لي كت اتصلت ع اي حد
من رجالتنا

عامر : محبتش اقلقكم قولت اطمن عليه لول ع العموم هو بخير ولو حبيت انا هخلي فهد يوصلو لحد عنديك ف السرايه عشانك تطمن عليه ويخدلو يومين اجازه يرتاح فيهم لحد ما يفك الغرز

مراد: ماشي ي عامر طمني اول باول وانا هتابعكم لحد ما يوصل اهنه

وقفل معاه و الباب خبط ..

مراد بصوت صارم : خير

ورد بخوف : ي مراد بيه الست شهد تحت وشكلها جايبه اخبار مش زينه معاها والحچه ضغطها ارتفاع

مراد بقلق : روحي ابعتي غفير يجيب دكتورة وانا نازل اهاا

وبعصبيه .... ااايه الاخبار العفشه الي نزله ترف ع نفوخ الواحد دي من ساعت ما دخل جلع ابو السراية ده مرار

مراد لبس جلابيته بسرعه ونزل يشوف الحجه : خير يامه ف ايه مالك هتبكي ليه

الحجه بحزن : اخوك ي مراد حسن منصاب

مراد بهدوء : متجلجيش يامه هو بخير لسه مطمن عليه وفهد هيجيبو بكره يرتاح ليه يومين

ولف لشهد : وانتي يشهد جلباها مناحه ليه خير يحَبيبِتي اخوكب زين مفيهش حاچه ...وضمها لصدرو

شهد بعبرة : سامحني ي اخوي اول ما ندي جالتلي
بعد ما فهد جالها معرفتش استنه وجيت ليكم طوالي

مراد ربت ع كتفها : حصل خير خليكي اتعشي حدانه وانا هتصل بهاشم يجي نتعشو سواه وتروحي معاه

شهد : ربنا يخليك لينا ي خوي ويديمك سند ف حياتنا انا هروح العشا جاهز ف البيت وسبت سليم مع ندي وعمي هروح ليهم وبكره من الفچريه هاجي انشالله وبعدين ده البيت جمب السرايه لازج ...

مراد: بت ي ورد الدكتورة مچاتش ليه

ورد قربة بسرعه : الحچه الكبيرة مرضيتش ي مراد بيه

الحجه: انا زينه ي ولدي هاخد علاچي وهروج

مراد بهدوء: روحي هاتي العشا للحچه يالاه عشانك تاخد علاچها ..

وقرب من امه : ايه يامه ايه ي ست الكل مفيش حاچه لده كلو ولا بس اكمن حسن المتچلع بتاعك اتخربش هتخوفينا عليكي

الحجه بحب : كلكم من غلاوت بعض ي ولدي ده انتو الي فضلتو من ريحة المرحوم

عند نسمه بدل ما تنزل تطمن ع الحجه اتصلت بامها ونقلت لها الاخبار وكان جنبها زوجها عادل ورحمه مرات رياض

فاطمه : وعملين ده كلوو عشان خدله حتت خربوش ف يدو اومال لو كانت اتجطعت

رحمه : بعد الشر ي مرت عمي ليه كده فال الله ولا فالك

عادل : ايه خايفه عليه ولد الكلب ده ... يكش يجيهم غاره كلهم ف ساعه وحده يختي ..

ع دخلت رياض
:خير يابه ف ايه.... و حكالو الي حصل

رياض : اسمله يختي يام جلب حنين غوري اخفي من وشي جاتك البله مرا بوومه

رحمه اخدت طفلتها رنا وذهبت لغرفتها بحزن

نسمه قفلت وقعدت تقلب في التليفون ولا ع بالها ..

عند رحيل كانت بتجهز شنطتها وهيا خرجه من المستشفي شافت حسن معاه اولاد عمو

رحيل ببتسامه : الف سلامه ي استاذ حسن وتاني مره خالي بالك من نفسك لا قدر الله كان ممكن الاوتار تتقطع
بس ربنا ستر

حسن بتوهان : حاضر ي دكتورة..حضرتك اسمك اايه

رحيل بستغراب : انا .. رحيل

حسن : عاشت الاسامي ي دكتورة وشكرا ع اهتمامك ولو عوزتي اي حاچه انا هكون تحت امرك في اي وجت الشركه بتعتنا متوهشي شركة الهواري جروب

رحيل بخجل : شكرا ليك ي استاذ حسن بعد اذنك

فهد : طب يلا ي خوية يلا يحنين بدل مانت واجف تسبل ليها واحنا متمرمطين وراك من الصبح

عامر بضحكه : متخف عليه ي فهد مش كده ولد عمك وجع ع بوذه شكلو

وصلت رحيل البيت واتعشت مع اهلها ودخلت غرفتها وخدت حمام يروق اعصبها بعد يوم طويل وهيا ع المخده افتكرت حسن واسلوبو معاها و ضحكت وحست قد ايه هو طيب وعنيه كشفاه وهزت دماغها وراحت نايمه ..

• تالع الفصل التالي "رواية رحيل الهوى" اضغط على اسم الرواية

تعليقات