رواية رحيل الهورى الفصل الثاني 2 - بقلم هايدي الصعيدي
..
في تمام الساعه 7 الصبح كانت الحجه راضيه قعده في بهو السرايه لفت لي ابنها وهو نازل من فوق ببتسامه :صباح الخير ي ولدي تعاله حداي هنا افطور معااي....
وتنادي بعلو صوتها : بت ي ورد انتي ي بت....
ورد :نعم يامه الحجه
: حضري الفطور عشان مراد بيه يلا همي
مراد : مفيش داعي يامه ماليش نفس انا طالع اشوف امور الارض والشغل المتاخر
الحجة : لاه ي ولدي مفيش خروچ غير لما تغير
ريجك لول
قعد مراد بوجه عابس قربة منه الحجه وهي بتربت ع رجله
راضيه : مالك ي ولدي فيك ايه انا عرفاك وحفظك لما تكون ف حاچه شغلاك
مراد : مفيش حاچه يامه شوية مشاكل في الشغل وانتي عارفه الشغل هنا كلو علي انا و هشام واستاذ رياض سارح ومروح وراه الحريم عشان كده اصريت علي حسن وعامر يكملوا علامهم ويديرو شغلنا بحري
الحجه :ربنا يعينك ي ولدي ويخليك لخواتك بعد ابوك المرحوم انت الي ربيتهم نسيت نفسك وهتميت ليهم ده كلو غير الاراضي والمصانع والاسطابلات وشركتك بحري ربنا يعينك ي ولدي من يومك شايل الهم
مراد باس كف ايدها : انا راحتي من راحتكم وكله علي الله يامه عجلي بالفطور هعمل كام تلفون وچاي
مراد طلع برا السرايه نزلت نسمه
تتمخطر :صباح الخير ي مرت عمي
الحجه راضيه :صباح الخير ..ما بدري مفوجتيش ليه جبل چوزك چهزتيلو هدمتو وحضرتي ليه فطوره
نسمه ببرود : نمت متاخر وبعدين لازمة الخدم ايه امال
ما يحضرو هما ولا اكل و مرعي وجلت صنعه مفاضلش غير اني اجعدهم وخدم عليهم انا
الحجه بعصبيه : خدم ولدي شجيان عايز مرا تهتم بيه وتدير بالها عليه وتعمل ليه لجمه حلوة وانتي تجولي خدم كان حدا ابوكي في داركم الي هيخدم عليكم
وانتي جعده ولا ايه
اتأففت نسمه وقلبت عينيها بلا مباله مما اغضب
راضيه بتهكم : وكمانك مش عاچبك هجول ايه ع رباية فاطنه انا تعبت ولساني دل وانا هكلمك بالين والمسايسه
وجولك ديري بالك من چوزك الي انتي هملاه شك نفسك هفاكي في ضره يا بت فاطنه
نسمه بصوت عالي : ومالها رباية فاطنه امال زينه و زي الفل وتاج ع راس الكل ولا انت ملجياش حاچه ترطي فيها ي مرت عمي ع الصبح وبعدين ضرت ايه ياام ضره ده اني كت جطعت خبرها جبل ما تعتبها
مراد خلص و داخل سمع صوت نسمه العالي وطريقتها مع امه
مراد بصوت عالي وغاضب زلزل كيانها :نسسمه... حسك يا وكله نااااسك انتي هتعلي حسك علي امي.... امي ليها احترمها اتحددي معاها وانت عينك ف الارض مش بتتجصعي وتتعوجي وكمانك مش عاچبك يا بت المركوب امي هنا الكل ف الكل والي تجولوا يتنفذ من غير حتي ما تشاوري روحك سمعه ولا لاه استسمحيها يلاااا وحبي علي راسها ولا اتوحشتي امك
نسمه من غير نفسه وابتسامه صفره :حجك علي ي مرات عمي مجصدش حاچه انا بس نار الغيرة دبت في جلبي وانتي هتجوليلي هخلي ولدي يچيب عليكي ضره
..وبمسكنه ..ولا عشانك انا يعني لسه ربنا مرضنيش
بحتت العيل هتكسرو نفسي
راضيه بصت لها بصدمه
مراد بعصبيه : انا ولا هتچوز تاني ولا تالت والمجسوم رضيت بيه والخلفه دي رزج وربنا كريم يلا جفيلي الحديت ده ...
ورد حطت الفطار وقعدوا يفطروا
مراد وقف : يلا الحمدلله فوتك بعافيه يامه ادعيلي
عايزاش حاچه مني
الحجه : روح ي ولدي يچعلك ف كل خطوة سلام ويوجفلك ولاد الحلال ويرزجك جادر يا كريم
طلع مراد والحجه دخلت اوضتها تصلي الضحي
ونسمه مسكت تليفونها ومن صباح الله خير ورط مع امها الحربايه 🦎
ف بيت اخر وجو من الهدوء والراحه ي حلو صبح ي حلو طل ي حلو صبح نهارنا فل اوعه 😂
الام : اصحي ي بنت منك ليه يلاا هتتأخروا علي الجامعه
رحيل بتثأب :صباح الخير ي ماما
زينب :صباحك عسل ي دكتورة يلا خدي شور وفوقي ويلا عشان تفطري قبل ما تنزلي
: حاضر ي حببتي قومت اهو
زينب : بنتي القمر الي بتقول حاضر مش الزفته التانيه
وخدت كاس ماية وكبتوا ع رقيه
رقيه :هيييييق بغرق بغرق يختيييي عايزة اتجوز عاايزة اتجوز
وفاقت علي ضحكت رحيل وامها
رقيه :برضو كده ي ست ماما اه مهو انا مش الدلوعه رحيل عشان تصحيني براحه ولا الحيلة ابنك
زينب وهي خرجه من الاوضة :طب يلا ي مقصوفة الرقبه قومي عشان تفطروا قبل الجامعه .. وركزي ع القبه ي نجيبه سيبك من العريس دلوقتي
رقية بضحكه : الحقي امك ي رحيل بتقلش
رحيل لسه بتتثأب بنعس كانت سهرانه بتذاكر لحد ما صلت الفجر ونامت : طب قومي قومي بدل ما تيجي تكمل عليكي ي نجيبه
قاموا البنتين يعملوا روتينهم الصباحي رحيل لبست فستان اسود هادي برسمه بسيطه فيروزي وشوذ اسود وطرحه فيروزي وشنطه سوده وحتط ملمع شفاف ومسكارا و جمالها كان رباني وعطرها الهادي بريحة الفراولة وخرجت
رحيل دخلت المطبخ : بابا فين ي ماما
زينب : نزل من بدري ي حببتي ورامي لسه نايم يلا ي رقيه عشان تفطري وتنزلي مع رحيل
فطرت رحيل هي ورقيه ونزلوا جري ع سلم بيتهم زي الاطفال وهما بيضحكوا واول ما خرجوا الشارع
بقوا ماشين زي العساكر وقفوا تاكسي وكل وحده
راحت الكلية بتاعتها
رحيل كان عندها عملي ف المستشفي راحت وكانت بتأدي واجبتها ع اكمل وجه مع الدكتور المشرف عليها
ف مكان تاني ف القاهره في شركت استراد وتصدير الهواري جروب دخل السكرتير المكتب
من غير ما يخبط و بسرعة وخوف :يا استاذ عامر الحق استاذ حسن اتعور وهو بيشيك ع المكن الي ف المصنع
عامر وقف بسرعة و طالع يجري بخوف و قابل فهد وراحوا المصنع الي جمب الشركة
حسن كان مجروح ف ايده جرح عميق وبينزف جامد والعمال حواليه عامر سنده وطلع بيه بسرعه ع العربيه وطلعو ع اول مستشفي وبعض العمال راحوا وراهم لان حسن محبوب جدا وسطيهم ..
رحيل كانت وقفه ف الطوارئ هيا وزميله ليها وفجاءة الدنيا ادربكت وجريوا يشوف ف ايه واستقبلت رحيل حسن وهو ع وشك الاغماء وكان معاها
الطبيب المشرف : بسرعه ي رحيل ع غرفة
الكشف الحقيني
رحيل بهدوء : من فضلوكم اتفضلوا خلاص احنا هنهتم بيه
عامر بقلق :الحقيه من فضلك ي دكتورة نزف كتير
رحيل : متقلقش حضرتك عن اذنكم
ودخلت غرفة العلاج وراه الدكتور و نضفت الجرح وحقنته ببنج وخيطت الجرح وركبت محلول يعوض
الدم وسبتو نايم وكل ده الدكتور كان متابع الحاله
الدكتور بإنبهار :برافو عليكي ي رحيل جراحه تجميليه ممتازة
رحيل: شكرا ي دكتور ده تعليمات حضرتك... وخرجت
استقبلها عامر : خير ي دكتورة طمنينا
رحيل بهدوء :خير انشالله انا خيط الجرح وعلقتلو محلول والدكتور بيشيك عليه هو نايم دلوقتي تقدرو تدخلو لما يفوق ...
اخر النهار رحيل راحت تشيك علي الحالات الي اهتمت بيها انهاردة وكان من ضمنهم حسن خبطت ع الباب
ودخلت رحيل : ازي حضرتك دلوقتي
حسن شاف رحيل ونبهر بجمالها ورقتها كانت عامله زي الملايكه وبسمتها الي نورت وشها فتنته
رحيل استغربت سكوت حسن ونظراته ليها حسن انتبه لما فهد غمزو :احم احم لا الحمدلله زين ي دكتورة الفضل يرچع ليكي
رحيل ابتسمت : ده واجبي ي استاذ عن اذنكم
خرجت رحيل وحسن مسك قلبه
وفهد وعامر كتموا ضحكتهم و اول منتبهم لهم
فهد بضحكه : الحق ابن عمك ي عامر داخ عشان الدكتوره ضحكت ليه هههههههههههههههههه
عامر بضحكه : بس ي فهد ياخي ده تلاجيه تاثير البنج
حسن بصلهم بقرف : اتنيل بس منك ليه ده ضحكتها فتنه وانا دوبت فيها
فهد: لا متعشمش اخوك ميكرهش كد بنات البندر وجلاعهم متزنجش نفسك ف خانة اليك بدل ما مراد يجلب عليك وعلينا
حسن شرد ف رحيل وضحكتها وف كلام فهد وتحكمات مراد ووو
******************************
تم
• تالع الفصل التالي "رواية رحيل الهورى" اضغط على اسم الرواية