رواية دموع السيف الفصل الرابع و العشرون 24 - بقلم هايدي الصعيدي
دموع مسكت تليفون فارس بين ايديها وكانت مترددة اسمع ولا لا وايه الي هتستفيده لو سمعت سابت التليفون
جمبها بس كالعادة الفضول بيودي في داهية و دموعنا لسه محرمتش من فضولها ولا يمكن حاجه تاني بتحركها غير الفضول ...
دموع حطت الايربودز في ودنها وشغلت التسجيل ومع اول كلمه سمعتها مع بحت صوت سيف والقهر باين في نبرته جسمها اتنفض ودموعها نزلت وقفلت التسجيل
وهو بيقول " هدتني يا صاحبي "
حطت ايدها علي وشها وحست بفظاعت كلامها والي عمله فيه وهي من ساعت ما عرفته وهو ليه هيبه وشخصيه وهدوء ورزانه راجل فعلا وليه مكانته
وهي هزت ده كله لدرجة انه معرفش يرد قدام كل الي وقفين وامه ضربته كانه مراهق مش راجل كبير في منتصف التلاتين وزياده
مسحت وشها وبلعت غصتها وشغلت التسجيل وهي بتسمع والندم بيقتلها وفضلت تسمع بكل جوراحها
وملامحها كانت بتتقلب من الحزن للصدمه للندم
للاحراج وخجل وهي قلبها بيدق بعنف من كلامه
عنها هو ده بجد يعني هي لحد دلوقتي مش
مستوعبه الي بيحصل ...
واخر حاجه ملامحها اتقلبت لخوف وفزع وهي لتاني او تالت مره تسمعوا بيقول وياكد انه هيسافر وكانت بتهز دماغها بالرفض فارس دخل عليها
وشاف منظرها : هاااار اسود ...وجري نحيتها
: مالك ايه الي حصل ردي طيب التسجيل ده في ايه اعترف انه متجوز عليكي حصل ايه يا ست فهميني
دموع ضحكت وسط بكاها : متجوز علي مين يا فارس انت مجنون وبعدين انت مش هتبطل حركاتك دي سجلت ليه وانت مش عارف هو هيقول ايه والله
انت داهية متحركه
فارس بضحكه : ان يا بنتي انا وبعدين ده جزاتي عايز اساعدكم وشوفك حرم اخويه المصون يا وليه يا فقر انتي ...هاتي كده سمعينيى هو قال ايه
وخد التسجيل منها وقعد يسمع وهو بياكل فشار وبيعلق علي كل جزأية : فعلا هو يوم ما شافك هو قالي كده بس مكنتش اعرف انك هسسس..وغمز لها
دموع ضربته علي كتفه : بس يا سافل انت اصلا بتسمع ليه هات التليفون ده
: وانتي مالك اخوية يا ست اله وبعدين ده تليفوني اصلا يا ماما ..
وفتح التسجيل تاني ودموع قطعته بتوتر : هو ..هو كان يقصد ايه وانا سامعها مع جوزها يعني انا فهمت غلط ولا انا مش فاهمه ولا ايه انا هتجنن
فارس بدون خجل : الصراحه شكلك كان وحش اووي انا كنت هناك في مره وسمعتك واتصدمت يومها انا الي جريت شغلت الاغاني وسيف كان في البلكونه
وكأنه كان عارف الي هيحصل
دموع ضربت علي وشها : يا فضحتي يا فضحتك يا دموع يالهوي ..
: خلاص بقا يا ستي انت هتفضلي تلطمي كتير عدا وفات
فارس شغل التسجيل تاني وقعد يضحك بصوت عالي
دموع بنرفزة : بتضحك علي ايه يا حيوان
فارس بضحكه : اصلي افتكرت يوم السطح انتو كنتوا في عالم سمسم وسيف يا حول الله بعد ما روحنا
ضربني وفضل يكسر ويرزع ويخبط في البيبان
وكان مش طايق نفسه كان بيشع حرارة هههههههه
لا وتميم بيقوله انت مالك يا سيف عندك حمي ولا ايه ...انا دلوقتي عرفت السبب استحمامهه في اليوم ده تمنين مراه ليه و مايه متلاجه ده غير انه لعب رياضه و شرب لما اتلوح ويكسر في البيبان برضو وفي الاخر قعد يرسم مكبوتاته يا حبيبي يا خوية يا قلب امك يا سيف
هههههعههعههعهههه
دموع كانت بتسمع وهي مغمضه عنيها وهي مصدومه مش عارفه تضحك علي طريقة فارس ولا تزعل انها سبب الي حصل ليه وسبب ده كله انها طلبت منه بوسه
عملت فيه ده كله هو انا بجد ليه التاثير ده كله عليه
وكانت مكسووفه هتموت وطلعها من افكارها
: هو قالي كده برضو بس كان نفسي يعلم عليه بهيرة بنت الكلب سيف غشيم كان هيدمدمها
: بهيرة مين
فارس فطس من الضحك : ايه ده هو انا مقولتلكيش
بيري طلع اسمها بهيرة هههههههههععهععهه
دمةع ضحكت بسبب ضحكته وهي بتبص ليه بحب وقد ايه هون عليها وبيضحك ويتكلم ومش شايل هم حاجه برغم كل الي بيحصل وقررت تكون زيه
: تعرف اني بحبك يا فارس
فارس اتعدل وغمزلها : طب ايه ما تيجي ونفكنا من ندي وسيف المعقدين دول ده انا حته فرفوش وبحب الهزار والنكد وحش علي صحتي
دموع ضحكت : ااااه اظهر وباان هقوله علي فكرة وبعدين كان نفسك يعلم علي بهيرة يا حيوان
ده انا افتكرت والله لاربيك ي زفت ويلا بقا
من هنا بدل ما اتصلك
علي طنطك ..
فارس ضحك : اهلا احنا اشتغلنا عك من دلوقتي وشغل الخبص بتاع السلايف ...يااااه بس تعرفي احساس جاامد اتجوزي سيف ونبي يا شيخه عشان نكون
مع بعضينا علي طول وبعدين ده بيحبك وواقع
فيكي من الدور الخمسين
دموع سكتت ومردتش وبشرود : بس تعرف الحوار الطويل العريض ده كله مقلش ولا مره بحبها ولا حببتي
ولا حبتها ولا عشقتها مفيش كلمه بتدل علي
الي حسه هي تقيله علي لسانه اوي كده
ولا هو مش عايز يصدق احساسه
وينطقها ..
فارس بصلها كأنه من الفضاء الخارجي : تصدقي بالله انتو صنف عايز الحرق الراجل لو ولع لكم صوابعه
العشرة شمع تقولي ده مش بيطلع دخان من منخيره ليه
عارفه انا محقوق لك اوعي يا وليه يا نكد انتي هااتي الفشار ده الراجل كان علي تكه ويدب خنجر في قلبه والتاني فااا... ودي بتقولي مش عارفه ايه
دموع كنت مصدومه بسبب نرفزته ووشه الاحمر وضحكت علي اخرها ومسكت دراعه :خلاص اقعد
بهزر بهزر اسكت خلاص انا غلطانه اهدي يا كوكو
هطقي يا بيضه
فارس بصلها بقرف وكمل التسجيل وقام وقف وهو بيهز دماغه بخوف : لا لا يا سيف عشان خطري انا لما صدقت انك رجعت بالله عليكي يا دموع اعملي حاجه اخوية لما هرب من الي فيه اول مره فضل غايب 20 سنه عشان خطري قليلو ميسافرش ويسبني تاني ده انا لما صدقت
ان بقالي ضهر وكتف اتسند عليه في وقعتي ....
وقعد علي الارض وحط ايده علي دماغه ودموع نزلت بقهر ..
دموع مكنتش تختلف عنه كتير وهي حسه بالذنب وان سيف لو سافر هتكون هي السبب فعلا ..
ربتت علي كتف فارس : قوم يا فارس متعيطش عشان خطري
: هتخليه ميسافرش يا دموع
دموع بإصرار : لا يا فارس مش هخليه يسافر هو مش قال انه هيحميني وقال انه هيفضل جمبي مش قال اني
هكون حرمه خلاص انا مش هخليه يهرب تاني
وهبدأ معاه حياه جديده وهعوضه وهعوض
نفسي بس ي رب يسامحني بعد الي قولته
انهاردة ..
فارس وقف وضحك بفرحه : بالحضن يا مرات اخوية هههههههه هو ده الكلام عقبال صحبتك ام قلب مرهف ..
دموع ضحكت وحضنت فارس والممرضة الي كانت نيمه جمبه في الاوضة ابتسمت ولفت النحية التانيه وهي فرحانه لدموع من قلبها ...
: هو مين يوسف ده يا فارس
: ده صاحب سيف يوم بيوم الي كان بيتكلم عنه ساعت الحفلة الكبيسه
: اه افتكرته يالهوي ده انا حسه دماغي في خلاط
: صحبه ده فضل ملازمه حتي لما سافر فرنسا وفي يوم سيف كان مفتتح معرض بتاعه عمل حادثة وهو بيجري عليه ومات في حضنه ومن ساعتها سيف كان عامل زي الخيال لحد ما شافك وحسيت انه الروح دبت فيه تاني
كان بيحبه اوي يا دموع والتسجيل ده انهاردة وهو بيكلمه في قبرة هو كده كل ما يتضايق ولا تحصل
معاه حاجه يروح يفضفض له مش بيخبي عنه حاجه
دموع بحزن : ربنا يرحمه ويصبر اهله ويصبر سيف علي فراقه
: انشالله ربنا هيعوض سيف بيكي بعد موت ابوه وصاحبه كان وحيد وامي انتي عارفه اتجوزت
بابا وهو تقريبا مكنش حابب الوضع وهرب
وفضل عايش لوحده وكان معاه يوسف بس
دموع قلبها وجعها عليه وخدت نفس وبصت لفارس : معااية
: معاكي طبعا بس جوزيني صاحبتك وانا كل اليباظ بسببي هصلحه وزي ما المغفل فهم انك خاينه
انا هعرفه الحقيقه وخليه يندم العمر كله عليكي
وعلي الي عملو معاكي يا وزتي
: لا لا فكك اصلا مبقاش فارق معايه انا هبدأ حياه جديده خالص وهنزل شغلي وتجوز اخوك شفقه يلا عشان تعرف اني بضحي
فارس بضحكه : شفقه طب وربنا بتحبيه متنكريش قولي قولي ده انا فروسه انتيمك
دموع بشرود : مش عارفه انا ملخبطه يمكن بحبه ويمكن حبيت حبه وهتمامه وحنيته ليا كله هيبان مش وقته
فارس بحماس : كله هيبان يا وزتي يلا هسيبك تنامي اليوم انهاردة كان طويل
دموع بتوتر : امم فارس ممكن تليفونك
فارس ابتسم ومد لها التليفون : الرمز اربع حروف هما كل حياتي عرفتيهم ولا لا
دموع ضحكت : ده مصر كلها عرفتهم يا كوكو ..
فارس ضحك وهو بيهرش في شعره : بحبها اعمل ايه
وراح اوضته وهو معدي علي الرسيبشن جت فكره في دماغه مجنونه وقف في البلكونه وبصوت عالي جدا : العمر لحظه والسنيورة مش ملااااااااااحظه... احاااههههههه ده طلع احساس جامد فشخ ...العمر لحظه والسنيورة مش ملاااحظه ...ده انا هعملها كل يوم خلي المنطقة كلها تسب وتلعن فيكي ي بنت صباح
ودخل نام دموع كانت بتضحك علي اخرها لما سمعت فارس وشغلت التسجيل وغمضت عنيها بتأثر واضح علي ملامحها وسمعت التسجيل مره واتنين لحد ما نامت
فاتت الايام وكلهم نزلوا الشركة وسيف مرقد لعاصم وادهم و بيري كانت مختفيه ..
ملك كانت منطوية في اوضتها مش بتخرج منها وصباح مكنتش مطمنه ..
دموع كانت بتحاول تتخطي الي حصل معاها وتستعد لحياة جديده وكانت مفتقده سيف و وجوده جمبها
من ساعت الي حصل وهو مش بيروح شقت فارس
ابدا ولا تعرف عنه حاجه ..
مها كانت علي طول عندها وفارس بيحاول علي قد ما يقدر يخرجها من الي هي فيه ندي كانت بتروح لها من وقت للتاني هي وياسمين
وفات اسبوع وراه اسبوع وندي فرحان بفارس والتغير الي واضح عليه وبقا له 3 شهور ملتزم بمواعيده وشغله
ومش بيقف مع بنات خالص ولا بيهزر ويتكلم مع اي حد زي الاول وبقا جد كده وشخصيه في الشغل كان كل حاجه بيعملها عجباها متعرفش ان دي خطه منه هو ودموع الي بتديه التعليمات وعرفته ايه الي بتحبه وايه الي بتركهه ولي عاجب ندي اكتر شكله في البدل الرسميه
وبقا من وجهة نظرها هو ده الراجل المناسب ..
ندي بعد الشغل اتصلت بعاصم الي كان مختفي ومش بيروح الشركة بقالو شوية ومش بيكلمها
: ايوة يا عاصم لو سمحت عايزاك في موضوع
: خير
: بص يا عاصم انت كويس جدا صدقني لاي وحده غيري سامحني مش هقدر اكمل معاك وكنت حبه ارجع لك شبكتك ..
عاصم بتهكم : والله وده من امته انشالله
: عاصم ارجوك خلينا نحلها مابينا ونكون متحضرين اكتر
عاصم بغضب : متحضرين مين يا بنت بياعت الكبدة انتي نسيتي نفسك ولا ايه هو انتي كنتي تحلمي اني ادخل حارتكم ولا اتقدملك يا زباله انتي لا وكمان مش عجبك قدامك نص ساعه لو شبكتي مجتش لحد عندي علي العنوان ده انا هزعلك يلا في داهيه
ندي كانت مبرقة عنيها وملحقتش ترد عليه وبغضب وقفت تاكسي وراحت العنوان كانت عايزة تنهي كل حاجه بهدوء وتعملها مفاجأة لفارس بس جننها رد عاصم
ندي وصلت تحت العمارة وطلعت تجري علي شقت عاصم ولقت الباب مفتوح طلعت شبكتها من
الشنطه وطلعت حاجه حطتها في جيبها ودخلت
لقت عاصم قاعد في الاستقبال وقدامه الاب توب
و كأس وقزازة خمره وفارد ضهره وحاطتت
رجل علي رجل
: اتفضلي يا حلوة
ندي رمت الشبكه في وشه : شبكتك اهي ي زباله ي حيوان كويس اني عرفتك علي حقيقتك يلا في داهيه
تاخدك ..
: علي فين يا نيورة الحارة الشعبيه لسه منتهتش قربي ده انا محضرلك مفاجأة جمده زيك
ندي بتوتر : تقصد ايه وبعدين انت مش عايز شبكتك غور بيها انا مااشيه
عاصم بصوت عالي : اقعدي بدل ما مصر كلها تتفرج عليكي وانتي ... وغمز لها
: اقعدي يا حلوة احسن لك علي ما اجبلك كأس
وطلع برا قفل الباب بالمفتاح بهدوء وشاله وخد كاس ودخل عندها
عاصم قعد قدام الاب توب : تعالي اتفرجي ماانتي بتعرفي تحكي اهو اومال عمله عليا الخضرة الشريفه ليه
وبسخرية : عاصم لو سمحت بلاش طريقتك دي معايه ..عاصم عيب كده ميصحش ..عاصم مشهحذرك متلمسنيش تاني ..ولا انتي ملكيش غير في العيال ي طنط
ندي بخوف : انت عايز ايه وبعدين انت مالك اصلا ميخصكش..
: امممم عايز ايه بصي انا اصلا كنت خطبك عشان اوقعك وكنت جايبلك شبكه فيك بس ابن الوسخه
بوظ الخطه انا اصلا يا ندي مستنضفش ارتبط بوحدة زيك انا كنت هعمل معاكي الغلط وهرميكي بس الصراحه
بعد الي عملتيه مع العيل ابو شخه ده خلاني قرفت منك
اممم زي ما بقولك كده فاانتي اخرك تنزلي علي ركبك وتمتعيني زي الكلبه يلا اصلي قرفان المسك
ندي بعصبيه : ده عندها يا روح امك انت مفكر اني هعمل كده تبقا بتحلم
: الاحلام اتعملت عشان نحققها يا حلوة انزلي علي ركبك يلا والا بضغطه وحده الشركة كلها هتتفرج علي ابن صاحب الشركة وهو زانق الموظفة المحترمه ربة الصون والعفاف ..
ندي اومأت بهدوء وقربة منه عاصم ضحك بشر ورجع راسه لوراه ندي وقفت قدامه وطلعت البخاخ المسيل للدموع من جيبها : عاااصم
عاصم بص لها في نفس اللحظه رشة علي عنيه بقوة عاصم صرخ وحط ايده علي عنيه ......ندي خدت
قزازة الخمرة ونزلت بكل قوتها علي دماغه فتحتها
: ده انا بنت صباااااح يا بن الكلب ..
عاصم وقع في الارض وهو بيشتم ويزعق ومكنش قادر يقف من الدوخه وعنيه المولعه ..
ندي خدت اللاب توب وتليفونه وجريت علي برا لقت الباب مقفول هزت دماغه برفض وحولت تفتحه
معرفتش دخلت اقرب اوضة وقفلت علي نفسها الباب
وزقت السرير بالعافيه وحطته وراه الباب
طلعت تليفونها من جيبها : مين مين مش قدامي غيرك مااحنا في الهوي سوا يا ابن صاحب الشركة ..يا شماتت ابله ظاظه فياا .. ورنت علي فارس الي مردش من اول مره وكان تقلان هههههههه
: ايه يا طنط
: الحقني يا فارس بسرعة انا في مصيبه وانت مش بترد نفسي ادور عليك في مره ولاقيك ..
: في ايه يا بنت المرا انتي في ايه ولا في ايه حصل ايه انطقي
: انا دلوقتي محبوسة في شقة عاصم وهو برا عايز يتهجم عليا عشان كان عايز حاجت قليلة ادب ياما
هينشر الفيديو بتاعنا يا حيوان كله منك
: اهدي اهدي وخليكي قفله علي نفسك وانا مسافة السكه هكون عندك ابعتي العنوان وانا معاكي اهو مش هقفل
فارس اول ما قلتله انها في شقة عاصم نزل جري علي تحت وخد عربية ياسمين الي كانت عنده وطلع علي العنوان بسرعة البرق وكسر كل الاشارات وصل تحت العمارة وعاصم بدأ عنيه تهدي ووقف بدوخة
حط راسه تحت الماية وراح يخبط علي باب الاوضة ويكسر فيه معرفش نط في البلكونه بتاعت الاوضة ومسك كرسي وعايز يكسر قزاز البلكونه الي ندي حبسه فيها نفسها ...
ندي زقت السرير وخدت الحاجه الي معاها وطلعت تجري علي براه وعاصم جري وراه : نهيتك قربت يا بنت الكلب
ندي حدفت عليه فاظه وكل ما يقرب تحدف عليه حاجه فارس كان طلع ومعاه البواب : افتح الباب ده ياما وربنا اكسره بيك
البواب اومأ بخوف وطلع مفتاح شقت عاصم وفتحها بسرعة فارس زقه ودخل الشقه وقفل الباب وراه
جري علي ندي : انتي كويسة
ندي ابتسمت بخوف : فارس
وحضنته بسرعة و اعصبها سيبه
: اهدي ويلا شوفي حتة طراوة اقعدي فيها
ندي بقلق : لا يا فارس والنبي خلينا نمشي الله يخليك
عاصم اول ما شاف فارس دخل برق عنيه بصدمه وبعدين بص له بحقد
فارس وقف ندي علي جمب : خليكي هنا
وقرب من عاصم وهو عنيه بطق شرار خلع سلسلته وقرب منه : انا مكنتش راضي انكشك وانت الي بدأت
وانا وديني ما هحلك
عاصم بسخرية : جيت برجلك يلا عشان اتغدي بقطتك وحلي بيك
: ده انا هحلي بامك ال** ** الي جابت عر* زيك
وبسرعة نزل علي وش عاصم بسلسلته بعد ما ضغط علي زرار الامان والسلسله طلعت سنون صغيرة زي الخناجر..
عاصم حط ايده علي خده وشاف الدم وجري علي فارس ضربة بالبنيه في وشه فارس فتح الخاتم الي فيه سن وضم قبضته ونزل ضرب في عاصم يمين وشمال وعاصم بيحاول يصده ويضرب بس ضربته مش زي فارس الي بيخرم فيه ...
فارس قفل السلسله ولفها علي رقبت عاصم بعد ما ضربة بالرجل وقعه في الارض : اتحرك وانا وهفتح السلسله وخليك تودع حياتك النجسه
فارس زقه برجله وبينزل بنطلونه : نخ ياااه
وبص لندي بغضب : انتي وقفه تتفرجي علي ايه ي روح امك امشي استنيني براه يلاا
ندي طلعت تجري بسرعة وهي لسه مصدومه وعندها فضول عايزة تعرف فارس هيعمل ايه وبقت وقفه
قدام باب الشقه من غير ما تخرج وكانت بتتسنط
فارس نزل برجله بنطلون عاصم القطني الي كانوا لبسه من غير بكسر وفتح التليفون : زيع الي معاك وانا هزيع خلي الناس تتبسط كده كده مش فارقه كتير انا هتجوزها
وفتح الكاميرا : اقدملكم الكلب الجديد بتاعي عاصم باشا زيدان وهو بلبوص هههه ....
عاصم زمجر بغضب : هوووش جود بوووي
وشد السلسله علي رقبته اكتر لحد ما خنقه
وجاب عاصم من اول وشه لحد رجله في الفيديو ولف وراه : ايه رايكم فيها نعمه وطريه وكلها حنيه للحجز اتصلوا علي بهيرة البو* عشان تاخدوا ديسكون هي
واخوها الخ** في لليلة وحده بس احذر الامراض
ولبس كاندم صحتك تهمنا ي غالي ..
عاصم كل بيزعق ويتحرك بغض وفارس كل مدا بيشد السلسله علي رقبته ويضربه بركبته في ضلوعه
وبسن الخاتم : يلاا للذكرة
وعمل حرف الF علي مؤخرته وصوره وقفل الفون
وقبل ما يمشي ضربة بالرجل
عاصم وقع في الارض وهو بيتلوي وبياخد نفسه بالعافيه : هقتلك يا فااارس هقتلك يا ابن الالفي
فارس ضحك بسخريه وطلع شاف ندي وقفه مصدومه : يلا يا مزتي ..وفتح الباب وخدها ونزل وقعدها في العربية ولف ركب النحية التانيه واول ما قفل الباب
لف لها بغضب ومسك شعرها
: رايحه عنده تعملي ايه لا وطلعه شقته كمان
ندي مسكت ايده الي قبضه علي شعرها بوحع : ااه فارس انت اتجننت سيب شعري
: اخلصي يا بت بلا فارس بلا زفت روحتي عنده ليه
ندي بصت له بضعف : كنت برجعلو شبكته بس هو هددني وطلب مني اعمله حاجه روحت رشيت من ده في عينه ونزلت علي دماغه بقزازة الطرش الي بيطفحوا
وجريت علي الاوضة كلمتك ...
فارس عض علي شفته : فجرة بس بعشق *ين امك
وقرب خد شفايفها بلهفة وشتياق وجنون وكان بيلتهمهم بكل شغف والي جننه اكتر ان ندي بتبدله بنفس اللهفة
وتحولت لبوسه عنيف لما لسانه جيه علي لسانها
وكل واحد بيمص التاني بحب وبيبلع ريقه
فارس فصل البوسه الرطبه وقرب منها بهمس : وحشتك
ندي اومأت ودموعها نزلت ورمت نفسها في حضنه وهي بتضمه ليها بشتياق : وحشتني وحشتني اووي
فارس باس دماغها وحضنها جواه ضلوعه بقوة : وانتي وحشتيني اكتر بكتير وكنت هتجنن من غيرك كنت هتجنن وانتي بعيده عني اااخ جننتي امي يا بنت صبوحة
: انا كنت خايفه اوي يا فارس
: متخفيش يا قلبي اوعي تخافي وانا جمبك ي بطتي
ندي اومأت وبعدت عنه وهي بتعض شفتها بكسوف
فارس ضحك وطلع بالعربية علي شقت دموع وياسمين فتحت لهم الباب : روحت فين يا فارس قلقتني عليك وايه الجرح الي في حاجبك ده
: متخفيش يا قلبي انا كويس خربوش بسيط دموع فين
: اهي جواه تعالوا
فارس دخل وهو حاطت ايده علي كتف ندي الي بصت في الارض دموع شافتهم وعقدت حواجبها ببتسامه : خير ايه الي لم الشامي علي المغربي
ندي نزلت ايد فارس من علي كتفها وبهمس : اهمد شوية
فارس بصلها برفعة حاجب وحط رجل علي رجل وحط ايده علي كتفها تاني ندي بصت له بنرفزة ونزلت ايده
فارس بخبث حط ايده علي وسطها وقرصها : ايه ي طنط
ندي اتنفضت ومبينتش وفارس مسكها جامد وبص لدموع وغمز لها دموع شورت بعنيها فارس فهمها
وضحك وهو بيهز دماغه دموع ضحكت علي اخرها
وندي قعده زي الهبلة وياسمين دخلت وهي جيبلهم عصير ..
: ايه الي حصل نزلت بسرعة من غير ما تفهمنا في ايه
: الراجل المناسب لحضرت الاستاذة ندي كان عايز يلعب معاها عريس وعروسة بالاكراه
ندي بصت له بنرفزة : وكان مين مسكه فرصه عليا خلصت يا فارس متفضلش تزيط بقا هاا ..انا قولتلك
كنت رايحه ارجع له شبكته اصلا
فارس بصلها من فوق لتحت : عشان تعرفي انك من غيري تضيعي
دموع كتمت ضحكتها هي وياسمين
ندي بزهق : ياعم بقا ارحم امي يخربيت كده
دموع وياسمين انفجروا من الضحك وفارس معاهم
وبجديه : انا الي يدوس لك علي طرف ادوس علي امه يا ندي
دموع: احم
: اه انتي و دموع طبعا
ياسمين : احم احم
: اه انتو فاضين صح يلا استأذن انا الي قاعد معاكم خسران هههههههه
وقام حضن ياسمين : ده انتي الاساس يا سوو
ياسمين ضحكت وغمزت لهم : اخوية الملااااك هاا
: لا ده قديس وانتي الصدقه
: معذوريني مشفتهوش انتو وهو بيخرم في عاصم يالهووي ياناس كان عايز جايزة اوسكر
فارس مسح وشه : اممم الحفله عليا يعني
كلهم ضحكوا لكن دموع كانت فرحتها نقصه بسبب سيف الي بقالها 3 مشفتهوش
فارس قرب منها : ايه يا وزتي مالك
: مفيش يا فارس
فارس بهمس : لا في قوليلي وحشك واتا هخليه يجي دلوقتي
دموع بصت له بعدم تصديق وضحكت بتهكم
: قوليلي ومش هتندمي وحشك
دموع بحزن اومأت : وحشني اوي
فارس ابتسم بفرحه وفتح تليفونه : ايه يا برو تعاله عايزك شوية انت فين ..لا تعاله انت لسه متخانق
انا وعاصم زيدان وضربين بعض ...اه متعور
فارس كان حاطت ايده علي حاجبه وهو كاتم ضحكته ولسه مخلصش كلامه سيف قفل في وشه وفارس ضحك بصوت عالي
ياسمين بعتاب : ليه كده يا فارس تقلقه عليك وانت زي القرد اهو
: معلشي بقا من اجل الورد يتسقي العليق الله يمسيكي بالخير يا صبوحه وغمز لدموع
الي ابتسمت بتوتر وبطنها مغصت مش مصدقه انها هتشوفها بعد الفترة دي كلها وقلبها كانت بيدق
بعنف وجسمها سخن وهي مستنيه بفارغ الصبر
ربع ساعه والجرس رن وياسمين فتحت وفارس فضل يتوجع بصوت عالي عشان سيف يدخل وفعلا دخل بسرعه والقلق باين في عنيه ووراه تميم
: في ايه
مشاكس كان نايم علي رجل دموع بعد ما ندي خبته ليه بعد خناقتهم بيوم وعنيها كلها اسف دموع وحضنه بعض
مشاكس اول ما سمع صوت سيف فتح عنيه وجري عليه سيف بص له وشاله من الارض وابتسم بحزن : اصيل والله يا صاحبي
وبص لفارس : حصل ايه ياض
دموع من اول ما دخل وهي غمضت وشمت ريحته الي مشتاقه لها بجنون ريحته بس قلبت كيانها وفتحت عنيها اول ما اتكلم وقتلتها ابتسمته الحزينه وشكله المرهق وعنيه الي مش بتبص لها بعد ما كانت بتطردها من مكان لمكان ولعنت نفسها وحظها ونهيارها ..
فارس بضحكه بص لدموع : مفيش اصل مشاكس كان مشتاقلك ..
سيف بغضب : نعم يا روح امك يلا يا تميم ده فاضي اصلي
: بهزر ياعم في اي مش شايفني مضروب اهو
: ايوة حصل ايه يعني
: طب اقعد طيب عشان احكيلك ما تقعد يا تميم عليكم ذنب ولا ايه ..
سيف بتهكم : لا مش علينا بس احنا سبنا الي في ايدينا وجينا علي ملا وشنا فكرنا في مصيبه تانيه وفي الاخر انت قاعد اهو ولامم الشلة حوليك والدنيا حلوة
وقعد وكل ده مرفعش عينه في دموع الي بلعت غصتها وكانت علي وشك البكي فارس حس بيها : ما تقومي يا وزتي تعمللنا قهوة دي شقتك برضو واحنا ضيوفك وبالمرا مشي رجليكي ده انتي بقالك تلت شهور نايمه يا اما قعده يا قلبي هههههههه
دموع اومأت بسرعة وراحت المطبخ ووراها ياسمين وندي
سيف كان باصص لفارس برفعة حاجب
فارس ضحك بتوتر وشاور نحيت المطبخ : اختيي..
: مش قصتنا اخلص حصل ايه
فارس حكلهم الي حصل : وبس كده وندي خدت الاب توب والفون بتوعه ..
تميم بتفكير : اكيد معاهم نسخه تانيه وممكن ينشروها
فارس طلع تليفونه : ده كان ممكن يحصل بس قبل ما اعمل كده مش بعيد عاصم هو الي يمسح النسخ الي عندهم بعدها ..
وشغلهم الفيديو تميم بص له بصدمه وخد التليفون بسرعه وقرب من سيف الي كان بيتفرج والضحكه فشخه
وشه واول ما الفيديو خلص ضحك بصوت عالي : اسد يلا في ايه
تميم بضحكه : يخربيتك يا فارس ده انت طلعت مصيبه ..جود بوي هههههههه
سيف بسخرية : الي هيشوف طيبة قلبه وعليها حرفك
هيfuck علي طول ..كده عينه اتكسرت واكيد اكيد مش هيجيب لهم سيرة بالي حصل مهو مش هيفضح نفسه يعني لسه خطتنا ماشيه زي ما هيا
دموع خرجت بالقهوة وهي بتترعش لما سمعت ضحكت سيف
سيف ضحكته اختفت ووقف : طب يلا همشي انا ولو في حاجه حصلت كلمني انا مش عارف جبتني ليه اصلا
: عشان افهمك الي داير يا برو اله ..وبعدين اقعد اشرب قهوتك وربنا هزعل
سيف خد القهوة ببرود واول ما شرب بص لدموع ..دموع بصت له بتحدي وبتسمت بخبث ..
دموع لما دخلت المطبخ كانت رايحه جايه بعصبيه : ماشي انا متعبرنيش انا متبصليش
ندي من وراها : ماانتي كنتي مش بتعبريه ولو بصيتي بتبصي بقرف انا كنت ماليش دعوة ولما اشوف بصاتك ليه ببقا عايزة اقفش في رقبتك دلوقتي زعلانه اكيد مش هيبص في وشك بعد الي عملتيه اخر مره
ياسمين بصت لدموع الي كانت مبهوته وعنيها اتحجرت فيها الدموع وتدخلت : او عشان ميشوفش نظراتك القرفانه منه تانب
: انا هوريه وهخليه يبص لي غصب عنه
وطلعت حاجة القهوة ..
ندي بسخرية : ايه هتعمليلو قهوة بالشطه هههههههه
دموع بضحكه : لا حرام ده مجنون وممكن يشربها وميبينش عادي انا هعملها حلوة هو بيشربها سادة
ده عقاب كفاية يلفت نظرة ويخليه يبص لي
عشان هو عارف اني عارفه بيشرب قهوته ازي
ياسمين بضحكه : ايووة بقا وبيحب ايه تاني يا ست دموع
دموع ضربتها علي كتفها وعملت القهوة وحطت الفنجان الحلو قدام سيف
سيف خد اول رشفه من الفنجان واتصدم من حلاوتها الي مش بتناسب زوقه وبص لدموع بسرعه وقلبه دق من استياقه ليها ونظراتها الي اتغيرت وكانت كلها حياة ومشاكسه جديده علي دموع ..
دموع لقته بيبص لها بحده ورفعة حاجب بصت له بتحدي وبتسمت وبسرعه نظراته لانت وشافت
الحب فيهم وعنيها لمعت وقلبها كان بيدق بعنف
وبصت له بشتياق وميلت راسها وهي تايه
في عيونه سيف فاق علي نفسه لما اتصدم
من حركتها وئنب نفسه شرب القهوة بسرعة
ووقف : يلا عن اذنكم خلص قهوتك وحصلني يا
تميم سلام ..
فارسبص لدموع وتنهد وقرب منها : شكلو المشوار لسه طويل معايه نجننه
دموع بإصرار : معاك
ياسمين بحماس : وانا معاكم
ندي رفعت ايدها لفوق : لا انا مش معاكم انا مع اخوية
فارس بص لها بقرف : حد يسكت البت دي
تميم وقف وضحك لي ياسمين بحب : انتو اتلميتوا علي فارس نهاركم ابيض انا ماشي
خلص اليوم وطلع حسين واهل دموع من السجن بكفاله بعد ما تحبسوا تلت شهور وانه بس كان بيدلهم علي مكان طلقته واهلها بيدوروا عليها ..
واول حاجه عملها راح الشركة وسأل وعرف انها منزلتش الشغل وفضل مترقد عشر ايام يحوم حولين الشركة مرجعش الحارة عشان ندي وصباح ميعرفوش وكان مراقب ندي وعرف دموع قعده فين بس هو كان بيخطط لحاجه تاني
دموع كانت قعده وسمعت صوت الجرس بصت من العدسه ملقتش حد جسمها اترعش ورجعت لوراه بسرعة
وشافت ورقه في الارض فتحتها وصرخت من مضمونها
: عدتك خلصت وعداد عمره خلص مش هسيبك تتفردي في طوله في الحلال وهخليكي عايشه طول عمرك خاطيه وهحؤق قلبك عليه وبكده نكون خلصين هتعيشي ميته زي ما موتيني بالحيه ...
جريت علي تليفونها الي مفتحتهوش من تلت شهور لقته فاصل شحن دورت علي شاحن تايب سي ملقتش ان فارس ماسك ايفون
مها كانت بتصلي العصر وخلصت وجريت عليها : في ايه يا دموع حصل ايه ومين رن الجرس
دموع مدت لها الورقة ودخلت تلبس مها قرأت الرساله ولطمت وجريت علي دموع : انتي رايحه فين ده اكيد كمين عشان تنزلني ايه ضمنك ان اهلك ولا طليقك مش تحت ..
: مش مهم هما عايزني انا خلاص المهم ان محدش يتأذي تاني كفايه بقا وبعدين انا مش هقدر استني
وممكن حاجه تحصل علي الاقل احذرهم
: يا حببتي ابني راجل قادر يحمي نفسه ومعاه فارس وتميم وقاعد جواه الشركة
: لا انا خايفه مش هقدر استني مش مهم انا انا خايفه عليه هو
: طب انا جيه معاكي يلا
دموع اومأت ونزلت تجري علي تحت وهي بتحارب خوفها ووقفت تاكسي وركبت هي ومها وطلعوا علي الشركة
دموع بتوتر : انتي مش معاكي تليفون يا طنط
: نسيته الصبح وانا جيالك
دموع بصت للسواق : معلشي ممكن تليفونك اعمل مكالمه
السواق عطها تليفونه ودموع رنت علي الرقم الي حفظاه رنت علي ندي وفضلت ترن عليها تليفونها كان علي المكتب وندي براه و الدنيا مقلوبة بسبب الاختلاسات
الي متخده من الشركة وندي وياسمين هما الي في الصورة والتهمه مواجهة ليهم سيف خد التسجيلات هو وتميم ومعاهم فارس وكانوا ريحين قسم الشرطة
دموع نزلت قدام الشركة وبصت يمين وشمال وشافت حسين بيقرب من بعيد وفي ايده سلاح
دموع صرحت بصوت عالي : سيييييف
سيف رفع راسه بصدمه ومش مصدق انها قدام
: حااااسب حسيييين وراك خالي بالك يا سييييييف
وهي بتجري عليه وبتصرخ بخوف
سيف لف بسرعه وصوت الطلقه وقف قلوب الموجودين تميم جري وراه حسين وفارس كان واقف مشلول
دموع وقعت في الارض ورجليها مش شيلاها ومها صرخت بصوت عالي : ابناااااااااي
الموظفين كلهم خرجوا برا الشركة وندي وياسمين جريوا علي برا ..
دموع ذحفت نحيته ورفعت راسه من علي الارض وحطت ايدها علي ايده الي حاطتها علي صدره والدم بيخرج بعنف وضغط بصوابع بتترعش : سيييف سيف خليك معايه عشان خطري متسبنيش عشااان خطري متغمضش عيونك ي حبيبي الله يخليك سييييف فووق
لا متغمضشييي
وبحرقة وصوت عالي وهي دموعها نزله : اتحرك يا فارس هات العربية بسرعه يلااااا
سيف كان بيفتح ويغمض والصوت وصله زي دوشه مكتومه وبيغيب ويفوق وبيحاول يسمع دموع او يركز معاها مش قادر في حاجه بتسحبه : لو موتي هيكون سبب نظراتك دي وخوفك عليا الوضح هموت وانا مرتاح سامحيني وحقك عليا يا دموعي
وببتسامه ووجع : جي لك يا يوسف ..وغمض عنيه
دموع سمعت كلمته الاخيرة وبقت تصوت علي اخرها وهي بتهز دماغه والدم نازل من صدره غرقها وغرقه
مها انهارت وندي وياسمين بيحاوله يهدوها مش قدرين
جيه فارس بالعربيه الي اخيرا اتحرك وشاله بمساعدت الموظفين
فارس طلع علي المستشفي وهو بيحاول يمسك اعصابه والعربية متتقلبش بيهم كلهم
تميم كان بيجري وراه حسين وطلع المسدس وضرب طلقة علي رجله وقعه في الارض وركب فوقيه ونزل ضرب فيه بالبنيات وحسين بيضحك زي المجانين
لحد ما اغمي عليه من كتر ما تميم بيضرب فيه
بغل وقهر واضح
تميم جروا وراه وسلمه للبوليس الي جيه عند الشركة بعد ما الموظفين بلغوا وخدوا حسين ..
سيف دخل العمليات وحالته حريجه بسبب الرصاصة الي اخترقت ضلوعة وستقرت في صدرة جمب القلب وفضل في العمليات ساعتين ودموع مبطلتش عياط الدكتور خرج وكلهم جريوا عليه سالم كان ساند مها وصباح وملك الي اول ما شافت دموع حضنتها وفضلت تعيط
بحرقه وندي كانت جمب فارس الي قاعد في الارض
قدام باب العمليات وتميم كان واقف جمب ياسمين
الدكتور : الرصاصه كانت مستقرة في منطقة خطيرة واي حركه غلط المريض كان ممكن يضيع مننا بس الحمدلله قدرنا نخرجها ودلوقتي المريض هيتنقل العناية المشددة لحد ما يفوق
سالم : طب هو ممكن يفوق امته يا دكتور
: والله ده علي حسب استجابت المريض بس لو فاق خلال 48 ساعه هيكون اتعدي مرحلة الخطر عن اذنكم
دموع قعدت وحطت ايدها علي وشها وهي حسه بالذنب مها قربت منها : بس كفاية محدش يعيط انا ابني قوي وهيقوم منها انا عرفاه محدش يفول عليه ادعو له بس
دموع حضنتها وهي بتحاول تبطل عياط
فارس قام مشي وتميم جري وراه : رايح فين يا فارس
: مشوار لحد الكلب الي عملها
: فارس بطل جنان مش وقته ده
: ايه يا تميم هو انا اتجننت عشان اروح اعمل مصيبه وسيب اخوية راقد ..انا بس هتكلم معاه كلمتين وفهموا الي حصل دموع مش هترتاح طول ما هو فاهم انها خانته ..
: وانت معاك الي يثبت العكس يعني
: ايوة هتيجي معاية ولا لا
: هااجي عشان مش هتعرف تدخلوا كده كده
راح فارس مع تميم المستشفي الحكومي الي محجوز فيها حسين وتميم اتكلم مع العسكري الي قاعد قدام اوضة حسين وفارس اداه مبلغ كبير ودخلوا مع بعض
فارس قرب من حسين وتميم مسكه : متخفش والله انا هودي نفسي في داهية عشان ده واخوية كده كده هيقوم منها بسلامه ..
فارس زغد حسين في كتفه لحد ما صحي وبتسم بسخرية : ايه اخوك اتكل ولا لسه
فارس بشماته : والله مفيش حد غيرك هيتكل تصدق صعبان عليا وانت ضيعت نفسك علي الفاضي وطلقت مراتك وانت مفكر انها خانتك بس تعرف كل الي حصل ده في مصلحتها خلصت منك وهتعيش حياتها وانت هتعفن في السجن
: روح اللعب غيرها ي شاطر
: مش مصدقني طب بص كده علي الفيديو الي اتبعت لك بس من اوله بقا
فارس شغل الفيديو وحسين شاف ندي ودموع وهما بيتخانقوا مع بعض : اليوم ده انا روحت عند صباح وخدت معاية قزازت عصير مخلوطه بوسكي والبنات شربت وهي متعرفش وزي مانت شايف كانوا خربانين
وانا كنت متورط واول ما سيف اتصل قلتله الحقني
ده ممكن وحده ترمي التانيه من فوق وسيف جيه
يجري وحشهم عن بعض خلصنا وعرفت حقيقه الفيديو
اليوم بقا الي شوفتها خرجه فيه من عنده هي مش كانت مكلماك يا مغفل يا واطي يا اوسخ خلق الله وقلتلك عايزاك وانت قولتلها انا جاي قلتلك متتاخرش يعني معني ذلك مستنياك يعني عارفه انك جاي يعني
مش قلبها ميت للدرجة دي هتدخل تتزنق علي
مالعر* يجي ..بيري فاكر بيري من رحلة شرم
كانت عندكم في العمارة اليوم ده وهي الي بعتت لك الفيديو وهي الي كانت معلمه علي رقبت سيف وصدره وانت فكرتها مراتك يا بن المرا انا حدلله بتكلم معاك ومش طايقك وعايز اطلع بروحك بس مش هوسخ ايدي بدمك النجس..
حسين افتكر وهو طالع خبط في وحده شكلها نضيف مش من الحارة وحس انه شافها قبل كده بس مركزش كتير ودماغه كانت مشغوله بالي شافه وكان طالع يواجه دموع بالفيديو الي مفهوش اي حاجه غير ان سيف شايلها ويعمل منه حوار وانها بتخونه وتبقا وحده
بوحده زي ما خانها
حسين بلع ريقه بمكابره : لو ده كلو صح ايه الي دخلها عنده
فارس اومأ : انا السبب انا كده كده الفون بتاعي بيسجل كل المكالمات وكانت المكالمه من تلت شهور تقريبا راحت فين راحت فين اهي ..وفتح مكالمته مع دموع
: كنت بقولها الحقيني كيس بودرة وقع مني في شقة سيف ولو شافه يبقا كده خسرته ومش قدامي غيرك تساعديني ادخلي شليه وهو كده كده نايم الصبح
يعني مش هيركز كتير اختي الجدعه مكدبتش خبر
مفكرتش في نفسها ولا ايه الي ممكن يحصل لو عر*
زيك شافها اتصلت بيها عشان ترجع ومتدخلش
عنده بس كان الي حصل حصل موت بغلك وقهرك
وسيب دموع تعيش بقا سلام هبقا ابعتلك عيش
وحلاوة متقلقش
حسين الي كله وكلام فارس بقا نازل علي دماغه زي الضربات وكان مصدومه لا ده مشلول من الصدمه
وحس قد ايه كان مغفل ومش بيفهم إذاها فضحها
شهر بيها سقطها يعني العيل كان منه ابنه الي قعد
8 سنين مستنيه
حسين بغضب ودموعه نزلت : انت السبب في كل حاجه يا بن الكلب هقتلك هقتلك يا فارس دموووووع دموووووع لااااا يا دمووووووووع
وكان بيتحرك زي المجانين : كدااااب اخوك عنيه عنيه كانت بتأكلها طريقته وكلامه ونظراته اخوك كان غويهااا
فارس بسخرية : انت مش واخد بالك طليقتك كانت عمله ازاي دي صروخ ده نص مصر بتاكلها بعنيها مراتك لا الي كانت مراتك وتكه ي حسين وتكااااايه يا بخت اخوية بيها دلوقتي ههعههعهعههه انت مقدرتش النعمه والجمال وهو فنان وبيفهم ايه كان معجب بيها مكتير كانوا كده المهم هي كانت علي ايه كانت صيناك وصينه نفسها وانت طلعت زي الخزوق شرفاااي شررفي هقتلكم كلكم جتها نيله امكككك ي مغفل انا عارف كانت عايه معاك ازاي
تميم قرب من فارس : خلاص بزيادة يا فارس عملت الي عليك وزيادة
فارس قرب من حسين : والي عز وذل اخوية لو ك عرض أقل
• تابع الفصل التالي "رواية دموع السيف" اضغط على اسم الرواية