رواية رحيل الهورى الفصل العشرون 20 - بقلم هايدي الصعيدي
.....
ف المشفي
مراد التف بغضب ولكن حاول يهدي نفسه عشان خاطر رحيل وبهدوء: ي حج محمد الله يرضي عنيك مش وجته نطمنو ع ام مراد وبعد كده كل حاجه ساهله .
ادخلت زينب : مراد بيه عندو حق ي محمد اهدي دلوقتي نطمن ع رحيل الاول
وقرب الدكتور منهم : المدام فاقت وهننقلها غرفه تاني ممكن ي مراد بيه تيچي معايه لو سمحت
راح مراد مع الطبيب وهو قلبه قبضه ومش عارف السبب مع ان الطبيب قالو انها فاقت وبقت كويسه دخلو المكتب ...
مراد بخوف : خيري دكتور ف ايه طمني
الدكتور : بص ي مراد بيه المدام فاجت وللاسف مش فكره هو ايه
الي حصل معاها وتجريبا من تاثير الخبطه الشديد مش فاكره الاحداث وندعو الله انه ميكونش فجدان في الذاكره حضرتك هتيجي معايه دلوجتي ونشوف هتفتكر الاشخاص ولا لاه
مراد بغضب انت هتجول ايه ي خرفان انت ادبيت في نفوخك يااك
الدكتور بهدوء : اهدي ي مراد بيه وانشا الله خير
اتفضل معايه
طلع مراد مع الدكتور وهو كلو قلق وخوف من الي جاي دخلو مع
رحيل وشافها بتتكلم مع اهلها قلبو فرح انها مفقدتش الذاكره
وقرب منها بلهفه وخدها ف حضنه وحس بجسم رحيل الي تصلب
تحت ايديه ودفعته بطاقة الصعيفه
رحيل بخوف : انت مين وزاي تقرب مني كده
لبعد المسوحت طافت او اليها من يدعيليا
>ابعد لو سمحت ولفت لوالدها .. مين ده ي بابا وزاي يحضني كده وحضرتك واقف من غير ما تعترض وانا جيت هنا ازاي وايه الي حصلي..
مراد عنيه برقت وعروق رقبته نفرت وجبهته و قبض ايديه بعنف
وبص لرحيل وشاف نظرت خوف ف عنيها وعنيه احمرت بغضب
مراد بخوف : ف ايه ي رحيل انتي هتجولي ايه
رحيل بصت ليه بستغراب وقلق ونظرت لوالدها بتسالو...
محمد بقلق : ايه ي رحيل ي بنتي ده مراد بيه جوزك ...
رحيل عنيها برقت واتنفضت بقوة : انت بتقول ايه ي بابا جوزي ازاي انا معرفوش اصلا..
قرب الدكتور : ي مدام رحيل حضرتك مش فاكره الي حصلك ... رحيل هزت راسها بنفي
الدكتور : طب حولي تتذكري مراد
رحيل حولت تتفكر ودماغها وجعتها .
نظرت لمراد الي عنيه حمره زي الدم وقابض ع ايديه بعنف وفكه
متصلب بغضب...
لفت للدكتور بخوف ودموع ف عنيها : انا مش فاكراه مش قادره
افتكر ...
الدكتور خد نفس : طب ممكن تقوليلي احنا سنت
کام
رحيل بتوتر : 2022
رامي ورقيه شهقو من الخوف
مش فاكره حسن من اساسه...
والد رحيل حط ايديه ع دماغه بحزن وولدتها عنيها دمعت بحزن
الباب خبط ودخلت الحجه راضيه ومعاها شهد الي شايله مراد الصغير ومعاهم ندي الي مسكه سليم ابن شهد .. وف الخارج هشام وعامر وفهد
قربت الحجه راضيه وشافت الكسره الي ف عين ولدها وستغربت
الحجه : حمد لله ع سلامتك ي رحيل ي بتي جلجتينا عليكي
سمحيني ي رحيل ع الي
حصولك .. وشافت نظرت استنكار من رحيل و قلقت عليه
شهد : حمد لله ع سلامتك ي ام مراد وجفتي جلبي عليكي من الخضه.. وقربت منها وعطتها مراد .. احضني ولدك اكيد اتو حشتيه
رحيل بزعر : ولدي ازاي ي بابا قول حاجه ونبي انا خايف وقعدت تعيط بهستریه
الدكتور قرب منهم يجمعه بعد اذنكم اطلعه بره دلوقتي عشان ده ممكن يعملها نتيجيه عاكسيه...
مراد قرب من الدكتور بعد ما خرجه من عند رحيل
وسبوها تنام ف حضن رقيه الي الحزن مالي عنيها ع اختها الكبيره
مراد بغضب اعمي مسك تلابيب الدكتور : انا عايز نفهم ايه الي
هيحصول هنا بدل ما ادفنك ف ارضك
قرب والد رحيل وبعده عنه الدكتور هو و رامي محمد اهدي ي مراد بيه لحد ما نفهم براحه ومتنساش انك سبب ده کلو
مراد نظر ليه بغضب وسكت
الدكتور بلع ريقه بتوتر : بص ي مراد بيه المدام شكلها عندها فقدان زاكره راجعي يعني مش فاكره اخر سنتين من حياتها وتقريبا دول اكثر سنتين حصلها فيهم ضغط وحزن عشان كده نسيتهم وانا هعمل لها اشاعه واتاكد برضو عن اذنكم
مراد سكت وبقا مش عارف يعمل ايه من وجع قلبه
الحجه راضيه اتصدمت هيا وشهد والدموع ملت عنيها ع رحيل الي مش بتلحق تفرح ومن حزن لحزن اكبر...
محمد : حسبي الله ونعم الوكيل انا بنتي كانت زي الشمعه المنورة منه الله الي كان السبب انا مش هسمحك ي مراد بيه انا هشوف عربيه ومرجع
ببنتي القاهره اول ما تفوق .
مراد قرب بغضب : بص ي حج محمد انا ساكت من الصبح احترام ليك ولبتك لاكن هتتعدي اكثر من اكده انا مش هنسكت الي جدامك دي كااانت
سامع كانت بتك لكن دلوجتي هيا ع مرتي
وع زمتي وتمشي بشورتي حتي لو هيا
ن . نسيت كده مفيش مخلوج ع وش الدنيا
ليه الحج انو يمشيها ع مزاجو غيري انا
اناااا وبسسسس
محمد بغضب : جوزها لما تكون عارف تحميها غير كده انت مالكش بنات عندددي
مراد بغضب اعمي : والي خلج الخلج انا الي عملمت كده ف مرتي وربي ف سماها لاكون مجطعها بسناني نساير وكون مخليها عبره
لمن يعتبر
وعينك وهتشوف .. لكن مرتي مش هتتحرك
من بيتي خصوصا وهيا مش فكرني اصلا .. بوجع
الحجه ادخلت : انتو ف ايه ولا ف ايه البت مفكراش حد وانت
هتتخانجو ع هتجعد مع
مين مش وجته بدي حج محمد مش وجته ي مرادي بني روج...
مراد فتح الغرفه وطلع بغضب وطلع والعفريت بتتنطط ف عنيه من تلابيبهم
وقرب من فهد وعامر ومسكهم
مراد بفحيح : وربي اختكم لو ملجتهاش جدام عيني من هنا لاخر
اليوم حسابكم هيكون معايه انااا رجالها بشنبات مكنتش تجروء تتهجم ع سرايتي ولا اهل بيتي مفيش غير نسل الشيطان الي عندكم هو الي عميلها
قرب منه هاشم وبعده عن ولاد عمه : اهدي ي ود عمي مش اكده
مراد بغضب : محدش يجولي اهدي انا محدش حاسس بالنار الي
جوه جلبييي مرتي كانت
هتروح فيها ويوم ما تفوج وربي يسترها
تجووم مش فاكره اخر سنتين ف حياتها
وابوها راسه والف سيف يخدها ويبحر
انا مرتي مش فكراني بسبب بنت ميتين
الكلب الفاجر وماليش عين اجول لابوها
بم وهو هيجولي معرفتش تحمي بتي انااااا مراااااد الهواري معرفش يحمي
مرته بسبب اللبو بت الع * * عظيم بيمييين لاكون دفنها حيه مش عشان مرتي لاااااه عشاان هيا اتعدت ع حرمتي ف محدش يجولي اهدددددي انا مش هنهدي غير لما اشرب من دمها .. سمعييييين كان صوته وصل للغرفه وسمعه كل الموجدين
زينب : استهدي بالله ي مع محمد ومتضغطش ع مراد بيه مكفيه كفايه رحيل مش فاكراه الدنيا بس تهدي وانشالله الي تعوزه هيكون فيه الي
الحجه : عندك حج ي خيتي استهدي بالله ي بو رحيل ده انت لو شوفت منظره وهو كيف السبع الجروحه كنت شفجت عليه والله من عشيه واجف ع رجليها ولا ارتاح ثانيه جالهم صفوني وخدو دمي بس طمنوني عليها .. يعني ي ابو رحيل مفيش حد هيخاف عليه كده اهدي وكل الامور هتبجا زينه بإذن الله
سكت والد رحيل وهو مغلوب ع امره ومقهور ع بنته ولكن صبر
وهو برضو مصمم يخدها ويمشي
رقيه ورحيل كانو سمعين كل حاجه ورحيل بتبكي بهدوء ف حضن
اختها
رقيه : خلاص ي رحيل بلاش عياط عشان خطري غلط عليكي
.. وبعدين بلاش نظرة الخوف الي ف
عنيكي من نحية مراد بيه ده بيحبك وبيموت فيكي
انتي يمكن نسيتي بس انا منستش كلامك اخر مره
وانتي طايرة من الفرحه وصوتك كل حب وانتي بتقوليلي انك مرتاحه ومبسوطه معاه .. و اهو انتي سمعه عامل ازاي عشانك وهيعمل ابه ف بنت عمه الي عملت فيكي كده ...
رحيل بهدوء : بعد اذنك ي رقيه عايزة انام
رقیه بستها من خدها وغطتها كويس وطلعت قلتلهم انها هتنام
رحيل قعدت تفكر وفتكرت نظرت الوجع والكسره في عين مراد
وقلبها وجعها .. اتبرع لي من دمه مرتحش من امبارح من خوفه عليا .. خايف وقلقان والغضب مالي عنيه .. عايز يعمل كده ف بنت عمه عشان اذتني .. طب اذتني ليه .. طب انا اتجوزته ازاي .. طب قبلني فين .. كان فيه بينا حب ولا لا اكيد في بنكم حب وطفل كمان يعني كان جوزنه عن تراضي وخلفت منه بيبي يعني اكيد ف بنا
حب .. ونامت وهيا كلها تسالت عن حياتهم وفي دماغها شئ واحد ي رب افتكره وموجعش قلبه حتي لو ما فتكرتش حبه هيحركني واكيد مش هخلي يحزن اكثر من كده
مراد اقنع الكل انهم يمشه واصر ع اهل رحيل يروحو يرتاحه من
السفر وانو هيكون مع رحيل
ومش هيسبها والد رحيل وافق لما شاف نظرت رجاء ف عيون مراد وحزن ع مراته الي مش فكراه..
مراد دخل ع رحيل لقاها نايمه قرب منها وعيونه كلها دموع مسك ايدها بهدوء وشرد ف ملمحها الي كلها تعب
مراد بهمس :: اخخ ي رحيل وجعتي جلبي بنظرت عنيكي الي كلها
خوف مني صدجت لما فرحت معاكي وحياتي اتلونت بضحكتك
وغنجك يحصل معاكي كده اااه وجع جلبي
رحيل كانت سمعاه وجسمها كلو اترعش مراد حس بيه وقرب منها وباس خدودها وعنيها ونزل ع شفيفها خدهم ف بوسه كلها حزن وطلع
فيها كل وجعه وهو بيفتكر لحظتهم مع بعض وبعد عن رحيل لما حس جسمها اتصلب وبقا يتنفض بعنف ودموعها نزله من عنيها الي مغمضاهم ...
مراد زمجر زي الاسد مجروح وقام مسك وجه بايديه بعنف وشد ف شعره رحيل فتحت عنيها وقلبها وجعها عليه بس غصب عنها بنسبالها حد غريب وفضلت بصه عليها وهو رايح جاي ف الاوضه زي المجانين
رحيل بوجع ودموع : انا اسفه صدقني غصب عني بس ارجوك اديني وقت استوعب فيه انك جوزي وفيه بينا طفل كمان
مراد اتصلب لما سمع انها مفكره ان مراد ابنه وقرب منها مسح دموعها
مراد بقلق : بس ي رحيلي متبكيش لاجل جرحك ميتعبكش وانا عاذرك صدجيني عاذرك بس
غصب عني لما اشوف مرتي الي كانت هتدوب جواه
حضني خايفه مني ومش عرفااني وخد نفس .. انا مش هضغط
عليك عيحيا ومعاك لاخر نفس في عمره حلم عليكي ي رحيلي ومعاكي لاخر نفس ف عمري .. حتي لو مفتكر تنيش هبدأ معاكي حياه
چدیده کلها فرح وسعاده ...
رحيل بامل : وعد
مراد بهدوء : وعدي جلبي معاكي كل وقت الدنيا هصبر لاجل ما اشوف لهفتك عليا وحبك الي هيملي عيونك وضحكتك الي هتلون حياتي
رحيل بخجل : طب ا. انا كنت عايزة اروح بتنا
مراد اتصدم : لاه ي رحيل بيتكم لاه مكانك جمبي
رحيل : انا يعني اقصد بتنا انا وانت
مراد ابتسم وقرب منها وباس جبهتها بحب : عيوني ليكي هشوف الدكتور لو طمني عليكي هاخدك ونمشي ي رحيلي
مراد راح للدكتور وقالو أن رحيل عايزه تخرج الدكتور عملها اشعه وفحوصات واكد ع مراد ممنوع الحزن عليها وبلاش يضغطو عليها عشان تفتكر مراد قالو ان رحيل مفكره
ان الطفل من مراد بس هو من اهوه المتوفي
من قريب والدكتور اكد عليه ان يستحسن
انها تفهم كده بدل ما تفتكر اي حاجه حزينه
ويحصلها اثار جانبيه وممكن تفقد الذاكر
خالص وده خلاه مراد ياكد ع كل الموجودين
محدش يجيب سيرت حسن بدل ما تتنكس
لما تفتكره وان هيا فهمه ان مراد الصغير
ابنه ولازم يطعوها ف الفكره دي ...
و مراد خد رحيل بعد ما الدكتور اكد عليه بالراحه
التامه ورجعو السرايه
مراد شال رحيل بعد ما وصله ودخل بيها
رحيل بخجل : نزلني انا هقدر امشي متتعبش نفسك
مراد ضمها اكثر بحب : تعبك راحه ي رحيلي
دخل لقاه كلهم متجمعين ف بهو السرايه ورحيل من الخجل دفنت وشها ف حضن مراد اکثر
مراد : احم احم مطلع الدكتورة اوضتها ونازل تاني
محمد وقف : ع فين ي مراد بيه انا بنتي مش هتقعد ثانيه واحده هنا غير لما المجرمه الي عملت فيها كده تتحبس
مراد كتم غضبه : مش وجته ي عم محمد مطلعها اوضتها ترتاح وهجيلك والي انت عايزه هيكون
وتحرك مراد من غير ما يسمع ليه تاني ودخل ب رحيل الغرفه ونزلها ع السرير
رحيل قلبها اتقبص ومسكت ايد مراد
رحيل بخوف : ارجوك طلعني من هنا انا خايفه
مراد : اهدي ي رحيل متخفيش انا جمبك ومش هسيبك واصل وقرب منها وخد شفايفها ف بوسه رقيقه وایده
>بتتحسس جسمها بشتياق والبوسه الرقيقه اتحولت لعنيفه من قوة مشاعر مراد
الي كانت خوف وقلق عليها وهو مش مصدق انه بين ايديه بعد ما كانت هتروح منه وفاق ع دموع رحيل وعنيها الي كلها خجل وخوف وقلبه وجعه
مراد : خلاص انا اسف بس مكنتش مصدج انك بين اديه .. وبعد عنها رحيل اطمنت شويه وفردت ضهرها ع السرير مراد دخل الحمام وملء ليها حوض الاستحمام بماء دافي وغسولها المفضل بريحة الفراوله وخرج
مراد : تعالي ي رحيل خودي دوش دافي وغيري هدومك تعالي مساعدك
رحيل بقلق : لا ارجوك ممكن تبعتلي رقيه تسعدني
مراد خد نفس وحاول يهدي نفسه وسابها وخرج وبعت لها رقيه تساعدها وطلع دخن سجاره من الكبت الي جواه ودخل قاعد معاهم
مراد بهدوء : خيري حج محمد بتك ايه الي عايزن تمشي من غير
موافجتي
محمد : زي ما سمعت ي مراد بيه انا بنتي اتأذت جواه بيتك وانا مش هسکت
مراد بنزعاج : وانا جولتلك ان حج بنتك هخدو من تالت ومثلت وحج مرتي مش هسيبه يضيع بس انا مش هسمح ليك تاخد مرتي وتمشي بيها من هنا
رقیه ساعدت رحيل ولبستها هدوم نضيقه وطلعت بيها
رحيل بخوف : ارجوكي ي رقيه مش عايزه اقعد هنا نزليني
رقیه سندتها ونزلت تحت وسمعت صوت مراد المنزعج وقربت منهم
محمد: خلاص ي مراد بيه لما تاخد حقها سعتها انا مش هقدر اعترض
مراد : ماشي حج محمد الي تشوفه بس بشرط
رحيل قلبها اتقبض وحولت تعترض
رحيل : بس ده جوزي ي بابا ولازم اكون معاه
مراد بكسره : لاه ي رحيل ابوكي معاه حج لما اعرف اخلص حجك كيف الرجاله ها چي اخدك وسعتها مفيش مخلوج ع و چه الارض هيجدر يبعدني عنك
محمد : خيري مراد بيه شرط ايه
مراد : شرطي انك تاخد اهلك وتروحو البيت الثاني
تجعد هناك كيف ما تحب وانا هتكفل بمرتي وكل احتياجتها ولا
هخلي مخلوج يصرف عليها جنيه ولا هيا ولا ولدي لحد ما اخد
حجها مرتي هتفضل عايشه ف خيري وف بيتي التاني غير كده
معنديش كلام تاني ...وهب واقف وهو ينبعث منه غضب هيطلعه ع نسمه وراح للغفر وعنفهم وطردهم من بعد ما خد منهم موصفات العربيه الي هربت نسمه.
رحيل مشيت مع والدها الي رضي بعد معانه للبيت الثاني وصلهم عامر الي مش قادر يرفع عينه ف وش مراد من الي حصل بسبب اخته ولسه بيحصل
مراد كان بيبعت للبيت كل احتيجاتهم وزياده وبعت مصريف لرحيل الي مش هتصرف منهم حاجه لان مراد كان بيرسل كافة كل شي
بعد يومين مراد رجع وهو مجند نص رجلته تبحث عن مواصفات العربيه .. دخل السرايه وهو الهم مالي عنيه شاف امه قاعده منتظراه
مراد بهدوء : ايه يامه الي مسهرك لحد دلوجتي
الحجه بحزن : مش جاي لي نوم ي ولدي جولت اطمن عليك جلبي وجعني بعد ما شفت فرحتك اطفت ي ولدي
مراد بحسره : مجدر ومكتوب يامه .. وبعبره ملحجتش افرح بيها يامه كأن الدنيا مستكترها
عليا والضربه مش بتيجي غير من الجريب
لو غريب مش هيجرؤ يعمل ربع الي عملوه
ولاد عمي ...
الحجه حضنته بدموع : متزعلشي نفيك ي جلب
امك ونشاء الله هتاخد حج مرتك وترجعها وراسك
مرفوعه جوم ي ولد جوم ريح شوية بجالك
تالت ايام عينك مشفتش النوم جوم ي كبدي
قام مراد حب ع دماغ امه وطلع غرفته دخلها وقلبه وجعه بعد ما
يحيا كانت في انتظره مرفه فرشته
>رحيل كانت ف انتظره مدفیه فرشته بقت الاوضه ضلمه ولكلها حزن
مسك الهاتف ورن ع رحيل وردت بعد رنتين وكانها كانت منتظره اتصاله
مراد بشتياق : اشتجتلك جوووي ي رحيل جووي وجلبي وجعني ومحتاج حضنك
رحيل سكتت والدموع ف عنيها من صوته الموجوع : سمحني صدقني غصب عنك اني مش جمبك وانت محتاج لي
مراد : متبكيش لاجل عيونك الحلوة متحزنش عمري يروح فدي دمعه من عينك ي رحيلي .. وبعدين حتي لو جمبي هتعمليلي ايه وانت هتكون كيف الجطه المبلوله كل ما اجرب منك
رحيل ضحكت بخجل : هو انت بتقولي رحيلي ليه
مراد بحب : لاه ده محتاجه اني اشوفك عشان اعرف اوصفلك .. انتي نايمه ف الاوضه الي جولتلك نامي فيها
رحيل بستغراب من ساله : ايوة مراد قام : طب انا جاي لك
رحيل قلبها نبض بعنف : هتيجي ازاي بابا قفل باب البيت والمفتاح معاه
مراد : استني انت بس لما ارن عليكي وفتح شباك الاوضه
رحيل بخجل : ماشي الي تشوفه و......
• تالع الفصل التالي "رواية رحيل الهورى" اضغط على اسم الرواية