رواية ليله واحده لا تكفي الفصل الثالث عشر 13 - بقلم ايلا ابراهيم

 رواية ليله واحده لا تكفي الفصل الثالث عشر 13 - بقلم ايلا ابراهيم 

لبنى بصت فعنيه بجديه انت عارف اني بكرهك..وعرض اسر بصراحه جيه في وقته ..لكن مش انا اللي تهرب مع أي راجل في الدنيا عشان انا نفسي غاليه عليا اوووي  وسمعتي الللي انت لوقتها اهم عندي من اي حاجه تانيه ..
حتى حريتك ...اسر عرض عليكي حريتك مقابل سجنك معايا اخترتيني ليه .
ضحكت ابنر بسخريه وانت فاكر اني اخترتك لا متتوهمش انا ههرب لكن ههرب منك لوحدي .. مش بمساعدته اي حد وخاصه أسر..
سراج :ليه عشان بتحبه مثلا  
لبنى بصدمه بحب مين انت بتخرف بتقول ايه .
مش دي الحقيقه انتو كنتوا متفقين عالحواز...
لا طبعا اسر عرض عليا الجواز وانا طلبت افكر لحد ما...لتقف بصدمه وتنظر إليه بتسائل مرددة استنى هنا انت خطفتني عشان متجوزش اسر مش كده..
سراج ضحك .. ياااه انتي بتحلللي بدقه يادكتوره ولسا هيدخل الحمام وقفت قدامه وهي بتقول استنى عندك انا عاوزه افهم
سراج تفهمي ايه..
انت اتجوزتني ليه .عشان اسر مش كده .
سراج انا تعبان وعاوز ادخل الحمام  عشان انام..
استنى عندك جاوبني الاول..
ليلتفت إلى سريره مرددا واهو مش هدخل الحمام وهنام عشان ترتاحي..
لبنى بعناد سراج انت مش هتنام الا لما تقولي للحقيقه اسر سبب اللي بتعمله معايا ده ..
سراج وافرض..
بدموع ازاي .. ليه..  انت دمرتني عشان اخوك عاوز يتجوزني..
انا دمرتك ازاي انتي مراتي.. وعلى اسمي. وحقوقك كلها هتاخديها
وأيهم اخويا وعيلتي اللي بقت تشوفني عار عليهم .. كليتي اللي خسرتها وكل ده بتقولي مخسرتيش حاجه..
قلتلك هعوضك. وهديكي حقوقك كلها..
هتديني ايه الامان اللي خسرته لما خسرت اخويا .. بصت عمي وعيلتي ليا على اني ***** هتديني ايه متنطق قالتها بانهيار..
سراج بجديه محاولا احتواء الموقف ليقول كل حاجه هتتصلح وانا بوعدك بده لكن اسر انسيه .. انسيه نهائي..
لبنى اسر مين انت لو جيت وقلتلي احنا مش موافقين عليكي مكنتش هفكر فيه اصلا .. انا مستحيل اتجوز حد اهله مش عايزيني ..
اعتدل بجلسته ليقابلها طب كويس انتي بتعيطي ليه دلوقتي . احنا متفقين.
يابجحتك يا اخي.. متفقين على ايه . انت ضيعتني. .ضيعتني.. ياسراج ربنا ينتقم منك .ربنا ياخدك.. لتنهض تريد المغادره لكنه امسك يدها مرددا على فين ..
لبنى مالكش دعوه بيا .. مالكش دعوه .
استنى .. لكنها غادرت بسرعه والآخر تبعها.  بتعب. فور دخولها المصعد دخل خلفها وهو يأخذ نفسه بصعوبه أرادت الخروج ليمسك يدها يمنعها . نظرت إليه وهي تمسح دموعها لتقول بغضب لحقتني ليه عاوز مني ايه سيبني فحالي حرام عليك بقى أرخى قبضته على معصمها لتصدم به يسقط على الارض.. مغشيا عليها صرخت بخوف ووو

*********
كان ايهم مستلقيا على سريره شارد الذهن .. عندما أتاه اتصال هاتفي ليخبره بما حدث بين عمه و أخته  لينهض مسرعا وهو يردد اسم لبنى بقلق و أسرع إلى..

*********
علياء والدة أسر بفرحه اهلا اهلا ياحبيبتي حمدالله عللسلامه مصر كلها نورت برجوعك..
اناس بابتسامه رقيقه الله يسلمك ياعمتو .. لتلتفت حولها تبحث عن شخص ما
عليا اسر فوق في أوضته شويه وهينزل..
نظرت إلى الأرض بحرج لتقول انا كنت بدور على عمي .
علياء بمكر على عمك برضو ..
اناس بحرج انا هطلع اوضتي بعد اذنك
علياء برحتك ياحبيبتي 
صعدت اناس الى غرفتها لتمر من أمام غرفة اسر وفضولها شوقها له دفعها لتتلصص بالنظر خليه من خلف الباب .. لكنها فور فتحها الباب بهدوء كان اسر قد فتح الباب ليخرج لتسقط باحضانه وهو يسندها بسرعه..
اناس بتوتر وارتباك انا اسفه اسفه مكنش قصدي بعد اذنك..
لكنه جذبها من ذراعها يوقفها بسرعه ليقول على فين ..
اناس 
اسر 
يتبع...
الفصل من غير مراجعه بعتذر عالاخطاء ...
رواية ليله واحده لا تكفي ★13
سراج بتعب انا فين
لبنى احنا في اوضتنا في الاوتيل ...انت كويس قالتها لبنى بقلق وهي تجلس مقابلة له .
سراج بتعب اه كويس.. 
لبنى المفروض متتعبش نفسك في الفتره دي لحد ما تخف ..
سراج بضحكه اسألي نفسك مش المفروض دكتوره وتهتم بالمريض انا شايف انك بتزودي المرض .
لبنى بتجاهل هطلبك حاجه تاكلها ..
سراج نده عليها لبنى..
لبنى بصت ناحيته 
سراج بخير وهو بيبص ليها : مهربتيش ليه . انا كنت تعبان ومش هعرف احصلك..
لبنى عشان انا انسانه عندي قلب واعرف كويس المفروض اعمل ايه لما اشوف حد تعبان..
سراج : بس انتي ..
لبنى ارتاح دلوقتي ياسراج وبعدين هنتكلم بكل حاجه وهنتفق على حل للمشاكل دي كلها .. احنا الاتنين متفقين لكن الاختلاف بالاسلوب بتاعك
سراج وماله الأسلوب بتاعي..
لبنى.. هنتكلم بعدين ممكن. 
سراج بتسائل يعني مش هتهربي..
لبنى انا معملتش حاجه عشان اهرب..
سراج اومال طلعتي تجري ليه .
لبنى كنت مخنوقه عاوزه افضل لوحدي ..
سراج انا
لبنى بتهرب بعد اذنك لتغادر وتتركه يراقبها بحيره...

********
اسر استني هنا على فين بتجري كده 
اناس انا كنت .. كنت بدور على عمي 
اسر طب مش هتسلمي عليا .
اناس بتوتر حمدالله على سلامه اسفه اقصد ازيك 
اسر بضحكه الحمدلله انتي عامله ايه..
اناس انا كويسه بعد اذنك لتغادر وتتركه يناظرها وهو يقول كبرتي يا اناس بجد وبقيت عروسه حلوه بس مش ليا اكيد ... ليبتسم ويغادر وهو يخطط لفعل شيء مااا ... 

*********
بعد مده
خرجت لبنى من الحمام وكان سراح مستنيها وبيبصلها كتير اووي 
لبنى بتوتر في ايه ..
سراج في ايه ..
لبنى بتبصلي كده ليه .. في حاجه..
سراج اه فيه..
لبنى بقلق ايه..
سراج اخوكي ايهم..
لبنى برعب ماله هو كويس جراله حاجه 
سراج اهدي اهدي كويس اه لكن هو جاي هنا..
لبنى بصدمه هنا ايهم جاي هنا ليه..وازاي..
سراج بصي هو شكله عرف باللي حصل مع عمك وابنه وكلمتي من شويه وكان خايف عليكي اوووي عشان كده حاولي تشتغلي الوضع لصالحك عشان يسامحك بقى قالها بغمزه ..
لسا هترد عليه باب الجناح بتاعهم خبط...
سراج اكيد ده هو .  هتفتحي والا ايه..
لبنى بخوف انا خايفه .. مش عارفه ابصله ..
سراج قدر موقفها وقال ماشي براحتك انا هفتح الباب واستقبله وانت لما تبقى جاهزه اخرجي كلميه..
لبنى.. جلست عالسرير تفرك ايديها بتوتر وخوف من رد فعل اخوها..
أما سراج  ليس قميصه و راح فتح الباب 
ايهم بصله بقرف : لبنى فين
سراج بخبث : جوه بتغير 
ايهم بص ليه بقرف وزقه ودخل ينده عليها لبنى يالبنى..
سراج قلتلك بتغير وهي كويسه متخفش اتفضل اقعد لحد ما تجي..
ايهم روح استعجلها..
سراج عفوا  انت مش شايف نفسك بتكلمني ازاي متحترم نفسك ليكمل بخبث ولا ناسي اني نسيبك..
ايهم كان هيتجنن ليسمع من قميصه مرددا ولااا بلاش استفزني لاحسن يمين بالله لاموت وميهمنيش بعدها اخد فيك اعدام..
سراج باستفزاز أكبر عاوز ترمل اختك في شهر عسلها 
ايهم انت شكلك عاوز وطلع جناني ولسا هيضربه خرجت لبنى تجري عليه وهي بتقول. ارجوك يا أيهم سارح تعبان ولسا خارج  من المستشفى .
ايهم بغضب : انت خايفه عال*** بتاعك.
سراج بضحكه مستفزه هعديهالك يابو نسب عشان خاطر عيون مراتي بس..
ايهم زقه بعيد عنه وبص للبنى وقال انتي لازم تروحي معايا دلوقتي ..
سراج بانفعال : تروح فين ..
ايهم بقرف متتتدخلش انت امشي يالبنى عالبيت 
نظرت لبنى لأخيها باستغراب وفرحه عشان عاوز يرجعها البيت واكيد سامحها لكنها اتصدمت لما بص لسراج اللي كان وشه جايب الوان ومش عاجبه الكلام وقاله وانت عاوزك ت....
اتصدم سراج من اللي قاله ايهم لكن لبنى قال مستحيل ده يحصل على جثتي يا أيهم ..
سراج 
ايهم
لبنى 

 •تابع الفصل التالي "رواية ليله واحده لا تكفي" اضغط على اسم الرواية 

تعليقات