Ads by Google X

رواية رحيل الهورى الفصل الثاني عشر 12 - بقلم هايدي الصعيدي

الصفحة الرئيسية
الحجم

 رواية رحيل الهورى الفصل الثاني عشر 12 - بقلم هايدي الصعيدي

12

"الفرس خد رحيل ونطلق بيها بسرعه ورحيل كانت بتموت من الخوف ومتمسكه ف الجاام بقووة وده خله الفرس يجري بسرعة اكبر

مراد خد فرس وطلع يجري وراهاا وهو بيحاول يلحق الفرس التاني مراد وصل جمبها وبيبص عليها والخوف مالي عنيه

مراد بصوت عالي : وجف ي رمح بجولك ووووجف
ارخي يدك ع الچام متشديش واعر..

رحيل بدموع خوف : انا خاايفه اووي ونبي الحقني مش راضي يووقف اعمل
حااجه ي مراد

مراد بغضب اعمي من دموعها الي نزلت وخوفهاا اقترب منها اكتر: اديني يدك متخفيش مدي يدك يلاا

رحيل بخوف وهيا بتشد اكتر ع الجام : لا لا انا خايفه هقع وهموووت البيبي البيبي خاايف
انا حسه بيه

مراد بهدوء وهو بيحاول يطمنها : مدي يدك متخفيش انا همسكك ومش هسيبك تتأذي ولا انتي ولا الي فبطنك
ثجي فيا ..

مدت رحيل ايدها بخوف وهي مرعوبه من سرعت الحصان ومسكها مراد وشدها ليه وساب الجام وشدها بأيديه الاتنين وخدها قدامه ع الفرس بتاعه رحيل كانت متمسكه فيه بكل قوتها ودفنت نفسها في حضنه وريحت مراد ملت صدرها جسمها كلو اتشنج وتوترت وهي سمعه نبض قلبه وحسه بصدره العضلي تحت وشها

مراد وهو راجع بالحصان : انتي زينه فيكي حاچه ردي عليا

رحيل بخوف ودموع من الي حسته وهي ف حضنه رحيل: نزلني ..نزلني انا عايزه حسن عايزة حسن

وشهقت بحرقه ..

نزل مراد ونزل رحيل ..رحيل وهيا بتبعد عنه

رحيل بغضب : ابعد عني متلمسنيش ولا تفكر تقرب مني تاني انت فااهم

مراد وعنيه بطق شرار : كمانك ليكي عين تبچحي ومش عاچبك مانتي السبب مهو انتي لو كانيتي ف اوضتك لحد ما غورتي من هنا مكنش ده كله حصل بس ازاي
لازم تفطي يمين وشمال وتعملي راسك براس الرجاله
وتاخدي فرس وترمحي عظيم بيمين لو كان خرچ بيكي
برا اراضينا وحد من البلد لمحك كنت فرغت فيكي السلاح وتويتك مطرحك

رحيل بصوت عالي : انت السبب انت السبب
انت الي خلتني مشتته من اسلوبك وطرقتك
شوية تعاملني كويس وشوية تبهدلني وتقل من كرمتي خلتني من الحزن انا مش عارفه بعمل ايه انا الي كرهت اليوم الي شوفتك فيه ومش طايقه ابص
ف وشك بني ادم مغرور ومتخلف ..
وانا اصلا مسمحلكش تكلمني كده
انا متجوزة ومسؤله من راجل احكم
علي الي ليك مش عليا وبعدين
انت مالك بيا ومالك اصلا اخد فرس ولا لا
افرغ فيكي قال السلااح

لسه مراد هيرد عليها لقاه حسن جاي بفرسه من بعيد عشان شهد لما شفتها والحصان بيجري بيها ووراها مراد جريت قالت لحسن يلحق مراته قبل ما يحصل لها حاجه او مراد يقسي عليها..

حسن اقرب ونزل من ع الحصان وخد رحيل ف حضنه : انتي زينه طمنيني فيكي حاچه

رحيل وهيا بتنهار ف حضن حسن : انا اسفه سمحني سمحني انا مستهلش حبك انا
كنت هضيع ابننا انا مش قد امنتك
انا انا خايفه ارجوك ابعدني عن
هنا ارجوك ي حسن ..

وغمي عليها اتنفض قلب مراد عليها و حسن اتفزع وهو بيخبط ع وشها : رحيل رحيل ردي عليا عشان خطري فوجي انا مش زعلان منك رحيييل

مراد ببرود : شيلها ي حسن يلا هم وانا هجيب الدكتورة يلا جووم انت هتولول ليه كييييف الحريم...

قام حسن وشالها بين ايديه ويرجع بيها بسرعه
ع السرايه ومراد بعت يجيب دكتورة لرحيل

ف السرايه دخل حسن وهو شايل رحيل اتفزعت الحجه وقامت بخصه هيا وشهد ع رحيل "

الحجه : مالهااا ي ولدي وجعت من ع الفرس
ولا ايه رد عليااا

حسن حط رحيل ع السرير الي عالجت عليها
مراد قبل كده : لاه يامه موجعتش شكلها
من الخوف وجعت من طولهاا..

قربت منها شهد وهي بتحسس ع وشه بدموع : اسم لله عليكي ي رحيل ي حبيبتي ..سامحني ي حسن انا خدتها بره وسهيت عنهاا سامحني ي خوي

حسن خد شهد ف حضنه : بس يشهد هيا زينه انشالله انت ملكيش ذنب ..مراد شيع
للدكتورة هتيجي دلوجتي تطمنه عليها

دخل مراد بالدكتورة وكشفت عليها وع نبض
الجنين ودتها مهدئ : هيا زينه ي جماعه
متجلجوش هيا بس من الخوف والضغط
الي كان عليها اغمي عليها وانا اديتها
مهدء واول ما تفوج هتبجا زي
الفل ...

خرجت الدكتوره ومراد كان قاعد القلق بياكل فيه

هب واقف : طمنيني ي دكتورة خير

الدكتورة طمنت مراد وقلتلو الي قالت عليه جوه واخدت فلوسها بزياده من مراد ومشيت

دخل مراد اوضة الحجه وقال لورد تبعتها ليه
مراد فضل رايح جاي ف الاوضه وحاسس ان
هيحصله حاجه من القهره وتأنيب الضمير
و الوجع الي حاسس بيه بسبب مشاعره
ونزل ع ركبه وهو ماسك شعره وبقا
بيزمجر زي الاسد المتصاب

دخلت الحجه راضيه وتفزعت من منظر ابنها الي طول عمره زي الوتد ولا عمره نخ ف حياته

وقف مراد وحضن امه بقوة و دمعه نزلت علي وجنته زي النار

الحجه بدموع : مالك ي ولدي مالك ي
مراد ايه چرالك ي حبة عيني

مراد مسح دمعته ف شال امه : مفيش يامه متجلجيش علي انا زين انا بس تعبان شويه
حاسس ان هموم الدنيا كلها ع كتافي
جلبي وچعنييي جوووي يامه جوي

الحجه بقلق : اسمالله عليك ي ولدي سلامت جلبك ي نضر عيني فيا الوچع ولا فيك ي جلب امك

مراد اتنهد بقهر : بس يامه اهدي انا يومين وهكون زين انا بس بعت ليكي عشان اجولك اني هروح البيت التاني اجعد فيه يومين وهكون زين بإذن الله.
وهرچع يوم فرح فهد ..

الحجه : لاه ي ولدي مش هسيبك تجعد الحالك وانت اكده ..

مراد : يامه انا جولت لنسمه ترچع وزمانها چايه هخدها وامشي ..

الحجه : وهيا نسمه من ميته هتهتم بيك ي ولدي ولا حتي تعرف حاچه عنك

مراد : نصيبي يامه نصيبي ع كده وانا رضيت بيه يلا فوتك بعافيه

قعدت الحجه بنهيار ع ابنها وهيا لاول مره تشوفه بالشكل ده..و قلبها قبضها عليه

نزل مراد لقاه نسمه لسه دخله السرايه قرب منها

مراد : اتخرتي ليه اطلعي يلا چهزي شنطت هدوم وحصليني ع العربيه ريحين البيت التاني ..

نسمه بستغرب : ليه يعني وايه فكرك بيه البيت التاني

مراد بنزعاج : نسمه انا مصدع وحديه اطلعي يلا وفضي

مشيت نسمه وهيا بتتحلطم ومش عجبها انها هتسيب السرايه لرحيل تاخد راحتها فيها ..

فاقت رحيل وشمت ريحت مراد ف المخده الي
نايمه عليها قامت منفوضه زي الي لسعتها
عقربه قرب منها حسن وسندها

حسن : اهدي ي رحيل اهدي احسن تجعي من طولك تاني

رحيل بدموع رمت نفسها جوه حضن حسن وقعدت تعيط وتقوله سامحني مفيش ع لسانها غير كلمت سامحني ي تراه ايه الي خله رحيل حسه بالذنب كده ..

رحيل مسحت دموعها : خودني ع اوضتنه ي حسن طلعني من هنا

حسن مسك ايد رحيل وطلعو شافوا الحجه راضيه قعده والدموع ف عنيها هيا وشهد ..

الحجه: عين وصبته ي بتي عين وصبته مراد الي كيف الچبل يحصل فيه اكده مره وحده
يجع من ع الفرس ولولاه ستر ربنا
كان مات فيها وبعدين ادخل
عليه اشوفه بشكل ده

انقبض قلب رحيل بدون ما تعرف السبب

قرب حسن بخوف : ايه يمه مالو مراد حصل ايه بس..

الحجه : مفيش ي ولدي دخلت عليه الاوضه لجيته هيشد ف شعر راسه زي المچانين الهم ركب ع كتاف اخوك ي حسسن وخد مرته وهمل السرايه وراح البيت التاني جالي عايز يجعد لحاله ..

حسن حاول يهديها : خير يامه انشالله خير مراد كيف الوتد تلجيه بس مضغوط شوية وكلها يومين وهيبجا زي الفل

الحجه بدعاء : يسمع منك ربنا ي ولدي ربنا يسترها عليكم ويبعد عنكم الشر جادر يا كريم

كل ده ورحيل وقفه تسمع وحست ببعض الراحه ان مراد مشي وببعض الضيق برضووف نفسها ..كويس انه مشي انا تعبت من الضغط الي بيحصلي بسببه ..بس انا ليه
مضيقه يمكن عشان بدل ما
اشكره انه انقذني جيت
عليه بالكلام وقولت ليه
ان هو السبب ..

ايوة اكيد بس كده هو ده السبب وكلها اسبوع وهمشي من هنا وهنسا حاجه اسمها مراد خالص

الحجه : تعالي ي رحيل ي بتي وجفه ليه تعالي ارتاحي بدل ما تتنكسي تاني ..

رحيل قعدت جمبها بهدوء وعنينا شرده بحزن

"وعدت الايام وحسن مفتحش مع رحيل موضوع الخيل ابدا وف نفسه كفايه الي حصل وهو حاسس ان رحيل من ساعتها مش كويسه وديما شرده وحزينه ..

"مشي مراد وفضل قاعد ف البيت التاني لا ليله ليل ولا نهاره نهار ديما شارد وبيدخن ووزنه نزل وعنده عصبيه مفرطه وضغطه ديما مرتفع ونسمه ولا ف دماغها وبتجهز
لفرح اخوها وفلحه بس تسحب من مراد فلوس ورايحه جايه ع بيت ابوها ومراد اخر اهتماماتها وده زود قهرو قهر ...

يوم الفرح كانت الحريم ف السرايه والرجاله اليله بتعتهم وراه السرايه عشان الحريم الي دخله وطلعه ...وكانت رحيل لبسه فستان اسود
والحجه راضيه من جملها الي تتحسد عليها
خلتها تلبس برقع خوف عليها من الحسد .

" نسمه لامها بغيره : وايه الي عملها ف نفسيها ده مفكر ف حد هيبص عليها تربيت الحواري خايفه من الحسد بت النچار ولسه هنشوف

امها بحقد : ان چيتي للحج فهي حلوة وجسمها ملفوف ولا كأنها حامل ف الخامس بت الرفضي لحجت تسبت نفسيها مش زيك ي موكوسه ..يكشي وهيا هتولده يفطس تحت منها الي هياخد الجمل بما حمل
ويخوت راضيه

رحيل كانت وقفه تصقف وسط الحريم والضحكه ع وشها وفرحانه لندي ووقفه تتفرج بنبهار علي الحريم الي بتبطل وتغني اغاني من التراث الصعيدي .. و سمعت العيال بتجري وهي بتقول مراد بيه بيرجص بالفرس بتاعه ع الطبل الكبير هو وحسن بيه

"طلعت اوضتها وفتحت الشباك حبه صغيرين ووقفت تتفرج بفضول شافت حسن وبتسمت وعنيها جت علي مراد وهو علي الخيل وبيتحرك بيه بكل رجوله وجذبيه وفخامه مش لايقه غير عليه والخيل بيتمخطر بغرور وكأن ليه الحق بسبب خياله و اول ما نزل فاقت من شرودها ..

قعدت ع السرير وهيا مستغربه نفسها وفتكرت اخر لقاء بنهم والي حصل وطريقت كلامها معاه وزاي انقذها ولما خدها ف حضنه وفتكرت رحته ..و لطشت نفسها بالقلم ع تفكرها فيه ..فوقي يا رحيل فوووقي

وقامت عدلت حاجبها ونزلت ..

"عند مراد اول ما نزل من ع الفرس خبط ف واحد وجلابيته اتبهدلت قهوة راح دخل من باب المطبخ
عشان الحريم الي ف البهو وطلع ع طول ع فوق

"مراد وهو بينفض ف الجلابيه وطالع ع السلم كانت رحيل نزله عنيه جت عيونها وكل واحد لف وشه النحيه التانيه وقلبه بيدق بعنف وكمل طريقه

مراد اول ما رحيل عدت من جمبه حبس انفاسه وغمض عنيه بسبب شكلها وريحتها الي تسللت جوا انفاسو

ورحيل كشرت بغضب لما استنشقت ريحته وافتكرت اخر لقاء بنهم مره تانيه وزاي بمروره من جمبيها بهيبته
الطاغيه زلزل كيانها ..

طلع مراد فتح الاوضه بعنف غير جلابيته ونزل تاني وعنيه لمحت رحيل بس وهيا وقفه بتتميل وسط البنات وعنيها بتضحك من تحت البرقوع ..سب نفسه وخرج للرجاله .. وخلصت اليله بين فرحه ورقص الحريم والرجاله علي الطبل البلدي بالعصيان و مراد يضرب نار وباقي العيله وراه

فهد خد ندي وراحه شقتهم وشهد سابت سليم مع رحيل وقامت تطلع الحجه اوضتها ..

رحيل وهيا بتلاعب سليم : هات بوسه يلاه عشان اديك شكولاته سليم ادها بوسه

رحيل ضحكت بحب وقامت تجيب ليه شكولاته

خدته نسمه الي كانت قعده وبتبص لرحيل بحقد وفتحت ليه باب السراية وخلته يخرج عشان شهد تعمل مشكله مع رحيل بسبب انها سابت معاها سليم وهيا مش قد الامانه ..

وطلعت اوضتها و نزلت رحيل وشافت ع وشها بسمه خبيثه رحيل استغربت ومركزتش معاها ..

رحيل بصت حوليها ملقيتش سليم وقعدت تدور عليه بقلق ولقت الباب مفتوح ومن الخوف طلعت تدور عليه بره السرايه ....

شافها رياض اخوه نسمه وكان خارج من اليله سكران طينه شارب لما متدهول

مسك رحيل من ايدها بسكر : ه.هووو ال.جمرر نززل ع الااارض ولا انا هيتهيأأألي

رحيل نفضت ايده بعنف : ابعد ي حيوان انت اتجننت ..

الغفير شاف سليم خارج لوحديه خده وداها لحسن الي كان واقف هو ومراد مع الرجاله الي بتلم الفراشه ..

الغفير لحسن : لجيت البيه الصغير خارج
لوحديه ي حسن بيه

حسن خد سليم : خارچ لوحديه امال وين امه

الغفير : معرفش والله ي سعدت البيه

حسن : خلاص روح انت ي محمدين

حسين خد سليم ورجع بيه ع السرايه

شاف شهد عماله تدور عليه هو ورحيل قرب منها حسن : امال سيبه ولدك ليه وحديه ي شهد

شهد : ابدا والله ي خوي انا كت سيباه مع رحيل

حسن بستغرب : طب وهيا فين رحيل وسبته
ليه ..

شهد بقلق: مش عارفه والله ي خوي انا جلبت عليهم السرايه

: يعني هي مش في اوضتها ولا في الحمام انتي متاكده

: ايوة والله دورت عليها زين

جري حسن برا وهو بينادي ع اسم رحيل وكله قلق

"عند رحيل ادت ضهرها لرياض وكانت راجعه السرايه راح مسكها من حجبها ..

رياض : تعالي هنه انا بجااا هوريكي الحيوان ده
هيعمل فيكي اايه

وحاول يقرب من رحيل ويتحسس جسمها

رحيل وها بتبعده عنها : ابعد ي قذر ي زباله

وسمعت صوت حسن بينادي عليها وبصوتها
كله ....الحقني ي حسسسسسسن.

قبل ما رياض يضربها بالقلم ويحط ايده ع بوقها
سمع حسن رحيل وطلع يجري لاقي رياض
ابن عمه مسكها وبيحاول يكتم بقها
وبيجراها نحيت الاراضي الزراعيه

جري حسن والغضب عمي عنيه ومسك رياض
ونزل فيه ضرب

حسن وهو ماسك رياض من رقبته : ي بن الكلب ي بتمد يدك ع مرتي ده انا هجطعها ليك ي عرة الرجاله

شهد سمعت صوت صراخ رحيل وجريت وراه حسن وتصلت بمراد وقلتله ان رياض اتهجم ع رحيل وهو وحسن مسكين ف بعض ..

مراد سمع اتهجم ع رحيل وعفريت الدنيا سكنت عنيه وبقا بيجري وهو مش شايف قدامه من الغضب

رياض زق حسن وضربه بالبنيه ف وشه حسن
كان هيقع لوره بس لقاه ايد مراد بتسنده
وهو بيربت ع كتفه وعنيه بطق شرار وهو
بيبص ع رياض مراد بفحيح : شوف
مرتك انت ي حسن ..

وقرب من رياض ..رياض شافه وبلع ريقه وكان لسه هيهرب راح مراد مسكه من قفاه ونزل فيها ضرب

ومع كل قلم نزل علي وشه : انت بتتعد ع حرمت بيتنا

: انت ي بن العر** بتمد يدك ع مرت اخوي

وضربه بالبنيه : انت ي خو** الرجاله بتتهجم
ع حرمتنا ي شمام ي بن ستين كلب

وفضل يضرب فيه ورياض بيحاول يدافع عن نفسه مش عارف صوت وجع رياض كان عالي ..

مراد ضربه بالرجل في بطنه ..رياض وطه لقدام بدوخه مراد رفع ركبته وضربه ف وشه والدم ضرب من منخير رياض ووقع ع الارض مراد داس برجله ع رجولته

: انا بقا هخليك ولا تحصل راجل
ولا تحصل مره

وضربه بعنف ع نفس المنطقه .

: بدل ما بتچري وراه الحريم
كيف الكلب الهاايچ هخليك تدور
‏ع رچاله تركبك هخليك مش نافع
‏خاااااااالص

وضربه مره تاني و اغمي عليه من الوجع

وكل ده مش كفاااه نزل ع رياض ومسكه من تلبيبه وفضل يرزع راسه ف الارض ويضربه بالبنيات لحد ما حسن والرجاله شالو من ع رياض بالعافيه

حسن : خلاص ي مراد هيموت ف يدك

مراد بغضب اعمي بقا كل الي يقرب منه يضربه
وكان عامل زي الوحش الهايج وصوته وهو
بيزمجر زي الاسد دب الرعب ف قلوب
‏الناس الي اتجمعت ..

‏ومهديش غير ع صوت حسن : رحييييل

ده خلاه اتصلب مكانه ولف لقاه رحيل مغمي عليه ومرميه ف الارض ..

نسمه بعد ما سمعت الدوشه وصوت الصريخ والزعيق ضحكت : يلا بسلامه اهي كلبه وهتغور من وشي بت الحواري دي فكرت انها هتبجا ع الحجر والخير
كلو يترمي تحت رجليها وانا هسكت...

"وهنا احب اقولكم شر الباليه ما يضحك جت توقع رحيل فيها وقعت هيا واهلها زي ما بيقول المثل ع نفسها جنت براقش "..

"وهيا كلبه فعلا حرمه سعرانه"....

مراد بغضب لما شافها وقعت والرجاله وقفه : خد مراتك ودخل السرايه يلا بكفايه فضايح .

وبص للغفر بغضب: شيلوا الكلب ده ارموه قدام بيت ابوه ..وحسابكم بعدين يلااااااه

دخل حسن برحيل الي شافت منظر مراد وهو بيضرب رياض بالطريقه دي اغمي عليها من الخوف وحول يفوقها هو وشهد

رحيل بدات تفوق واول ما فتحت عنيها شافت نظرات مراد الغاضبه وعنيه الحمره راحت
مصوته بخوف ودفنت وشها ف حضن حسن ..

حسن : اهدي ي رحيل اهدي متخفيش انا چمبك ايه بس الطلعك من السرايه

رحيل بخوف : ا انا كنت بدور ع سليم طلعت اجيب له شكولاته ونزلت لقيت الباب مفتوح وهو مش موجود خوفت يحصله حاجه طلعت ادور عليه ..

حسن : طب و زاي فتح الباب وكتي انتي ومين جعدين

رحيل : كنت انا وهو بس..ااه وكانت نسمه برضو تحت عشان وانا نزله كانت هيا طلعه ع السلم

وبصت ع مراد تاني ولقته بيبص عليها ونظراته خوفتها اكتر ..رحيل اترعشت وعنيها ف عين مراد مسكت ايد حسن

رحيل بخوف : ارجوك ي حسن خلينا نرجع انا خايفه ومش طايقه اقعد هنا تاني عشان خطري

شافت وش مراد بهت ولمحت انكسار او حزن في عيونه ولكن اخفه بسرعه ولف وشه ..

وخطر ع باله حاجه

وطلع يجري ع غرفته هو حاسس ان نسمه الي فتحت الباب هو مربي عقربه ف بيته وعارف ممكن الحقد يوصل بيها لفين وقرب من الباب لقاه نسمه بتصوت وهيا بتتكلم ف التلفون

نسمه: اخووووي ليه ايه حصل ...

نسمه بخوف : يابوي اتهجم ع مرت حسن ومراد عرف..ي بوي ..ي بوي ..كل ده عمله فيه عشانك بت الكلب دي ..جااه كسر ف يده الي مدها عليه يكش تچيه مووته ورتاح منيه وهو ماله شايل الدنيا علي راسه وزاعج ليه يضرب اخوي عشانك ست الدكتورة
وهو الزفت ده مش لاجي غير الوسخه دي ..ما تلجيها هيا الي غوته زي ملفت دماغ حسن مهي شر***

هنا مراد مقدرش يسمع اكتر من كده وفتح الباب بعنف اتنفضت نسمه بفزع ويسقط الهاتف منها..

مراد بصوت عالي :اجفلي جلع ابو المحروج ده

وقرب منها وبفحيح وغل باين في عنيه : انتي الي فتحتي باب السرايه وسبتي سليم يخرچ

نسمه بخوف : كدابه محصلش انا مفتحتش هيا الي سابت الواد وطلعت تبصبص ع الرجاله ..

صفعها مراد بقوة ومسكها من شعرها : انا كنت عارف انك حيه من تحت تبن تضربي من تحت لتحت بس مكنتش اعرف انك مصرومه كده والحجد مال جلبك من نحيتها لدرچت ان ولد اختي الصغير كان ممكن يحصل ليه حاچه مخفتيش تدوسه عربيه ولا يروح
عند الخيل ولاالبهايم تهبط فيه ..

بس هتخافي كيف و انت وحده معدومة الرحمه متعرفش حاچه عن الامومه مفيش ف جلبك
غير الغل والسواد والطمع ..بكره يجوله
عمليتها الحريم ووجعت فيها الرچاله ي بت الكلب ..جومي ع بيت ابوكي انا مش عايز اشوف وشك تاني ولا طايج اعيش معاكي لحظه وحده
كفايه عمري الي ضااع مع وحده زيك..

مراد بصوت عالي سمعه كل الي
ف السرايه : انتي طاااالج بتلاته طاااالج طالج
يلا غوووري اخفييي من جدامي وحجوجك كلها
هتوصلك بيت ابوكي ..

خدت نسمه عبايتها ونزلت لقت رحيل وشهد وحسن قعدين حوليها

قربت من رحيل بسرعه وعايزة تمسكها من شعرها ..

نسمه بحقد : كلو منك ي تربيت الحواري ي بت الكلب يبت الشر** رايحه تجوليله انا الي فتحت الباب للواد
ي وسخه ارتاحتي اما خربتي بيتي

وقفت شهد قدمها وزقتها بعنف وهيا مغلوله ع ابنها الي كان فلحظه هيضيع بسببها وراحت نفضاها قلم معتبر ومسكتها من شعرها وسحلتها لحد باب السرايه

شهد : برضو هيا السبب يلي ما عندك ربايه ي
جليلت الحايه وليكي عن تتكلمي بعد الي عملتيه انتي واخوكي الشمااام يلا بره اخوي ارتاح من شرك وجرفك ..غوووري بكره اجوزه ست ستك
يا عجربه يا خرابت البيوت انتي ي مصرومه

وبصقت نحيتها وقفلت الباب في وشها ودخلت ونسمه عماله تصوت وتشتم فيها من وراه الباب

شهد دخلت خدت رحيل ف حضنها الي كنت بتعيط وهدتها : بس ي رحيل متبكيش انتي ملكيش ذنب ي خيتي هيا الي عجربه وخويه ارتاح منها وهم ونزاح من ع جلبه كانت هتودي ولدي فطيس بت الكلبه عشان
مغلوله يلا في داهيه

نزل مراد وعيونه حمره زي الدم بص ع رحيل
وهيا بتبكي وطلع بره السرايه خالص ..

وعدت اليله بحلوها ومرها وتاني يوم الصبح رحيل وحسن جهزو نفسهم عشان يرجعوا القاهره ..

والحجه راضيه كانت وخده علاجها ونيمه
‏ولما صحيت شهد حكتلها كل حاجه

الحجه راضيه بدموع : لله الامر من قبل ومن بعد ربنا يچزيهم ع سواد جلوبهم هم ونزاح عنك ي ولد ربنا يعوضك بلي احسن منها حسبي الله ونعم الوكيل فيها ع الي كانت هتتسبب فيها ..

نزل حسن ورحيل معاهم شنطهم

الحجه راضيه : ايه ي ولدي ع فين انت ومرتك

حسن بهدوء : خلاص يامه كنا چين عشان الفرح وخلاص اليله فضت هرچع عشان شغلي وبيتي وكفايه الي حصل ده كلوو ف الكام يوم الي جعدناهم..

الحجه بقلة حيله : الي تشوفه ي ولدي بس متجطعش رحيل من عندنا وتعالو كل فتره والتانيه متخليش
الي حصول يمنعها عنينا

وتلتفت لرحيل : حجك عليا ي بتي ف الي حصولك احنا محججين لك ..

رحيل قربت وحضنتها : لا ي ماما متقوليش كده انتي ملكيش ذنب وحصل خير

شهد قربت منها : انتي بعد الاكشن الي حصل ده كلو يمكن متجيش عندنا تاني

رحيل بضحكه وحضنتها : والله عندك حق ده البيبي حصله انهيار عصبي من سرعت الاحدااث بس طبعا لازم ازوركم تاني

"والله انا الي حصلي انهيار عايزه
اجمعك انتي ومراد ..😂💔

ودعتهم رحيل بعد ما سابت هديه لندي مع شهد وقلتلها تعتذر منها عشان مقدرتش تزورها وطلعت هيا وحسن ..

حسن : خليكي هنا هچيب العربيه وچاي

لفت رحيل لقت مراد داخل من عند الخيل وشكلو منمش من امبارح ..

قربت رحيل وقرب منها مراد والاتنين في عنيهم كلام كتير ومشاعر مبهمه...

مراد بهدوء : ايه خلاص ي دكتورة ماشين

رحيل بخفوت : اه خلاص ي مراد بيه كفايه
اووي الي حصل ..

مراد ببعض الحزن : خلاص عاد ميبجاش جلبك اسود حجك عليا انا عارف اني اذيتك كتير الفتره الي عدت بس صدجيني غصب عني..

رحيل وعنيها بتلمع بالدموع : لا ي مراد بيه انا
مش قصدي عليك انت انا قصدي ع الحجات
التانيه ..انا اسفه لو كنت السبب ف انك
تطلق مر..

قطعها مراد : لا ي دكتورة انتي ملكيش ذنب هيا السبب دي وحده ...يلا جصره ربنا يكفينا شرهم

وبص ف عيون رحيل بعيون حزينه : خلصت ي دكتورة خالي بالك من نفسك ومن ح.حسن وربنا يجومك بسلامه ..

رحيل : خلصت ي مراد بيه وانت كمان اهتم بنفسك ..وبلعت غصتها ...وربنا يعوضك بالزوجه الصلحه ...ليه في نار دبت في ضلوعي يمكن
عشان انا سبب في طلاق مراته

فاقت من شرودها ع صوت مراد وبيمد
ايده : هو ده الوداع الي بيجوله
عليها ي دكتوره

رحيل مدت ايدها وشردت ف عيون مراد الي كلها حزن هيا مش عارفه سببه : هو ده الوادع ي مراد بيه ...

حسن دخل بالعربيه رحيل سابت ايد مراد ومسحت دمعه نزلت من عينها ومراد اتنهد تنهيده عميقه وقرب من حسن وسلم عليه وخده ف حضنه ووصاه ع نفسه وع رحيل ..

ركبت رحيل جمب حسن ولفت لمراد وشورت ليه ومراد رفع ايده وعنيه كلها وجع ..

ف بيت عادل عم مراد كانت الدنيا مقلوبه نسمه اطلقت ورياض متكسر ..

قعدت ام نسمه وهيا بتهري وتنكت ف نفسها

فاطمه بغل : اااااااه ي ناري عميلتها بت البندر
وانتو رحتوا فيهاا ااخخخ ده انا الي يلايمني
عليها هجطعها بسناني ..اطلجتي ي نسمه
وسبتي ليها خير حسين الهواري كله
اااااخ ي مرك ي فاطنه

عادل وهو بيضرب ع رجله : انا هطج من جنابي منك انتي وخليفتك الطين الواد ينيل الدنيا مع حسن والبت تشندلها مع مراد وكل حاچه طارت كل حاچه مراد هيحطنا ف دماغه ويغفلجها علينا خلاصك
كان عامل بوصية ابوه وسايبك علي زمته
ومرعينا علي حس انك مرته بس خلاصك
واخواتك التانين هچين من عمايل اخوهم
الكبير وجعدين بحري والي يجول عليه
مراد هيجلوله عليه امين ااااااخ يبااااه

نسمه بحقد : والله ما هسبهم يتهنوا ولا هسيب بت الكلب دي تتهنا ولا هيا ولا مراد الكلب ..

وهبت وقفه ...انا هوريكم هعمل ايه

دخلت نسمه ع اوضت رياض الي متخرشم

نسمه بعويل مزيف : اصحي ي رياض اتبهدلنا ي خوي وداسه علينا بالرجلين ضربوك ي خوي وجلو منك وسط الرجاله كل ده بسبب بت الحواري جوم ي رياض وخواتك مجلوش تلت التلاته كام لمراد بعد ما بهدلك
سحرهم وغواهم بالمال لاجل ما يكونه
في صفه علينا ..

رياض بغل : اتكتروا عليا وانا كت شارب وربي ف سماه ما هرحمك ي مراد الكلب ..

نسمه بدموع تمسيح : ضربني وطلجني ي خوي عشانك دافعت عليك شهد شهد بت عمي سحلتني ف السرايه ورمتني ف الشارع ي رياض في نصاص الليالي
كل ده عشان جولت ان مرت حسن كانت طلعه تغويك
دفعت عنك يا خووي وبهدلوووووني

رياض : ااااايه ضربك وطلجك كمان ليه
ده كلو انا وهو انتي ذنبك ايه

نسمه : اااه ي خوي كل ده عشان سمعته وهو بيتفج هو وحسن عشان يطخك بالنار ...

رياض يتنفض بفزع : ايه هيطخني لااااه ي نسمه مراد ميعملهاش ..

نسمه بخت سم : لاه انا سمعتهم بت بحري جالت انك بهدلتها وكت عايز تغتصبها ومراد صبص رأيه جوم ي ولد ابوي جوم چيب حجي وحجك اتغده بيه جبل
ما يتعشه بيك ..جوم ومدتله البندقيه

وف بالها ..ابجا ارملتو واخد كل ورثي منه ولا اكون طليجتو وطلع من مولد بلا حمص ..مهو اكيد مطلجنيش ف المحكمه لسه ..

وقف رياض بعد ما بخت سمها ف ودانه وطلع
وعفريت الدنيا بتتنطت ف وشه
.....

طلعت رحيل هي وحسن وهما ع الطريق شاف
رياض وهو طالع من نحيت بيتهم ماسك السلاح ونزل ع الاراضي الي بتودي نحيت السرايه من وراه

لف حسن بفزع ورجع بالعربيه ونزل قدام باب السرايه

حسن بقلق: خليكي ف العربيه متنزليش وجفلي علي نفسك

وجري حسن نحيت الاسطبل لقااه رياض ماسك البندقيه من نحيت الزرع الي وره السرايه ومصوبه نحيت مرااد الي واقف قدام خيله جري عليه حسن

حسن بخوف : حااااااسب ي مراد حاااسب

وفجأة طلق ناري طلع صاب حسن بعد ما رمه نفسه ع مراااد ...

مراد مسك حسن وهو مشلول حسن سايح ف دمه وهو مش مستوعب الي حصل ف ثانيه كان بيودعه وف الثانيه التانيه وقع بين اديه بالشكل ده

مراد بصراخ ودمووع : حسسسسسسسن اخوووي لاه لاه لاه انت لاه ده انا انا الي مفروض العيار يجي فياا...

وخرج سلاحه وصوب ع رياض الي تصدم مكانه لما حسن اتصاب وتفزع ان مراد هو الي عایش و سلاحه وقع من ايده ولسه هيهرب

مراد اطلق عليه ثلاث رصاصات وقعته ميته فنفس اللحظه

مراد وهو بيمسك وش حسن المرمي ف حضنه

مراد بدموع وقهره : جومي حسن فوج جووووم عشان مرتك وبنك انت مطرحك مش هنا انت مطرحك مع مرتك وبنك انا المفروض مكانك انا ماليش حد يزعل عليا ويحتاجني يلاه ي حسن

حسن وهو بيصارع المووت : م . مجدررر ومككك توب ي مراااد ... رحيل امااانه ف رجبتتك وه وصيتي ليكك اتجوزها ي مراد وربي ابني تحت جناحك كييف ما رب تني اتجووز رحيل وحميها. هيا تستاااهل مرتي وابني امانه عندك...

عند رحيل لما سمعت ضرب النار قلبها اتقبض ونزلت جري ع السرايه في نفس الوقت خرجت الحجه راضيه وشهد وكل الخدم والغفر وجريوا نحيت الاسطبل

جريت رحيل والدموع ف عنيها شافت حسن مرمي ف حضن مراد الي بيصرخ بعلو صوتها بقهره

رحيل بفزع : حسسسسن اااااااااااه لا ي حسسسن

ردي حبيبي متسبنيييييش..... و حضنت حسن

وخدته ع رجليها وبتخبط ع وشه

حسن وهو خلاص الروح بتطلع : ب بسس ي رحيل متبكيش عشان الي فبطنكك عشان خطري.. ما تحزني وخاالي بالك من نفسك ومن ولدك ورربي ااابني ف السراايه مع عمه وجدته وسسمعي ككلااام مراد

وحسس ع بطنها ببسمه ومات مات حسن احسن واحد

ف العيله بسبب حقد وغيره وطمع وقلوب مريضه

رحيل بصراخ يصحي الميتين : حسسسن لا ي حسن عشاااان خطري متسبنيش رد عليا ونبي ونبي رد عليا حتي عشان خاطر ابننا و هزت حسن.... بقووة فوووق عشان خطري

الحجه راضيه بدموع ونهيار : ولدددددي اااه يحصرت جلبي عليككككك ي ولدي فت ولدك من غير متكحل عنك بيه ي كبدددي ااااااه ي حسن جسمت ضهري بروحتك ي ولددي

و وقعت ع الارض بنهيار

شهد بقت تصوت وتلطم وتقطع ف شعرها ع اخوه الحنين الي مفيش منه وتغدر بسبب الحقد الي ماله قلوب النااس

شهد صرخت بحرقه : اخووي جومي حسن جووم ي خوووي سبت ولدك لمين ي جلب اختك

ي حسسن

مراد بغضب ودموع متحجره في عنيه : اكتمي حسك منك ليها اخوي مات وخدت تاره جبل دمه ما ينشف انصب العزة ي غفير منك ليه يلا...

رحيل اغمي عليه والخدم شلوها وشهد سندت

امها ودخلتها ع السرايه ومراد وقف وشال حسن والدموع نزله من عنيه وقهرته تهد جبال ع اخووه

مسالخير بعتذر عن التاخير

والبارت انهارده حزین

هستنا تعليقاتكم

اطول بارت ف المجاره اهو

• تالع الفصل التالي "رواية رحيل الهورى" اضغط على اسم الرواية

google-playkhamsatmostaqltradent