رواية اسرار القلوب الفصل الاربعون والاخير 40 - بقلم رانيا قنديل
البارت الاخير من اسرار القلوب (الجزء الاول)
علي: لأ عشا لأ أنا عامل دايت مش هاكل من اديهم ده الحب ده طفح على عنيهم مش هضحى بنفسي
ضحك الجميع على مداعبه علي ولم يعلمو بما حدث له
**************************
مها: ثوانى لبسو الدبل للبنات ولا اكتفيتو بالهدايا
حمزة: لأ طبعاً بس كنت عايز اطلب طلب منكم وخصوصاً جدى محمد
الجد محمد: اامرني ي حبيبي عايز ايه ...
حمزه: أولا أنا وخالد عيزين نكتب كتبنا بكرة إن شاء الله
صالح: يا ابنى مالك المفروض الأمور دى تتاخد براحه مش قفش
حمزة: بابا قفش إيه أنا ورحيق مرتبطين ببعض من زمان مش لسه هعرفها
الجد رافت: إيه رأيك ي ولدى ي جمال ؟..
جمال: أنا موافق وألف مبروك وربنا يتمملكم على خير
سميحه: وأنا موافقه ووضعت يدها على وجهها وبكت
سندس وسلسبيل: ماما مالك بتعيطى ليه
اميمه: متقلقوش ي بنات دى دموع الفرح
خالد: لأ ي عمتى بلاش دموع عيزك تفرحي وبلاش عياط
حمزه: بس ي عمتى النهارد يوم كله فرح وإن شاءالله أيامنا الجايا كلها أفراح
عثمان: لنفسه بتحلم ي أبن أخويا بكرة لما يجيلك الخبر عينك دى مش هتعرف ترفعها تانى
صالح: الف مبروك ي أولاد ويلا جهزو العشا أنا جعان
دخلو البنات للمطبخ لرص اطباق الأكل
سلسبيل : فين طبق حمزة وخالد ..............
إيمان: عايزة ايه تانى كفايه بجد شطه وملح ارحميهم
سلسبيل: طيب خلاص إيه رأيكم في طبق علي والله فكرة
نرمين والله شكلك مش هتجبيها لبر ي رب يعرف علشان يعلقك.....
سلسبيل: مين هيعرفه يلا بينا علشان منتاخرش عليهم ووضعت فى طبق على كميه من البهارات والفلفل الحار
ووضعو الأطباق أمام الجميع
علي: أنا مش هاكل أنا بطنى بتوجعنى .....
سلسبيل : مش هينفع خالص لازم تأكل دى عادات وتقاليد لأن الأكل إذا طلع فيه شكوى الجوازه تتاجل
علي: م تتاجل مش أحسن م اعجل بعمرى مش واكل أنا......
خالد : كل احسنلك أنت عارف أنا وحمزة ممكن نعمل فيك إيه
علي: يخربيت كده ي جدعان البنات دول جلهم حول والله اعلم حطو ايه فى الاكل عموما ابتدو أنتم الأول.
وبدأ الجميع في تناول الطعام ونظر لهم علي فاطمئن وبدأ ياكل من طبقه وما هي إلا لحظات ورأوا علي مبرق ووشه زاد احمرار
مها: مالك ي علي حاسس بأيه.....
علي من كتر الي حصلي مبقتش حاسس باى حاجه أنا شبعت خلاص
رحيق: طيب خلاص كفايه اكل وهقوم اعملك شاي
سندس: ولا تحب اعملك أنا قهوة ....
علي: أنتم الاتنين ترتاحو ومتحاولوش
تعملو حاجه لا النهارده ولا بعدين
نرمين: بضحك ليه بس دى حتى اكلهم جميل ونفسهم. ايه مقولكش
علي: أحسن بردو اوعي تقولي ونظر لحمزة وخالد انتم بتاكلو في اخر زادكم كفايه بطنكم ارحموها
حمزة: والله الاكل يجنن طيب خد دى من ايدى
علي: ولا اخد من رجلك كل منك ليه م هو الحب يعمل اكتر من كده
سلسبيل: وهى تكتم ضحكتها مالك ي علي طيب اخلى العرايس يعملولك اكل غير ده إذا مش عجبك
علي: العيب مش فى الأكل العيب في إلي عمله غيرو الشيفات الله يكون في عون الي هيتجوزوهم
صالح: بطل كلام ي تاكل ي تقوم ......
علي: هقوم مش مستغنى عن حياتى أنا مش عارف انتم بتاكلو ازاى وقام علي متجها الي جده محمد ورافت فسمع سلسبيل .........؟
سلسبيل: ههههههههههههه .. ههههههههههههه مش قادرة والله والنعمه صعبان عليا هقوم اخليه ييجى ياكل ....
حمزة: بتعجب أنا مش فاهم حاجه ........
خالد: ولا أنا فاهم هو فى إيه ..........
سلسبيل: يعنى إيه مش فهمين ما انتم كنتم قبله
إيمان: حمزة مش أنت شربت القهوة وعليها ملح
حمزة: لاء ...............!
ايمان: نعم ونظرت إلى خالد وأنت ي خالد العصير كان في شطه صح......
خالد: لأ..........العصير كان ممتاز
نرمين: لسندس انتى قدمتى العصير لمين .....؟
سندس: بصراحه قدمته لعلي .........
نرمين: وانتى ي رحيق
رحيق : ههههههههههههه قدمته لعلي ....
سلسبيل: هار فات ورايح جاي وأنا أقول ماله عمال يطول ومرة متحصب لأ والمصيبه حطيتله بهرات فظيعه مع فلفل حار ههههههههههههه ذنوب بتخلص
علي: بعد أن سمع طيب والله حااااضر ي سلسبيل وتوعد لها ....
الجد محمد: يلا يا أولاد خلينا نمشي تصبحو على خير
وذهب الجميع للنوم إلا عثمان فاجري تليفون
عثمان: الو ازيك يا مدحت إيه الأخبار
مدحت: كله تمام قدمت بسعر اقل منه وبكرة هتسمع الخبر الجميل بس صورهولي عايز افرح فيه وفى إلي عمله فينا ده موقف الشركه على رجل حتى في غيابه
عثمان: هانت بكرة هنرتاح .......يلا سلام ودخل وهو مطمئن ومستعد لفرحه الغد.........
*************************
اميمه: صباح الخير يا بنات فطرتو .........
إيمان: اه فطرنا من بدرى مع جدو محمد وجدو رافت وسبناهم بره قعدين بيلعبو طاوله
سميحه: خلاص يلا نفطر أنا وانتى وهناء حتى مها جايا تفطر معانا
نرمين: فطاركم جاهز على السفرة طنط مها عملت فطير مشلتت إنما ايه حكايه افطرو وأحنا هنعملكم الشاي
سميحه هما الشباب فين مش بينين
نرمين كلهم برة بيتفرجو على الطاوله حتى بابا وعمى كمان برة
اميمه: طيب يلا نغطر وادى مها جت يلا بينا
البنات واحنا كمان يلا نعمل الشاي للكل ونطلع برة احنا سيبين رحيق مع سولي لوحدها .....
**************************
حمزة: الو تمام أنا طالع استقبلك ......
علي: رايح فين ........؟
حمزه: ثوانى وراجع على طول
عثمان: ي ترى مين الضيف الي مستنيه حمزة وهيتجنن كده عليه عموما دلوقتى هنعرف
وبعد مرور نصف ساعه دخل حمزة ومعه شخصان
خالد: أهلا وسهلا مش تعرفنا ي حمزة .......
حمزه: ده البشمهندش حازم وده عمه توفيق هما ضيوفنا
الجد محمد: نورتونا ازيك ي حازم ي أبنى كنت عايز أتعرف عليك من فترة بس ملحوقه وعملها حمزة وجابك للصعيد
حازم: أنا كمان من الصعيد من قريه ( البلينا ) ...
الجد رافت: أهلا بيك ي ولدى أنت وعمك مع إنك طلعت بلدياتنا
توفيق العم: أهلا وسهلاً بيكم
الجد محمد: أنا اعرفك قبل كده او اتعاملنا مع بعض فى اي شيء شغل .....
العم توفيق: محصليش الشرف كنت اتمنى طبعا
الجد رافت: فعلا أنى زى ما اكون خابرك جبل سابق
حمزه: إيه يخلق من الشبه اربعين المهم فطرتو ولا لسه
حازم: من بدرى بس يريت شاي
علي: اهم البنات جم ومعاهم الشاي تعالى ي بشمهندس اتفضل اقعد
سلسبيل: لعلي بهمس هو الحليوة ده مرتبط ولا متشنكل ....
علي: وانتى مالك خليكى ف نفسك وعيب تتكلمى كده
سلسبيل: اوووووف هو أنا مش لاقيه غيرك واتكلم معاه
علي: على الله تقومى من جنبي سمعه اتهبدي هنا
سلسبيل: اتهبدت ي مستبد ...............
الجد محمد: إيه اخبار الشركه ي بشمهندس طمني فى جديد
حمزه: أكيد طبعا أنا منتظر فون مهم دلوقتى وإن شاءالله نفرح كلنا
عثمان: بابتسامه كلها خبث إن شاء الله خير
صالح: وعيونه على توفيق انت عايش هنا فى الصعيد ولا في مصر
توفيق: أنا لسه نازل مصر قريب بقالي سنين متغرب وقررت انزل مصر
عثمان: وانت شغال في إيه .....؟
توفيق: أنا عندي شركه استيراد وتصدير بس مقرها في تركيا وهفتح إن شاء الله فرع في القاهرة قريب
صالح : ربنا يوفقك بإذن الله
حمزة: رحيق فين امهتنا اتاخرو ليه كل ده فطار
علي: اهم طالعين وجيين نحيتنا سلم الجميع على بعضهم وجلسو
حمزة: طبعا النهارده يوم مهم جدا وجميييل للكل علشان عندى ليكم أخبار جميله بس الفون يرن وهبلغكم
حازم: ازيك يا نرمين عامله ايه دلوقتى
نرمين: الحمد لله القعده وسط اخواتى تنسي الواحد اى ضيق
حازم: الحمد لله ورن فون حمزة
حمزة: باهتمام الوووو ايوة وضيق على عينيه
عثمان: لنفسه شكلك عرفت إن المناقصه بح وأنت من بعدها ده جزاء إلي يقف قصادى
حمزه: اوك تمام مع السلامه .....
الجد محمد: خير ي حمزة وشك اتغير ليه أنت مستنى خبر جميل ايه اتغير
عثمان: اتكلم مالك يتحدث وهو مبتسم لحمزة
ايه الخبر الي هتفرحنا بيه اجلته......
حمزة: لأ ي عمى مش حمزة الي ياجل حاجه ونظر لجده اولا مبروك ي جدى اخدنا المناقصه ونظر لعمه
ومش المناقصه بس أنا عرفت إسم الشركة الي بتلعب معانا من تحت التربيزة لعب مش نضيف وخليتها تفلس بس نفسي أعرف مين المدير بتعها
عثمان: كح كح كح كح ..........
خالد: بابا خد نفسك بالراحه مالك اتفضل اشرب علشان الشرقه تروح
اميمه :. بسم الله الرحمن الرحيم إيه حصل
عثمان: بغيظ وكره أبدا بس من الفرحه شرقت أصل المناقصه دى مهمه جدا برافو ي حمزه
حمزة: لسه الأخبار ي عمى النهارده الاخبار تجنن بس بلاش تشرب وأنا بتكلم وابتسم له
حمزه: لجده محمد وعمه عثمان البشمهندس طالب أيد نرمين ونرمين كمان موافقه وأحب اسمع منكم
الجد محمد: مش هقدر اقول مبروك إلا لما أخد رائي بنتنا ونسأل على المهندس حازم
حازم: أكيد طبعا وده الطبيعى ........
نرمين: نظرت لحمزه وهى مسبهله ..........
سلسبيل: اهو طار يظهر وشي حلو عليهم ومنيل عليا عجبك كده
علي: ههههههههههههه محدش شيفك أصلا انتى محتاجه معجزة علشان واحد يضحى وياخدك
نرمين: حمزه ممكن كلمه ......؟
حمزه: تعالى نتمشي هناك وقامو سويا
عثمان: نظر لهناء ومال عليها إيه إلي بيحصل ده وعريس ايه ده بنتك فى حكم المخطوبه أنا وأنتى هننهى المهزله دى سمعه وإلا تصرفي مش هيعجب حد
هناء: راجع نفسك وبلاش تمشي فى طريق كله خسارة صلح اخطائك وخلينا نعيش سعداء
عثمان: على جثتى أنى اكون من ورا حمزة مطلعتش سهل ي حمزة
حمزه: لنرمين أنا عارف انتى عايزة تسألي على إلي حصل شوفي حازم بيحبك واتقدم ليكى وأنا فى مصر وأنا فرحت جدا لأنه مناسب ليكى
نرمين: بس أنا مش موافقه عليه وطئطئت رأسها للاسفل وبدموع أنا فى واحد اتقدم لبابا وبابا موافق وأنا كمان
حمزة: مسك دقنها ورفعها ارفعي راسك وإذا مش موافقه على حازم أنا كمان مش موافق ارميكى لمدحت انتى اختى من لحمى ودمي ومش هقبل أنك تكونى ضحيه لعمى وافكارة
نرمين: بفزع وخوف أنت عرفت اقصد عارف ايه مش فهمه
حمزه: متقلقيش عمي إن شاء الله يفوق من تفكيرة بنفسه ويرجع عن قرارته الغلط فى حقنا وحق نفسه بس مطلوب منك تقفي معايا وبلاش تضعفي لعمى عيزك قويه
نرمين: ببكاء مش هينفع أنت متعرفش حاجه صدقنى
حمزة: أنا عارف كل حاجه وعارف كمان تهديده لطنط هناء وتهديده بقتلي
نرمين: ببكاء اكتر أنا خايفه أنا أول مره أشوف بابا كده أنا مش عرفاه حساه راجل غريب عنى
حمزة: اسمعينى كويس ويريت تنفزى كلامى وافقي على حازم وفترة الخطوبه يا تقربك ليه او تبعدك ماشي وبلاش تسمعى لعمى وتخافي أنا موجود سندك ماشي االشركه ولله الحمد وضعها هيتحسن بعد المناقصه دى ومحتاجك معايا تكونى مركزة الفترة الجايا
نرمين : بخوف عليه وأنت هتتصرف ازاى أنت ناوى تاذى بابا
حمزة: لأ طبعاً ده عمى وفى مقام بابا بس بحاول أنى أظهرله اخطائه علشان يتراجع عنها
نرمين : اتمنى كلامك ده هو اللي يحصل بس مش معناه كده أنى مخفش عليك
حمزة: خليها على الله تعالى معايا وعايز نرمين القويه مش نرمين الضعيفه ومدحت أيامه انتهت خلاص معايا.واخدنرمين من يدها وذهب إليهم مرة أخرى
عثمان: عن اذنكم دقيقه وراجع وذهب عثمان كى يتحدث مع مدحت .
مدحت: الو شفت الي حصل أنا هروح فى داهيه بسبب إبن اخوك بس مش هروح لوحدى قبل م ااقع أنت هتقع قبلي
عثمان: أنا عرفت بس إلي مش عارف افهمه أنا بعتلك اواراق المناقصه وصورتهالك وحطيت أنا اوراق مناقصه غير دى ازاى مش فاهم يكسب هو وكمان ده عرف بالشركه ازااااي فهمنى
مدحت: أنا عملت إلي امرتنى بيه ومفيش حاجه معملتهاش حمزة. دمرنا ونهاك على الآخر
عثمان: بكل الكرة والغضب جوة قلبه حمزة لازم يموت زى ماهر خلصني منه قبل م نرجع من الاجازة أنا هعرفك امتى التنفيز وازاى.........
مدحت: أنا هنفز كل إلي هتقول عليه بس أنت عند وعدك ليا بجوازى من بنتك وإلا .......؟
عثمان: متقلقش البنت ليك اول م نرجع هكتب كتابك عليها
مدحت: وأنا تحت أمرك وأعرف أنت بس حمزة نازل مصر امتى وبلغنى وسيب الباقي عليا يلا سلام
عثمان: يلا سلام واغلق هاتفه واتجه اليهم مرة أخرى
سميحه: متيجو ندخل جوة البيت علشان الضيوف
اميمه: الجو رائع والشمس دافيه خلينا هنا أحسن
حمزه: أنا طبعا هسافر مصر اخلص حجات فى الشركه علشان المناقصه كمان يومين ...
الجد محمد: متتاجلها لما نسافر سوا بدل سفرك رايح جاي
حمزه: مش هينفع تأجيل السفر حضرتك عارف اهميه المناقصة فلازم وجودى
عثمان: هتسافر يوم إيه والبشمهندس هيكون معاك
حازم: احتمال أسافر معاه علشان نخلص الاوراق فى خلال يومين
علي: بهمس لنرمين ابت وافقي عليه ده حازم يجنن بدل البت سولي هتموت عليه بصي مش منزله عنيها وافقي وارحميها................
نرمين: طيب م تاخدها أنت وتريحنا والله هتبقو ثنائي مهبب على دمغنا ....
حمزه: بالنسبه لطلب البشمهندس إيه رأيكم جدى اشترط أنه يسأل وحضرتك ي عمي عثمان ونظر له حمزه
عثمان: معنديش بنات للجواز. أنا بنتى مخطوبه لواحد وأنا اديته كلمتى .......
حازم وعمه: طيب نستأذن إحنا بقي وسلمو على الجميع وخرجو
حمزه: لعمه مين ي عمي العريس فرحنا معاك خلي الفرح يكتر
عثمان: مش ملاحظ إنك بتدخل فيما لا يعنيك وبتسال بصفتك إيه
الجد محمد: عثمان بتتكلم ليه كده هو قال ايه يستدعى ردك ده كله.
عثمان: حمزه بيفرض نفسه عليا وعلى عيالي وأنا مش هسمح بده
حمزة: بردو مغرفناش مين العريس ي عمي علشان نشوفه مناسب ولا اختى كتيرة عليه
عثمان: صالح خلي إبنك يسكت ومش عايز كتر كلام
حمزه: خلاص ي عمي أنا متاسف ونظر لجده وحدثه
جدى محمد كنت عايز من حضرتك تفويض علشان ااقدر أتصرف فى اوراق المناقصه ولازم اخد حق توقيع
الجد محمد: الشركه دى أسهم لازم كل واحد يعملك تفويض للاداره وبالنسبه ليا. هكلم المحامى يعملك تنازل
عثمان: ايه الكلام الفاضي ده تفويض ايه وازى ياخد تفويض باحقيه توقيعه ده ممكن ياخد كل حاجه بجرة قلم أنا مش موافق مستحيل
صالح: ايه الي بتقوله ده أنا أبنى يسرق ي عثمان هى وصلت لكده....
عثمان: الحق ميزعلش ولا ايه
الجد محمد: ولا كلمه ذياده كلنا متجمعين هنا والكل ليه كلمته بحق اسهمه وأنا هسال الكل
الجد محمد: لابنه صالح هتبايع إبنك بالاسهم إلي ليك
صالح: أه طبعا أنا واثق في أبنى.....
الجد محمد: اميمه هتبيعى إبنك
اميمه: أكيد طبعا
عثمان: طبعا كله لمصلحتكم ونظر لخالد ونرمين وهناء بنظرات نااااريه كى لا يبيعون حمزة
الجد محمد: سميحه
سميحه: أنا وبناتى أكيد هنبايع حمزة ربنا يحميك ي حبيبي
عثمان: ده انتى تملكى نص الشركه انتى وبناتك ازاى تعملي كده انا هتجنن
الجد محمد: اهدي وبطل انفعالك ده وادينا بنسال مع إن سميحه لخصت كل الكلام بس أنت بردو هسالك
عثمان: أنا لأ طبعاً مش موافق
الجد محمد،: نرمين وخالد وهناء طبعا قراركم زى ابوكم
هناء: لأ أنا هفوض حمزه وكلي ثقه فيه
عثمان: انتى اتجننتى أنا مش موافق ازاى تكسري كلامى.......
هناء: القاعده الاولي فى قانون العمل والي اتعلمته من عمي مفيش عواطف فى الشغل واى حاجه لمصلحه الشركه هتتعمل .......
الجد محمد: نرمين وانتى ي بنتى
نرمين: من غير تردد هابيع حمزة هو فعلا غير كتير في الشركه مع أنى كنت معترضه علي سياسته بس طلع حمزة صح وثقتى فيه كبيرة
خالد: أنا موافق لأنى مش شايفا اى داعي للخوف من حضرتك ي بابا تقدر بورقة تضمن حقك من غير ما توقف سير العمل ولا ايه يا جدى
الجد محمد: كده خلاص صالح يخلص اوارق صحه التوقيع لحمزة وإن شاءالله خير
صالح هجهز الورق لما نرجع مصر
حمزة: لأ ي بابا بعد أذن حضرتك الورق هيخلص بكرة اتصل بالمكتب وخليهم يخلصو كل حاجه ولما اسافر يبقي كل حاجه على الامضاء
صالح: خلاص ماشي الي تشوفه هقوم أنا اعمل اتصالاتى
عثمان: وقف وهو غاضب بكرة تندمو على الي عملتوة ده ودخل الي المنزل
خالد: أنا مش عارف ليه المشاكل دى كلها بس مش كله لمصلحه الشركه نفسي نبطل خلاف وخصوصا في بينا وبين بعض
عثمان: أنت مش عارف حاجه وتعالي ورايا عيزك
خالد: حاضر ولنفسه خير ي بابا عايز ايه........
عثمان: اسمعنى كويس ي خالد أنا أبوك وعارف مصلحتك وجوزتك من بنت عمتك. غلط وأنا مش موافق وعيزك تنهي الموضوع ده نهائي واختك هتتجوز واحد أنا اخترته علشان مصلحتكم أنا بعمل كل حاجه علشانكم
خالد: بابا أنا أخترت إلي تكملنى سندس عشق الروح بالنسبالي هى اختيار قلبي وعقلي وأنا مستحيل أبعد عنها
عثمان: هتعصانى ي خالد مش هتسمع كلامى خلاص كبرت عليا ومبقاش ليا كلمه عليك
خالد: مستحيل اعصي أبويا بس دى حياتى وأنا مسؤل عنها بلاش ي بابا تخلق خلافات ملهاش أى داعي
عثمان: أمشي من وشي ي خالد مش عايز اسمع صوتك فابتعد خالد عن أبيه وفكر وعاد إليه فسمعه وهو يتحدث مع أحد فكاد أن يبتعد فشده حديث والده فزهل مما سمع
خالد: معقول إلي أنا سمعته لأ لأ مستحييييييل
ونظر خلفه ومن حوله وهو تائه ...........
حمزة: جدى بكرة إن شاء الله كتب كتابي أنا وخالد وهنعمل ليله جميله إن شاء الله وهنعزم البلد كلها وبعدها هسافر اخلص شغلي وارتب للفرح
الجد محمد: على خيره الله ي حبيبي .....
علي: الله هنفرح ونهيص اخيرا ونرقص كمان
اميمه: ربنا يسعدكم ي رب ي حبايب قلبي
*************************
ومضي يوم على أبطالنا وجاء يوم سعيد فهو يوم ارتباط القلوب والاحبه بعد طول انتظار
فحل المساء وتجهزت كل من سندس ورحيق فكانو من أجمل ما يكون
حمزة: خالد أنا لبست وخلصت وأنت. مش عارف مالك تايه ومش معانا خالص
علي: أنت خايف ده كتب كتاب ي دكتور لسه فضلك فسوة على عوله الهم
خالد: بعد اذنكم أنا طالع فوق وراجع عايز سندنس
حمزة: خير م كلها دقائق وهتكون معاك وبعدين محدش هيرضي يخليك تدخل عندهم
خالد: طيب هتصل بيها وارجعلكم .... وخرج خالد ليتصل بسندس.....
حمزة: ماله أنا حاسس أنه متغير من امبارح .....؟
علي: تلاقيه مخضوض من الجواز صعبان عليا الجدع
حمزه: اتلهي أنت واسكت وخليك في خيبتك وكبر راسك لحد ما سولي تضيع منك
علي: ييييييييي فكك مني أنا
خالد: الو سندس أنا عايز اتكلم معاكى قبل كتب كتبنا
سندس: خير ي خالد في إيه قلقتنى
خالد: وصوته مختنق سندس ............؟؟؟
سندس: الوووو خالد إيه ده الخط فصل ...
خالد إيه إلي أنت عملته ده ازاى تقفل الخط وأنا بتكلم......؟
حمزة: علشان مينفعش الي هتقوله أنا مش عارف إزاي تسمح لنفسك إنك تهدم سعادتك بنفسك
خالد: نظر لحمزة أنا عارف كل حاجه أنت مخبيها بخصوص بابا وعمى ماهر عرفت ازاي حب المال والسلطه ملو قلبه وخلوه اعمي ومش شايف غير نفسه
حمزة: عرفت منين وازاى .......؟
خالد: سمعتك وأنت بتتكلم مع إيمان وعرفت خوفك علينا كلنا حتى والدى مش عايز تعرف حد ومتهيئلك أنك هتصلح منه وتفوقه بس أنت متعرفش حاجه صدقنى
خالد: احتضن حمزه صدقنى أنا عارف كل حاجه وبابا ناوى على شر
حمزة: بحب اخوى لخالد (قل لايصيبنا إلا ما كتب الله لنا ) متقلقش عمى مش وحش وإن شاءالله ربنا هيفوقه من ده كله كلامك مع سندنس مش هيحل مشكله بالعكس هيعقدها خليك واثق فيا للآخر
لحظه وفون خالد رن فامسكه حمزة
سندس: خالد قلقتنى في إيه الخط فصل ....
حمزة: الله الله روحى ي عروسه خلصي لبسك ابقو اتكلمو بعد كتب الكتاب يلا مع السلامه واغلق الهاتف
علي: لخالد وحمزة يلا الناس بدأت تهل وكمان المهندس حازم وعمه وصلو
حمزه: طيب اسبقنى أنت وأنا جاي مع خالد وراك
حمزة: خالد أنا عيزك فى موضوع مهم جدا ولازم ناخد فيه قرار وحالا
خالد: وقد قراء ما يجول في فكرة وتحدث أى حاجه هتقول عليها هنفزها بس على شرط متتحركش خطوة إلا وأنا معاك وتعرفنى بكل حاجه
حمزة: ماشي ومالك كده قلبت على دور بابا امشي خلينا نتجوز أنا مصدقت ...
خالد: ربنا يسعدك ي رب ...
حمزه: ويسعدك أنت كمان واحتضنه بكل الحب الذي يكنه بداخله
عثمان: هناء يلا المأذون وصل علشان كتب كتاب المحروس إبنك الي طلع عن طوعي وانتى كمان
هناء: صدقنى ولادك بيحبوك وعيزين مصلحتك حتى حمزة ...... ولم تكمل كلماتها إلا وشعرت بقلم قد افقدها توازنها ولم يكتفي بذالك فبدأ يضربها بكل ما أوتي من قوة فوقعت أرضا ولم تقدر على أن تتحرك فلكمها برجله وغادر الغرفه
اميمه: لسميحه شيفا الاولاد لبسين إيه يجننو بسم الله ماشاء الله عليهم
سميحه: فعلا اللبس الصعيدى لايق عليهم دول عملينها مفاجئه للبنات ربنا يسعدهم
اميمه: هى هناء إتأخرت ليه لغايه دلوقتى المأذون وصل والشباب معاه والبنات كمان منزلوش
سميحه: مش هينزلو غير بعد كتب الكتاب دى العادات هنا
الجد رافت: لاميمه وسميحه وينها هناء عوجت جوى شيعولها
الجد محمد: يمكن تكون عند البنات فوق وهتننزل معاهم
سميحه: طيب هطلع اشوف البنات وانادى عليها
مها: سميحه فين هناء مجتش ليه ........
اميمه: بتعجب دى لبسه اول واحده أنا هروح البيت اشوفها وارجع وخرجت اميمه وصعدت لغرفتها وطرقت الباب فلم يأتيها رد ففتحت الباب ونظرت فلم تشعر بنفسها وهى تسقط على الأرض وتبكى من هول ما رأته
اميمه: هناء ردى عليا فيكى إيه ومين عمل كده ونظرت حولها فرأت الغرفه مبعثرة على الآخر فوجهت نظرها إلي هناء وامسكت فونها وكادت أن تتصل بخالد فسمعت هناء
هناء: بتعب والم شديد متتصليش بخالد إلا بعد كتب الكتاب وحياتى عندك
اميمه: ببكاء وانهيار لأ انتى بتنزفي نلغي كل حاجه انتى كده هتموتى منى مستحيل فشعرت هناء باحد واقف من خلفها فنظرت له مين هنا وازاى طلعت هنا .............
******************
حلقه طويله جداً ي ترى مين طلع وهناء هتموت وهتقدر اميمه تلحقها ولا اميمه هيحصلها حاجه حلوه مع المجهول انتظرونى فى الجزء الثاني من ★اسرار القلوب★
تشجيع علشان انزلكم الجزء الثاني على طول 💞💝
يتبع الفصل كاملا اضغط هنا ملحوظه اكتب في جوجل "رواية اسرار القلوب دليل الروايات" لكي تظهر لك كاملة
•تابع الفصل التالي "رواية اسرار القلوب" اضغط على اسم الرواية