رواية نبض قلبي الفصل الثالث 3 - بقلم هيام ختعن
عمر مساء الخير ي بنات
مي ومريم. مساء النور
مي. هقوم احضر للك العشا
عمر. لا ي حبيبتي انا اكلت خليكي
مريم. ليه كده ي عمو دا انا مستنياك ماكلتش من الصبح
مي. بصت لها مين اللي ما اكلش ي مريم انتي طول ماانتي قاعده عماله تاكلي اي حاجه انا تعبت للك
مريم. شوفت بتعايرني
عمر. لا ي حبيبتي هي بتهزر سيبيها تاكل براحتها
وفي الوقت دا جات رساله لمي خليتها في عالم تاني
سليم . سحريتني عيونك عندما التقيت بيها يوما ما وكانت لي احلي صدفه جعلت لي الحياه تبتسم وجعلت قلبي ينبض ♥
عمر. مي مي
انتبهت مي لصوت خالها
مي نعم معلش سرحت
عمر. اي اللي واخد عقلك
مريم بصوت شبه مسموع قولها مين اللي واخد قلبك
عمر. قلبها مم
مي دي بتهزر ي خالو مافيش اي حاجه من الكلام دا
عمر بعدم اقتناع طيب انا داخل انام
مي ومريم. ماشي
مي. انتي غبيه ماتاخدي بالك من كلامك شويه
مريم. معلش غلطه مطبعيه من لساني مش هتتكرر هخلي بالي بعد كده مين باعت للك رساله
مي. سليم
مريم. باعت اي
طلعت مي الرساله وورتها لمريم
مريم الواد طلع رومانسي
مي هو خاطب والموضوع منتهي من قبل ما يبدا اصلا
مريم. انتي مصدقه الكلام اللي انتي بتقوليه
مي. ايوه ي مريم مصدقاه انا مش ناقصه وجع قلب واتعلق بحد
مريم. طيب انتي حره انا شايفه ان الواد بيحبك
مي. نامي ي مريم واقفلي ع الموضوع انا هغير المكان اللي قابلته فيه هبطل اروحه عشان مش اشوفه تاني
مريم ماشي
ونامت مريم ومي وكانت مي بتحاول تقنع عقلها بالكلام اللي بتقوله وانها ماتروحش المكان تاني بس ماتعرفش ان القدر هيجمعهم بعض مره تانيه
وبعد عتم الليل وقصصه وكل واحد شايل حب ووجع في قلبه تشرق شمس يوم جديد تخلق امل وتفاؤل قامت مي كالعاده ع صوت المنبه بكل همه ونشاط ونزلت مارسه رياضيتها ورجعت البيت
مي وهي بتفتح الشباك ي مريم يلا اصحي بطلي كسل
مريم وهي بتفتح عنيها وتقفلها تاني في حد يصحي حد كده ويفتح الشباك ع الصبح هو احنا الساعه كام
مي. خلاص الضهر قرب ياذن
مريم. ينهار ابيض انا نمت كل دا ومن غير اكل لا كتير عليا كده انا حاسه اني مهبطه
مي. ههه ليه ماحلمتيش انك بتاكلي
مريم بصوت حزين للاسف لا يلا بقي خلي في شويه دم وحضري لي الفطار
مي. ماشي يلا قومي بقي و ظبطي السرير قبل ما تطلعي من الاوضه
مريم. لا مش بعرف اعمل حاجه غير لما اكل الاول
مي وهي متجه اتجاه باب الاوضه يلا انجزي حالك ورانا حاجات كتير
مسك سليم هاتفه ورن ع مايا
سليم. الوو
مايا. بلهفه كنت متاكده اني مش ههون عليك تسيبني زعلانه
سليم. انتي فين
مايا في البيت
سليم طيب البسي وانا في الطريق وجاي للك
وانهي سليم المكالمه مع مايا وجات له رساله ع التليفون وفتاحها واول ما شاف اللي فيها فرمل مره واحده
مي في المطبخ بتعمل الفطار وبتغني
مي شايف البحر شو كبير كبر البحر بحبك
دخلت مريم عليها
مريم. شايف السما شو بعيده بعد السما جعانه جعانه
مي. اي الفصلان دا
مريم. معلش ي سيت فيروز فصلناكي سامحينا جعانين
مي. عقابا ليكي مش هاكلك
مريم. بتعيط عياط مصطنع لا ي سي عفيفي الا الوكل عاقبني باي عقاب تاني
مي خلاص ي عطيه سامحتك
وفضلوا الاتنين يضحكوا مع بعض
عز صباح الخير
نوسه. صباحك عسل زي وشك
عز. اعمليلي حاجه اشربها
نوسه. عنيا ي عز بيه انت تامر شوبيك لوبيك نوسه مطبخ بين ايديك
عر. وهو بيضحك دي قناه يوميات دي ولا اي
نوسه ايوه انت عرفت منين انها قناه
عز. اي دا دي طلعت قناه بجد
نوسه. ايوه مااحنا لازم نطور من نفسنا اومال عايزني افضل مدفونه كده لازم اظهر للناس فعملت قناه اسمها شوبيك لوبيك نوسه مطبخ بين ايديك ابجي اعملي لايك وكامونت
عز. اي الكامونت دا ي نوسه
نوسه. اي الجهل دا ي عز بيه الكامونت دا التعليج يعني شجعني كده وافضل جولي نوسه نانوس كبرت وهتبقي شيف قد الدنيا
عز. عمال يضحك اقسم بالله انتي ما ليكي حل روحي ي بينتي اعمليلي حاجه اشربها
نوسه حاضر ومشيه رافعه الجالبيه وبتغني شوبيك لوبيك نوسه مطبخ بين ايديك
وعز متابعها لمح بنطلونه لابساه
عز. بت ي نوسه تعالي هنا
نوسه. نعم ي عز بيه انا لاحجت اروح عشان تنادي عليا وبمياسه اكيد وحشتك صح
عز. مسكها من قفاها ارفعي الجلبيه دي
نوسه. بمياسه عيب ي عز بيه مش كده عايز تشوف كالثوني
عز وهو بيرفعها من قفاه اخلصي
نوسه. وهي بترفع الجالبيه اهو رفعتها
عز. مش دا بنطلون الترينج بتاعي
نوسه. بكل ثقه ايوه هو
عز. وانتي لابساه ليه
نوسه اصل الكالثون اللي حيلتي انجتع واناي بحب ادفي روكبي فلاجيت البنطلون دا وانا بدعبث في الدولاب عندك ع كالثون فلابسته يرضيك يعني ركابي تاخد برد
عز. لا طبعا ازاي مايرضنيش بس انتي مش ملاحظه ان احنا في الصيف
نوسه ايوه ماانا عارفه اننا في الصيف بس المكيف اللي انتوا مشغالينوا ليليل ونهار دا بيخليني اترعش ي عز بيه
عز. ومااخدتيش ليه بنطلون من عند سليم
نوسه اجولك الصراحه
عز. قولي
نوسه. وهيه منشكحه اصلي بجرف جوي جوي من سليم بيه بس بينا الكلام دا
عز. وهو فاصل ضحك عليها ليه ي نوسه
نوسه افرض عنده تسلخات يعديني
عز. مانتي لابسه بنطلوني ماقرفتيش ليه
نوسه. اجولك الصراحه
عز. قولي
نوسه. اصلي اناني بحبك ي عز بيه ووخداك قدوتي فلما اتذنجت في كالثون استلفت منك بس ماتخافش هرجعهولك تاني اول ما اجبض شهريتي كمان شهر هجيب واحد واديك كالثونك
عز. انتي هتفضلي لابسه الكلثون دا شهر
نوسه ايوه دا انا بجيب الكالثون من السنه للسنه بس باين عليا اتخميت في الكالثون اللي انجتع دا
عز ليه
نوسه اصله ماكملش معايا السنه يلا الله يعو ض عليا بالاحسن وحسبي الله ونعم الوكيل
عز. بتحسبني ع مين
نوسه ع الراجل اللي خاميني في الكالثون عارف ي عز بيه لما بحسبن ع حد بيجي ارض ارض
عز ايوه ماانا واخد بالي بقولك خدي الكالثون بتاعي انا مش عايزه وابقي جيبي واحد كمان
نوسه فضلت تخبط ع صدرها يالهوي يالهوي ي نهار اخبر ي عز بيه
عز. قي اي
نوسه عايزني ابذر واجيب كالثون بعد ما ربنا ما رزجني بكالثون لا طبعا السنه الجايه ابجي اجيب واحد
عز. صح ي نوسه برافو عليكي
نوسه كفايه عليك كده ي عز بيه اخدت من وجتي كتير بعد كده ابقي راسيلني ع الواتس اب لما تعوزني وهبعت للك الكاشكول اللي في الماشروبات اللي بعملها
عز. الكاشكول ووقتي خلص وراح مسكها من قفاها عارفه ي بت ي نوسه انا هقطع النت عليكي عشان انتي كده هتجيبي لينا فضيحه.
نوسه. انت طيب جوي دا اناني عامله باقه ب عشره جنيه تكفيني لاخر الشهر ويفيض منها كمان
وفي الوقت دا دخلت نهال
نهال. في اي مالكم
عز. ساب نوسه لا مافيش نوسه عملت قناه ابقي شجعيها
نهال. قناه اي
نوسه شوبيك لوبيك نوسه مطبخ بين ايديك
نهال وهي بتضحك عملتها امتي دي
عز. لا مع حالكم بقي انا نازل
وقي الوقت دا رن هاتف عز
عز. الوو
سليم. انت في البيت
عز. ايوه
سليم. خليك انا دقايق وهبقي عندك
وانهي سليم المكالمه وفعلا دقايق وجاه البيت
سليم. بعصبيه فين نوسه
نهال. في المطبخ
ودخل سليم لها ودخلت نهال وعز وراه
سليم. بعصبيه اي الزفت اللي انتي باعتاه دا
نوسه. بعدم فهم بعت اي ي سليم بيه
وطلع موبايله وفتح فديو فيه نوسه بتقول
ازيكم ي فنانيزي عاملين اي اناي صحبتكم واختكم نوسه نانوسه من قناه شوبيك لوبيك نوسه مطبخ بين ايديك احب اعرفكم بنفسي انا بنت بسيطه عايشه مع مدام نهال دي ست حته سكره اما الاستاذ سالم عسل بالجشطه وعز بيه دا بجي حته من جلبي وبتعوج بوقها اما سليم بيه دا بوريه منه راجل كده لا يطاج ع طول زاليلني وبيعاملني معامله قذره وانا مش بعملوا حاجه بس يلا لازم استحمله اكل العيش مر
عز ونهال عمالين يضحكوا
سليم. متعصب انتوا بتضحكوا ع اي
نوسه. بيضحكوا ع حقدك ليه انت عدو النجاح عايز تفضل دافيني بالحيا ومش عايزني اظهر للناس حسبي..
عز وهو مش قادر يمسك نفسه من الضحك وقاطعها لا ي نوسه ماتحسبنيش عليه
سليم بيدور ع اي حاجه يحدفها بيها لاقي تشيرت ليه متقطع ع الرخامه. مسكه. مين عمل في التيشرت دا كده
نوسه. بكل ثقه انا كنت بعمل فرز لدولابك لاجيت التيشرت دا مش بشوفك لابسه فجولت لنفسي بما انه مش بيستفيد بيه خدي ي بت ي نوسه اعمليه حته مطبخ دا قطن صافي ميه في الميه
سليم بعصبيه انتي عارفه دا عامل كام
نوسه. بكل برود عامل كام يعني
سليم كان لسه هيشدها من شعرها بس عز ادخل
عز. خلاص ي سليم اهدي انا هجبلك غيره
نوسه. وهي مبتسمه ماغلطتش لما جولت انك حته من جلبي وقدوتي لا وكمان المدافع بتاعي
نهال. خلاص ي نوسه اسكتي بقي يلا ي سليم تعالي نطلع من هنا
ورن هاتف سليم وكانت مايا
سليم. الوو
مايا انت فين
سليم. معلش ي مايا اجلي المعاد هشوفك يوم تاني
مايا. ماشي سلام
مريم. مش هتغيري رائيك وتيجي
مي. لا مش هروح
مريم عنك ماجيتي
مي. خلاص هاجي بس مانتاخرش
مريم. بفرحه ماشي تعالي ننزل نجيب لها هديا
وبالفعل نزلت مي ومريم يجيبوا الهديه ومر الوقت وجاه معاد عيد الميلاد
سليم كان لابس تيشرت ابيض وبنطلون جينز وحاطت برفانه المميز اللي بيجذب اي حد واخدت كامرته ونزل
سلين سليم وحشتني
سليم. وهو بيديها الهديه كل سنه وانتي طيبه
سلين بابتسامه رقيقه وانت طيب وميرسي كتير ع الهديه
وفي الوقت دا جات مريم ومي
سلين. مريومه عامله اي
مريم. الحمد لله كل سنه وانتي طيبه
مي. كل سنه وانتي طيبه
وفي الوقت دا كان سليم قلبه بيدق جامد اول ما سمع صوتها والتف ليها وهي اتفجات بوجوده
سليم. مد ايديه ليها عشان يسلم وبصوت كله حب عامله اي
مي. مدت ايديها ليه الحمد لله
يتبع..
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية نبض قلبي ) اسم الرواية