رواية اسرار القلوب الفصل التاسع و الثلاثون 39 - بقلم رانيا قنديل

 رواية اسرار القلوب الفصل التاسع و الثلاثون والاخير 39 - بقلم رانيا قنديل 

البارت ٣٩★ اسرار القلوب★ 

عثمان: هو انت فاكر ي حمزة لما تتجوز رحيق هتخلي جمال يرجع تانى أنت كده جبت اخرك معايا بس اخد منك المناقصه دى وبعدها افضالك

******************************

الجد رافت: صباح الخير يا أولاد 

محمد: صباح الخير ي جدى يعنى مش شايف بابا هنا 

الجد رافت: مخبرش فينه من عشيا مشفتوشي 

رحيق: ولا أنا معقول يكون فوق ومنزلش أنا هطلع اشوفه

جمال: تطلعي فين ي كسلانه .نظرت رحيق نحو صوت أبيها فراته داخل من باب البيت

رحيق: حضرتك كنت فين وصحيت امتى ....

جمال: صحيت بدرى وروحت مع ماما المعمل ورجعنا أنا وهى على الأرض بس هى عندها شغل وأنا زهقت فرجعت

الجد رافت: أنى خبرك زين تعالى جاري أهني مالك ي ولدى إيه شاغل بالك ومقدرش تنام منيه

جمال: رحيق اعمليلي قهوة .........

رحيق: طيب حضرتك فطرت ولا هتشرب قهوة من غير ما تفطر

جمال: انتى عرفه أمك مش هتخلينى اطلع خطوة غير لما افطر. بس معملتش القهوة واستعجلت وطلعنا يلا قومى .....

الجد رافت: خير ي ولدى عنديك حديد ومعيزشي رحيق تسمعه صوح 

جمال: حمزة طلب منى ايد رحيق وأنا قلقان ومش عايزة احرجه وطلبت منه مهله بس رفض ومصر أنه ييجى النهارده ويتقدم رسمى للبنت

محمد: مع احترامى لحضرتك ي بابا ممكن اعرف سبب القلق ايه حمزة إنسان محترم وخلوق جدا وكمان كان على تواصل معانا دى أنا اعرفه اكتر من علي وخالد وبصراحه لازم ناخد رأى رحيق لكن من ناحيه تانيه إذا عندك سبب للرفض بلغنا بيه او إيه القلق ..............؟

جمال: متنساش ان جدك لسه زعلان منى وصعب أنى مشفش بنتى بعد كده واتحرم منها 

الجد رافت: بلاشى حديد ماسخ ومتكدرش (تزعل) نفسيك ي ولدى حمزة شاب زين وعاجل (عاقل) وبيعرف يوزن امورة زين وإذا أخد الخطوة بجوازته يبقي الولد صوح وأنى معاه وأنى خبرك ي جمال وخابر خوفك اطمن ي ولدى فى ربنا فوق إسمه العدل متقفش فى طريق بتنا 

جمال: عمي حضرتك كنت عارف إن حمزة هيتقدم لرحيق .....؟

الجد رافت: حمزة خبرنى قبل سابق وأنى اديته كلمتى بالموافقه بس مش معناتها أنه ياجى من غير موافقتك ي ولدى

محمد: بابا حضرتك معترض على حمزة لشخصه يبقي كده هيكون في كلام تانى لكن معترض علشان خلافك مع جدى محمد فبلاش نخلط الأمور ببعضيها 

مها: السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

الجد رافت: وعليكم السلام ي بتى كيفك مشغوله عنينا كتير الأيام دى 

مها: الأرض ومشاكلها بس خلاص أنا فضيت اهو وكمان عايزة اااقعد مع اميمه وسميحه وهناء أشبع منهم 

الجد رافت: هما هياجو عندينا بالليل عشان يطلبو ايد بتك رحيق لحمزة

مها: حمزه ورحيق امتى وفين دة ي دوب لسه نازل من لندن لحق يعرفها ويعرف طبعها ايه...

جمال: تعالى عيزك بعد ازنك يا عمي ...........

رحيق: بابا القهوة اتفضل 

جمال: تسلم الايادي ي قلب بابا ......

ومشي جمال ومها للخارج وتحدث معها .....حمزة كلمنى امبارح وعايز يخطب رحيق والولد بيحبها جداا وعلشان اكون صريح اكتر وبنتك كمان بتحبه ومن زمان اوى بس بالرغم من ده كله أنا قلقان ومش على رحيق على حمزة وخايف عليه 

مها: هو أنا كنت بعيده أوى كده عن بنتى وانشغلت عنها لدرجه أنى معرفش اي حاجه وجلست وهى تكاد تبكى ...

جمال: حببتى زعلانه ليه دلوقتى انتى فعلا كنتى مشغوله جدا بشغلك بس أنا موجود بسد أى فراغ ليكى وأمسك براسه بين كفي ايده وانتى كمان عمرك م قصرتى وأنا وانتى بنكمل بعض بس الغلط عندى لأن المفروض كنت عرفتك بمشاعر بنتك ناحيه حمزة لكن حبيبه قلبي ونور عيونى بترجع تعبانه وأنا من خوفى عليكى بسيبك ترتاحى وبنسي 

مها: ربنا يخليك ليا ولا يحرمنيش منك ابدا أنا فرحتى النهارده محدش يقدرها بنتى أنا عروسه لأ ولمين لحمزة كمان 

جمال: مها حمزة عايز يكتب كتابه ويعمل فرحه في خلال الاجازة دى وياخد رحيق معاه وهو راجع

مها: نعم ازاى يعنى وليه الاستعجال أنا مش جاهزة خالص ويدوب شهرين يكونو تمام 

جمال: يعنى ايه أاجل كل حاجه .....

مها: لأ يكتب كتابه عادى بس الفرح كمان شهرين أكون جهزت البنت ولا هرميها كده دة أنا بقول حمزة عاقل طلع مجنون 

جمال: وهو يحتضن زوجته طبعا مجنون الحب بيعمل اكتر من كده ولا نسيتى 

مها: بابتسامه لزوجها لأ منستش إحنا اتجوزنا وروحنا شهر العسل وعلى ما رجعنا كانت هناء وسميحه واميمه فرشين الجناح بتعنا وسرحت ونظرت للمكان من حولها

جمال : مالك سرحتى فى إيه واوعي تقولي نسيت حاجه في الشغل مش هتخرجى من حضنى انتى سمعه

مها: أنا مستحيل أخرج من حضنك أنت الأمان بالنسبالي السند إلي لما اشوفه بحس بالقوة وإن مفيش حد يقدر عليا أنت ي جمال روحي الي بتخلينى أكمل حياتى قلبك الأبيض الجميل الي لحد دلوقتى بياضه ناصع ده بتاعى أنا لوحدى بالرغم من همومك بس الشيطان مقدرش عليك وغلبته بحبك للي حواليك وحافظت على إلي ليك وظلمت نفسك اوووم سيادتك تقولي أخرج من حضنك مش هخرج من حضنك وامانك غير في كفنى 

جمال: بخوف احتضن مها بعد الشر عليكى بلاش كلام فاضي بعد الكلمتين الحلوين دول مسختيها 

رحيق ومحمد: اوبااااااا ي يعينى علي الصبر 

محمد: كفايه بنتكم هتتجوز وانتم لسه عيشين جو المراهقه ...

جمال: وهو ما زال محتضن مها اه كل لحظه مع امكم ليها طعم جديد وبعدين أنتم مالكم م تروحو تعيشو حياتكم .......

سلسبيل: قادمه من المندرة فرأت عمها وخالتها على وضعهم هذا..... لأ كده حرام والله كتير عليا دول بيحبو بعض وكمان الجمهور بيتفرج هار اسوح ومهبب عليا 

محمد: بس ايه هتحسديهم قولي الله اكبر بسم الله ماشاء الله..مش جايا تقولي هار اسوح ايه الكلام ده

سلسبيل: اصلي حزينه عليا ومقهروالي والله

مها: ليه ي قمر بس مين مزعلك بس....

سلسبيل: أنا مزعلانى أصل أنا فقر الكل هيتجوز وأنا بتفرج حتى المتجوزين هيتجوزو تانى وانا تعبتلى حقيقي ي خالتو 

مها: ههههههههههههه طيب مستعجله على ايه خلصي كليتك وإن شاءالله هيجيلك إبن الحلال إلي يستهلك 

سلسبيل: طيب هو فين مش يبلغنى سبب التأخير إيه ولا هفضل مستنيه يقولي على ميعاد. الله 

محمد: يخربيت كده مالك ي سولي هتموتى على الجواز ليه اصبري مالك وبطلي سرعه 

سلسبيل: اهو صبرت أنا اخلتى ابعدى شويه عن عمي ولا لزقتم وراعو مشعيري والنبي دى الدنيا هتولع كل واحد خد الي بيحبه وأنا فى صاله الانتظار .....

رحيق: تعالى معايا نطلع فوق وإن شاءالله تتجوزى على طول 

سلسبيل: والنبي م حد فاهمنى غيرك ي قلبي تعالى ننم على البشر دول اخلتى كفايه انتى بتشبهى على عمي ده جوزك من زمان ولا كان تايهه ولقيتيه دلوقتى ابعدى الله يخليكى وراعينى احببتى ...

مها وجمال: ههههههههههههه هههههههههه مجنونه والله

محمد: لأ دى عدت مرحله الجنان ربنا يستر علينا منها .......

مها: بهمس لجمال إيه رأيك ناخد سولي لمحمد وكمان ليقين على بعض ...

جمال: سبيه هو يختار ولما يطلب مننا إحنا نبقي نرشحله سولي إبنك مش صغير...

مها: سرحت وقالت سيبلي أنت الموضوع ده وهفاتح أنا محمد وإذا وافق يبقي الفرح تلاته وأنا مش هلاقي أحسن من سولي لمحمد

جمال: مش هتفتحى إبنك ركزى انتى مع رحيق ويلا انتى ناسيه إن عندنا عروسه عيزين نجهز حلو ونعمل سفرة تليق ببنتى

مها: من عيونى حاضر بس بردو مش هسكت خلينى افرح. باولادى الاتنين 

****************************

خالد: امشي براحه ي حمزة تعبت والله أنت راجل رياضي وبتلعب ملاكمه أنا بقي اخري بلعب ااقف وبس 

علي : وأنا اخرتي على ايديكم هدتونى اتهدو شويه ايه ده والله ماليكم إلا سولي تطلع عنيكم

خالد: ي عم خليهالك أنت سولي مبروك عليك والله ليقين لبعض وغمز لحمزة فابتسم 

علي: والنبي ده أنا اللي هاخدها دى مش هيكون ليها مثيل حاجه كده وهم

خالد: والله نفس المواصفات عروستك عندى ي ابني 

علي: أطلع من نافوخى ايه هتستلمونى أنتم الاتنين والله مش ناقصكم تعالو هنا هتقدمو إيه للعرايس النهارده منك ليه ..

حمزة : نظر لخالد وهز اكتافه هو أنا هقدم هديه غير إلي ماما هتجبها .....

خالد: أنا معرفش ونظر لعلي قولنا هنا هو المفروض أننا نجيب هدايا 

علي: أنا اصحابي كلهم عملوا كده جابو هدايا غير الدبل يلا فكرو شوفو هتجيبو إيه وأنا مستنى أريح رجلي على م تفكرو.........

***********************

إيمان: سندس هتلبسي إيه النهارده ......

سندس: مش عرفه البس ايه مكنتش عامله حسابي خالص 

نرمين: طيب هنعمل ايه اللبس كله عادى ومش هينفع خالص

إيمان: هى سولي راحت فين اختفت مرة واحده كده هو لما نحتجلها تختفي

سندس: أكيد راحت لرحيق أنا عرفها مش هتسكت إلا لما تحط لمستها فى كل حاجة 

نرمين : طيب سندس هتلبس ايه مش معقول هتلبس لبس عادى ااقولكم لما ماما ترجع من مشورها انزل واخدها معايا واجيبلك أجمل فستان إنما إيه 

سندس: مش عايزة غير حاجه بسيطه تكون هاديه 

إيمان: بس يرجعو الأول من مشورهم وبعدين نتصرف إحنا واتصلو بسولي خليها تيجى معانا هى بتختفي فين بس

*************************

رحيق: ي بنتى فهمينى جبتينى انا ومحمد هنا ليه ....

سلسبيل: يعنى هجيبك المول هنا علشان اجيب مسحوق غسيل تعالى بس معايا وهتشوفي

محمد: انجزى مش فاضي انا لخصي ويلا

سولي : إيه مش فاضي دى كنت جيباك من شغلك ما أنت واقف تتحسر زيي وعمال تتفرج على خالتو وعمي وهما بيجربو الغرا الجديد 

محمد: غرا ايه ده ......

سلسبيل:: الغرا إلي عمى كان بيجربه مع خالتى فى الهواء الطلق ......

رحيق: سولي انتى عايزة ايه من هنا عايزة ارجع بدرى مش عايزة اتاخر

سلسبيل: طبعا حد زيك يلا اهو وصلنا تعالى 

***************************

حمزة: أنا محتار بفكر ومفيش حاجه جايا فى راسي اجبها هديه 

خالد: ولا أنا مش عارف اجيب إيه .......

علي: أنا ااقولكم شوف خالد أنت تجبلها جهاز مقياس الضغط والاخ التانى يجيب كيس للملاكمه ده إيه ده مشفتش كده 

حمزه: طيب متقول ي خبرة أنت افتى يلا واتحفنا

علي : هو انا الي بحب وعايز اتجوز ولا أنا إلي فضلت ماسك ايد البونيا وعمال تحب واحنا قعدين شوف هى بتحب ايه وهاته وأنت ي حمزة نفس الكلام ويلا النهار هيعدى خلونا نخلص

حمزة: طيب يلا بينا نروح المول وأكيد هنلاقي حاجه هناك

*******************

إيمان: الوقت راح والعصر اذن وماما وطنط هناء وععمتو لسه مرجعوش هنعمل ايه دلوقتى

سلسبيل: ازيكم ي بشر فينكم وحشتونى ي موزز

نرمين كنتى فين وسيبانى لوحدنا ....

سلسبيل: إيه كنتم عيزين ايه اعملكم اكل ولا إيه أنا مكنتش فاضيه وكان عندى مشوار مهم

إيمان: طيب ي ستى دلوقتى ماما لسه مرجعتش والعربيه معاها ومفيش حاجه لسندس مناسبه النهارده ..

سلسبيل: مين قال أحلى فستان لاحلي وأجمل سندس اتفضلي بس ي رب يعجبك

نرمين: بجد والله انتى عسل ومفيش منك اتنين

سلسبيل: منا عرفه بس كويس انكم اتاكدتو يلا كله بثوابه واحنا كمان عيزين نجهز ولا هنروح بلبس البيت .....

إيمان : تمام طالما سندس اتطمنا عليها وعلى لبسها خلونا إحنا كمان نظبط حالنا 
وبدأوا البنات للاستعداد لحفلتهم مساء 

*******************

حمزه: الو اخبارك عملت ايه طمنى وهتوصل امتى 
عايز كل حاجه تكون تمام ومش عايز أى غلطه وعموما أنا منتظرك يلا سلام....

علي: أنت بطل فوناتك دى ويلا بينا خلينا نروح وخالد واقف هناك اهو يلا

وجاء المساء على الجميع فالكل منتظر ...

الجد محمد: ايه الكل جهز يلا بينا ......

سلسبيل: يلا ي جدو ي حبيبي تعالى معايا أنا 

الجد محمد: يلا ي قلب جدك .........

هناء: البت دى بكاشا ي عمي اليوم كله وهى مش ساله فى اى حد ومختفيه والله اعلم كانت فين...

سلسبيل: أنا بالذات متخافوش عليا لا بحب ولا حد اتهبب وحبنى يعنى صاحبكم معاكم الشوباب مش شيفين الله ربنا يبعت 

صالح : يبعت ايه ي سولي .........؟

سلسبيل: عريس ي خالو وتابطط ذراع خالها يكنشي العنوان بتاعى مش واضح فى البوطاقه ولا مش عارف عنوان البيت والله العظيم لما ييجى بس والله منا سكتا 

اميمه: ههههههههههههه هتعملى ايه إن شاء الله .

سلسبيل: هحسبه على التاخير دهون مش هسكتله أنا 

الجد محمد: طيب تعالى ويلا بينا خلينا نمشي 

خالد: واقف مكانه ولم يتحرك ....

سلسبيل: تعالى ي خالودى سندس مش هنا تعالي وخليك تقيل اجدع

خالد : هى فين......؟

سميحه: عند خالتها هناك هى وإيمان ونرمين .....

علي: طبعا البنات. كلهم هناك وسبولنا الغفير هنا 

حمزة: بطل رغي ويلا بينا امشي

سلسبيل: لأ والله كده كتير على شبابي اجدو أنا غفير وجريت على خالها عثمان مالك اخالى زعلان ليه خدلى حقى من البتاع ده 

عثمان: بغضب سولى بطلى تهريج وخلينا نتحرك الناس مستنيه ودفعها من أمامه فكادت أن تقع فامسكها خالد 

خالد: بابا فى ايه الكل مبسوط وسعيد والمفروض إن النهارده اسعد يوم ليك بس أنا شيفك حزين وزعلان

سلسبيل : بدموع أنا متاسفه ي خالو لقيتك زعلان قولت الطف الجو 

علي: بزعل بتتاسفي ليه انتى معملتيش حاجه غلط عمى بس من الفرحه مش عارف يعبر 

صالح: ليه عملت كده البنت عملت ايه علشان ده كله أنت غلطان وكمان اختك شكلها زعلت اتصرف وصلح إلي عملته

الجد محمد: اخد سلسبيل وخرج وهو ينظر لعثمان بنظرات ناريه 

هناء: يريت تغير أسلوبك ده الكل زعل من معملتك مع البنت وازاى تزقها كده يريت تصلح إلي عملته 
وتركته وخرجت مع الجميع..........

*****************************

الجد رافت: اهلين الدوار نور بيكم ورحب بالجميع وجلسو جميعهم منتظرين بدايه الحديث 

حمزة: بابا اتفضل حضرتك ساكت ليه 

صالح: نظر لأبيه ونظر إلى أخيه جمال فهز أبيه رأسه كى يبدأ حديثه 

صالح: جمال أنا طالب أيد رحيق لابنى حمزة .....

جمال: نظر لأبيه وتحدث دى بنتك ي صالح وليك فيها زيي وأنا هديلك حته من قلبي وأنا عارف إنك هتصونها وتحافظ عليها وكمان أنا بديها لراجل زى حمزة اى حد يتمناه لبنته 

الجد رافت: أكده نجول الف الف مبارك علينا الفرح 

الجد محمد: الله يبارك فيك ويتمم ليهم على خير 

اميمه: فين عروستنا مش قعده معانا ليه 

مها: هتنزل دلوقتى .......

خالد : بابا اتفضل اتكلم .......

عثمان: لما نروح بيتنا نكلم عمتك هنتكلم هنا ليه 

صالح: مال على أخيه اطلب ايد سندس من بابا وعمك رافت دى الاصول لحد ما نرجع مصر ونروح لاعمامها 

عثمان: أه وماله م هو ده اللي كان ناقص .......قصرة بابا عمى رافت أنا طالب القرب منكم لابنى خالد فى بنتكم سندس 

خالد: اسمحولى اتكلم كلمه مع عمتى ونظر لعمته.. عمتى أنا طالب سندس تكون شريكه حياتى لانها هى كل حياتى أنا مش هتكسف أنا بحبها وهى لسه بالضفاير وبعشق تفاصيلها ومسك ايد عمته ووضعها على قلبه سندس هنا ومستحيل تطلع من هنا وأنا بوعدك تشوفي ضحكتها طول ما أنا عايش 

سميحه: بدموع احتضنت خالد حبيبي ي قلب عمتك هو بعد الكلام ده فى ام تقدر تتكلم تانى مبروك ي حبيبي 

قام الشباب يهنئون بعضهم وقبلو ايادى آبائهم واجدادهم

علي: هما العرايس فين مش هينزلو ولا رفضين الجوازه دى

حمزة: اتلم واسكت أنت 

محمد: هطلع انادى عليهم وصعد محمد وخبط على باب الغرفه 

إيمان: ادخل دخل محمد ايه منزلتوش ليه فنظر فراي اخته وسندس بسم الله ماشاء الله إيه الجمال ده كله حرام عليكم الشباب والله دول على آخرهم 

نرمين: خلاص خليهم يتجوزو بدل قرايه الفاتحه 

محمد ربنا يستر عليهم منكم يلا بينا .فنظر فراي سلسبيل جالسه صامته 

محمد: سولي مالك سكته ليه ايه انتى من ساعه محدش كان عارف يسكتك جايا تسكتى دلوقتى وكمان المقالب إلى عملاها في الشباب تحت مين هينفز ولا نلغي 

سلسبيل: مقالب اه صح أنت صح بس والنبي ابقي فكرنى أنى كنت زعلانه علشان أكمل بكره زعلي

محمد: ههههههههههههه مجنونه يلا ي بنات ونزلو جميعا للاسفل

خالد: هب واقفا لرؤيه سنندس فهى اجمل نساء العالم بالنسبه له فكانت رائعه الجمال 

حمزة: نظر لرحيق وتقدم إليها واخرج من الجاكيت خاتم والبسه لها تقبلي تتجوزينى ......

رحيق: نظرت لأبيها فابتسم لها فاعطت يدها لحمزه فالبسها الخاتم 

سلسبيل:لخالد أنت ي عم السرحان فين هديتك ولا رجعت ف كلامك 

خالد: اااااه بتقولي إيه ......

سلسبيل: بسألك تحب تتعشا إيه بتنجان ......

خالد: سولي انتى عايزة ايه منى فكك منى وخليكى مع حمزه

سلسبيل: مش أنت جايب هديه قدمها وابقي سبل بعدين بقي كل ده يطلع منك 

خالد: اه صح وتقدم لسندس واخرج سلسال جميل والبسه إياها ولم يحدثها 

سلسبيل: مش تقولها تقبلي تتجوزينى والحركات دى وتقعد زى الشحاتين على ركبك وهى تقولك اه 

محمد: قام وامسك يد سلسبيل وهمس فى أذنها كفايه رغي ويلا ركزى في الي هتعمليه عايز اتفرج بصراحه عليهم 

علي: لاخيه حمزه شايف الهانم واقفه ازاى ولا كأن حد هنا ااقوملها دلوقتى واديها قلمين 

حمزه: ي خرابي على الغيرة ي واد اعترف أنك بتحبها وبلاش تكابر اهى هتضيع منك 

علي: بالله عليك اسكت من نقصه هى الحكايه ......

سلسبيل: دلوقتى رحيق هتدخل تعمل قهوة وإذا عجبت الكل يبقي الجوازه هتمشى وإذا فى شكوى يبقي بلاها ونحرج البنت 
يلا يا رحيق ادخلي وأنا هشرف عليكى وتعمليها بنفسك تومام 

رحيق: تمام وقامت للمطبخ سلسبيل الملح اهو وده فنجان حمزة تقدميه ولازم يشربه سمعه 

رحيق: مبلاش والنبي 

سلسبيل : نوووووو نووووو يلا انجزى وبعد دقائق خرجت رحيق بالقهوة فقدمت للجميع وجاءت لحمزة فلم تعطيه القهوة المحلاه بالملح فاعطتها لعلي 

بدأ الجميع في شرب القهوة وسلسبيل عيونها على حمزة فراته يشرب وهو مبتسم فاغمضت بين عيونها فعلا الحب فظيع 

علي: إيه القرف ده ونظر لأخيه حمزة الحق المحروسه حطت ملح بدل السكر 

حمزة: هوووووس أنت عايز تفركش الجوازه اشرب وأنت ساكت 

علي: خلاص ماليش نفس أنا الله وأنا مالي 

حمزة: أشرب احسنلك أنت عارف ......

علي: امرى لله وشرب القهوة وباين عليه القرف 

سلسبيل: مالك قرفان ليه هى القهوة وحشه 

علي: حلوة جدا من كتر حلاوتها قرفان عايزة ايه انتى

سلسبيل: شوف ازاى مجنون. ......

سلسبيل: يلا ي سندس قومى اعملي عصير وأنا هشرف عليكى 

علي: متخلو حد عنده نظر يشرف على العصير وبلاش انتى لحسن بيجيلك حول 

سلسبيل: بس بس أنت تشرب وبس وبعدين سندس استاذه فى عمل العصير 

علي: ما الاولي كانت شاطرة فى القهوة ربنا يستر

دخلت سلسبيل مع سندس وعملو العصير فحطت بكوب حمزه شطه 

سندس: لأ بلاش حرام عليكى 

سلسبيل: شيفا حمزه شرب القهوة ازاى وهى مليانه ملح علشان بيحبها فمينفعش يكسفها طبعا وأنتى كمان يلا ورايا

سندس: قدمت العصير وجاءت لخالد ولم تعطه العصير فاعطته لعلي ولنفسها سامحنى 

سلسبيل: رأت خالد يشرب العصير وهو مبسوط ففرحت وجلست فرات علي تعابير وجهه لا تنم على خير 

علي :لخالد بجد سيبك من أم الجوازه دى البنات دول جيلهم حول لا قهوة ولا عصير اووووف

سلسبيل: مالك عمال تطول تطول حاسس بايه ...

علي: حاسس أنى عايز ارتكب جريمه وحالا ولا اقولك أنا ااقتلك انتى واخلص البشريه منك 

سلسبيل: هو أنا عملتلك ايه إن شاء الله أنت إلي عمال تطول ولونك بيحمر تكونش جتلك الحصبه 
نلبس احمر ونور نور احمر 

علي: إن شاء الله هلبسك بدله حمرا بتاعه الاعدام غورى من وشي .....

الجد محمد: يلا بينا خلونا نروح الوقت اتاخر .....

الجد رافت: والله ما في حد هيروح عاد العشا جاهز والعرايس هما اللي جهزو الوكل

الجد محمد : خلاص اتعشو وانا هستنى هنا أنت عارف أنا مش بتعشي 

الجد رافت : خابر ي خيي أنا وأنت هنجعد نستناهم لما يخلصو وكل عاد 

علي: لأ عشا لأ أنا عامل دايت مش هاكل من اديهم ده الحب ده طفح على عنيهم مش هضحى بنفسي

ضحك الجميع على مداعبه علي ولم يعلمو بما حدث له 

**************************

يتبع الفصل كاملا اضغط هنا ملحوظه اكتب في جوجل "رواية اسرار القلوب دليل الروايات" لكي تظهر لك كاملة 

 •تابع الفصل التالي "رواية اسرار القلوب" اضغط على اسم الرواية

تعليقات