رواية اسرار القلوب الفصل الخامس و الثلاثون 35 - بقلم رانيا قنديل
البارت ٣٥★ اسرار القلوب★
خالد: المنظر هنا والهوا يجننو بجد .......
سندس: فعلا معاك حق كل حاجه جميله ونظرت ايه ده شجرة برتقال الله. هجيب تحب اجيبلك
خالد: لاء مش عايز خليكى انتى وأنا هجيبلك
سندس: نونو أنا بحب ااقطفها بنفسي ثوانى ورجعالك
************************
سلسبيل: هما اختفو فين أنا مش لاقياهم وبعد ثوانى رأت حمزة جالس ويتحدث مع رحيق
فخطت بضع خطواط فسمعت حمزة يحدثها عن الشركه وبعض المشاكل فى العمل
سلسبيل: هو أنا حسدتك ولا إيه شغل إيه وهباب ايه وأنا اللى بقول عليك نمس والنعمه منا قعده معاكم لما اروح اشوف جوز العصافير التنيين
حمزة: لرحيق فهو حكى لها كل ما يحتفظ به من اسرار بقلبه
رحيق: بدموع كل ده مستحمله ازاى وليه مكنتش بتحاول تحكيلي علشان ترتاح على الأقل
حمزة: الراحه بالنسبالي أنى أرفع الظلم عن عمي جمال وعمي ماهر ورجوع عمي للقصر تانى
رحيق: أنت ناسي حاجه مهمه عمي عثمان بالرغم من إلي عمله بس هو عمنا وكمان خالد ونرمين ولا خالتو
لأ لأ صعب أوى ي حمزة الخسارة هتكون كبيرة أوى بالنسبالك
حمزة: يعنى اسكت مستحيل أنا اتعلمت القيم والأخلاق من عمى ماهر وعمى جمال واتعلمت من جدى أنى ااقول الحق حتى لو السيف على رقبتى
رحيق: وهتعمل إيه دلوقتى أنا مش فهمه....
حمزة: اتمنى إن نرمين تثق فيا وتيجى تحكيلي همها ده فى حاله إن عمي كلمها فى موضوع جوازها وإذا متكلمش يبقي اتراجع ويكون أحسن
رحيق: أنا خايفه أوى وخايفه عليك
حمزة: أمسك يدها متخفيش عليا أنا مع الحق ولازم تتاكدي إن الحق هو الى هينتصر إن شاء الله حتى لا لو بعد حين
رحيق: إن شاء الله خير
حمزه: رحيق انتى اغلي حاجه عندى انتى بالنسبالي كنز كبير ونفسي أخلص من همومي علشان اعملك أحلى فرح لأجمل عروسه
رحيق: الاهم إنك تخلى بالك من نفسك لأنك متملكهاش وقبل ما. تخطى خطوة افتكرنى ومش عيزاك تتهور وحياتى عندك
حمزة: متخافيش لانى بحلم باليوم إلي اخدك من عمي واطير واعيش أجمل حياتى مع أجمل رحيق فى الدنيا
رحيق: بس كفايه أنا حاسه أنى هطير يلا بينا نرجع إحنا إتأخرت عليهم
حمزه: وهو ممسك يدها ومبتسم ايه زهقتى على من قعدتى مااااشي
***********************
سندس وضعت حجر على حجر لكى تقف عليه وتقطف البرتقال فشبت فى الهواء ووقعت بصراخ مدوي فنظر خالد بفزع وجري عليها
خالد: سندس مالك حببتي فيكى إيه .. إيه تعبك انطقي
سندس: بسبهلال ااااااه
خالد: وهو يحتضن رأسها ويكاد أن يبكى قوليلي ايه تعبك ......
سندس: لنفسها هو قالى حببتى ولا من اثر الوقعه جالى ارتجاج لأ لأ هو خايف عليا الله م كان خايف على سولي كمان ييييييي
خالد: سندس حاسه بايه فى حاجه وجعتك
سندس: يظهر إن رجلي انجزعت حاسه بألم فيها جامد
خالد: طيب ورينى كده ......
سندس: خلاص لما نروح وافردها وإن شاءالله الالم يروح
خالد: بخوف تعالى اتسندى عليا وامشي براحه ومتحمليش عليها
سندس: متقلقش إن شاء الله خير
خالد: طيب افرديها شويه و قوليلي حاسه بايه
********************
سلسبيل: اذيكم ي همى الكبير عاملين ايه
علي: لمحمد مش قولتلك هترجع اهى متاخرتش ي خويا............
محمد: ههههههههههههه والله أنت مشكله
إيمان: يعنى راجعه من غير حمزة ورحيق.....
سلسبيل: بعد م حصلتهم لقيته بيتكلم عن الشغل والشركه وأنا إلي قولت هسمع أحلي كلام من جوز العصافير
نرمين: وخالد وسندس مرحتيش عندهم ليه
سلسبيل: معرفتش خفت لاتوة فقولت أرجع اشحن الطاقه .......
علي: لمحمد أنت مش بترسم ليه وقاعد سرحان
محمد: الرسم هوايه ومزاج ولما ييجى مزاجى برسم بس لما اروح هشتغل على صورتنا إن شاء الله والحق اخلصها
سلسبيل: قوم ي علي هتلنا برتقال أنا جعانه أوى
علي: انتى جعانه أنا اجيبلك ليه قومى هاتى لنفسك تكونيش اتشليتى
سلسبيل: بعد الشر عليا إن شاء الي مجبليش البرتقال .....
إيمان: الحقي استلمو بعض خلينا نتفرج وبصراحه انا هصورهم....
علي: انتى بتدعى عليا ي بت انتى......
سلسبيل: ده على أساس كنت بتقول فى حقي شعر مش أنت إللي قولت الأول
محمد: بس بالله عليكم أنتم مش بتتعبو ولا تصدعو
سلسبيل: أنا حساسه بصدع وبتعب والله لكن حلمبوحه ده البطاريه مشحونه على طول عليا
علي: بطلي تقولي حلمبوحه انتى بتجيبي الكلام ده منين...
سلسبيل: فتحت عنيها وغمضتها ياااالهوى ونطت على ايمان ونرمين بصو ورا كده فلتفو جميعا فراو خالد وهو ممسك بسندس ويكاد أن يحملها والخوف ظاهر على وجهه
سلسبيل: جتنا نيله ف حظنا الهباب عقباااالي ي رب لما الاقي نصيي التانى
علي: جالك حش وسطك بدل ما تجري وتشوفي اختك إيه الهبل ده
سلسبيل: اجري عليها واقطع المشهد المباشر دهون ي عم روح ده أنت لو فهمت تتعب
إيمان: مالك ي سندس مالها رجليها ......
خالد: وقعت ورجلها انجزعت تقريبا .....
نرمين: وقعت ازاى وفين....
سلسبيل: وقعت اصل الهوا شديد اووووم إيه لفحها فوقعت
علي: ليه كنتى معاهم ولا مرقباهم....
سلسبيل: ده إحساس الأم ي مدهول اسكت وتعالي اشرحلك ...
ايمان: لنرمين الحقي الهبله دى وهاتيها جمبنا والله لتفضحنا
نرمين: سولي تعالى ااقولك على حاجه .....
سلسبيل: استنو لما اشرح للأخ علشان افهمه
محمد: أنا هقوم اتمشي لحمزه ورحيق وكمان استعجلهم علشان نروح ونتطمن على سندس
خالد: أه يريت بس بسرعه ومتتاخرش ....
سلسبيل: ابت انرمين هروح مع محمد لحسن حموزتى سايح ونايح ومحمد شكله معقد
إيمان: طيب الحقيه بسرعه ...
سلسبيل: أنا سيباه بيشرحلها شغل الشركه ي عالم وصلو لفين
إيمان: بطلي غلبه وقومى يلا
سلسبيل: امحمد امحمد استنى جايا معاك افك عن نفسوياتى عندى كبت عاطفي
علي: الهى وانت جاهى الكبت يضغط عليكى. كمان وكمان وتفطسي ونرتاح
سلسبيل: سمعتك على فكرة وجريت للحاق بمحمد
محمد: هما كانو فين مش انتى كنتى معاهم
سلسبيل: اه احضرة الضابط كنت معاهم اثناء حدوث الجيريمه
محمد: ي بنتى اعقلي نفسي افهملك كلمتين على بعض
سلسبيل: تفهمنى مرة واحده كده خبط لزق لما أنا مش فهمانى يبقي أنت هتعمل ايه
محمد: بس بس ايه انتى مصدقتى وهتتفتحى بالكلام
سلسبيل: نظرت لمحمد حتى أنت ي إبن ابي حنيش امشي امشي
محمد: الله يكون في عونهم عليكى .........
سلسبيل: احمزة احمزتى أنا جيييبت فينكم أنا بدور عليكم انتم فين ومعايا محمد اهو سمعنى معاااااايا محمد احمزتى .......
محمد: بس انتى بتدورى على عيل تايه وطى صوتك
سلسبيل,: لنفسها لأ ي اخ بدور على عيل سايح ونايح احموزه اطلع ي عم فينك هما كانو هنا
محمد: يمكن بيتمشو الناحيه دى تعالى معايا
سلسبيل: طيب روح انت من هنا وأنا هروح من الناحيه دى
محمد: تعالى معايا بدل ما تتوهى مننا وكمان الاتجاه ده اخرة جنينه الموز ايه هيوديهم هناك
سلسبيل: الهوا ......
محمد: نعم بتقولي ايه
سلسبيل: اسمع ي اخ أنت أنا بتخض والنعمه وأنت مركز معايا أصلي لو مطلعتش الكلام بطنى تنفجر وبعيد عنك خالد م بيصدق حد يتعب اصله عنده عقده من العينين فهمت حاجه
محمد: لأ
سلسبيل: ولا أنا يلا نمشي ونشوف حد يفهمنا .....
******************
حمزه: ايه ده أنتم متمشتوش ولا ايه فضلتو قعدين
خالد: يلا خلينا نروح سندس وقعت ورجلها انجزعت
حمزة: جثي بجوار سندس مالك حاسه بألم شديد ولا بسيط
سندس: الحمد لله أحسن من الاول بس يلا بينا نروح
علي: يلا فين مش لما تيجى ام جلمبو الكونتيسه فرواله
سلسبيل: من خلفه أنا أم جلمبو ي ابن أبو شوشه
علي: طيب اعمل فيها ايه دى ااقتلها واخلص وارتاح واريحكو منها
سلسبيل: ضيقت مابين عينيها تقتلنى ليه هى سيبا أنا ورايا رجاله واحتمت بحمزة وخالد فابتعدو عنها وتقدمو ناحيه سندس
سلسبيل: هار مربرب اسمع ي اخ علي إحنا لما نروح البيت هندرس موضوع القتل دهون وإن شاءالله نرد عليك ف ااقرب فرصه
حمزة: وخالد اقتربو من سندس حتى تتكا على أحد منهم فتراجع خالد خطوة وترك المساحه لحمزه حتى تتكا عليه بالرغم من وجع قلبه عليها ولوم نفسه على إنه السبب
**********************
عادو جميعا إلى المندرة
الجد محمد: خير ي أولاد مالها سندس فيها إيه
سميحه: بفزع بنتى حببتى مالك
سندس: مفيش حاجه رجلي انجزعت بس متقلقيش
خالد: يلا أنا جهزت العربيه هنروح المستشفي نطمن ونرجع
سندس: صدقنى مش حاسه بألم خلاص
خالد: بتصميم بقول يلا
سلسبيل: م قالك يلا ولا عيزاه يلم البيت كله يكشف عليه ما انتى عرفه عقدته ....
سندس: بس اسكتى وتعالى لما اسند عليكى
سلسبيل: عبيطه أنا أروح معاكى أنا ولله الحمد خد الجرعه بتعتى يلا يختى روحى خدى التطعيم
إيمان: أنا جايا معاكى ....
نرمين ورحيق وأحنا كمان .........
صالح: مفيش حد رايح يلا ي خالد إنت وحمزة سندوها ويلا بينا
محمد: أنا جاي معاكم ي عمى
صالح : مالوش لزوم ي حبيبي إن شاء الله خير
اميمه: إن شاء الله
********************,
وبعد مرور ساعه دخلو كل من صالح وخالد وحمزة
سميحه: ايه ده هى اتجبست
رحيق: الف سلامه عليكى
سلسبيل: ايه هى طلعت مكسورة ولا ايه
حمزة: لأ مش كسر شعرة خفيفه بس مطلوب منها الراحه ومتقفش عليها خالص
البنات اخدوها لغرفتها وجلسو معا حتى المساء
حمزة: لخالد أنا هطلع اتمشي برة شويه تحب تيجى معايا
خالد: لأ أنا عندى كام مكالمه هخلصهم
علي: وأنا طالع. أنام كان يوم مجهد يلا تصبحو علي خير
إيمان: لسندس رايحه فين مش قولنا الراحه
سندس: هدخل الحمام متقلقيش ..ونزلت سندس للدور الأول فرات حمزة واقف أمام باب المندرة فتحاملت على نفسها وذهبت اليه حمزة
حمزه: التف خلفه سندس ايه منزلك الدكتور قال لازم تريحى رجلك
سندس: إللي هقوله اهم عندى من رجلي ولازم أنت تعرفه
حمزة: بخوف طييب تعالى اقعدى وافردى رجلك وقولي مالك
سندس: حكت كل شئ سمعته من عمها عثمان لنرمين حتى تهديده لها بأمها
حمزة: مش ممكن مستحيل يكون عمى وصل فكرة للمستوى ده يشهر بمراته أم أولاده ازااااى وأنا إلى قولت راجع نفسه فى حق بنته أنا مش قادر استوعب
سندس: ببكاء علشان خاطرى أتصرف نرمين متستهلش كده أبدا ولازم خالى يفوق من تفكيرة بنفسه والله حرام أنا كنت هحكى لخالد بس خفت من رده فعله من موضوع طنط هناء
حمزة: كويس إنك مقولتيش وأنا هتصرف ومتقلقيش مفيش حاجه من اللي سمعتيه هتحصل أنا متأكد إن ربنا معايا وهيقف جمبي
سندس: أنا أسفه .وطئطت رأسها للاسفل
حمزة: اسفه على وبتعجب من من خجلها
سندس: أنا اتهمتك بأنك بتفتح جروح وكان كل همى جرح امى وبس لكن انت عينك علينا كلنا وخايف على الكل بس عايزة اقول حاجه وخايفه
حمزة: قولى ومتخافيش من أى حاجه
سندس: أنا لما راجعت الملفات والرسومات الهندسيه وكمان اتطلعت على الدفاتر الحسابيه إلى رجعتها سولى وطابقت الاتنين لقيت فى لعب كتير وباين جدا لما تدقق فيهم وتحسبها هتلاقي التلاعب من عند عمى عثمان مش من بابا ولا عمى جمال
حمزة: بفزع سندس انتى تعرفي ايه وسمعتى ايه قولي
سندس: ببكاء سمعت جدى محمد وهو بزعق لماما وبيقوولها فوقي من حزنك وانتبهي على بناتك وطلب منها تنسي بابا ومتجبش سيرته فى البيت
لأنه وثق فيه اكتر حد حتى كان واثق فيه اكتر من خالى عثمان وخالى جمال وسمعت جدى بيفولها إن كرم منه أنه مش هيبلغ البوليس علشانى أنا وسولى
وطلب من ماما تشوف الأوراق اللى عندها فى الخزنه علشان فلوس الشركه لازم ترجع وهما بيتكلمو دخل خالى صالح وللأسف كان معاه اوراق بتدين خالى جمال وتثبت أنه متورط مع بابا ووقتها جدى وقع من طوله وكان هيموت فيها لأن الصدمه كانت كبيرة عليه
حمزة: ليه سكتى وليه محكيتش أنك تعرفي
سندس: خفت على سوولي خفت لحسنن تضيع مع دوامه أنا نفسي مش عرفه خقيقتها ايه
حمزة: خلاص وقت السكوت عدي يلا انتى اطلعي لفوق ومتتكلميش ومش عايز حاجه تبان عليكى ماشي
سندس: حاضر وهمت أن تقف فكادت أن تقع فامسكها حمزة قبل وقوعها وفى هذة اللحظه رائهم خالد كانهم يحضنون بعضهم فنزلت دمعه هاربه من عيونه ووجع قلبه وصرخ بصمت اااااااااااه
★***********************
يريت لايك وكومنت عايزة أعرف رأيكم وبلاش قراءه في صمت بليييز
•تابع الفصل التالي "رواية اسرار القلوب" اضغط على اسم الرواية