رواية اسرار القلوب الفصل الرابع و الثلاثون 34 - بقلم رانيا قنديل
البارت ٣٤★ اسرار القلوب★
عثمان: طرق على غرفه ابنته فسمحت للطارق بالدخول
نرمين: بابا اتفضل أنا كنت نزله حضرتك فطرت
عثمان: الحمدلله من بدرى أنا متعود اصحى بدرى حتى لو سهرت بس كنت عيزك فى موضوع مهم
نرمين: والخوف قد تسلل إليها اتفضل ي بابا أنا تحت أمرك
عثمان: تعالى ننزل الجنينه نتمشي ونتكلم وتكونى فطرتيي ......
**********************
سميحه: هى سندس فين مش شيفاها....
اميمه: البنات خرجو للجنينه ومعاهم حمزه وخالد
هناء: طيب م تيجو إحنا كمان نطلع الجنينه معاهم....
اميمه: طيب نوضب للغدا ونجهز كل حاجه وبعدها نخرج معاهم او إذا حبين اطلعو وأنا احصلكم
سميحه: لأ يلا مع بعض نخلص ونعمل حاجه نشربها
نرمين: صباح الخير على الجميع ......
الكل صبح عليها ..اميمه ثوانى ي قلبي هجهزلك فطارك
نرمين: خليكى ي طنط أنا هعمل كوبايه لبن بس مش ليا نفس للأكل
اميمه: خلاص ارتاحى لما ادفيه لأنك مش بتحبيه سخن
عثمان: تعالى نتمشي برة لحد ما يجبولك اللبن
نرمين: اتفضل حضرتك وخرجو سويا للخارج فرأي عثمان خالد والبنات جالسين فاتجه الي مكان آخر بعيد عنهم
نرمين: مالك ي بابا فى حاجه عايز تقولها
عثمان: أه ي حببتى انتى عرفه أنى امنيتى فى الحياه. أنى اشوفك عروسه واتطمن عليكى واخوكي كمان وانتى وإن شاءالله قريب هتطمن عليكى بس عيزك تستوعبي كلامى
نرمين: بنظرات زائغه وخوف مما سيحدثها فهى تعرف كل شئ ولكن ما تبريره
عثمان: ايه سرحتى منى بسرعه كده ليه طبعاً دى فرحه كل بنت أنها تلبس الفستان الأبيض وتستقر
نرمين: بابا مع احترامى لحضرتك أنا مش بفكر فى الإرتباط حاليا وحضرتك عارف وضع الشركه
عثمان: علشان كده بكلمك لمصلحه الشركه الجوازه دى هتسسعدك وكمان هنضمن قوتنا فى الشركه علشان نقدر نقف قصاد حمزة وعناده والأيام هتثبتلك صدق كلامى
نرمين: بابا أنا مش عايزة اى ارتباط حالياً ومش وقته وأول ما اخد قرار هبلغك على طول
عثمان: انتى عايزة تكسري كلمتى أنا عطيت وعد وأنتى عرفه أنى لما اوعد بنفز أنا بس بديكى فكرة والعريس يبقى المهندس مدحت وحسك عينك امك تحس إنك معترضه الواضح أنى عطيتك مكانه متستحقيهاش ويكون في علمك كتب كتابك هيكون بعد ما نرجع على طول سمعه
نرمين: لأ طبعا أنا مش صغيرة علشان حضرتك تدينى أمر يخص حياتى ازاى عيزنى اتجوز واحد متجوز وعنده اولااد إيه الكرزما الي تخلينى أوافق على جوازه زى دى متاسفه ي بابا مش هيحصل وأنا مش موافقه
عثمان: بتحدى اكبر حتى لو هطلق أمك لأ وايه طلاق بفضيحه يعنى هتكون فى الشارع ونظر لها تجهزى نفسك لما نرجع لكتب الكتاب وحسك عينك حد يعرف بالكلام ده
نرمين: وقد اختنقت بالدموع أنت ليه بتعمل كده دى أنا بنتك المفروض إنك تفدينى بروحك مش ترمينى كده وعلشان ايه الشركه كلنا وقفين وبنعافر علشان نقف تانى ونرجع وضع الشركه زى الأول وليه جووزتى من مدحت هتامن مركز قوتك فهمنى يمكن اقدر أساعدك
عثمان: الكلام خلص يلا سلام واااه خلي بالك كويس إن الكلام إلي دار بينا يوصل لحد سمعه وتركها وغادر المكان ولم يشعر بالتى استمعت لحديثهم وهى سندس ........؟
*****************
حمزة : مالكم قعدين كده زى ما يكون ميتلكم قتيل
خالد: سولي راحت مع محمد الأرض والواضح إن القعده من غيرها زى ما انت شايف بقولك ايه م تيجى نحصلهم وناخد البنات معانا واهو يغيرو جو
علي: يلا ونادى على إيمان ونرمين وسندس ردت إيمان ايه بتنادى عليا وأنا جمبك والبت سندس راحت تجيب ريحان ومرجعتش ونرمين فين؟؟
سندس: نعم بتنادى ليه ي علي إيمان كل ده بتجيبي ريحان
سندس: وعلى وجهها الازعاج وبعيون زائغه اه بس مجبتش عيزين حاجه
خالد: بخوف مالك في إيه شكلك تعبان ....؟
سندس: مصدعه شويه من السهر وكمان مشربتش النسكافيه هدخل اعمله واخد حاجه للصداع
علي : إحنا ريحين الأرض نقعد هناك شويه تعالى معانا التغيير حلو للصداع بس هى نرمين فين
نرمين: أنا هنا صباح الخير إيه هتروحو فين...
خالد: انتى كنتى بتعيطى ولا ايه .....
نرمين:: لأ اعيط إيه أنا لما بسهر عيونى بينتفخو
خالد: طيب فطرتي ولا لسه ....؟
سندس: أكيد لسه صاحيه ومفطرتش تعالى افطرى وأنا هعمل نسكافيه وأنتم استنونا ماشي
إيمان: خدونى معاكم اشرب شاي .....
حمزة: وعيونه على نرمين مالها أنا متأكد أنها عيطا هو عمى فاتحها ولا إيه أتمنى ي إنه يكون راجع نفسه وحس إن بنته اهم شي عنده بس ليه عنيها كده ......؟
رحيق: صباح الخير عليكم عاملين ايه
علي: تمام زى الفل وانتى راجعه منين كده
رحيق: كنت في الشركه بسلم شغل ولسه راجعه
حمزة: هو انتى مش موظفه فى الشركه يعنى فى مواعيد عمل ليكى ...
رحيق: لاء أنا بشتغل فى مشروع بناء على طلب من مدير الشركه لانه هو دكتور فى الكليه وكان يعرفنى ولما بيحتجنى بيبعتلى وكمان محمد يعنى مش موظفين.......
حمزة: امممممم طيب إحنا ريحين الأرض تحبي تيجى معانا ...
رحيق: نظرت حولها هما البنات فين مش ريحين ليه
خالد: لأ ريحين بس بيفطرو الأول ايه هتيجى ...
رحيق: تمام هغير لبسي واطمن ماما أنى وصلت وأشوف جدى
حمزة: جدى محمد وجدى رافت قعدين هناك فى الشمس بيعيدو ذكرياتهم ههههههه
خالد: يلا انتى غيري واحنا منتظرين اهو بس انجزى متبقيش زى باقى البنات وترجعى بعد ما النهار م يخلص
حمزة: ههههههههههههه خليك رويح وبالك طويل ي دكتور بكرة لما تتجوز هتستني غصب عنك
علي: أه وهيربي العيال ويغيرلهم على م الهانم تلبس ي عم بلا جواز بلا مرار طافح هى ناقصه المشرحه قتله
حمزه: بضحك لخالد الأيام بيننا لما نشوف .....
علي: أنتم بتتريقو عليا ولا إيه خليكم قعدين لما تخللو أنا هفضل زى ما أنا .....
خالد: ومالك متعصب ليه ههههههههههههه إحنا بنتكلم عادى
رحيق: ايه إتأخرت عليكم ......
حمزة: بابتسامه لأ انتى رجعتى على طول....
علي: أدى اللي رايحه تغير لبسها جت والمفاجيع لسه مرجعوش والله تلاقيهم نسو أننا برة مستنيهم
رحيق: طيب أدخل نادى عليهم ....
خالد: بلاش هو أصل حرارته أربعين ادخلى انتى واستعجليهم
رحيق: ماشي ثوانى وهنكون هنا وذهبت للداخل وتعثرت رجلها وكادت أن تقع فلحقها عمها صالح قبل سقوتها أرضا
صالح: على مهلك ي بنتى هتقعى ...........
رحيق: أنا متاسفه ماخدتش بالى وجثت على ركبتها تعدل من السجاده بعد تعثرها بها
صالح: ههههههههههههه بتعملى ايه ي بت انتى قومى واعدليها برجلك
رحيق: لأ ي عمى أنا بتنيها بطريقه علشان متوقعش حد تانى واعتدلت وقامت
صالح: وهو يربت على كتفها طالعه لابوكى كل حاجه بتعمليها بضمير زيه
رحيق: بابتسامه ساحرة هما البنات فين .......؟
صالح: مش عارف باين عليهم خرجو برة ....
رحيق: لأ هما دخلو يعملو فطار تقريبا هما بيفطرو فى المطبخ ولا السفرة
صالح: لأ أنتى معاكى ربنا دورى برحتك وأنا طالع لبرة يلا سلام
رحيق: ونادت نرمين إيمان سندس .......
سميحه: حبيبه قلب عمتو ايه الصباح اللى زى العسل ده
رحيق: إزيك يا عمتو وقبلتها وابتسمت والله ما هخلص من الشباب برة
سميحه: ليه فى حاجه
رحيق: لأ ابدا هما البنات فين ي عمتو
سميحه: اهم جيين من ناحيه المطبخ انتم ريحين فين
إيمان: هنروح للأرض نتمشي ونقعد هناك شويه
سميحه : طيب يلا علشان فعلا الشباب هيولعو فيكم
وخرجوا البنات للخارج وهم ممسكين باكواب الشاي للشباب
علي: اتفضل جيبين شااي إيه لسه هنقعد انجزو
إيمان: بخبث لأخيها علي مالك اشرب الشاي وبرحتنا خااااالص لسه إحنا فى أول النهار
علي: حمزة هتشرب شاي أنت وخالد.......
حمزه: اه هشرب ......
خالد : وأنا كمان لزمنى شاى أوى وضحكو جميعا ......
علي: طيب أنا مش هشرب شاي ورايح للأرض ومشي بضع خطواط ورجع خطوة وسأل رحيق
هو محمد بيروح أنهى أرض ....؟
رحيق: إذا رايح للفلاحين يبقي هتغرب وإذا هيرسم هتلاقيه في الجنينه الشرقيه....
علي: أه هيرسم يختى الكونتيسه فروله .....
ضحك الجميع وذهب علي فى طريقه
خالد: مال على حمزة الواد ده بيكابر وهو واقع على الآخر
حمزة: والله م عارف أعمل ايه ده غبي هيفضل يكابر لحد ما تضيع منه وأنا وضحتله واخد كلامى باستخفاف ومش شايف غيرته عليها
إيمان: يلا اشربو الشاي ونلحق علي ليغتال سولى
حمزة: نرمين فطرتى ....
إيمان: لأ مكنش ليها نفس واديها بتشرب شاي
رحيق: الشاى من غير اكل غلط لازم تاكلى اى حاجه ااقولك ثوانى وراجعه وقامت رحيق بخطى سريعه للمنزل.....ثوانى وعادت ومعها طبق
إيمان: ايه الطبق اللى متغطى ده هتلبسيه فى وش نرمين ...
رحيق: ههههههههههههه لأ طبعا دى كيكه البرتقال خدى ي نرمين وقولى رايك إيه ...
نرمين: تسلم ايدك بس مش هقدر اكل منها
خالد،: جلس بجوار اخته واحتضنها وأمسك بالطبق ووضع الكيك داخل فمها
نرمين: بس ي خالد إيه إلى بتعمله كفايه
إيمان: هى الأخرى وضعت قطعه فى فمها وهى تتحدث ههههههههههههه هنزغطك ي بطه
نرمين: اوووووف منكم بس خلاص سندس هى الأخرى همت ووضعت قطعه في فمها
نرمين: وضعت اديها أمام فمها انتم اتجننتو حد يأكل حد كده ....
خالد: طيب قولى انتى ي فيلسوفه عصررك ناكلك ازاى
نرمين: حمزة ابعدهم عنى مش عايزة اتعصب عليهم
حمزة: إيه الهبل إلي بتعملوة ده حد ياكل حد كده وبالعافيه افرض اختنقت يعنى إيه مفيش مخ
خالد وإيمان وسندس مسبهلين
نرمين: أحسن والله ماليكم إلا حمزة ي جزم. .....
حمزه: وتقدم للامام ووضع قطعه كبيرة فى فم نرمين فلم تقدر على الكلام
حمزه: يلا انجزى بألف هنا على قلبك يلا نلحق علي ليغتال البت سولى
ضحكو جميعهم على موقف حمزة اتجاه نرمين
************************
سلسبيل: الله الجو هنا روعه والمنظر يجنن
محمد: أنا متعتى الحقيقيه لما اجى هنا واقعد مع نفسي واطلع كل الى جوايا فى الرسم
سلسبيل: أنت عندك رسومات كتير ولا بترسم وترمى
محمد: لأ بحتفظ بأى رسمه حتى لو مش جميله أو فيها غلط علشان اتعلم من غلطى
سلسبيل: طيب ارسمنى بقي وقولى تاخد كام يوم وتخلص
محمد: على حسب المهم تعالى قوليلى عيزاها ازاى وانتى واقفه ولا قعده
سلسبيل: وأنا قعده مقدرش أفضل واقفه كتير
محمد تمام تعالى وفتح لها كرسي صغير واجلسها وبدأ يرسمها
علي: ي عم حسين هو محمد فين ......
حسين الغفير : هو هتلاقيه في اخر الجنينه
علي: تمام ودخل للجنينه وبدأ يبحث عنهم وبعد دقائق وجدهم
سلسبيل: علي أهلا وسهلا تحب تترسم من بعدى
علي: وليه بعدك أنا هترسم الأول وانتى قومى ريحى
سلسبيل: يعنى ايه ريحى اركن كده الله يكرمك ولا شفلك حته العب فيها لحد ما أخلص
محمد: بس انتم الاتنين إيه رأيكم ارسمكم سوا والله هتطلع جميله الصورة إيه رأيكم
علي: امممممم معنديش مانع يلا .....
سلسبيل: معندكش مانع ويلا أنا عندى أنا جبت محمد الأول وهيرسمنى الأول وأنت تتهوا وتركن
علي: ليه شيفانى عربيه هركن ي نترسم سوا ي أما مفيش رسم غير بعدى انااااا
سلسبيل: هار اسوح ومهبب وعليه ليمون حامض الفوليك الي هرشه على وشه دهون وارتاح
علي: اهري وانكتى في نفسك بردو إلى أنا عيزة هو إلى هيمشي
محمد: واقف بينهم وبيضحك عليهم طيب هدنه ي علي ثوانى
محمد: انتى ي سولي عايزة إيه
سلسبيل،: عايزة اترسم أنا جيت الأول صح هو جاى يغلس
محمد: طيب إيه رأيك ارسمكم سوا النهارده ولما نخلص دى ارسمك ي سولي لوحدك وكمان مش ناسيه هنا هاخدك المركب وارسمك إيه رأيك
سلسبيل: امممممم موافقه وامرى لله يلا أرسم
محمد: أرسم ايه مش تتقعدو الأول علي أنا عايز الصورة وأنا واقف
سلسبيل: لأ عيزاها وأنا قعده تعالى هنا جمبي وانجز خلينا نترسم
حمزه: لخالد الحق دول هياكلو بعض وبص على محمد هيولع فيهم
إيمان: بسسسسس هاااااف تايم سولي أنا عندى حل وسط
سلسبيل: اتحفينا بحلك .....
إيمان: انتى تقعدى وعلي يقف مش تنفع ي محمد الصورة كده
محمد تنفع بس بعد شويه أنا إلى مش هنفع وارسم
علي: وأنا موافق يلا لخصي يومك خلينا نخلص
رحيق: طيب أنا عندى حل أجمل إيه رايكم نترسم كلنا. وتبقي. ذكرى لينا لأول مكان يجمعنا
خالد: بس الصورة هتكون ناقصه محمد
سولى : استنونى ي شوباب وطلعت جرى نادت حسين الغفير
علي: وده هيرىسمنا بدل محمد ولا إيه
سلسبيل: لأ ي ذكى إحنا هناخد صوره محمد يرسمها وهو هيكون معانا
خالد: والله عفارم عليكى يلا كله يتجمع هنا وبالفعل وقفو جميعا للتصوير فحمزه وقف بجوار رحيق وهو ممسك يدها وسندس بجوار خالد المرتبك من وجودها بجانبه إلى هذا الحد وايمان ونرمين بجوار بعض سلسبيل أنا هقف فين ايه الزحمه د ى
محمد تعالى هنا جمبي
علي: خليها تقف هناك الجو حر ومش نقصين زحمه
يلا روحي عند ايمان هش
سلسبيل: أنت بتتكلم معايا ولا بتدور على فرخه وسع كده انا هقف مع حمودى
علي : حمودى ده إيه كمان ويطلع مين .....
سلسبيل: تعالى اقولك هو هناك تحت الشجرة الكبيرة روح نادى عليه لحد ما ناخد الصورة أنت طويل على الصورة ورقبتك مش هتطلع روح يلا
حمزه: ارحمونا بالله عليكم مكنتش صورة دى صور ي يعم حسين خلينا نخلص
وبالفعل التقط لهم الغفير كذا صور مثلما طلب منه محمد
حمزه: تحبو تتمشو فين .....
خالد: أنا هتمشى هنا فى الجنينه ....
إيمان: أنا هقعد هنا مع نرمين ............وانت ي خالد خد سندس معاك هى عايزة تتمشي شويه
حمزة وأنا هاخد رحيق وعلي ونتمشي الناحيه دى
محمد : وأنا هفضل هنا مع البنات
سلسبيل: ايه دهون هراقبهم ازاى دول وكل واحد رايح من ناحيه
حمزة: سولى هتيجى معايا ولا مع خالد ...
سلسبيل: ااقولك إحنا نتمشي جمعاااااااء علشان اخد بالي منكم
خالد: بالك من إيه ي بت انتى أنا مبقتش افهمك
سلسبيل: مش لما أنا افهمنى متحيرونيش هتعملو ايه نتمشي سوا
حمزة: لأ لأ. لأ ارتحتي
سلسبيل: وهتيجى منين الراحه خلاص هاجى معاك ي حموزتى يلا بينا وتابطط ذراعه بقولك ايه
حمزة: ولا كلمه تمشي وانتى ساكته سمعه ولا صوت ولا نفس
سلسبيل: اروح اموت أحسن ....
علي: ههههههههههههه والله عفارم عليك ي كتمتها
حمزة: وانت كمان تتهبب وتخرس ومسمعش صوتك
سلسبيل: ههههههههههههه.... ههههههههههههه ..هههههههه مش قدرة والنعمه
حمزه: اخذ رحيق وتركهم خلفه
سلسبيل: هار اسوح الواد خد البت وطار ومصدق
علي : انتى اتجننتى ي بت بتتكلمى مع نفسك
سلسبيل: اه وانت مالك ومال نفسي الله ومشيت باتجاه حمزة
علي: اقسم بالله البت دى اتجننت فسحى منك ليها اقعد معاكم
إيمان: سولي فين
علي: راحت مع حمزه تتمشي خلينا قعدين ف هدوء شويه
محمد: أنت سبتها ليه لو حدها الجنينه كبيرة لحسن تتوة فيها
علي: دى تتوه محافظة دى زى القرش البرانى ترميه ويرجعلك تانى
محمد: بس بس إيه كل ده خلاص مكنتش كلمه قولتها
إيمان: ههههههههههههه متبقاش تتكلم عنها قدامه بيركبه العصبي
نرمين: ههههههههههههه تعالو نجيب برتقال من على الشجرة
خالد: ماشي ساكت وينظر تارة إلى الزرع وتارة الي سندس
سندس: خالد أنت زعلان مني أنا عملت حاجه تزعلك
خالد: ليه بتقولي كده .....
سندس: حساك مش عايز تتكلم معايا وديما أنا إلي بحاول أكلمك مع إن المفروض كنا هنتفق مع طنط اميمه علشان موضوعنا ولا نسيت
خالد : مش ناسي اول م نرجع نتكلم مع طنط اميمه وإن شاءالله نلاقي حل
خالد: المنظر هنا والهوا يجننو بجد .......
سندس: فعلا معاك حق كل حاجه جميله ونظرت ايه ده شجرة برتقال الله. هجيب تحب اجيبلك
خالد: لاء مش عايز خليكى انتى وأنا هجيبلك
سندس: نونو أنا بحب ااقطفها بنفسي ثوانى ورجعالك
************************
•تابع الفصل التالي "رواية اسرار القلوب" اضغط على اسم الرواية