رواية اسرار القلوب الفصل الثلاثون 30 - بقلم رانيا قنديل
البارت ٣٠★ اسرار القلوب★
ودخلو جميعا وودعهم عمهم وذهب الى منزل الجد رافت
*****************************
الجد رافت: جمال ي ولدى خبرنى الولد كيفه ......؟
جمال: الحمدلله أحسن ورجع ودخل الديوان ...
مها: أنا رايحه اتطمن عليه ومعايا رحيق
جمال: ليه انتى سبتى البنات لوحدهم ي مها ...
مها: لأ طبعا أنا لسه راجعه من عشر دقايق علشان الدوا بتاع عمي معقول أنا اسيب البنات في وضع زى ده
جمال: نظر حوله ولم يجد ابنه محمد وسأل مها فين محمد ......
رحيق: محمد راح الأرض حضرتك ناسي أنه هيقبض الفلاحين النهارده
جمال: هو عرف باللى حصل لعلي .....؟
مها: لأ هيعرف منين ومين كان فاضي علشان يقوله
جمال: أمسك الهاتف ورن على محمد ....
محمد: الوووو نعم ي بابا
جمال: وأنت راجع عدي على المندرة علي تعب ووديناه المستشفى ..
محمد: بكل هدوء الف سلامه عليه بس أنا هتاخر لأنهم اتصلو بيا من الشركه وعيزنى لما أخلص إن شاء الله
جمال: بحزن على وجع ابنه ماشي ي حبيبي ويريت متتاخرش
محمد: حاضر واغلق المكالمه مع أبيه وهو يتذكر كيف عامل علي أبيه باهانه وطرده من أمام الشركه وهو الذي يقف كى يطمئن عليهم جميعا حتى علي بعد ما فعله انقظه ابي من موت محتم لمتى يكون هذا الظلم ومتى ينتهى عن ابي ........
********************
الجد محمد: يااااااه اخيرا هشم هوا بلدى وريحه أرضها
هناء: حضرتك اللي منعت نفسك من زيارتها يريت حضرتك فى اى موسم او عطله نيجى نقعد كام يوم
اميمه: اه والله يريت الجو ده إحنا افتقدانه من زمان أوى كانت الاجازة والراحه هنا
سميحه: حتى ماهر كان بيعشق الأرض وبيحب ييجى هنا كتير
عثمان: م تسكتو شويه الواحد مصدع وانتم ايه راسكم مصفحه ارحمونا
الجد محمد: عثمااااااااان الزم حدودك وأنت بتتكلم مع بناتى ساااامع ولما تطلب اطلب من من غير كلام مالوش أى لزوم ونظر له وهو متعجب منه وسأل نفسه ليه كل م تيجى سيرة ماهر بيتعصب امممم اكيد علشان اللي عمله في الشركه هو وجمال يلا ربنا يهدى الأحوال.......
صالح: الاجازه دى هتكون من أجمل الاجازات لأن فعلا كلنا موجودين مع بعض الواد حمزة ده عليه افكار إنما ايه ربنا يباركلي فيه
عثمان: لنفسه أشبع منه اخر أجازه ليه معاك ربنا يريحنى منه بس خلاص هحبسهولك قريب علشان يبقي يتحدانى وياخد مكانى .......
الجد محمد: فاضل كتير ي صالح لحسن كتر القعده وجعت ظهرى
صالح: خلاص نص ساعه ونوصل إن شاء الله وترتاح
الجد محمد: هرتاح لما اشوف الأولاد القصر مالوش لزمه من غيرهم ....
اميمه: والله معاك حق يا عمى بس كلها نصايا ونبقي معاهم وابتسمت لهناء وسميحه
***************************
حمزة: نرمين علي نام ....
نرمين: اه نام من شويه صغيرة لأنه دايخ من الدوا
بس عايزة أعرف إيه حصل خلاه يوصل للحاله دي
حمزة : وهو واضع رأسه بين كفوف اديه أنا .. أنا إللي وصلت اخويا للحاله دى وكنت هموته ونسيت أنه لما بينفعل بيحصله ديق تنفس أنا مش طبيعى أنا غلطان ازاى أنسي أمور تخصه ازااااى وظل يلوم نفسه ويئنبها
نرمين: جلست بجوارة وتحدثت أنت ليه محمل نفسك مسؤليه اللي حصل ده أمر طبيعى ممكن يحصل فى أى وقت سواء لعلي أو لحد فينا
حمزة: نظر إليها بخوف لأ لأ لا علي ولا أنتم كلكم هيحصلكم حاجه طول ما أنا عايش انتم اخواتى ومعنديش أنا بنت عمتى أو ابن عمى لأ إحنا أخوات ومستحيل اشوف حد منكم متألم هكون أنا الأول الدرع ليكم
نرمين: وهى تنظر لحمزة جاحظه العين فارغه الفاهه وسرحت وما هى إلا ثوانى وانهمرت دموعها ولكن لا تتحدث
حمزة: بفزع مالك نرمين بتبكى ليه وبدأ يمسح دموعها المنهمره بسسسسس مش عايز أشوف دموعك دى عايز أشوف ضحكتك وإذا فى حاجه تعباكى متتردديش تعالى و اتكلمى معايا وأكيد هتلاقى الحل عندى وإذا مكنش عندى الحل هنلاقيه عند خالد أو علي صدقينى إحنا عزوتنا مع بعض لو حد وقع التانى يلحقه خلاص توعدينى لما تجمعى شجعتك. تحكيلي سبب الدموع دى إيه
سلسبيل وسندس وإيمان : كانو يستمعون إلى لحديثهم بدون أن يشعرو بهم حتى هم دموعهم انهمرت على حمزة ونرمين
نرمين: بدون تردد ارتمت فى أحضان حمزة فعلا أنت أخويا وسندى كنت واخده عنك فكرة مش كويسه بس خلاص ربنا نور بصيرتى الحمدلله
ثوانى ودخلت مها ورحيق فراو هذا المنظر لنرمين وحمزه
مها: احم احم ازيكو ي أولاد أخبار علي إيه
رحيق: ونظرات الغيرة الواضحه عليها وتكاد دموعها أن تنهمر من هول ما رأته
سلسبيل: اوباااااا الحقو الواد اتقفش من موزته بالفعل الشنيع
ايمان: خبطتها فى كتفها بس ايه حريقه هوسس
ايمان: خرجت مسرعه لإنقاذ الموقف ولكنها لا تعرف ماذا تقول فحمزه لم يبوح لها عن مشاعره إتجاه رحيق فابتسمت لخالتها اتفضلي ي خالتو ادخلى لعلي هو نايم في الاوضه دى
مها: لأ خليه مرتاح أنا قولت اجى اتطمن عليه واشوف عمى وصل ولا لاء
إيمان: على م نشرب الشاي يكونو وصلو إن شاء الله
رحيق: وهى تنظر لحمزة بعتاب ونظرت لأمها يلا يا ماما علشان نسبهم على راحتهم
سلسبيل: انتى لسه داخله ومش هتمشي غير لما تشربي حاجه وإلا هزعل وأنا زعلى وحش
رحيق: وتكاد أن تبكى عايزة امشي هبقي أشرب لما ييجى جدى ..
سلسبيل: لأ انتى كده داخله على طمع تشربي مرتين ولا ايه انتى هتفضلي هنا معانا وتستقبلي جدك كمان ولا ايه ي خالتو ....
مها : طبعا حببتى تستنى معاكم بس هقوم اشوف علي وبعدها امشي على الأرض عندى شغل كتير يلا اسيبكم على راحتكم ودخلت لعلي لكى تطمئن عليه
إيمان : رحيق تحبي تشربي إيه أنا هعمل نسكافيه
نرمين: وأنا كمان نسكافيه....
سندس: كابتشينو من غير سكر .....
سلسبيل: يالهوى على القهوة اللي اتفتحت بصي أنا هشرب لبن ورحيق ليمون وحمزتى حبيبي قهوة علشان يعدل الطاسه ويبربر اللي حصل
ايمان: ايه القرف ده اسمها يبرر ايه جالك حول اتعدلي
سلسبيل: بحب ادلع كلامى الله إيه هتحسبونى على الكلمه سبونى اطلع اللي جوايا لانفجر فيكم
رحيق: لنفسها حمزتى ونظرت لحمزة ولسلسبيل وتكاد أن تحترق من نار الغيرة
سلسبيل: لاحظت نظرات رحيق لها وابتسمت والنعمه لاخليكم تعترفو قدامى وتقدمت بجوار حمزة واحتضنت ذراعه قولى ي حمزتى هنتفسح فين هنا
إيمان: نظرت الي سلسبيل وتكاد عينيها تخرج من مكانها ففهمت ما تؤل له سولى أنا داخله اعملكم. اللي طلبتوة وانتى ي سولى تعالى معايا
سلسبيل: لع وألف لع أنا هنا مع حمزتى اتكلي انتى وغمزت لها
نرمين: مالت على أذن سولي سيبي دراعه البت هيجرالها حاجه
سلسبيل: م هو خلاص جالها خرس مش شيفاها عامله ازاى والبركه فيكى ي كبيرة شافت الجرم الكبير لكى ي بنت خزامه
نرمين: ده حضن اخوى ومفيش اى حاجه والله أنا كنت بعيط ومن غير ما أخد بالي حضنته
سلسبيل: طاااا ابقي خدى بالك المرة الجايا لحسن البت ممكن يجيلها سقسقا فى المجانص
نرمين: ايه ده مرض جديد سقسقا فى المجانص
سلسبيل: دى امراض خاصه بيا اركنى خلينى اركز مع جوز البط ده وهما بيبصو لبعض كده
حمزه: بنظره ترجى منه لرحيق وكأنه يحدثها بعيونه ويطمئنها بأنه لا يوجد غيرها
سلسبيل: تنظر تارة لحمزه وتارة أخرى لرحيق وتحدثت هو أنا اباجورة هنا ادينى بصه وأنت كمان بلاش تحسسونى بالغربه
رحيق: بارتباك نعم بتقولى حاجه.....
سلسبيل: بسهوكه لأ مش بقول ثوانى وأمسك ليكم كمنجه
حمزه: بطلى رغي وسيبي دراعى إيه قبضه عليا ي بت انتى
سلسبيل: لا أصلنا مامنين عليه فلازم نحافظ عليه الدراع ده بيحضن ويطبطب
حمزة: بسسسسس ي حريقه والله حاضر ي سولي انتى هتعمليهم عليا
سلسبيل: ههههههههههههه أه كلكم تحت ضرسي بصراحه الاجازه دى ممتعه بالنسبالي بس حلمبوحه
يقوم بالسلامه علشان تكمل ههههههه
حمزة :بتقولي ايه مش سمعك
سلسبيل: ركز أنت بس هناك اه هناك التركيز مطلوب علشان التقليه
ايمان : اتفضلو اشربو أحلى نسكافيه على قهوه يلا بالهنا والشفا
نرمين: لسلسبيل قومى ي بت عيزاكى سيبي دراع حمزة وتعالى
سلسبيل: هشرب النسكافيه الله يعنى مشربش
نرمين: جذبتها من اديها قومى تعالى نشوف علي ليكون عايز حاجه
سلسبيل: هبص عليه بعد ما اخلص على دول نيهاهاى
إيمان: إيه الضحكه البيخه دى
سلسبيل: دى ضحكه الشررين هبقي اعلمك منك ليها اهو تتطلعو من الرحله دى بحاجه.
نرمين: سحبتها من ورائها يلا بينا......
سلسبيل: ثوانى اجيب النسكافيه كمان مش هشربه ولا ايه
إيمان:خديه ويلا هوينا اوووووف منك
سلسبيل: والنعمه لارجع تانى هاااااا
حمزة :لرحيق اشربي النسكافيه لحسن يبرد
رحيق: إيمان متيجو نسهر مع بعض النهارده فى الجنينه وكمان علشان علي يغير جو ويطلع من مود التعب
إيمان: اوك ماشي ونكون كمان اطمنا على جدى والجماعه كلهم .....
حمزة: بتوتر وزعل على حزن رحيق وشعوره بأنها غاضبه منه وي تري أنا معزوم وخالد ولا علي بس
رحيق: كلكم طبعاً مش جيين تغيرو جو .....
حمزه: اه أصل هوا البلد وحشنا أوى وكنا مفتقدينه واهو جينا بس شكل الهوا زعلان
سلسبيل: وكانت واقفه تسترق السمع هى ونرمين
نرمين: الله هو الحب جميل كده ي بختك ي رحيق بحمزة .......
سلسبيل: يختى اتلهي على حالك وحالنا بس شوفى حموزتى طلع واد مخلص وبيقولها الهواء وحشنى قال هوا قال
نرمين: رايحة فين ي بت انتى ......
سلسبيل: هطلع أرد على المقتطفات دى مينفعش احبسها جوايا ما انتى عرفه بطنى بيحصلها ايه ونظرت بخوف حولها ليسمعها خالد
نرمين: مالك بتبصي كده ليه بتدورى على حاجه
سلسبيل: خايفه من اخوكى اصل مظبط الإرسال على كلمه بطنى تقوليش سيم يختى
خالد: سولى بطنك تعبتك تانى وي تري اخدتى الدوا
سلسبيل: وهى تنظر داخل ملابسها. وملابس نرمين هو مركب جهاز تتبع زى بتاع البوليس سبينى اطلع لجوز العصافير اللى برة وابعدى اخوكى عنى لحسن ااقوله انك انتى وإيمان اللي خلتونى اعمل عيانه
نرمين: هبله وتعمليها طب ردي عليه. ده واقف وراكى مستنى رد
سلسبيل: اشيخه واقف ورايا مش تقولى ونظرت لخالد حبيب قلبي وحبيب قلب الوطن العربي نحم عايز حاجه
خالد: اخدتى الداو مستنى ردك ي هانم مش معقول كده
سلسبيل......... لا رد
نرمين:: هزتها ي بت ردى يخرب عقلك
سلسبيل: ده بيكلم هانم إيش حشرنى أنا إلا هى فين .......؟
نرمين: مين دى اللي بتدورى عليها
سلسبيل: هانم بتاعه اخوكى والنبي دورى هنا وانا هدور هناااك وهمت أن تذهب فامسكها خالد من تلابيبب لبسها
خالد: انتى عايزة تجنينى اكلمك تعملي فيها هبله كله الا العلاج
سلسبيل: امااااي ي عرب عيب تهزئنى كده وربونا ازعل على نفسي ..و نفسي بتزعلى منى ...اوووم مني ببتطلع تمشي واضيع معاهم سيب اللياقه تكونشي عجباك ...خدها احبيبي
خالد: بتقولي ايه ي بت انتى أنا مش بفهملك كلام
سلسبيل: أنا مش فهمانى أصلا يبقي أنت هتفهم
خالد: بت قصري اخدتى الدوا
سلسبيل: عجبك كده البت نرمين بتضحك عليا مش قولتلك هزئنى بس ف السر ايه متعرفش فين مكان السر ااقولك أنا على مكانه هو مكانه محتاج سفر ١٥يوم الاجازة أنت تتوكل وتدور مااشي
حمزه: نظر لاتجاه الصوت فرأي خالد ممسك لسلسبيل من ياقه لبسها فابتسم ونادى عليهم
نرمين: ايوة ي حمزة عايز حاجه
حمزة. : تعالو هنا وقفين كده ليه
سلسبيل: اوعي سيب بقي ولا هتطلع بيا كده وأنت ماسكنى زى الحراميه
خالد: مش هسيبك غير لما أعرف اخدتى الدوا ولا لأ
سلسبيل: ي عم الهندسه أنت مش كنت معاك وعلي تعبان جدا ولما رجعنا أنت مقولتش أنى اخد أى دوا
خالد: بتذكر منه أه فعلا البرشام معايا معلش حقك عليا اصلي قلقان عليكى ومش بحب التقصير في العلاج
سلسبيل: طااااا سيب بقي عشان اطلع لجوز العصافير برة
حمزة ،: أنتم لسه واقفين تعالو
سلسبيل: اوعى تتهور وتطلع بيا كده قدام رحيق خلينى امارس عليها عقلي وحكمتى اجدع
خالد مش سيبك خالص غير لما تاخدى الدوا واتطمن
سلسبيل: لنرمين م تتحركى وهاتى الدوا ولا مبسوطه انتى وأنا كده
نرمين: بصراحه اه. وسعيده أوى
سلسبيل،: طب والله لاطلعهم عليكى وابقي ورينى هتعملى ايه
نرمين : لخالد فين الدوا
خالد: اطلعى فوق هتلاقيه على المكتب هما شرطين هاتيهم
سلسبيل: انجزى وخلصينى دى اجازة إيه دى اللي كلها برشام
علي: وهو يستند على باب الغرفه إيه مالكم وايه ده أنت ماسك سولى ليه كده عملت ايه
سلسبيل: اوباااااااا الزعيم فاق خير عايز ايه أنت كمان خالد بياخد مقاس البلوزه بتعتى ليك فيه ادخل نام
علي : نامت عليكى حيطه مقاس ايه هى عملت ايه ي خالد
خالد: الهانم ماخدتش الدوا بتعها ونرمين طلعت تجيبه ومش هسيبها إلا لما تاخده
سلسبيل: يالهووووى أنا سولي سلامه الشوف فين هانم دى الله
خالد: وسحبها خلفها وتقدم نحو حمزه وتحدث البت دى متعبه وانا خلاص زهقت منها
سلسبيل: طلقنى ي عم وارتاح ومش عايزة نفقه ولا مؤخر أنت بالذات هديك القيمة والمؤخر وشيك على بياض بس طلقنى
خالد: ااااااااه بتقولي ايه .....
رحيق: وكادت أن يغمى عليها من كثرة الضحك فتاه فى ضحكتها حمزة وهو مبتسم لها
سلسبيل: نظرت لحمزة كى تحدثه فراته فى عالم آخر
وقالت يعينى على الصبر
علي: سيبها ي خالد مش هتخلص منها واديها قعده هنا لحد م تاخد الدوا
سلسبيل: لرحيق ابت عمى ضحكتك حلوة هو فى كده الواد هيضيع مننا بوراحه عليه
إيمان : بسس اسكتى انتى مركزة فى كل حاجه وترجعي تقولي بطنى ما انتى اللي جيباه لنفسك
سلسبيل: هوسسي انتى أوعى تجيبي سيره بطنى عيب هو الكلام على بنات الناس سهل ولا ايه وبعدين أنا اتبريت منها بطنى عرفه هتبرع بيها للأيتام خلي اخوكى يروح وراها بقي
رحيق: ههههههههههههه...... ههههههههههههه...هههههههههههه لأ مش قدرة كفايه ي سولى بطنى وجعتنى
سلسبيل: الحق ي خالد فى بطن هناك تعبانه حوووول اشكى ايه تعبك رجليكى بيجلها رعشه
واديكى بيحصلها شلل وعينك بتحول صح يعينى على البونيا شخص ي دكتره
خالد: ههههههههههههه بقي أنا ي بت بعمل كده ليه إن شاء الله فاشل مثلا
سلسبيل: شكلك جيت لعندى وفيشلت بس اسمع منى شوف البطن التانيه دى اهو تتلهى عنى شويه
حمزه: ههههههههههههه بعد الشر..........
سلسبيل: بعد الشر علي مين ي حمزتى هاااااا
حمزة : بارتباك عليكى طبعا ....
**************
صالح: حمدالله على السلامه وصلنا اخيرا
هناء الله يسلمك...... الله على هوا البلد
اميمه: هنزل اتطمن على الأولاد بسرعه قلبي مش متطمن
ونزلو جميعا واتجهت اميمه للداخل فراتهم جالسين معا وهم يضحكون
اميمه: الحمد لله وجريت عليهم واحتضنتهم وحشتونى والله وإن شاءالله المرة الجايا نسافر سوا
سلسبيل: اه يكون احسن كل م العدد يزيد دكتورنا يتلغبط ويتوة
نرمين: البرشام اهو يلا بلبعي ايه ده حمد الله على السلامه وجريت فى حضن اميمه
اميمه : مين تعبان.
سلسبيل : بطنى
سميحه: مالك ي قلب ماما مالها بطنك
سلسبيل: اسالي خالد وانا طالعه لحبيبي سامو عليكو
اميمه: لرحيق بقيتى عروسه زى القمر واخدتها لاحضانها وقبلتها
سميحه: مالها سولي فيها ايه ي خالد
خالد: بنتك بتدلع شويه مغص قرفانا علشان تاخد الدوا
سميحه : هى من ..وهى طفله بتتعبنى كده وكنت بحطه فى العصير
هناء: الحمد لله على كل شيء
الجد محمد: اخد سلسبيل فى حضنه ياااااه وحشانى ي سولي
سلسبيل: وأنت ي جدو وحشنى كتييييير كتييييير
صالح : طيب خدى جدك وادخلي جوه ودخلو للمندرة فرأي عثمان رحيق جالسه معهم
عثمان: بصوت عالى ووجه كلامه لرحيق بدون اى وعى لوجود اولاده وابوة انتى بتعملى إيه هنا واخدتى الإذن من مين علشان تقعدى هنا اطلعي برررررررة
***********************
•تابع الفصل التالي "رواية اسرار القلوب" اضغط على اسم الرواية