رواية اسرار القلوب الفصل السابع والعشرون 27 - بقلم رانيا قنديل
البارت ٢٧★ اسرار القلوب★
الجد: هناء هى اميمه دخلت تكمل نوم ولا ايه دى يا دوب نفطر ونطلع على المطار
هناء: لأ ي عمي هى راحت تصحى صالح أهم جم هما الاتنين
اميمه: إيه حضرتك محتاج حاجه ي عمي
الجد: لا نفطر علشان نلحق نروح المطار وهو عثمان لسه نايم ولا ايه...
هناء: هدخل اصحيه واه الفطار جهز برة فى الجنينه وهدومك ي عمى اللى هتسافر بيها جهزتهالك وجبتهالك هنا
الجد: ربنا م يحرمنى منك ابدا ي بنتى
هناء: ولا منك ي عمي ي رب وتركتهم ودخلت لعثمان فراته نائم فاقتربت منه وظلت تنظر إليه وهى تتسال ازاى وصلت لكده وليه وعلشان مين م كلنا عيشين مع بعض على الحلوة والمرة ليه انانى كده وازى مفكرتش إذا أولادك عرفو حقيقتك هتعمل ايه ... وايه هيكون ردك وقتها ونظرت لهاتفه فاخذته
وبعد دقائق وضعته فى مكانه مره أخرى ......
صالح : أنا صليت ولبست اهو هناء شكلها دخلت نامت ولا ايه
سميحه: صباح الخير عليكم عاملين إيه
اميمه : انتى لبستى كمان طيب كده فاضل أنا هدخل البس واجى
هناء: عثمان .... عثمااااااااان يلا قوم الفطار جهز وعمي مستنى برة
عثمان: أنا قومت خلاص اهو ثوانى وأكون وراكى
هناء: حاضر وخرجت وتركت باب الغرفه موارب ووقفت للحظه وهمت أن تتحرك فسمعته يتحدث عن اوراق المناقصه وأنه هيبعتها حالا على الواتس اب وسمعته وهو يقول ظبط ورقك أنت بقي اهو الورق جه لحد عندنا .......
هناء: هى وصلت لكده معقول حقده يوصله لأنه يدمر إبن أخيه اللى يعتبر إبنه ......؟
الجد: بصوت عالي هناااااء عثمااااااااان انجزو خلونا نمشي
هناء : أنا جهزة وعثمان ثوانى ويكون هنا
************************,
خالد: جهزتو ي بنات يلا جدكم بعتلنا ومستنينا
إيمان: أنا اهو خلصت ومن بعدها سندس ونرمين
حمزة: فين سولي هى نامت ولا إيه هي تعبت ولا ايه ....
علي: انتم سيبنها ليه لوحدها مش تخليكم معاها
سندس: هى بتغير لبسها وبعدين سولى بطيئه يعنى هنستنى شويه لحد ما تلبس وتطلع
سلسبيل: هيييي ادينى خلصت ايه وحشتكم .....
خالد: بغيظ اه وحشتينا والبيت وحش من غيرك
وجالنا إحباط وحالة نفسيه علشان اتاخرتي علينا
سلسبيل: شوف ازاى مش هتاخر عليكم تانى يلا ورايا ي كتكيتى ......
حمزو: لخالد شوف البت بتتعامل معانا ازاى .....
خالد: بتدلع ما أنت عارفها حبيبه جدها وواخده الحصانه منه
سلسبيل: قرو بقي على حبي الكبير ده جدو ده العشق الأول والأخير
سندس: حقك تقولي اكتر من كده......
حمزة: يلا انجزو ايه الرغي ده ي ساتر منكم
سلسبيل: طبعا هتتجنن وتروح للقظمه بتعتك بس على مين لازم اعرفها تبقي مين أم صوت مش طالع ونظرت لايمان ونرمين ااقولهم ولا اسكت بس لو سكت مش بستحمل وإذا بطنى وجعتنى خالد عنده لاسلكى مسلطه عليا يووووة بقي
علي: يلا بينا واتحركو جميعاً لمنزل جدهم رافت الهوارى فهو شخصيه مميزة يعشق كل ما هو ليه ابنائه وأحفاده واخيه محمد الهواري والااده يمتاز بالصدق لا يتفوة بكلمه إلا إذا تحقق منها وهو والده هناء زوجه عثمان وابنته الاخرى مها متزوجه من جمال إبن أخيه محمد الهواري وله من مها
ابنته رحيق: خريجه هندسه مثل أبيها تبلغ من العمر ٢٦عام فائقه الجمال هاديه الطباع الطباع وذكيه جدا
وابنه محمد يبلغ من العمر ٢٤عام تخرج من كليه هندسه فهو شخصيه مرحه جداً يعشق ما هو جميل ويهوى الرسم جدا وهو ووسيم جداً ومدلل جده رأفت
مها: زوجه جمال شخصيه قويه فولاذيه مثل ما يطلق عليها جمال فهى مهندسه زراعه تعشق الأرض وكل شيئ مرتبط بها تحب أهلها جميعاً وتعشق زوجها فهم تزوجو عن قصه حب رائعه .....
*************************
الجد: اخيرا وصلنا المطار إيه الزحمه دى أنا اتخنقت والله مش معقول أنا قولت الطيارة هيعدى ميعادها
هناء: الحمدلله لحقنا وفاضل ساعه على طلوع الطيارة متيجو نشرب حاجه ...
الجد: يلا بينا .........
********************
خالد: السلام عليكم ورحمه الله وبركاته وتقدم نحو جده وقبل يده ورأسه واحتضنه وحشنى جدا والله ي جدى....
الجد رأفت: بس ي بكاش م أنا لو وحشتك كنت جتلى او حتى جيت وأنا مرضان
خالد: سامحنى أنا مقصر فعلا وحقك تزعل مني
الجد رافت : عمرى ي أبنى م ازعل منيك واصل ده اعز الولد ولد الولد ....
حمزة: إيه يا خالد أدينا مساحه إحنا كمان نسلم وتقدم من جده وقبل يده واحتضنه ازيك يا جدى وحشنى ....
سلسبيل: هو مين بالضبط اللي وحشك جدك ولا القظمه وظلت تبحث بعينيها عن القظمه .....!!!
الجد رافت: ابااااي مالكم ي بنته معتسلموش عليا ولا إيه .....
إيمان ونرمين: تقدمو وقبلو أيد جدهم
سندس: جذبت سلسبيل ايه واقفه تايهه كده ليه بطلى سرحان وذهبو للسلام على جدهم
الجد رافت: كبرتو يادى البنته وبجيتو عرايس كيف القمر
علي: إزيك يا جدو وحشنى خااااالص عامل ايه دلوقتى
الجد: اباااااي البكاش عم بيتكلم ويجولى وحشنى ومخبراش ايه
علي: أنا بكاااااش والله بحبك بس الشغل واخد كل وقتى .....
سلسبيل: اهو عامل فيها الكوماند المهم وهو مقضيها نوم ....
الجد رافت: وليش متتصل على جدك كمانى مشغول حمزة خيك طوالى عم بيتصل وهو برات مصر معيزشى عزرك ي بكاش
سلسبيل: مسبهله حمزه بيتصل وهو فى لندن اممممم طبعا م الموزه القظمه هنا بس هيعمل بيها ايه بطوله ده يكونش هيعلقها ميداليه ولا باتج ......؟؟
الجد رافت: يلا كلاتكم على الفطور زمناته جهز
مها: اهلين وسعلين بالغالييين وجريت عليهم كلهم واحتضنتهم وحشنى وحشنى يااااه أخيرا هنقعد مع بعض .......
حمزة: إزيك يا طنط مها وأخيرا جينا لأ وايه أسبوعين بحالهم
مها: أنت عملت اللى محدش قدر وعمله وجبتهم كلهم وبهمس فى أذنه ويا ترى هتقدر تكمل ......؟؟
حمزة: دعواتك معايا بس الخوف من عمى جمال رافض الكلام في الموضوع ده ومش عايزة يتفتح
مها: يلا على الفطار ولينا مع بعض كلام تانى
علي: فين عمي جمال هو مش هنا ولا مش عايز يسلم علينا
الجد رافت: عيب عليك ي ولدى عمك مسافر بجاله يومين وهيعاود النهارده باذن الله
حمزة: خبط أخيه على كتفه متاخدش في بالك يا جدى علي بيحب يهزر .....
خالد: آمال فين رحيق ومحمد ي خالتى يعنى مش شايفهم
مها: رحيق فى المطبخ بتجهز الفطار ومحمد نازل حالا
وذهبو جميعا على مائده الطعام وجلسو وثوانى ودخلت رحيق بابتسامتها الجميله التى تخطف العيون
ايمان: ازيك ي رورو وحشانى والله وبقالك كتير مش بتردى على الواتس اب
رحيق: كنت مشغوله اليومين دول فى الشغل ومكنش فى وقت ارد يا دوب ارجع أنام
سندس: ازيك حببتى عامله ايه وحشانى بس أنا وانتى مع بعض فون بس لما اشتغلت فى الشركه برجع على النوم مهدوده
رحيق: كويس إنك اشتغلتى الفكره ممتازة
نرمين: ازيك ي قلبي وحشانى أنا بقي الحاله مصتعصيا لا بتصل ولا براسل بس خلاص إحنا بقينا ايد واحده ولا ايه يا حمزة......
حمزة: …......لا رد
نرمين: ماله ده حمززززة الووووو رحت فين
حمزة: نعم نعم ايه بتقولى إيه مش واخد بالى ....
سندس: لايمان ماله حمزة سرحان على مبسوط
سلسبيل: على مدهول على بيحب على كل حاجه
إيمان: بت يا انتى بتقولى إيه حمزة بيحب طيب مين .....؟
سلسبيل: أنا شفته وهو بيتكلم وبيحب فى البوابه بس مطلعتش البوابه طلعت واحده صوتها رفيع كده وهى شكلها قظمه تكونش رحيق بس لأ لأ دى في طولى لو هى كنت شفتها
إيمان: حمزة بيحب ههههههههههههه اهى دى مستحيل تتصدق عدت منك ي سولى يظهر من كتر تعبك مش عرفه تميزى
سندس: بس منك ليها ويلا افطرو وبطلو كلام
علي: يلا افطرو علشان هنروح المطار نجيب جدكم
الجد رافت: بسم الله ي ولد منك ليها وبطلو حديد واصل وهمو على الوكل ومعيزشي حديد ماسخ همووو
حمزة: وعينيه مسلطه على رحيق قلبه ياكل وينظر لها وهو يبتسم أما رحيق فهى تريد أن تنشق الأرض وتبتلعها من نظرات حمزة لها
سلسبيل: اووووبس هى الحته الشمال رحيق ياااااا دى بينها هتولع وعرفت الله مالى فرحانه كده ليه ما أنا عرفت بس هحطه فى بطنى أنا عرفه بطنى هتتحمل ايه ولا ايه والله ابدا بعد الفطار هنم مع ريا وسكينه بتوعى اللى ممنهمش اى فايده
محمد: السلام عليكم ورحمه الله وبركاته نورتونا والبيت نور فقام الشباب وسلمو على محمد إبن عمهم جمال ونظر محمد للبنات ازيكم عاملين ايه تعبتو من السفر بالعربيه ولا انبسطو .....!!!!
سلسبيل: انبسطنا خالص وكل واحد مارس عليا هوايته بس تعالى وأنا احكيلك
محمد: ههههههه انتى لسه زى ما انتي لمضه ....
سلسبيل: لأ اصل قطع الغيار بتعتى مش متاحه فأكيد هفضل زى ما أنا
نرمين : لايمان بصي على اخوكى علي بيبص ازاى على سولى وهى بتهزر مع محمد
إيمان: أنا مركزة مع اخوكى انتى وازاى بيتهرب من عيون سندس بس مش قادر والبت خلاص ي عينى
سلسبيل: ود ود ود ود ايه بتقولو ايه بتتكلمو عن مين
إيمان: ي فضيحه انتى وطى صوتك إيه عايزة تعرفي إيه......
سلسبيل: بتقولو ايه وعلى مين اصله بقي فرح وظيطه كله بيحب كله
ترمين: صوتك ي بت انتى الله
سلسبيل: الحديث عن من ي بنت الملوح .....
ايمان : بصي على خالد وركزي كده وقولي رأيك إيه
سلسبيل: طااااا بصي انتى على حمزة وتمعنو الواد خلاص سلم نمر للمرور
ايمان: لنرمين حمزة ونظرو له فوجدو حمزة عينيه مرتكزة على رحيق
سلسبيل: شفتو الفراشات والقلوب حواليهم يعينى عليا اللى ما حد ناوى يتووووف عليا
**********
•تابع الفصل التالي "رواية اسرار القلوب" اضغط على اسم الرواية