رواية اسرار القلوب الفصل السادس والعشرون 26 - بقلم رانيا قنديل
البارت ٢٦★ اسرار القلوب★
وبعد مرور عده ساعات دخل عثمان لغرفه حمزة فرأي بعض الأوراق والملفات بداخل مكتبه عثمان إيه ده اوراق المناقصه معقول ده مغير فيها حجات كنت هتودينى ورا الشمس ي حمزة بس أنت مش قدى وأنا اللي هخلص منك وجدك اولنا
**************************
حمزه: الو ايوة ي خالد تعبت من السواقه
خالد: لاء مش تعبان وكلهم نايمين خلاص إحنا داخلين على البلد شويه واصحيهم
حمزة: طيب مش عايز تطمنى ليه على سلسبيل أنا حاسس إن فى حاجه من تعبيرات وشك
خالد: مش وقته لما نوصل نقعد مع بعض ....
حمزة: قفل الخط ربنا يستر هيكون في إيه بس لأ لأ إن شاء الله خير أنا مخي رايح لفين ........!!
إيمان: بتثائب حمزه إحنا فين دلوقتى .......
حمزة: إحنا على أول البلد عشر دقايق ونوصل إن شاء الله
ايمان: تحب اكمل مكانك سواقه وتريح شويه
حمزة: لما نروح هريح برحتى فوقي أنتى نرمين يييييييي نسيت أسأل خالد سلسبيل تعبت تانى فى الطريق ولا ايه......
إيمان: هتصل بسندس واسالها ........
سندس: بنعس ايوه ي إيمان
إيمان: انتم لسه نيمين يلا فوقو علشان وصلنا البلد
وطمنينى سولى تعبت ولا حاجه
سندس: لاء الحمدلله هى نايما مش هصحيها غير لما نوصل.....
ايمان: تمام واغلقت الخط وطمنت حمزة على سلسبيل وأنها نائمه
علي: نظر للوراء فرأي سلسبيل نائمه ووجه نظرة لسندس صحيها علشان وصلنا خلاص
سندس: حاضر وبدأت تفوق أختها سلسبيل حببتى قومى يلا وصلنا
سلسبيل: اخيرا أنا تعبت من النومه دى وكمان بردانه
علي: خدى البسي الجاكيت ده ودفي نفسك لحسن تتعبي
سلسبيل: ااااه صح أنا عيانه هات لما البس وادفى نفسي اصل العيا مر ي صحبي
علي : ايه ده انتى رديتى عليا اهو يعنى وقعتى فى كلامك هههههههه
سلسبيل: ضيقت على عينيها أنا كلمتك ي جدع أنت وبعدين أنا عيانه محدش يزعلنى لارقد فيها اها أنا بقولكم اهو
علي: شوف ازاى طيب والله حاضر .......
سلسبيل: هو مفيش غيري عيانه وكمان البيه بيستحلفلي وايمان ونرمين بيتهربو منى لأ وايه سندس بتدينى عطف الامومه وقبضه عليا
سندس: أنا سيبتك اهو البسي يلا علشان متبرديش
سلسبيل: لبست الجاكيت واتدفت وربعت اديها أمام صدرها واشتمت رائحه فمالت نحو ياقه الجاكيت إيه ده الريحه دى ونظرت لعلي امممممم هو الجاكيت بتاعه ........
سلسبيل: سندس هو علي لابس جاكيت وكان جايب ده ليه معقول بيلبس اتنين فوق بعض...
سندس: معرفش متساليه هو ما هو قدامك اهو ومالك كده موطيه صوتك
سلسبيل: اصلي مؤدبه ههههههههههههه
******************************
الجد: هى الساعه بقت كام .......؟؟ ووقف الجد يااااه الساعه السادسه الفجر راح عليا ييييي م كانت سولى اللى بتصحينى يلا. اقوم أصلي وبعدها اتصل اتطمن عليهم
هناء: صباح الخير يا عمى .....
الجد: صباح الخير يا بنتى يعنى صاحيه بدرى
هناء: أنا على طول بصحى من صلاه الفجر لحد الضحى ومش بنام تانى ...
الجد: يااااه أول مرة اشوفك وأنتى صاحيه فى الميعاد ده....؟
هناء: القصر كبير وبعدين بفضل جوه الجناح مش بطلع غير لما الكل يصحي وبعدها بنزل
الجد: هههه يعنى الملحق الصغير ده يخلينى اصطبح بالوش اللى يجيب الخير شكلى كده هقعد مع حمزة هنا
هناء: ههههههههههههه أه والله بس المكان بيه اجمل لما نرجع إن شاء الله نبقي نقعد هنا كل يوم مع حمزة ونرجع القصر على النوم اللمه مع الأولاد ليها طعم تانى
الجد: هتوضي اصلي ولما أرجع نتصل بالاولاد .....
هناء: تحب اعملك حاجه تشربها دافيه ...؟؟
الجد: أه ينسون من غير سكر كانت بتعملهولى سولي
هناء: ي بختك بيها ي عمى البنت روحها فيك
الجد: ده أنا اللي روحى فيها حبيبه قلبي من جوة كلهم عندى اغلي من بعض
اميمه: صباح الخير عليكم أنا سمعت صوتكم قمت على طول
الجد: ههههههههههههه لأ ده الملحق ده فظيع بالرغم من صغرة بس محاوطنا مش تيهين فيه زى القصر
اميمه: والله معاك حق والله ي عمى فعلا تهنا فى القصر ومش بيجمعنا غير الاكل وبس وكل واحد فى مكان ....
الجد: معاكو حق هقوم اصلي أنا علشان نستعد للسفر
وذهب الجد للصلاة
اميمه: هناء مال وشك متغير كده ليه عثمان ديئك تانى
هناء: لاء أبدا مفيش بس قلقانه وعايزة اطمن إذا الاولاد وصلو ولا ايه
اميمه: أنا لسه قفله مع حمزة هما وصلو على اول البلد يعنى قالى عشر دقائق ويوصلو
هناء: الحمد لله وأكيد هينامو علي طول وخصوصاً حمزه وخالد سيقين الليل كله
اميمه: اه ممكن يلا انا هروح للقصر أجهز الفطار
هناء: لااااااا هنفطر هنا او برة فى الجنينه أهو تغييير
اميمه: طيب هصحى صالح علشان يجهز ويلبس وكمان سميحه هصحيها
هناء: روحى انتى لصالح وأنا هصحي سميحه يكون عمى خلص صلاه
******************************
حمزة: حمدالله على السلامه
خالد: الله يسلمك ياااااه الجو والنسمه بتاعه الصبح تجنن
سلسبيل: شم النسمه كويس ي دكتور وركز اااه ركز فيها محلاها النسمه
خالد: ضيق ما بين عينيه مالك انتى بتقولي إيه اركز ازاى في النسمه ......؟؟
سلسبيل: ااقولك أنا وجريت عليها نرمين وإيمان هتقولي ايه بطلي كلام ويلا خلينا ندخل شنطنا
سلسبيل: سبونى اشرحله ما هو لازم حد يشرحله بتاع التقطيع تحسوة متبرمج على الطب طلعنى عندى التهابات لأ وايه سحب دمي وصمتت ونظرت لهم انتم بتتكلمو معايا ليه مش اتهربتو منى وسيبتوة يشحورنى ويعملي تحاليل بس التحااااليل دى حلوة بشكل وسرحت وهى مبتسمه .......
إيمان: الحقي البت ضاعت مننا .......
سندس: أنا دخلت شنطتى وصحيت واحد من الخدم وهييجى يدخل باقي الشنط
سلسبيل: نظرت لخالد والله سندس دى مفيش زيها وشطرة كده اول واحده دخلت الشنطه وجابت الحرس وراها ااقصد طلعلنا بواحد من جوة فنظر خالد باتجاه سندس وهو يبحث عن هذا الرجل الذي تتحدث عنه سلسبيل
سلسبيل: يعينى على الصبر ده أنا هتسلي احلي تسلاايه والله
ايمان،: بس ي بت هتفضحينا ايه إللي بتعمليه ده...
سندس: مالك ي سولى انتى بتقولى إيه هو التعب رجعلك تانى اناديلك خالد
سلسبيل: تعب ايه يا حجه عايزة تنادى على خالد نادى وجربي صوتك لكن أنا لاااااا أنا بقولك اهو ناس تح........ ووضعت نرمين يدها على فمها هوسسسس ايه فضيحه انتى
إيمان: بت انتى على الله تقولي حاجه غير لما ترجعلنا سمعه.....
سلسبيل: والنعمه بطنى بتوجعنى اصلي بتنفخ من أنى احفظ سر وتحسينى كده عندى زى شلل أطفال
خالد: ايه رجلك نملت تانى وحاسه بايه نظرت سلسبيل للخلف هو بيطلع امتى ده هو اللى بعمله فيهم خالد هيطلعه عليا ولا ايه
سلسبيل: والنعمه أنا فله وكنت بسالهم علشان انط الحبل أصلها رياضتى المفضله
خالد: تنطى ازاى وأنتى تعبانه كده اوعى سمعانى
سلسبيل: حاضر عرفه اصلي عيانه وتعبانه والواد هيقع طيب ينفع اتمشي ولا خطر على الجنين
حمزة: اسمعى الكلام وبطلي رغي كتير وعايزة تتمشي فين ريحي شويه واخرجى زى ما انتي عايزة وكمان مش هتسلمى على جدى رأفت ولا إيه
سلسبيل: اها صحيح جدى أسلم عليه وانام معاه وابعد عن بتاع المشرط
علي: ممنوع تباتى هناك دى اوامر جدى محمد ولانسيتى كلنا هندخل نسلم ونطلع على الديوان يكون الفطار جهز
حمزة: الساعه سبعه زمنهم صحيو من بدرى
سلسبيل: بتعجب وانت يلي كنت مهاجر معاك اجنده مواعيد نومهم ولا ايه ......
علي: وطى صوتك لينفخك ......مش لاقيه غير حمزة وتتريقي عليه
سلسبيل: ١٢٣٤٥٦٧٨٩١٠١١ ....سندس كفايه عد هتطقي ي قلبي ردى عليه وخلاص مش هتعرفي تكملي الرحله غير بنقارك معاه اتنزلى وبطلي تتجنبيه
إيمان: وانا مع رأي سندس متبوظيش الرحله
نرمين: اه والله شكلك وحش وانتى عمله فيها العقله الرزينه
سلسبيل: طااااا صلحونى انتم واضغطو عليا علشان ميبنش أنى اتنازلت وكلمته وكمان هخسر الرهان ويطلب منى حجات
ايمان: عندى أنا دى انا هتحايل عليكى قدامه ماشي
سلسبيل: اه وتبوسي ايدى وراسي وشويه حركات كده
إيمان: باسك قرد ي شيخه امشي يلا قدامى
سلسبيل: مشيت اهو ونظرت للوراء فرات حمزة وكأنه يبحث عن شئ ضاع منه وهو ينظر تارة لمنزل جده رافت وتارة نحو الجنينه
سلسبيل: وتقدمت خلف حمزة وهو لم يشعر بها والجميع دخلو الى الملحق إلا هى ظلت خلف حمزة تتلصص عليه
حمزة: بصوت يسمعه هو أخيراً يااااااه أخيراً شفتك وهملي عينى بيكى
سلسبيل: حمزة اللى حيلتنا عقله باظ بيبص على البوابه الحديد وهيملى عينه منها م إحنا عندنا بوابه أكبر واحلي من دي ونظرت لحمزة بتعجب
حمزة: وتقدم بضع خطواط للإمام ونظر وابتسم
سلسبيل: هار اسوح ده اتلحس خالص هو بلبع ايه يختى حمزة فخطت هى كمان بضع خطواط فسمعته يتحدث
حمزة: وحشتينى وحشتينى يا اغلي من حياتى أخيرا هشوفك كل يوم ونقعد سوا والله مش مصدق
سلسبيل: لأ صدق أنا شيفاك اهو ماسك الحديد بتاع الباب وهتاكله اه ي مجنينو ....ثوانى وسمعت صوت هامس لحمزة وأنت كمان وحشتنى
الحق الحديد نطق مين دى اللى بتتكلم ومستخبيه كده ليه تكونش من الاقظام .......؟
حمزة: أنا جي أنا واخواتى هنفطر معاكم اطلعى انتى وبلغيهم بوصولنا
سلسبيل: جريت وراء شجرة لكى لأ براها حمزة وتحاول أن تعرف من هى حبيبه حمزة هذة
حمزة: سلام مؤقت الصوت سلام
سلسبيل: خرب بيتى يانى اهو بطنى بتوجعنى إيه كميه الاسرار دى كده أنا هنفجر طااااا احكى لمين .......؟؟؟؟
علي: لسندس هى سولى فين المفروض أنها عيانه مش تخلى بالك منها أنا مش لاقيها
سندس: كانت برة مع حمزه تقريبا
حمزة : مالكم بتسالو على مين .......
علي: هى سولى معاك ....
حمزة: لاء مكنتش معايا ولسه داخل من برة ومسفتهاش
سلسبيل: هو إنت هتشفنى ولا هتشوف ام سحلول اللي مش باين منها غير صوتها أخ منك ي حمزة ي نمس...
علي: كنتى فين ي هانم مش تعرفينا مكانك
سلسبيل: لحمزة قول للاخ يطلقنى علشان مش طايقه العيشه معاه بس على شرط ياخد العيال يربيهم اه خلينى اشوف حالى .....
حمزة وعلي : نظرو لبعضهم ونرمين وسندس وإيمان مسبهلين
خالد: مالكم فى إيه ومالكم كده متنحين
حمزة: اتفضل الهانم بتقول ايه لعلي علشان بيسأل عليها
خالد : خير قالت ايه
سلسبيل: وضعت يدها وتابطط ذراع خالد تعالى انا علشان اشرحلك المواضيع ييييييي ااقصد اشرحلك
خالد: انا مصدع ومش فايقلك وجعان ويلا علشان نسلم على جدكم انجزو
سلسبيل: والله حرام م هو لازم اتكلم من كتر الاسرار بطنى هتنفجر
خالد : وقد سمع اخر كلمه مالك ي سولى حاسه بايه أنا هغطر وانزل اجبلك الدواء بتاعك ومتتعبيش نفسك
سلسبيل: لا متخفش عليا ومش هشيل حاجه تقيله وهاكل جبنه قديمه وهولع في أم الفسحه اللى جت على دماغي دى ......
ايمان: جريت عليها تعالى معايا واهدى بس مالك منفعله أوى كده ليه
سلسبيل:يعنى مش شيفا اخوكى بيعاملنى ازاى تقوليش يختى مشفش عينين قبل كده ومصدق لاقانى فار تجارب فكونى منه لحسن اتكلم كل م اجيب سيرة بطنى يجرى عليا الله اسيبهاله أنا بطنى دى ولا اعمل ايييييه
******************
•تابع الفصل التالي "رواية اسرار القلوب" اضغط على اسم الرواية