رواية اسرار القلوب الفصل الخامس والعشرون 25 - بقلم رانيا قنديل
البارت ٢٥★. اسرار القلوب★
اتجهو جميعا بسيارتهم باتجاه العياده ..........
سندس: سلسبيل لسه تعبانه الألم موجود ولا راح...
سلسبيل: لنفسها ما تسكتى يختى شويه انتى مصدقتى طبعاً ناس تحب وناس تتقطع
سندس: خالد هى العياده بعيد شكل سلسبيل تعبانه أوى........
سلسبيل: هار اسوح عليا ونظرت لأختها اسكتى وترتينى والله خلينى أركز فى الألم رايح فين وجاى منين
سندس: إيه اللى بتقوليه ده هو الألم فى مخك ....
سلسبيل: لاء يختى فى قلبي .......
سندس: خالد هو الألم ممكن يوصل للقلب ....؟
خالد: قلب ايه انتى ماشيه ورا كلامها ما انتى عرفه أختك بتخرف وبتهول
سلسبيل: والله أنت فاهمنى يلا على الصحراوى ونكشف لما نوصل حد ياخد على كلامى
خالد: بصوت جهورى انتى بتهرجى ولا ايه يعنى مش تعبانه .....؟؟
سلسبيل: بخوف تعبانه وهموت أهو علشان ترتاح أنت بالذات يلا على العياده وبعدها على المشرحه
علي : نظر على سلسبيل خلاص قربنا نوصل وإن شاءالله نطمن
سلسبيل: لنفسها تطمن ليه رايحه أولد يالهووووى عليا مش عرفه اسكت ومردش عليه وبغيظ لأختها
انتى مسكانى كده ليه هو أنا ههرب ولا مقبوض عليا
سندس:: أنا بس قلقانه عليكى أهو هبعد عنك
سلسبيل: لأ تعالى في حضنى اهو اطمن من اللي هيحصلي من خالد ربنا يستر لأ ونرمين وإيمان هربو على العربيه التانيه
خالد: يلا وصلنا العياده انزلو وأنت ي علي خد المفاتيح واركن العربيه ....
علي: تمام وحمزة وصل كمان اهو هركن واحصلكم
حمزة: يلا بينا واتحركو جميعا إلا سلسبيل ......!!!!
خالد: نظر خلفه ونادى سلسبيل واقفه كده ليه يلا اتحركى.......
سلسبيل: اااصصصل رجلي مش شيلانى مش قادرة امشي....
حمزة: لخالد هى الأعراض دى طبيعيه ولا هى بتخوفنا .......
خالد: لأ طبيعى إذا فى التهاب فى الذايده بتعمل مضاعفات زى كده تنميل فى الرجل وإحساس بالقيئ ألم في البطن
حمزة: ذهب لسلسبيل وامسك بيدها بكل حنان تعالى أمشي اتسندى عليا
سلسبيل: اتسند عليك ليه هو الواد هيقع ولا ايه أنتم بتعملونى كده ليه .....
علي: مالها سلسبيل ي حمزة ماسكها كده ليه هى تعبت
حمزه: اها تعبت شويه وجيت اسندها .....
إيمان ونرمين: الحقى سولى هتموت من الخوف وهتكشف نفسها بس بصي شوفي علي وخوفه عليها لأ وغيرته كمان خلينا نتفرج مش هى عمله فيهم سبع فوايد خليها تفيد نفسها ههههههههههههه
علي: تقدم من سلسبيل وابعد أيدي حمزه عن سلسبيل وامسكها هو وتحدث لها تعالى أمشي براحه وعلى ااقل من مهلك
حمزة: بضحكه خفيفه لأخيه منا قولتلك أنك وقعت بس ازاى منعاندش ......
ايمان: اوووووبا شفتى علي طلع واد خطير سحب البت ومسندها
نرمين : الفسحه احلوت وسلسبيل هتلبس هى كمان بس مش باين عليها حاجه لعلي
سلسبيل: امشي على طبعا وإن شاءالله هوصل مع أذان الفجر اصلي تعبانه
علي : تحبي اشيلك واطلعك .......؟
سلسبيل: ليه كيس جوافه حضرتك هتشيله ولا ايه
وصعدو جميعا للعياده
*********************
الجد: حمزة اتصل أو أى حد من الأولاد بقالهم كتير فى الاستراحه ......
سميحه : هرن عليهم ورنت على خالد
خالد: رأي الفون ورقم عمته ونظر لحمزة طييب هقولها ايه دلوقتى إذا عرفت إن سلسبيل تعبت هى ولا جدى ممكن يركبو وييجو
حمزه: اخد الفون ورد الو ي عمتى إزيك عامله إيه
سميحه: مش بترد على طول ليه وبعدين أنا طالبه خالد بترد ليه أنت فى حاجه ي حمزة ...
حمزه: لاء أصل خالد اخد البنات ودخل الكنتين هيجيبو حجات ليهم والفون رن قولت أرد لحسن تقلقي
سميحه : طيب تمام خد كلم جدك.....
الجد: ايوه ي حمزة متصلتش ليه ي حبيبي وعرفتنى هتباتو ولا هتكملو.......؟
حمزة: إن شاء الله هنكمل أصل أنا وخالد نمنا كتير وممكن إحنا نكمل .......
الجد: طيب على مهلكم وطمنونى لما توصلو فى اى وقت لأنى مش هنام غير لما اتطمن عليكم
حمزة: حاضر ي جدى يلا مع السلامه واغلق الهاتف واتجه للعياده وسأل على خالد
علي: لسه داخل غرفه الكشف والبنات دخلو معاه ..
حمزة: ربنا يسترها وإن شاءالله ميكونش فى حاجه
علي: بخوف ظاهر على وجهه ي رب إن شاء الله خير
خالد: لايمان سلسبيل جهزت ادخل اكشف .....؟
إيمان : ثوانى ي خالد .....
خالد: للدكتور أنا متشكر جداً بس اعزرنى خفت من تعبها فقلقت واتصلت بصفوت وهو دلنى على حضرتك
الدكتور: إحنا اصدقاء مهنه وحضرتك تتفضل في أى وقت
سلسبيل: يخربيت بيوتكم كلها اتصرفو هقول إيه لخالد شوفيلي حل بدل مانتى فتحالى حنكك كده
نرمين: فين السبع فوايد بتوعك هااااا
سلسبيل: والله حاضر والنعمه لاطلعهم عليكى العشرين فايده مش سبعه ويلا نادى اخوكى يقطعنى خلينى اخلص
إيمان: خالد تعالى سلسبيل جاهزة .....
سلسبيل: اااااه ي جزم أنا حاسه انى هولد ايه دهون اللى أنا فيه......
خالد: سندس خليكى انتى هنا مع سلسبيل وانتم استنو برة
ايمان ونرمين : حاضر
خالد: بدأ الكشف على سلسبيل وبعد دقائق من الكشف استنى خليكى زى ما انتي واستدعى الطبيب الآخر وتحدثو بالانجليزيه وهما خالد وشغل السونار (الاشعه) فنظرت سلسبيل لأختها وهى تتعجب
خالد: يلا قومى البسي وحصلينا برة
سلسبيل: سندس انتى فهمه حاجه هو خالد فرحان باشيائى فحب يوريها. للدكتور التانى
سندس: بس حياتك كلها هزار إيش حال إنك عيانه
سلسبيل: اااه اها صح نسيت والله انى كنت على شزلونك الإعتراف
إيمان: خير ي خالد سولى مالها
خالد: مفيهاش حاجه تعب بسيط ومع العلاج هيروح
خرجت سندس مع سلسبيل وسألت خالد إيه الأخبار
خالد : عندها شويه التهابات خفيفه ومع العلاج هتروح
سلسبيل: التهابات أنا جت امتى دى والله شكلك دكتور فسفس .......
ايمان : بتبرطمى بتقولي إيه ......
سلسبيل: والنبي اسكتى علشان عندى التهابات لابخهم فى وشك واهو نبقي جمعاااااء في الالتهابات بتاعه اخوكى
خالد: سلسبيل تعالى معايا.......
سندس: على فين واخدها
خالد : هنزل المعمل اللى تحت هنعمل تحاليل ذياده تأكيد
سلسبيل: لأختها أه أصل التهباتى أنا غير اى حد وسعى يختى خلينى احلل لما أشوف اخرتها ايه مع حلمبوحه ده
علي: خير ي خالد مالها سلسبيل وأنتم ريحين فين
خالد: هننزل المعمل اللي تحت هعملها تحاليل علشان اتطمن
علي : أنا جاي معاكم
خالد: تعالى يلا ونزلو مع بعض للمعمل خالد يلا ارفعى كمك علشان هيسحبولك عينه دم
سلسبيل: حرام عليك أنت عايز تصفينى وتسحب دمى
خالد: انجزى بقي يلا دى كلها سرنجه واحده خلينا نمشي
علي: انا هكون معاكى تعالى ودخل معها للداخل لسحب العينه ف فرفعت اكمامها للأعلى وتحدثت لأ لأ أنا خايفه مش هدخل الإبرة دى
علي: جلس بجوارها وأمسك يدها وقال انظرى لي ولاتبالى
سلسبيل: انظر لك ولا ابالى كيف ي ابن سويلعه قوم ي علي أنت جاى تهزر
على : نظر للدكتور اسحبلها العينه فأمسك برأسها واحتضنها لصدرة فاسبهلت سلسبيل من حركه علي ولكن ما هذا الشعور كانه ماس كهربائي واغمضت عينيها
علي: يريت ااقدر ادخلك جوة ضلوعى واخد كل الاامك كلها أنا مش متحمل تعبك خالص
الطبيب: عمال يحدثهم بأنه انتهى من سحب العينه وهم مازالو على وضعهم سلسبيل بين أحضان علي فدخل خالد فراي كل منهم فى عالم آخر
خالد: بابتسامه ونظر لهم أنا احساسي ميخيبش أبدا القط يحب خناقه
خالد: سلسبيل ي عليييييي
علي: إيه مالك بتزعق كده ليه.......
سلسبيل: بإحراج ااااه خلصت أنا ي دكتور
الدكتور: ههههه اها من بدرى وخرجوا ثلاثتهم للخارج وطلب خالد حمزه وتحدث له أنا عند السيارات انزلو
************,*
الجد: مش عارف أنام من غير البت سولى وكمان قلبي مقبوض كده ومش عارف مالى
سميحه: علشان تبقي تتريق عليا وتقولى هتعملي إيه لما يتجوز
الجد: معاكى حق وبصراحه سولى لو بعدت عنى اموت
سميحه:بعد الشر عليك ي حبيبي بس سنه الحياه
هناء: ده يوم السعد لما نشفهم اجمل واحلى عرايس
اميمه: ياااااه نفسي افرح بيهم كلهم نفسي فى احفاد العب معاهم ويملو علينا البيت
الجد: يتحدث مع نفسه ايو صحيح أنا ازاى ساكت على الشباب دول أنا لازم أعمل حاجه علشان اجوزهم وافرح بيهم وكمان البنات ......!!!
طرق على الباب سميحه : الباب بيخبط ولا بيتهيئلي
اميمه: قامت وفتحت الباب عثمان اهلا وسهلا نورت تعالي
عثمان: كلكم هنا مش هتنامو ولا ايه ....
صالح: م إحنا هنام هنا النهارده قرارات الحريم تعالى أنت كمان بات معانا
عثمان: وماله اهى كلها نومه ونظر من حوله هو فى كام اوضه هنا
اميمه: الملحق ده كبير فيه خمس غرف نوم وريسبشن كبير غير ده
عثمان: طيب إيه المميز اللي يخلى حمزة يسكن هنا
سميحه: أنت عارف إبن اخوك محدش يقدر يغصب عليه وأحنا سبناه على راحته وادينا اهو إحنا كمان بننقل للملحق عنده
عثمان: ي ترى اوضه حمزة فين ....؟؟
اميمه: أنا هدخل أنام مش قادرة أنا صاحيه من بدرى
صالح: خدينى معاكى هننام فى انهى اوضه ....
اميمه: اى اوضه كلهم كويسين
سميحه: وانا كمان هنام يلا ي بابا نام شويه قبل سفرنا
الجد: قام وقف يلا وانتى ي هناء مش هتنامى
هناء: اه بس شويه كده وانام
الجد على راحتك ي بنتى...
عثمان: هى اوضه حمزة فين لحسن ادخل أنام فيها بالغلط
اميمه: الاوضه اللى هناك دى بتاعه حمزة يلا تصبحو على خير
هناء: بنظرة منها لعثمان ففهمت أنه يريد أن يدخل لغرفه حمزة فابتسمت وقامت أنا دخله انام أنت هتقعد ....
عثمان: اه مش جيلي نوم شويه واحصلك
هناء: دخلت وعلى وجهها ابتسامه وامسكت بمفتاح غرفه حمزة سبحان الله قفلت الاوضه ونسيت وحطيته بجيبي اهو ربنا عالم
عثمان: بعد أن اطمئن من أن الجميع نامو ذهب الي غرفه حمزة وامسك المقبض ايه ده ده مقفول هى اميمه قفلت الاوضه ليه أكيد هو طلب ده يبقي الأكيد فى ورق مهم أنا لازم أدخل الاوضه دى
وبعد مرور عده ساعات دخل عثمان لغرفه حمزة فرأي بعض الأوراق والملفات بداخل مكتبه عثمان إيه ده اوراق المناقصه معقول ده مغير فيها حجات كنت هتودينى ورا الشمس ي حمزة بس أنت مش قدى وأنا اللي هخلص منك وجدك اولنا
****************
•تابع الفصل التالي "رواية اسرار القلوب" اضغط على اسم الرواية