رواية نبض قلبي الفصل الثالث و العشرون 23 - بقلم هيام ختعن
مر الوقت سريعا وروح عز البيت وكان سليم ومي في المستشفي مع شهد اللي قررت تنهي حياتها وانتحرت بس لحقوها
دخلت نور المطبخ وكانت نوسه عامله شاي وسايباه ع الرخامه حطت لها شطه فيه وطلعت نور من المطبخ بسرعه قبل ما حد يشوفها ودخلت نوسه المطبخ وكانت بتغني
نوسه. : مااشربش الشاي اشرب ازوزه انا وبتضحك جاتك اي ي بت ي نوسه بتقولي ماشربش الشاي وانتي مابتشربيش غيره الله يرحمك ي امي لو كنتي دخلتيني مدرسه كان زماني مع اوز الاوزز في نفس السنه وكان زمانا رايحين جاين مع بعض يلا بجي النصيب اهو اوطور من نفسي اكون فاشونستا مشهوره ويجري ورايا اوز الاوزز وفتحت كامرت الموبايل والنبي انتي جمر ي بت ي نوسه الروج الاحمر هياكل من شفايفك حته
ومسكت نوسه كوبايه الشاي واخدت منها بوق
نوسه. : بصويت وبتتنطت الحاجوني الحاجوني خريجه خريجه
عز. : بيجري فين الحريقه
نوسه. : بتصوت اكتر نار نار خريجه خريجه الحجتي يوعز بيه
عز. : بيتلفت وراه فين الحريقه
نوسه. : بوجي بينحرج ي عز بيه الحجتي اللهي يسترك طفي
عز. : أطفئ ازاي ومسك كوبايه الشاي لاقها بارده الشاي بارد
نوسه. : اديني لوجمه عيش اهدي النار اللي في بوجي
عز. : بيديها العيش امسكي
وبدأت نوسه تاكل العيش وبدا بوقها يهدي
عز. : اي اللي حصل
نوسه. : حد حطلي شطه في الشاي
عز. : مين اللي يعمل كده
نوسه : مافيش غير عود الكبريت والله لاوريها ع حريجه بوقي دي
عز. : اهدي الظلم حرام البت في اوضتها ماخرجتش
نوسه. : مسكت كوبايه الشاي وسع لي ي عز بيه كده وانا هشربها زي ما شربتني
عز. : اهدي طيب كده انا هتكلم معاها
نوسه. : لا انا اللي هتكلم معاها
وراحت نوسه لاوضه نور وكانت نور قاعده تغني وفرحانه وعز جري ورا نوسه عشان خاف ع نور
نوسه. : اسمعي ي عود الكبريت والله لو مابعدتي عني لأكون طالعه بروحك
نور. : اي دا ياعز هو في حد بيتكلم
نوسه. : بتبرق لها بت ماتعصبنيش
نور. : لا انا مش بخاف منك اصلا
نوسه. : انتي جد الكلمه دي
عز. : بيشاور لها قولي لا وخا
في ع نفسك
نور. : اه قدها واللي عندك اعمليه
عز. : دي قادره وعندها كتير
نوسه. : ماشي ي عود الكبريت
وسابتهم ومشت
عز. : انتي وقعتي مع ما لا يرحم
نور. : انت مالك خايف منها كده لي
عز. : ماانتي ماشوفتيش اللي هي بتعمله
نور. : لا شوفت وعملت فيا بس انا قررت أواجه ويكون قلبي جامد ومانخافش منها
عز. : تفتكري اني حظرتك
وفي الوقت دا فاقت شهد
شهد. : بتعب انا فين
مي. : في المستشفي
شهد. : انقذتوني لي كنتوا سبوتني اموت وارتاح
مي. : مالهوش لازمه الكلام الحمد لله انك كويسه وبلاش تعملي كده تاني حرام اللي انتي عملتيه واحمدي ربنا أنه عطاكي فرصه انك تعيشي عشان تكفري عن الذنب اللي ارتكبتيه دا وادعي أنه يسامحك
شهد. : دموعها نزلت ي رب يسامحني وانتي كمان سامحيني ي مي
مي : انا مش هقدر انسي انتي عملتي فيا اي اللي حصل كان صعب ومش هقدر اسامح كملي حياتك زي ماانتي من غيري
شهد. : بنظرات ترجي لسليم قولها حاجه ي سليم
سليم. : قومي الاول بالسلامه وبعد كده نتكلم في الموضوع دا واحنا هنسيبك ترتاحي وهنرجع للك تاني
واخد سليم مي ونزلوا ركبوا العربيه
مي. : انت كده بتديها امل اني اسامحها وانا مش هعمل دا
سليم. : كلنا بنغلط ي مي محدش فينا ملاك عارف ان اللي حصل دا كان صعب عليكي وصعب اي حد يتحمله بس ربنا اللي هيحاسبها اوعي تفتكري أن ربنا ممكن ينسي حق مظلوم لا انتي سامحي عشان في الاول والاخر دي امك وانتي كمان هتتحاسبي عليها انا مش بقولك اتعاملي معاه معامله الام وبنتها المثاليه بس ع الأقل اسالي عليها وتسأل عليكي وبلاش تعملي زيها
مي. : بس ي سليم صعب
سليم. : حاولي وانا معاكي وجنبك انا هكون سندك وامانك والعوض ليكي وانتي في يوم من الايام هتكوني ام
مي. : هحاول
وفي الوقت دا رن سالم ع سليم ولما عرف أن مي معاه قاله خليها تيجي وتعمل حسابها أنها هتبات وقفل معاه وكلم عمر وقاله وكان عمر رافض بس سالم قالوا دي بنتي وانا هخاف عليها وبعد جدال استسلم عمر ووافق وطبعا مي كلمت خالها وقالتله ووافق
سليم. : تباتي في حضني بقي
مي. : سليم اتلم
سليم. : ولو مااتلمتش
مي. : مش هعمل حاجه بس همشي
سليم. : لا ي روحي خلاص انا بهزر معاكي انا شخص محترم
مي. : بتضحك جدا ي قلبي انت هتقولي ع احترامك
سليم. : انا مش محترم ي مي
مي. : بتضحك لا
سليم. : انا مش هتناقش معاكي وبيضحك لاني معاكي بكون مش محترم فعلا
ونزلوا من العربيه وطلعوا البيت وكانت اول مره تشوف نور ويوسف بعد ما راحوا عند عمها
مي. : عاملين اي
نور. : كويسين
سليم. : اتكلمي عدل ي نور
نور. : انا بتكلم عدل
يوسف. : انا اسف ي مي ماتزعليش مني
مي. : حضنتو
مش زعلانه منك انا والله بحبكم وبخاف عليكم اووي
نور. : لا شكرا كتر خيرك
سالم. : بصوت عالي نور اي قله الادب دي ازاي تكلمي اختك الكبيره كده
نور. : انا داخله اوضتي
وقامت نور وكانت مي مضايقه من اسلوب نور واول ما دخلت نور الاوضه لاقيت فئران في الاوضه وجات تفتح الباب بس طبعا نوسه كانت قفلت بالمفتاخ ونزلت سكينه النور الخاصه بالاوضه اللي فيها نور
نوسه. : لنفسها دا انا هخليكي تعدي النجوم في عز الضهر ي عود الكبريت انا هخايكي تجولي تحت امرك ي نوسه هانم
وفضلت نور تخبط وتصوت ع الباب لحد ما بدا سليم يحس بالصوت
سليم. : اي الخبط دا
عز. : مش عارف بس دا صوت نور
وقاموا يجروا على الاوضه
عز. : افتحي ي نور في أي مالك
نور. : بعياط جامد الباب مقفول من بره والاوضه ضلمه وفي فئران الحقوني والنبي
سليم. : جري رفع سكينه النور
عز. : انا قولت للك انتي وقعتي في ايد ما لم يرحم ما صدقتنيش
نور. : هات منها المفتاح ي عز وخرجني
عز. : طيب
وراح عز لنوسه المطبخ
عز. : هاتي المفتاح ي نوسه
نوسه. : بتاخد بوق من كوبايه النسكافيه تاخد اسكافيه ي عز بيه
عز. : لا انا عايز مفتاح الاوضه ي نوسه أخرج نور
نوسه. : حطيتي المفتاح فين ي بت ي نوسه والنبي بجيت بنسي كتير جوي ي عز بيه ماتشوف لي داكتور تنسنر
عز. : انجزي ي نوسه
وفي الوقت دا رن هاتفها باسم سوسن
نوسه ؛ ايوه ي بت ي سوسن عامله اي متشكرين ع الحاجات اللي جبتيها والنبي قائمه بالواجب ولا الثعبان شكله بيبخ السم ع عود الكبريت
عز. : الله يخربيتك انتي جايبه تعبان هاتي المفتاح اخلصى
نوسه. : مكمله كلامه مع سوسن بجولك ي بت ي سوسن هاتي مفتاح الاوضه وتعالي اصل عز بيه عايزه
عز. اول ما سمع أن المفتاح مع سوسن جري ع الاوضه وكانت نور بتصوت تعبان الحقوني
سالم. : فين المفتاح
عز. : مع سوسن نور ابعدي عن الباب هكسره
نور. : بعياط حاضر
وفي الوقت دا كانت نوسه عماله تشغل وتقفل في سكينه النور وكانت نور بتصوت من كتر الخوف وكان عز بيحاول يكسر الباب ونجح في دا وللاسف نور أغمي عليها من كتر الخوف
عز. : نور وشالها وخرج بيها بره الاوضه
وحاول يفوقها
نور. : بعياط انا خايفه اوي مشوني من هنا
عز. : اهدي طيب
سالم. : بصوت عالي نوسه نوسه
نوسه. : ايوه ي سالم بيه
سالم. : ينفع اللي انتي عملتيه
نوسه. : ايوه ينفع
سالم. : البت كانت هتموت من الخوف
نوسه. : وانا كنت هموت من الحريجه اللي كانت في بوجي بسببها
سالم. : مش فاهم
نوسه. ‘ بتتمسكن يرضيك ي سالم بيه تحط لي شطه في الشاي
سالم. : لا مايرضنيش
نوسه. : بنفس المسكينه انا غلبانه والله ي سالم بيه وبيرئه ووشي بشوش وقلبي طيب وحالي يصعب ع الكافر عايشه من غير ام وابويا راجل واطي رماني انا وامي اللي يجحمه مطرح ما جاعد والدنيا جايه عليا وانتوا كل اللي ليا في الدنيا ماتخليش عود الكبريت توقع بينا أنا طول عمري بجول سالم بيه دا حته سكره وابويا اللي رباني
عز. : بصوت واطي اومال لو ماتربتيش كنتي عملتي اي دا انا والله الدمعه كانت هتفر من عيني من اللي بتقولي دا
سالم. : خلاص ي نوسه اعتزري
نوسه. : بتكح الحجوني شرجت حتموتى ولا اي ي نوسه أدونى ميه
عز. : جبلها ميه اتفضلي اشربي
نوسه. : بتضحك اللي يسترك يا عز بيه
سالم. : يلا اعتزري
نوسه : قربت من نور وبصوت واطي وبتجز ع سنانها جولي لعمك خلاص مالوش داعي ي عود الكبريت وبلاش تتحديني انا نوسه وعمري مااعتزر لحد جاه عليا وغلط
نور. : بتبص لعمها خلاص ي عمو حصل خير
عز. : بيقول لسليم قادره وربنا
سليم. : نفسي اعرف بتجيب الافكار دي منين
نوسه. : من مخي ي سليم بيه
ومر الوقت وبسرعه وجاه الليل
سالم. : عز. نام مع سليم في الاوضه وخلي مي تنام في اوضتك
عز. : حاضر
نوسه. : ماتبات معايا
سليم. : لا شكرا
نوسه. ؛ انا بحبك جوي جوي ي استاذه مي
مي. : وانا كمان ي نوسه
نور. : انا اسفه ي مي
مي. : حضنتها انا مش زعلانه منك
نور. : طيب هبات معاكي في الاوضه
مي. : ماشي
ودخل كل واحد فيهم عشان ينام واستغلت نوسه أن يوسف نايم لوحده في الاوضه ودخلت لي
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية نبض قلبي ) اسم الرواية