رواية نبض قلبي الفصل الثامن عشر 18 - بقلم هيام ختعن

 

رواية نبض قلبي الفصل الثامن عشر 18 -  بقلم هيام ختعن


عز. هو القمر بيطلع بالنهار
مريم انت بتعاكس بقي
عز. اكيد طبعا عايز اشوفك
مريم. لا
عز. اي الرد السريع دا فكري طيب
مريم. فكرت لا
عز. تمام نص ساعه واكون عندك
مريم. اهدي بس بلاش جنان
عز. مش جنان عايز اتكلم معاكي وانجزي بقي
مريم. ماشي
وانهي عز الشات مع مريم وراح لها
مريم وهي بتركب العربيه اخبارك اي
عز بخير طول ماانتي بخير
مريم. ديما ي رب هتاكلني اي ي عز
عز بيغمز لها طيب مافيش وحشتني ي عز
مريم لا مافيش انت قولت اننا هنروح ناكل عشان كده نزلت معاك
عز نازله معايا مصلحه يعني
مريم. مش اوي كده هنتكلم شويه
عز. لا ي شيخه كتر خيرك والله
مريم ربنا يخليكي يلا بقي اي مطعم بيدزا عشان نفسي طالبه كده
عز. بص لها ومبرق عنيه من مين
مريم. باستغراب مش فاهمه
عز اللي فبطنك
مريم تنحت وعلت صوتها انت اتجننت ولا اي

عز.بيحط ايديه ع بوقها بس بس اسكتي بهزر معاكي فضحتيني
مريم. زقعت ايديه اي الهزار الرخم دا
عز. بيضحك خلاص متضايقيش
مريم. كشرت وشها لا مضايقه
عز. خلاص ي سيتي ولا تزعلي هديكي بوسه واصلحك
مريم بصت بطرف عنيه ليه
عز. بيضحك. عارف البصه دي بعديها اي خلاص هصلحك بطريقتي بقي
ودور عز العربيه ومشي
عند سليم
سليم. مالك ي روحي
مي. بتنهد جاتلي امبارح مش عارفه كانت جايبه الجراه دي منين
سليم. متسال مين دي
مي. مرات عمك
سليم. فهم وبعدين اي اللي حصل
مي. عايزاني اسامحها وبتقولي هعوضك عن كل حاجه
سليم. شاف في عنيها نظرات كلها حزن فغير الموضوع يلا ي حبيبتي ورانا مشاوير فرحنا كمان شهر
مي. بابتسامه ايوه عرفت من خالو مش منك
سليم فجاتك صح
مي. مش اوي

سليم اي دا اي اللي جمعهم دول
مي مين ي سليم
والتفتت وراها شافت مريم وعز
مي اي دا انت فاهم حاجه
سليم. لا هنفهم دلوقت
وفي الوقت دا شاف عز سليم
عز. شوفي مين هنا
مريم. بتبص اتقفشنا وبعصبيه مش قولتلك مش عايزه حد يعؤف اننا مرتبطين
عز. وانا ماتكلمتش ومعرفش انهم هنا
سليم. عاملين اي
مريم بتبص لمي كويسين
عز. انتي عندك حول ولا اي سليم اللي بيكلمك
مريم اخرس انت خالص حسابك معايا بعدين
عز هو انا عملت حاجه
مريم بصت لمي انا كنت هقولك الفكره كلها قولت نجرب لو حبينا بعض نكمل ونقول ولو لا يبقي خلاص عشان علاقتك انتي وسليم ماتتاثرش
عز. بص لمريم ووجه نظره لسليم بس كده دا اللي حصل
مي. كنت هفرح للك ع فكره لو كنتي قولتيلي
مريم. والله هو دا اللي جاه في بالي
عز. خلاص ي مي سامحيها

سليم لا مش تسامحيها
مريم. خليك محضر خير ي سليم
مي انا زعلانه وشوفي بقي هتصالحيني ازاي وبصت لسليم يلاي سليم ورانا مشاوير
ومشيت مي وسليم واول ما طلعوا من المطعم فضلوا يضحكوا
سليم. بس لايقين ع بعض
مي. ايوه
سليم زمان مريم بتضرب عز جوه
مي وهي بتضحك دا اكيد بس ماتقلقش هيطلب لها اكل هتسكت
وراح سليم ومي اختاروا الالوان النهائيه للفيلا واتفقوا ع يوم لاختيار العفش
والجو بدا يبرد وكان سالم ونهال قاعدين بيتفرجوا ع التليفزيون
نوسه بتفتح كل الشبابيك
نهال في اي ي نوسه بتفتحي الشبابيك ليه الجو برد
نوسه. انا حرانه ي ست نهال
سالم انتي عكس الناس في الصيف سقعانه من التكيف والشتا حرانه من الدفايه
نوسه. التكيف بيجيب هوا جامد أما الشباك نسمه هوا خفيفه والبتاعه اللي انتوا مشغلنها دي جايبه هوا سخن
سالم. صبري ي ربي ع البلوه دي
وفي الوقت دا جاه سليم
سليم عاملين اي
سالم ونهال في نفس الوقت كويسين ي حبيبي

سالم. اي الاخبار
سليم. بتنهد طالع عيني زي ماانت شايف
نهال بابتسامه. ربنا يسعدك ي حبيبي
سليم. ي رب انا حجزت القاعه خلاص
نهال ا بفرحه. امتي
سليم. كمان ٣ اسابيع
نهال دا قبل رمضان بكام يوم ماكنت خلتها ع العيد
سليم. اي دا بجد تصدقي مااخدتش بالي هكلمك مي وناجل بقي
نهال. بابتسامه ايوه احسن ي حبيبي
سليم. طيب هقوم انا بقي اخد شور لاني مش قادر
وقام سليم عشان ياخد شور
سليم. بعصبيه انتي ي زفته
نوسه. في اي مالك بتزعق ليه وبعدين اي زفته دي
سليم. ماسك زجاجه الشامبو فين الشامبو ي نوسه
نوسه. دا يطلع اي دا ي سليم بيه
سليم. بحط أيده ع وشه دا شامبو بغسل بيه شعري راح فين
نوسه. لا ي شيخ دا بينغسل بيه الشعر وبتضحك جاتك اي ي بت ي نوسه وانتي كنتي فاكراه بينغسل بيه المواعين
سليم. ممم غسلتي بيه المواعين
نوسه. بانشكاح ايوه والنبي خلاهم بيلمعوا تشوف وشك فيهم

سليم. بيبص للازازه انتي غسلتي بيه كام مره
نوسه. وهي بتشوح باديه يتهيائلي كده مرتين
سليم. متاكده
نوسه. ايوه متاكده طبعا
سليم. امشي من وشي ي نوسه اختفي
نوسه. ماشي. بحولك اي
سليم. مم قولي ي نوسه
نوسه. وانا بنضف الأوضه بتاعتك لاجيت نفسي مهبطه كده فجاه فكنت لامحه كيس في شكاليته كده فاخدت منه كام واحده كده
سليم. كام واحده إذا كان الكيس ماكنش في غير اربعه
نوسه ايوه ماانا عارفه بس ماتجلكش سبت للك ربع واحده
سليم. لا كتر خيرك والله
نوسه جات تمشي. وقفت تاني والتفتت لسليم صحيح نسيت اجولك
سليم. ممم قولي
نوسه. وأنا بنضف اوضتك لاجيت نفسي عتشانه فيشاء القدر اني افتح دولابك الاجي في ميكس اتشك اخدته وعملته وشريبته وفضلت ادعيلك ايوه والله
سليم بيحط أيده ع وشه وكان متعصب جدا وبيجز ع سنانه انتي عارفه انتي شريبتي اي
نوسه. بفرحه ايوه ماانا حولت للك ميكس التشيك
سليم دا بروتين الجيم بتاعي عارف دا بكام
نوسه تنحت اوعي تجول هتخصم من شهرين دا انا سلفاهم من قبل ما ابقض
سليم. مانا هعمل كده فعلا

نوسه. عا عا عا حرام عليك ي ظالم كل دا عشان كنت عتشانه انت مافيش في جلبك رحمه بدال ما تحولي الف هنا ع جلبك ي نوسه ويطلع من جيبها كيسه فيها مكسرات وبتاكل
سليم كان متنح لها
نوسه. وهي بتاكل اه ي اني ياما ي غلبانه ي نوسه عايزين يحرموكي من الاكل والشرب اعيش ازاي ي كافره ي ظالمين
وفي الوقت دا جاه عز وكان واقف مش فاهم حاجه
عز. متسال في اي ي سليم مالها
جاه سليم يتكلم لكن نوسه قاطعته في الكلام
نوسه. وهي مكمله في اكل المكسرات يرضيك ي عز بيه اكون. مهبطه واخد شكاليته من اوضته يبهدلني
عز. لا طبعا مايرضنيش
نوسه. الهي تتستر يرضيك ي عز بيه اكون عتشانه اخد الميكس اتشك اللي في دولاب بتاعه يبجي عايزه يخصمه من شهرين اللي يسقاها من جبل ما اجبضها
عز. لا ما يرضنيش بيبص لسليم. عيب ي سليم انت كبرت ع الحاجات دي بتخبي الميكس اتشك في الدولاب
سليم. بعصبيه دا البروتين بتاع الجيم
نوسه. استني هروح اجيبلك العلبه انا ما اخدتش منها كتير اه انا قنوعه برضو
وراحت نوسه جابت علبه البروتين
نوسه. اسك ي عز بيه شوفها
اخد عز العلبه من نوسه وفتحها وابتسم
عز. من ناحيه القناعه ي سليم البت قنوعه جدا سيبالك معلقه كتر خيرها
نوسه. وهي بتاكل المكسرات. ايوه والنبي جوله
عز. بيبص لها وبيضحك ماانا بقوله

سليم. ماتسالها الكيس اللي بتاكله دا منين
نوسه. هجولك ي عز بيه. كانت نفسي عامه عليا بعد ماشربتش المبكي اتشك وانا بنضف الأوضه لاجيت الكيس دا ع الكوميدينه فجولت اعدل نفسي بيه
عز. بيضحك ما طبيعي بعد اللي انتي عملتي في نفسك دا
سليم. ممم وبالنسبه لازازه الشامبو
نوسه. هجولك ي عز بيه صابون المواعين خلص فاخدته غسلت بيه المواعين ماكنتش اعرف انه بامبو خالص
عز. بيضحك. وبيبص لسليم. ماكنتش تعرف انه بامبو خالص
نوسه. انا رائحه اشوف هاكل اي عشان جعانه اجيب للك حاجه تاكلها ي عز بيه
عز. لا ي نوسه متشكر اهم حاجه انتي تاكلي
نوسه الهي تتستر ستر النمله في جحرها والصرصار في بولعته ي عز بيه ي محترم
وسألتهم ومشيت وكان عز فاصل ضحك عليها
سليم. انت بتضحك ع اي عجبك اللي احنا فيه
عز. لا والله انا اتعودت خلاص
سليم. الواحد يقول هيتجوز ويخلص منها يس للاسف هتعيش معانا ورايا ورايا
عز. لا مفر منها انا رايح اوضتي
سليم. استني بس انت رايح فين مش لما تحكيلي
عز. احكي للك اي
سليم. اي حكايه مريم
عز. الصراحه انا بحبها وعايز لخطبتها هي كويسه ومحترمه
سليم. تمام اكلم مي تشوف لنا اي الدنيا

عز. ي ريت
وفي الوقت دا كانت مريم قاعده مع مي وبتحاول تصالحها
مريم. ماتزعلش مني بقي
مي. لا زعلانه انتي بتخبي عليا انا
مريم والله ماكان قصدي انا خوفت ع علاقتك انتي وسليم مش اكتر
مي. مش مبرر
مريم. انا حبيته اووي ي مي
مي. ماشي
مريم. هو اي اللي ماشي قوليلي اعمل اي
مي. هو يعرف
مريم. لا انا بقوله احنا صحاب واخوات
مي ممم طيب هيبقي اكلم سليم وأشوف اي الدنيا
وفي الوقت دا رن هاتف مي


 
تعليقات