رواية لحب رأي اخر حكاية حياة و سليم الفصل العاشر والاخير 10 - بقلم عائشه الكيلاني

 رواية لحب رأي اخر حكاية حياة و سليم الفصل العاشر 10 - بقلم عائشه الكيلاني 

اسفة جدا حصل لخبطة 
سليم تجاهل كلامهم و اتجه لباب الفيلا فتح الباب و اتسعت عينيه من الصدمة حياة مشغلة اغنية مسيطرة و لبسه جلبية رقص و حزام رقص و بترقص بالعصاية على وحدة و نص ولا في بالها 
مامت سليم بخوف و بصوت واطي:- نهار اسود انتي جاية ترقصي دلوقتي 
الجدة جت تدخل مامت سليم وقفت قصادها بخوف الجدة بعدتها عن طريقها و اتسعت عينيها بغضب و توعد و الخالة بتتفرج بذهول و برضو غضب حياة بترقص عطيهم ضهرها و بتغني مع الأغنية و مكنتش حاسه بى الى وراها لفت وشها بصت حواليها بصدمة طفت الأغنية و قالت من غير وعي:- سلاماً قول من رب الرحيم ... انت بتطلع امتي .. ازيك يا حماتي اقصد يا طنط ... مين دول 
الخالة بابتسامة سخرية:- ما شاء الله ليكي مستقبل باهر يا حبيبتي يعني مش بس مذيعة خربت بيوت و بتاعت مشاكل لا و كمان رقصة و قليلة الادب و مش عاملة اى اعتبار لينا هى دى الى طالع بيها السما يا ابن اختي ملكش حق بس معلش مرايا الحب عامية 
الجدة بحازم و غضب:- اااخرسي و الا اديكي على وشي 
مامت سليم:- ياامي مش كدا 
حياة  بصت لجدت سليم :- هو حضرتك جدت سليم ... 
الجدة بصتلها بغموض و قالت بابتسامة:- انتي شايفة اي يا ست المذيعة بس كلنا انخدعنا فيكي عاملة فيها مذيعة و عاقلة و انتي بسم الله ماشاء الله عليكي انتي و العقل متعرفوش بعض بس معلش حفيدي طيب و بيحب يجبر بخاطر الجميع ما مرايا الحب عامية زى ما بيقولوا 
حياة ابتسمت بهدوء عكس الغضب و احساسها :- اهلا وسهلا نورتو عن اذنكم 
حياة بصت لسليم بغضب و عتاب و طالعت فوق و قفلت الباب قعدت على الكنبة و الغضب يتطير من عينيها تحت سليم بص لجدته بهدوء ممزوج بعصبية و حزن من تصرفاتهم:- اظن يا جدتي ان دى مش اصول بنات البلد هى مغلطتش علشان تتكلمو معاها بالطريقة دى واحدة و بترقص في بيتها و فرحانة. اي العيب في كدا فين الكارثة و بعدين الحق عليا لاني متصلتش بيها و على فكرة حياة دى احلي و اجمل انسانة شافتها عيني هى الى مصبرني على الحياة و الى انا فيه اسمعوا بقا انتوا على عيني وراسي من فوق لكن مراتي خطوط حمراء و الى يزعلها يزعلني لان ببساطة كدا كرامتها من كرامتي و انتوا اهانتوني قبل ما تهنوها انتوا تعرفوا اي عنها غير انها مذيعة ناجحة في شغلها الى حبيته و عطيته وقتها و طاقتها الى مش عجبكم دى تعبت و سهرت و طالع عينيها علشان توصل لحلمها حلمها الى تعبت علشانه انا مراتي مش خرابت بيوت لا زمان ولا دلوقتي انا مستنتش كل السنين دى و تعبت كل التعب دا علشان حضرتك يا خالتي تدمري و تهدي الحلم الى عشت عمري احلم بيه حيااة الوحيدة الى بتفهمني انا فيا اي ة و دا من زمان اوى ايام الطفولة الوحيدة الى بتطبطب و بتحسيني أن الدنيا امان في وقت انتوا اصلا ناسيين امى امى الى حضرتك كتبتي عليها وصلات امانة علشان تسدت ديون الشركة امي الى كانت بتشتكي من ابويا بيم انكى أمها تقولي ليها انتي مفتريه انتي الى مهملة و انتي و انتي و لم اطلاقت اتبرتي منها ليه علشان بس مطلقة مش كدا انا الى ربني امى و هى لو كانت شكت بس صفر في المئة ان حياة مش هتنفع معايا مكنتش وافقت و ياريت يا خالتي تبطلي تشحين في جدتي حضرتك بتفهمي في الناس صح بذمتك دا شكل واحدة اواية أو خرابت بيوت زى ما بنتك بتقول لو بتحبوني بجد بلاش تبقوا سبب في بعدها عني ارجوكم بلاش تستغلو انكم اكبر مني واني بحبكم و بسمع كلامكم بلاش تكسروني 
الجدة اتنهدت بهدوء :- روح صلح مراتك يا سليم و اوع تخليه تبات يوم من الايام زعلانة منك اطلع راضيها و احنا مش اغراب 
الخالة:- امي انتي بتعملي اي دى دى. خربت بيوت و خربت حيات بنتي انتي نسيتي ان 
الجدة:- اطلع يا سليم و فكك من كلام خالتك مانت عارف بتهلوس اخر الليل مراتك عمرها ما خربت حيات حد حفيدي لو كان رايد بنتك كان اتجوزها ولا اي 
سليم طالع فتح الباب كانت حياة قعدة بتسرح شعرها و سرحان الحزن في عيونها معقول الناس شايفها كدا خربت بيوت علشان بتتكلم و بتحذر من اشخاص و حاجات شافتها بعينيها يعني علشان قررت تفرح بحياتها تبقي مش متربية معقول الناس بتهتم بى المظاهر اوى كدا حتي سليم متكلمش كانت سرحانة و دول مش جايين يباركو دول جايين يهينو فيها في بيتها دخل سليم اقترب منها خد منها فرشة الشعر و بدا يسرحو ليها حاوط خصرها و بص على انعكاسهم في المرايا:- تتخيل انا اسيب حقك دى ولا مرة حصل مني الكلام دا 
حياة ابتسمت بمرارة:- هما اهلك يا سليم و كمان مغلطوش... الموبايل فصل شحن و نسيت اشحنه انا اسفة انى حطيتك في الموقف دا بس انا حقيقي مكنتش اعرف انهم جايين دلوقتي 
سليم لفها له حاوط وشها بايديه و قبل جبينها :- حقك عليا يا قلبي انا بعتذرلك نيابة عنهم للاسف اهلي بس جدتي طيبة جدا لو قعدتي معاها هتحبيها هى عصبية و صرمة لكن والله طيبة الى تخدي بالك منها هى خالتي تقولي لشيطان امشي و ادني مطرحك  هو جوزها طلاقها من قليل متزعليش يا حبيبتي حقك عليا 
سليم بصلها بحب مسك ايديها و قبلها :- بحبك 
كمل بمزح:- و بعدين يا ستي انا لو كنت اعرف كدا كنت قفلت تلفوني و مطلعتش من البيت بس حقيقي فجاتيني ليكي مستقبل يا حياتي 
حياة ضربته على كتفه:- تصدق انك رخم و انا مش عايزة اكلمك تانى وسع كدا 
حياة دخلت التواليت و قفلت الباب بصت في المرايا و هى بتمسح دموعها الى نزلت من الضحك بعد وقت خرجت من التواليت بعد ما خدت شور و غيرت هدومها مسكت ايديه و نزلو و هما بيتكلمو و يضحكوا الجدة شافتهم ابتسمت و قالت في بالها ( ربنا يسعدكم بس برضو مش انا الى حفيدي يتعذب و يتهان على ايد ست المذيعة سامية معرفتش انا بقا هربيها علشان تقلل ادبها عليه ماشي) نزلو حياة سلمت عليهم و حقيقي جدت سليم حبيتها لكن طالعت عينيها عد تلات شهور طبعا حياة و سليم بيتهم قرب من بيت مامته ف جدته بتعدي أو بطب على حياة كل شوية و حقيقي ربتها من جديد 
حياة :- يااااه على الراحة يا خواتي دى لو قصدة تجنني مش هيبقي كدا بس كله علشان خاطر حبيبي خالته دى اموت و اعرف مستحملة نفسها ازاى  .... الو .....  ممممم والله طب شوفي بقا لاني على اخري اعلي ما في خيالك اركبيه انتي و هما مستحيل طبعا اطلع اتكلم في موضوع تافه زى دا انتوا بتتراجعو في أفكاركم و دى مش عجبني حاجة زى دى ممكن تهدي كل تعبي سلام 
حياة قفلت الفون بهدوء و راحت على المطبخ و بقت تطبخ الاكل بعد ما اتعلمت الطبخ و الادب راحت تربت البيت و تقرأ الحلقه بتاعت البرنامج رمت الورق بغيظ:- انا مستحيل اقدم القرف دا كتكم الارف على ذوقكم قامت دخلت التواليت اسفرغت غسلت وشها:- لا كدا كتير اوى عليا انا بقيت بنسا كتير و بنام اكتر و طبعا دا على هوى الاستاذ بس والله ل اطوب عليك انا شكلي هموت 
خرجت من التواليت و قعدت تقرا في المجلة بملل بعدين راحت اتوضت علشان تصلي خلصت صلاة و قعدت تربت البيت 
بالليل في التواليت حياة واقف قدام المرايا بتمسح دموعها بفرح و عدم تصديق مترددة متلخبطة حطت ايديها على بطن.ها و سالت نفسها بحزن:- يا تري هعرف اربيك  يا تري هتطلع سوي ولا هتخد مني يا تري هتطلع لمين اكتر على اد ما أنا فرحانة و مش مصدقة على اد ما أنا خايفة من الايام و الزمن خايفة عليك من الناس و الدنيا و من نفسي بس اوعدك اننا هنعمل كل جهودنا علشان تطلع احسن مننا دلوقتي لازم نعرف باباك 
حياة حاولت تتصل بى سليم لكن مكنش بيرد :- ااووف و بعدين بقا انت كمان ماشي يا سليم 
حياة غيرت هدومها و خرجت ركبت عربيتها و اتحركت بعد وقت في القسم 
ريماس :- سليم انا مش قادرة اكتم في نفسي اكتر من كدا 
سليم ساب الورق و بصلها بملل:- افندم يا ريماس سامعك ياريت تخلصي لانى عندي شغل 
ريماس اقتربت منه:- انا بحبك يا سليم بحبك فوق ما تتخيل بحبك اكتر من نفسي انت ليه مش عايز تفهم دا فيها اي احسن مني علشان تحبها ز و تتجوزها هى دا مش حب دا تعلق انت مريض بيها مش اكتر لكن دا مش حب بالدليل انك مش بتتفاهم معاها و هى كمان 
سليم :- هو احنا مش خلصنا من الحكاية دى يا بنت خالتي ولا الى نعيده نزيده 
ريماس:- لا مش فاهمة انا بحبك و انت هتتحوزني غصب عنها انت ليه مش بتحبني 
سليم:- لانى بحبك 
قبل ما يكمل الجملة رفع عينيه كانت حياة واقفة على الباب و الغضب عميها 
حياة بهدوء عكس الغضب:- هالله هالله اجيب اتنين لمون احسن 
ريماس بتوتر:- شكرا يا ابن خالتي عن اذنك 
ريماس جت تخرج حياة شنكلتها و وقعت حياة وطت شوية:- خدي بالك من نفسك شويه يا روحي المرة دى سليمة المرة الجاية فيها رقبتك العسل دى بلاش انا لانكي هتزعلي انتي و مامتك ابقي سلمني على امك يا روح امك 
ريماس جريت على برا بسرعة و خوف لان عارفة ان حياة مش سهلة 
حياة بصت لسليم:- كنت بتقول انك بتشتغل لا ما هو واضح يا حبيبي  مبتردش عليا عموما كنت جاية اقولك انى حامل 
سليم بصلها و ......
يومك مش هيعدي على خير يا سليم 😂
مشكلة سليم انه يا عيني مش بيلحق يتكلم و يشرحلها 
الجزء الاول من الحلقة الاخيرة 
لحب رأي آخر 
عائشة الكيلاني
سليم بصلها بصدمة و اكنه مسمعش كلمتها الأخيرة:- قولتي اي مش سامع ولا فاهم 
حياة ابتسمت بسخرية ممزوجة بغيرة و حزن:- شكلك مكنتش عايز حاجة تعكنن عليك من ناحيتي بالنسبة لابني هربيه انا طلاقني يا سليم و حالا طلامة انا عاق في حياتك و اهو تعيش حياتك مع بنت خالتك ريماس هانم 
حياة لفت وشها علشان تخرج من المكتب سليم ايديه كانت اسرع حياة حطت ايديها في خصرها :- افندم ابعد و الا قسما بالله لصوت و الم عليك الناس و .... 
سليم بصلها بعشق صحيح في صمت لكن نظراتهم لبعض قالت كل حاجة سليم قبلها بحب و مذل بيبصلها بهدوء فرح :- مفيش ست في الدنيا تملي عيني غيرك ريماس زى اختي بحبها بحب الاخ لاخته 
حاوط خصرها و كمل:- أما انتي ف حبي ليكي ملوش حدوك ولا له نهاية كلمة بحبك قليلة اوى على الى حسه تجاهك يا حياتي 
حط ايديه على بطن.ها:- متعرفيش احساسي ولا فرحتي ان كام شهر و ابننا أو بنتنا هتيجي الدنيا مش مصدق انى هيكون ليا ابن منك .. زمان كنت بحلم بس اسلم عليكي المهم انى ارجع اشوفك تاني انام و اصحي القي مراتي و حامل في ابننا 
حياة عيونها دمعت بفرح :- يعني انت مش زعلان لاني حامل 
سليم بفرح و حب:- حياة دا احلي خبار سمعته في حياتي و في اليوم الى كله مصايب مش بتخلص حقك عليا بس حقيقي مفيش فرصة انى ارد على التلفون ولا حتي اروح ياريت بلاش كلامك الى يعصب الواحد لو مكنتش عايزك حقيقي مكنتش اتجوزتك من الاول صحيح بنتخانق و لكن اي الجديد عادى انا مبعرفش اعيش غير لم اسمع لسانك الى بينقط عسل 
حياة بعدت ايديه عنها و قالت بغيظ:- قصدك اي انى رغية نكدية لساني طويل فاهمني قصدك لاااا خد بالك انا مش حياة الصغيرة خلاص ماتت و الله يرحمها لكن الى قدامك دى فاهمااك كويس اوى اوع كدا من قدامي 
سليم مسك ايديها و بعدها عن الباب و خرجوا هما الاتنين من المكتب بلا من المكان كله ركبوا عربيته و شغلت جنات 
حياة بتغني بصوت عالي:- مكنششش ناوى خير من يومهااا يا قلبي ليا و مكنش ناوى خير يوميها من الاول معاك يدوب دا كان بيرضي بس غرورو بيا و حبه ليا يا قلبي كان حب امتلااااك 
سليم بصلها بغيظ و متكلمش خلصت جنات شغلت اغنية شرين منك لله خلصت شرين شغلت أصالة ما بالكم بقا أصالة مربية لسليم العصبي وقف العربية بجنون:- ابو الحب على ابو الى عايزو هو انا اتزفت جيت ناحيتك يا ولية هو اى نكد و خلاص ارحمي امي ااانا تعبت منك و من اغانيكي و اي لو مرجعتش ليا اومال انا متهبب عايش مع مين مع امى 
حياة بهدوء:- مش كدا يا حبيبي اعصابك احنا محتاجينك ولا عايز ابني يلقي ابوه مجنون 
سليم ضرب على التركسيون:- هيلقي ابوه مجلوط هيلقني مجلوط بسبب امو و اغانيها ولا صوتهاااا الله صوتهااا يجنن لدرجة المطربين لو سمعوها يعتزلو الغنو الا ضل الحيطة ولا ضلو جتكم خيبة ستات نكدية اهو الى بيغنو دول كل واحدة متجوزة و عيالها طولها و في الاخر تهينو فين و ااانتوا اص النكد  
حياة ربعت ايديها و كشرت زى الاطفال:- شكرا اوى اهمالك ليا شكرا قوة قلبي الموجوع لو حبك ثانية عشقته.. انا راضية ابقاا فراشة و قتلها حب النور ولا اعيششش قلبي مقهوررر 
حياة شغلت اغنية شكرا لى كارول سماحه طبعا سليم على اخره (طلاقها و اتجوز ريماس 😂) 
سليم لنفسه (انا مني لله البت اتجننت ولا هى مجنونة و انا انخدعت فيها ربنا يسامحك يا حمزة ) 
حياة خلصت الاغنيه و شغلت اغنية رومانسية و بتغني معاها بحماس :- حبيبي 
سليم بصلها باستغراب و خوف من تحولها:- نعم يا روحي 
حياة :- عايزة مصاصه بى البطيخ اي نكهة تانية هرجعك بيها و عايزة رمان 
سليم:- اجيب رمان منين و احنا في الحر دا 
حياة ربعت ايديها:- والله مش مشكلتي اتصرف هو مش انت ظابط ولا بتضحك عليا 
سليم:- يااا صبررر حاضر يا حبيبتي 
حياة :- و عايزة بنزين ريحته في مناخيري و عايزة جاز و كلور و سيبردو 
سليم بصلها بذهول:- اي دا اي الطلبات المريبة دى 
حياة بجبروت مصتنع:- اعمل اي مش ابني لوحدي نستحمل بعض سيدت الرائد ولا اي 
سليم :- امري لله حاضر يا ستي 
حياة تحولت:- اي دا اي الارف دا كله حاضر حاضر اي معندكش دم مفيش شخصية يا اخي زهق اضربني كف مش تبقا سلبي كدا تو ااااع 
حياة قعدت تبكي سليم مش فاهم هو عمل ولا قال اي علشان تعيط بعد وقت وصلوا البيت و جاب كل طلبات حياة العجيبة اتعشو و ناموا 
حياة :- سليم ... سليم اصح بقا 
سليم قام بنعس:- مالك يا حبيبي تعبانة ولا حاجة 
حياة مسكة المنديل:- اااااع 
و قعدت تعيط سليم حط ايديه على وشه :- بتعيطي ليه والله ما اتكلمت ولا عملت حاجة وحشك اهلك انا عارف خلاص ليكي عليا اخد إجازة و نسافر ليهم ولا تزعلي 
حياة بعيط :- انا زعلانه علشان زعلتك و اتعصبت عليك من غير سبب بس انت لو كنت مهتم كنت عرفت لوحدك انا بعيط ليه انا فعلا انخدعت فيك 
سليم حط ايديه على شعرها:- حقك عليا يا حبيبتي انا مش زعلان منك و عارف انكي مضغوطه و غصب عنك 
حياة بصتله:- بتحبني يا سليم ولا بتتسلي بيا 
سليم حط ايديه على وشه اكنه خلاص هيصوت منها لكن قال بهدوء:- انا بعشقك و اتجوزتك علشان بحبك و مستعد اعمل اي حاجه علشانك 
حياة بفرح:- اى حاجة اى حاجة 
سليم:- اطلبي بس و ملكيش دعوة 
حياة مسكت ايديه بابتسامة و عضيته بعد وقت سابت ايديه بابتسامة:- تصبح على خير يا سوسو 
اتغضط و نامت سليم بصلها بغيظ و نام هو كمان و طبعا كل شوية تصحيه لسبب شكل الصبح 
سليم بحنان:- حطينا المناكير نكدنا على بعض بذمة عياط و عيطنا بيم فيه الكفاية اروح شغلي بقا سلام يا روحي 
سليم قبل راسها و مشي و طبعا حياة كل شوية بتتصل بيه بمشكلة شكل مرة شعرها و مرة المناكير باظ و مرة الجزمة متعرفش مالها و مرة خناقة مع سامية بالليل سليم رجع البيت كانت حياة قفلت الشنط رفعت صابعها بعصبية:- اناا ماشية و سيبهلك اشبع بيها انا واحدة ليها كرامة طلاقني يا سليم لو بتحبني تطلاقني حالا و الا انت عارف تاني انا رايحة بيت ابويا احسن من الارف دا 
سليم بصلها ببرود:- خلصتي من عيني روحي 
حياة بدموع:- هطلاقني يا سليم بعد العمر دا كله تطلاقني طب امسك فيا ااااع 
و فضلت تبكي سليم قرب منها و جذبها لحضنه :- طب انتي بتعيطي ليه دلوقتي يا بنتي انا لسه راجع من الشغل و معملتش حاجة تزعلك 
حياة ببكاء:- بعيط فضول مش اكتر و انت عايز تطلاقني هو انا عملت اي لكل دا و سامية مش فاهمني 
سامية:- والله يا سليم يا ابني معملتش حاجة 
سليم بصلها بمعنى فاهم و حقك عليا و حياة مذلة بتبكي بعدت عنه و عطست تقريباً في وشه .. مين احلي انا ولا ياسمين صبري.. انا شبها اوى صح 
سليم بحب:- انتي احلي من ياسمين صبري بى مراحل 
حياة بغضب:- و ليه هى متبقش احلي مني ولا انت متجوزها عليا و بتقول كدا بداري حبك ليها اعترف يا سليم حالا انا هتصل بامك و ستك يجو يشوفوا حل معاك كدا مش نافع..... انت كمان عطني الريموت بدل موبايلي 
سليم :- اي دا يا حياة شعرك حلو اوي تحفة انتي عمله فين 
حياة ببكاء تاني:- بتتريق عليا يا سليم 
و قعدت تبكي و فضلت تعذب في سليم و تطلع عين اهله معاها لتسع شهور تسع شهور معيشه في عذاب و جحيمي 
في اوضة سليم 
سليم :- يا ابن الذنان نام و سبنا ننام احنا مش اهلك معندكش اهل تحس بيهم و الهبلة بتعيط 
سليم خرج من اوضته كانت حياة بتتمشي في الممر و بتبكي مع كريم ابنهم 
سليم بصلها خد كريم منها:- انا هسكته 
حياة ببكاء:- مانت بقلك ساعة و نص بتحاول تسكته مش بيسكت اكل و اكل غيار و غيرت له لعب و لعبنا و اتطمرمط انا تعبت و مش عارفه بيعيط ليه طالعلك سميته على كريم زى كريم فهمي بس واخد ذنك 
سليم بصلها نظرة خلتها تجيب وراء :- روحي نامي انتي و انا هنيم ابن الجزمة دا 
حياة دخلت و سليم وراها قعدت و سندت ايديها على وشها و بتبص على سليم بابتسامة كريم اخيرا نام سليم حطه على الكنبة 
حياة :- سليم انت نمت 
سليم:- لا يا حياتي صاحي الحق انام شوية قبل ما كريم باشا يصح و انتي نامي كمان 
حياة حطت المخدات جانب كريم و اتجهت لكنبة و نامت في حضنه و قالت بهمس:- شكرا و اسفة 
سليم بصلها بحب و عدم فهم:- دا واجبي و حقكم عليا لانكي مراتي و هو ابني تاني حاجة بتتسفي على اي يا مجنونه 
حياة:- تو شكرا انك وقفت جانبي و لحقتني قبل ما مالك ينشر الفيديوهات و الصور و كمان كتمت على الموضوع قبل ما يوصل لاهلي و دى مش اول مره انت وقفت جانبي كتير سو كنت اعرف أو لا و اسفة على قلت ذوقي و ادبي معاك بس كنت رد فعل بس انا مهما عملت مقدرش اشوفك زعلان مني 
سليم ضمها له اكتر و قبل راسها:- بحبك 
حياة:- و انا كمان 
بعد سنة في الجنينة 
سليم بيلعب كريم الى بيبصلهم و بيضحك عليهم:- يااا ام النكد انتي هيحصلك حاجة لو قعدي دقيقه من غير ما تنكدي على امي انا الى غلطان انى وفقت اتجوزك بعد ما كنتي بت 
حياة بصوت ياسمين صبري:- مين دى ياض هاا مين دى دا انت حفيت فاكر ولا افكرك هااا ورد و رجاءا 
سليم:- اسكوتي بقا اتعدلي لا اعدلك بطرقتي 
حياة:- يا مامي تصدق خوفت لا يا واد اعدلي انا عايزاك تعدلني 
سليم:- شلق شلق انا متجوز شلق كان فين عقلي لم اتجوزتك دا انتي الكدعة امك شلق يا كريم اااه شلق 
حياة شهقت:- احية 
سليم لكريم:- شوفت علشان تصدقني 
تمت 
رايكم في سليم و حياة 
لحب رأي آخر 
عائشة الكيلاني

يتبع الفصل كاملا اضغط هنا ملحوظه اكتب في جوجل "رواية لحب رأي اخر حكاية حياة و سليم دليل الروايات" لكي تظهر لك كاملة 

 •تابع الفصل التالي "رواية لحب رأي اخر حكاية حياة و سليم" اضغط على اسم الرواية 

تعليقات