Ads by Google X

رواية لعبة الحب الفصل الخامس 5 - بقلم عائشة الكيلاني

الصفحة الرئيسية

 رواية لعبة الحب الفصل الخامس 5 - بقلم عائشة الكيلاني 

اسيا شربت العصير حست بدوران شايفة كل حاجة مشوشة كانت على وشك الوقوع لكن امير مسكها:- انتي كويسة 
اسيا بصتله مش عارفه أو قادرة تميز دا حقيقي ولا واقع مش عارفه تفتح عينيها :- انت مين انت خطف.ني 
امير بصلها بقلق و شك :- خطف.كك اااه طب تعالي بقا كدا 
امير مسك ايديها و طالعوا اوضته لان حس انها مش طبيعية ولا دى اصلا طريقتها طالعوا اوضته و قفل الباب :- انتي مش طبيعية مالك يا اسيا اي الى بيحصلك 
اسيا قعدت على الكنبة قع..لت الجزمة و بتصفر :- هيهي اي الى بيحصلك دا انت عسل يا امير ربنا يكرمك يا ابني بس ل ليه مقولتش اي الى حصلك انت تعرف يا امير انا بقيت كدا ازاى و ازاى بقيت ملكة الن.صابين هقولك اولا اسمي رقية عصام الجريتلي عصاام فين ايامك كان كل يوم اصح على خناقه مع سارة عصام كان بسيط جدا غلبان اوى كان طموحو ان اليوم يعدي بسلام لكن ازاى و سارة لازم تنكد عليه 
امير بعدم فهم:- سارة مين 
اسيا بصت حواليها و قالت بصوت واطي:- سارة الى تحت مم مرات عمك تكون ااامى ممم سارة الغدارة 
امير اتجها ليها:- اسيا فوقي ابوس ايدك فوقي انتي مالك النهاردة 
اسيا:- كان موظف على اده و هى كل الى عليها هات هات بتخد فلوسه تضيع.ها على نفسها و خروجاتها و اصحابها ه هى الى خان.ته مش العكس 
امير بتسال:- مين الى خان.ته 
اسيا بوجع و دموع:- امي سارة كانت بتخرج مع ياسر كل يوم حتي في مرة توهت منها ليه لانها مش فاضيه في الاهم مني كانت بتكلمه كل يوم و كالعادة بتحاول تطلع عصام هو الى بخيل و وحش مع انو عمروو ما اصر في حاجة ههه كان بيحاول يرضيها بكل الطرق و لم فقط الامل قرر يعمل زيها بس الفرق بين عصام و سارة ان عصام كان مهتم بيا دائما كنت اول اهتمامته عكس سارة قلبي وجعني لم معرفتنيش هى دلوقتي بتفكر تتخلص مني ازاى امي محبتنيش ولا عمرها حبتني لو كانت بتحبني مكنتش رمتني في الشارع 
اتنهدت بوجع و دموع :- في الشارع بالليل في البرد اليوم دا كان في مطر سبتني علشان ترضي حبيبي القلب ههه اتجوزت و معاها بتنين ماشاء الله انا ايامي ضيعة و هما عايشين حياتهم 
امير بصلها بشفقة و حزن اول مرة يشوف اسيا في الحالة و الضعف دا الحقيقة ان اسيا اضعف من الورق بتحاول تبين انها قوية و مش بيهمها حاجة و انها اسيا لكن الحقيقة كل دول كدب في كدب :- كملي سامعك 
اسيا بوجع و بتمسح دموعها:- انا في اليوم دا قولتلها وديني لى بابا خليني اعيش معاه قالت ابوكي احنا بالنسبة له ميتين انا فاكرة بعض ما اتطلقت و مشين من البيت راحت القسم و عملت لعصام محضر بعدم التعرض .. قالت له كلام كتير كتيررر اوووى صعب اي حد يستحمل يسمعووو انا بكرها و بكره بكره علشان سبني ليها حتي مفكرش يسال عني .. الاطفال كلهم لم يخافوا من حاجة يجرو على امهاتهم الا. انا لم كنت بخاف بجري على عصام حتي كنت بخليه هو الى يذكرلي اا انا فعلا بنت ابويا فعلا بنت عصام يستحمل يستحمل بس جاه في الاخر و انفجر انفجر لدرجة ان تخاف تقف قدامه هو برضو استحمل اكتير .. برنسة معاها حق و انا مين يحبني انا متحبش متحبش 
بصتلها بوجع:- حتي انت يا امير طب اشمعنا انا انت وخدني بديل لاختي بتنسا صافي بيا طب ليه اذيتك في اي ااانت ليه مش شايفني 
قالتها بعد ما قامت وقفت قدامه بغضب و حمل دموع و وجع خذلان :- ليه محبتنيش اشمعنا انا ليه مش حاسس بيا مع انى حبيتك ااه حبيتك حبيتك من اول مرة شوفتك فيها و اهو اتجوزتك بس برضو شايفة السخرية في عينيك 
مسكته و بصت في عيونه:- انا بكرهك يا اميرر بكرهكك انتووا كلكم عايزين الح.رق هو ليه متم.وتوش يا امير و ارتاح منكم هاا انت عايش ليه انا عايشه ليه ليه محبتنيش يا امير من رغم انى بحبك 
امير كان واقف مصدوم من كلامها مش عارف يصدقها ولا لا لانها مش في وعيها بس كان لازم يسمعها اسيا  كانت ها تقع امير حاوطها بايديه و هنا تلتقي النظرات امير بيبصلها بتسال اما اسيا كانت بتبصله بعتاب و كره 
تاني يوم صحيت فتحت عيونها ببطء اسيا و هى حاسه بصدع:- اه يا دماغي هو انا حصلي هو اي الى حصل 
بصت حواليها و لامير الى كان ضمم..ها بشدة اتسعت عينها بصدمة:- نهار اسود 
امير صحي على صوتها و عصبيتها بصلها بقلق:- مالك يا حبيبتي انتي كويسة فكي حاجة 
اسيا بعدت ايده عنها و قامت:- حبيتك عقربة يا بعيد اي الى كنت شايفه بعيني دا اانت خو..نت الاتفاق ازاى يا محترم تسمح لنفسك انك تق..رب مني هااا فاكرني ساذجة ا اانت اتجننت 
امير بحادة:- ااااسياا صوتك اي هو علشان ساكت هتسوقي فيها 
كمل و هو قاصد انه يعصبها:- والله انا معملتش حاجة من نفسي انتي الى طلبتي و بعدين هو انا اتعميت علشان ابصلك فوقي يا حبيبتي 
اسيا بعصبية:- متقولش الكلمة دى بتعصبني 
كملت بغيرة:- حبيبتك تحت  في اوضتها رجالة عايزة الح.رق 
اسيا اتجهت لى التواليت و رزعت الباب و هى بتحاول تفتكر اما امير قعد حط رجل على رجل و هو بيحاول يربط كلام اسيا ببعض فعلا سارة تبقا ام اسيا ولا اسيا بتكدب و بتفتري على سارة 
فلاش 
امير :- اسيا فوقي انتي مش في وعيك 
اسيا بصتله بحب :- بحبك يا امير بحبك اوى 
باك 
امير بابتسامة:- يا بت المجانين الى متعرفوش يا اسيا انى بحبك فوق ما تتخيل و ان موضوع اهلي و الكلام دا حجة علشان تكوني معايا و هتفضلي 
اسيا خرجت بصتله بغيظ و بتبرتم و قعدت تسرح شعرها و هى بتحاول تفتكر و مش عارفه تساله ولا تعمل اي 
بعد وقت في الشركة 
امير :- عصام الجريتلي شركي يا حبيبتي 
اسيا:- طبعا في المخ..درات الى بتشتغل فيها 
امير بصلها واطي:- خلي ايامك تعدي على خير و كفاية تطويل لسان 
عصام:- اي دا 
اسيا :- هو مش انتوا الاتنين بتشتغلو في المخ 
امير:- روحي على المكتب و اسكوتي 
اسيا راحت على المكتب و هى بتبص لعصام 
امير:- دى بنتك طب ازاي دى اعجب من العجب 
عصام :- والله هى طيبة جدا بس تلقية شوية هى مقالتش حاجة 
امير بهدوء:- مش هتنسي لا طريقتها ولا نظراتها بيقولوا انها ممكن تنسي انا معرفش الحكاية كلها لكن هى مستحيل تنسي  
عصام:- انا ريحلها مش هستنا اكتر من كدا كفاية السنين الى بعدتها عني 
امير:- اتفضل 
عصام راح لمكتب امير امير واقف و هو حاسس بضيع و خايفة على اسيا و رد فعلها في مكتب امير 
اسيا:- اتفضل يا رخم 
عصام :- بس انا مش امير 
اسيا بابتسامة:- كنت بحسبك هو معرفش بيطلع ليا منين بنادم مستفز و غريب اغرب من برنسة في حكيم باشا 
عصام كان بيبصلها بحنان و اشتياق و حزن اسيا بصتله و خدت بالها 
اسيا:- انت كويس استاذ عصام 
عصام بهدوء:- كويس يا مدام اسيا صحيح الف مبروك على الجواز 
اسيا:- الله يبارك فيك عن اذنك 
اسيا لفت وشها جت تفتح الباب 
عصام :- ررقية 
رقية أو اسيا اتنهدت بوجع و هدوء مزيف لفت وشها له:- مين رقية حضرتك اتلغبط في الأسماء انا اسمي اسيا عن اذنك لانى لازم امشي 
عصام :- لو اتغيرت على الدنيا كلها و عندك مية اسم مستحيل اغلط في بنتي أو في اسمها رقية عصام الجريتلي قالوا ان بنتي ماتت بس انا طول السنين حاسس انكي عايشة و الحمدلله انى لقيتك بعد السنين دى حتي لو جواكي ليا كره ملوش حدود بس انا ابوكي و مستحيل تغيري الحقيقة دى انا مش جاي اعاتبك انا جاي اقولك سامحيني 
اسيا بصتله بوجع و قوة:- تو لو هتقول هتقولي انسي ابوس ايدك انسي انسي الى حصلك بسببي انا كان حلمي بس انى اكون في وصت عيلتي طلقتها و رمتني انت و هى متفرقوش حاجة عن بعض ا اناا بقيت مشوهة انتوا شوهتو كل حاجة جوايا انا مبقتش عارفه نفسي مش حاسه بيها هو انا اذيتكم في اي هاا اتكلم يا بابا اذيتكم في اي علشان متسالش عني طب انت و هى انا مالي ذنبي اي انسا انسني رقية ماتت و شبعت موت الى موجودة دلوقتي انسانة مفيش حاجه جواها غير الكره و القسوة و الفضل يرجع ليكم و الايام 
عصام :- من اول مرة شوفتك فيها و انا اتاكد انكي رقية و انا الى طلبت من امير ان تشتغلو مع بعض في الصفقة الى فكرة نفسك نصبتي عليه فيها الحقيقة كل مقالاتك مع امير انا الى مرتب حتي جوازكم 
اسيا ارتسمت على ملامح وشها الصدمة تقدمت منه:- اااي ي يعني اي مش فاهمه يعني امير عارف انك ابويا ههه يعني كل دا بيشتغلني انت بترخصني لتاني مرة ااانت عايز مني ااي هااا عااايزين مني اي ياخى ربنا يخدني علشان ترتاحو انسني يا بابا انسني رقية ماتت و شبعت موت انا لا مسمحاك ولا مسمحاها تمام عن اذنك 
اسيا خرجت و الشر في عينيها خرجت من المكتب بصت لامير:- طالعت زبالة انت حقير و انا مش هسامحك علشان تشترك في المؤامرة دى 
امير مسك ايديها:- اسيا اسمعني انا اتجوزتك علشان بحبك والله 
اسيا حررت ايديها منه و قالت بغضب:- ما تبطل كدب بقا طلاقني يا امير سامع 
اسيا خرجت من الشركة و امير وراها مسك ايديها و ركبوا العربية بعد وقت وصلوا القصر 
اسيا بجنون:- انت لو مطلقتنيش دلوقتي هقت.لك سااامع 
امير كان هيتكلم لكن اتفجا ب ريماس الى جريت عليه و حضنته:- وحشتني كدا تبعد عني كل دا زعلانه منك 
امير بعدها عنه:- امشي اطلعي برا 
ريماس بدموع:- اانت بعد ما ضحكت عليا ترميني.. امير انا حامل و دا ابنك ..... 
يتبع 
ملحوظه عصام كان فقير و بقا غني 
يا تري مين الغلط سارة ولا عصام و ريماس بتقول الحقيقة ولا اي الحكاية و اسيا هتعمل اي 
الحلقة -5
لعبة الحب 
عائشة الكيلاني
اسيا بصتله بصدمة و سقفت:- ههههه اتوقع منك اي الف مبروك يا باشا 
امير كان هيمسك ايديها لكن اسيا بعدت رفعت صابعها ة قالت بزعيق:- ااااابعد عني اوع تفكر تقرب تاني مبروك يا باشا 
اسيا طالعت جري على فوق امير بس لريماس :- والله العظيم لندمك على اليوم الى شوفتني فيه 
ريماس ببرود :- في حد يكلم مامت ابنه كدا يا حبيبي 
امير بصلها بارف و طالع واقف قدام الاوضة و بيخبط على الباب:- اسيا افتحي الباب اسيا افتحي الباب والله هفهمك كل حاجة بس اسمعيني والله العظيم انا ما حبتش غيرك 
جوة اسيا ضمة رجليها و بتبكي في صمت لكن ملتزمة الثبات و الهدوء :- انا كويسة يا امير متخفش عليا مش هموت بس انا تعبانة و عايزة انام 
امير فتح الباب برجله و دخل و قفلوا و جري عليها مسك وشها بين ايديه :- اسيا بصلي صدقيني مفيش حاجه من دى حصلت دى كدابة اسيا ردى عليا اعملي اى حاجة ان شاء الله تقتل.يني بس بلاش سكوتك دا 
اسيا بصتله بعيون باكية و صوت ألم:- اانت كدب يا امير كل دا بتضحك عليا متفق مع ابويا عليا طب ليه ليه بتعملوا فيا كدا ههه هى يعني جت عليك .. الف مبروك بس طلبي ليك متعملش في ابنك زى ما اهلي عملو زمان ولا زي ما ابوك عمل في امك متحبهش بس مترمي..ش ابنك انا كدا كدا هخرج من حياتك لان دوري خلص انتهاء ابعد و سبني في حالي 
قالتها و هى بتنزل ايديه من على وشها جت تقوم امير مسك ايديها و شدها لحض.نه اسيا  هنا مستحملتش و قعدت تبكي بانهيار و وجع مش من امير تو انهيار و وجع من السنين و الايام و الذل و الإهانات الى شافتهم :- ااه ااه انا مبقتش قادرة استحمل انا تعبت ليه ليه بيحصل فيا كدا انا عملت اي علشان تدمروني ليه يا امير 
امير  بحب:- حقك عليا صدقيني هى بتكدب اسيا انا ب .. اسيا بوعدك انى هصلح كل دا انا مش وحش زى ما انتي شايفني أو سمعتي عني والله دا مش ابني اثقي فيا ارجوكي 
اسيا ببكي و عصبية:- ااارحمني متقولش ثقة انا مش بثق في نفسي علشان اثق فيك متطلبش مني حاجة مستحيلة 
امير اتنهد بوجع :- حاضر مش هقول اثقي فيا بس ممكن تهدي 
اسيا بعدت عنه و قالت بعصبية اشد:- ليه شايفني بقطع في شعري ولا شايفني مجنونة متقولش ااهدي انا مش مجنونة علشان اهد 
امير ابتسم و شدها لحضنه تاني 
في فيلا عصام 
 بابتسامة:- اخيرا جيت يا حبيبي 
عصام قعد على الكنبة عهد قفلت الباب و قعدت جانبه  
عهد بقلق:- مالك يا عصام فيك اي 
عصام:- هو انتي ليه كدا ليه اتجوزتني ليه صابرة و مستحملة ليه وقفتي حياتك عليا 
عهد بهدوء و ابتسامة :- علشان بحبك يا عصام نصيب بقا و بعدين زى ما مستحملة حاجات و قابلتك بيها انت كمان استحملت حاجات و قابلتني بيها  و بعدين انا مليش دعوة حصل اي زمان المهم عندي الشخص الى قدامي انت كمان وقفتي جانبي و فضلت معايا لحد ما وقفت على رجلي من تاني . انا عارفة متشدد ليه 
عصام:- مش هتعرفي 
عهد:- علشان رقية شوفتها و اتكلمت معاها و طبعا طبعا متقبلتش الموضوع 
عصام بصلها بذهول:- انتي بترقبيني بقا 
عهد  بهدوء و حب:- يا ابني انا دكتورة نفسية و اقدر اعرف الى قدامي بيفكر في اي من غير ما يتكلم مبالك بقا الى قدامي دا حبيبي و اجمل انسان في الدنيا ربنا يقدرني و اصدعك كمان و كمان خمس دقائق هطلع اجيب كراسة و جاية 
عهد رجعت و معاها الكراسة و بدات تتكلم مع عصام لحد ما الفون بتاعها رن 
عهد:- الو يا سوسو 
اسيا بوجع :- فاضيه محتاجة اتكلم معاكي ممكن 
عهد :- و لو مش فاضيه اسيب الى ورايا علشانك طبعا ممكن نتكلم 
اسيا اتنهدت:- انا مش قادرة اجيلك العيادة .. ينفع تجيلي البيت انا عايشه في قصر الالفي اكيد عرفه هبعتلك العنوان 
عهد:- نص ساعة و هكون عندك 
عصام بهدوء ما قبل العاصفة :- احنا مش قفلنا الموضوع دا ثم ازاى تصحبي واحدة من دور ولادك 
عهد بهدوء: و مزح- يا حبيبي دى زى بنتي اه قفلت الموضوع دا و مفيش شغل بس  دا مش شغل دا دردشة ام مع بنتها عارفه هتقولي انتي مش امها و كل دول مش ولادك حافظة من غير ما تقول شوفت بقا انا شطورة و بحفظ بسرعه ازاى هتوحشني 
عهد جريت على فوق غيرت هدومها و نزلت ركبت عربيتها و شغلت اغنية عاملة عاقلة بعد وقت وصلت القصر في اوضة امير عهد قعدة على الكنبة و اسيا نايمة على رجليها و عهد بتحرك ايديها على شعر اسيا بحنان و بتتكلم معاها 
اسيا :- هو انتي معندكيش ولاد ليه لحد دلوقتي 
عهد :- نصيب 
اسيا بعدم فهم:- يعني انتي الى مش عايزة تكوني ام ولا جوزك 
عهد اتنهدت بوجع و ابتسامة:- لا انا ولا جوزي النصيب يا رقية كله نصيب نصيبي انى احب و اتهان نصيبي انى اجه.ض و اشيل الرح.م نصيبي انى أطلق بفض.يحة بعد ما حماتي و جوزي افتروا عليا نصيبي انى اتجوز تاني كله نصيب 
اسيا بوجع و تفكير:- ممم نصيب طب سؤال تاني هو انتي مش بتغيري من بنت جوزك او بتفكري تعملي ليها حفرة حلوة زيك كدا 
عهد اتسعت عينيها بشكل مضحك:- نهار اسود انتي عايزة تجبيلي مصيبة يا ست انتي لا طبعا بعيد عن الهزار انا مش كدا لا ضمير ولا اخلاقي ولا اصولي بالعكس هى زى بنتي صحيح مشوفتهاش بس هى اكيد هتكون بنتي الى يحبو جوزي انا احبه و احطو في عيني 
اسيا:- بتحبيه! 
عهد:- مكنتش اتجوزته و بعدين انتي جيبني تسالي عن حياتي يا ست انتي اي الى حصل و اي الشكل الى شوفته دا بتعيطي ليه 
اسيا بدموع:- احنا عايشين ليه يعني انتي اتحرمتي من اجمل احساس و غيرك رمي عيله في الشارع و انا اهلي مش عايزني الدنيا دى ظالمة اوى كل الى فيها غدر ليه يا عهد اشمعنا الكويس الى بيحصل فيه كدا 
عهد بابتسامة و دموع في عيونها:- و مين قال انى انحرمت دا ربنا رحمني و بعدين رزقني ببنوتة قمر زيك من غير ما اتعب و يطلع عيني رزقني بعيال كتير اوى دا اختبار يا اسيا و بعدين مش انتي بتقولي ان ابوكي بيحبك و حاسه ان غصب عنه لو كان رماكي بجد مكنش حاول يساعدك انتوا الاتنين مغلوبين على امركم اوكي غلطان بس مكنش يعرف انكي عايشة و لم عرف بيحاول يصلح و يكون جانبك 
اسيا بابتسامة وجع:- عصاام الجريتلي مستحيل يغلط 
عهد سرحت شوية:- قولتي عصام الجريتلي اسمو كدا 
اسيا قامت بصتلها بعدم فهم:- مالك سهمتي ليه 
عهد:- كملي سرحت في حاجة سامعكي 
اسيا قعدت تتكلم مع عهد أما تحت سارة فى اوضتها هتتشل كل ما تسمع صوت ضحكهم 
سارة:- بقا حيوانية زى دى تقولي روحي اتعالجي طريقه الكلام دى سمعتها فين قبل كدا 
كملت بشك:-  معقول الواطي يكون اتجوز اتجوز و نسي بنته حيوان بس الشكل دا مش غريب عليا البت دى شوفتها في مكان قبل كدا لا مش هى التانية شعرها كيرلي و قصيرة مين دى 
صافي بفرح:- أما أنا فرحانة و مبسوطه اوي يا ماما كدا امير هيطلاقها و يكتب كل حاجة باسم ريماس و ريماس تحاول كل حاجة لينا الا صحيح يا امي هو ليه عمي كتب كل حاجة باسم امير ليه مش باسم امجد 
سارة:- والله مانا عارفه يا حبيبتي و بعدين احنا مالنا احنا كل الى علينا الفلوس المهم المصلحة 
في اوضة امجد 
امجد:- انتي اي الى جالك هنا افرض حد شافك 
ريماس حضنته من ضهره:- وحشتني يا حبيبي و بعدين البيبي وحشو باباه. 
امجد اتنهد بملل لف وشه ليها مسك ايديها:- انتي اتجننتي يا ريماس جيلي هنا افرض حد شافك امير لو شافك أو شم خبر هيق.تلك و هيق.تلني 
ريماس :- انا مش فاهمة حاجة و بعدين م 
امجد بغضب:- ههه علشان امير مبيغلطش لكن امجد دائما يغلط مش كدا انتي هنا علشان تعملي الى انا اقوله و بس صحيح كان سك.ران و مش داري بحاج بسبب المخ.در بس مستحيل ابويا يعرف اني انا الى ابقا ابو الطفل دا و الا هق.تلك 
برا سما كانت بتسمع في صدمة حطت ايديها على بؤها بصدمة و جريت تاني يوم في بيت عصام 
عهد بدهشة:- اسيا 
اسيا دخلت بعفوية:- لقيتك مش بترودي خوفت لتكوني موتي قولت اجيلك 
عهد:- بس انتي متعرفيش عنواني و دى اول مرة تيجي بيتي عرفتي ازاى 
اسيا بابتسامة:- يا ستي الى يسال ميتهش اخد عنوانك من مريضة عندك كانت بتتعالج معايا صحيح جوزك يعرف انكي لسه فاتحة العيادة ولا اي النظام 
عهد قفلت الباب :- لا دا مع نفسو تعالي مالك بقا 
اسيا:- حس انى هتشل هنفجر 
عصام خرج من الجنينة:- عهد مشوفتيش الشاحن رقية 
اسيا بصتلة بصدمة سخرية:- قولي بقا انكي مراته و انكي تابعه عاملة فيها صاحبة الضمير و انتي كدبة و مخدعة 
عهد:- ممكن تهدي 
اسيا بغضب:- عملة تقولي انتي بنتي بنتي في الاخر طالعتي مرات ابويا ابويا نسيني بسببككك برافو عليكي عاملة فيها ملاك و انتي اكبر كدبة انا مش عايزة اعرفك تاني تموتي تعيش انا مالي كويس 
عصام اتجه لاسيا وقف قدامها بصلها و ........

 •تابع الفصل التالي "رواية لعبة الحب" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent