رواية اوقعتني في عشقها الفصل الثاني 2 - بقلم فاتن جمال
بارت 2
اللواء هاشم بعصبيه : يعني اي كتب كتابه هو ناسي انه وعد بنتي بالجواز
يوسف في نفسه دا اهبل دا بنتك الا هتموت عليه وكمل بصوت مسموع : هو بيحب بنت عمه من زمان سيادتك وكمان عندهم في الصعيد بنت العم تاخد ابن العم
اللواء هاشم : علشان الورث
يوسف : ايو يا فندم
اللواء هاشم : ياله خير ربنا يسعده بس كان قال كنا رحنا
يوسف : هو مش عامل حاجه علشان خاطر والدته المتوفيه
هاشم : الله يرحمها المهم يا يوسف مبتفكرش تتجوز
يوسف : هااا لا والله يا فندم انا عندي اختي اكبر مني وابويا وامي قاله مفيش جواز ليا غير بعد جواز اختي
هاشم : هي عندها كام سنه اختك
يوسف : عندها ٤٤ سنه
هاشم بصدمه : انت بتتكلم جد
يوسف وهو كاتم ضحكته :ايو طبعا يارب فندم اصلا هي اختي من ابويا اصلا ابويا كان متجوز قبل امي
هاشم : طب وهتعمل اي
يوسف بزعل مصطنع : هعمل اي يا فندم هستنى اختي تتجوز
هاشم : ماشي اتفضل انت دلوقتي
يوسف : تمام يا فندم وكمل في سره منك الله يا مازن انت السبب
صفا : زمرد يا بنتي سرحانه في اي
زمرد : ولا حاجه ياله نلحق الامتحان
صفا : استني فيكي اي
زمرد بدموع وحضنت صفا : كتب كتابي النهارده
صفا بصدمه : انتي بتهزري صح
زمرد بدموع : لا والله
صفا : طب اهدي يا حبيبتي واحكيلي
بدأت زمرد تحكي ليها كل حاجه
صفا : بصي مفيش غير حل واحد
زمرد : اي هو
صفا : اتجوزيه
زمرد بعصبيه : انتي بتقولي اي
صفا : يا بنتي اسمعي انتي وافقي علي كتب الكتاب والفرح جليه بحجة انك الدكتوراه بتاعتك
زمرد : انتي ناسيه أن النهارده اخر يوم ف الامتحانات
صفا : وانتي ناسيه أن ليس في شغل عملي في المستشفيات
زمرد بتفكير : وبعدين
صفا : في فتره الخطوبه الا هي هتكون بنكم خليه هو إلا يطلب يطلقك
زمرد بتفكير : والله فكرا
صفا : شفتي أفكاري
زمرد بشكر : بجد انا مش عارفه كنت هعمل اي
صفا : كنتي هتيجي ليا وتحكيلي زي دلوقتي كدا
زمرد : طب ياله بينا يا ستي ندخل الامتحان
مازن : بابا انا جاهز
كامل : طب ياله يا حبيبي
بعد وقت
كمال : اهلا يا كامل اتفضل
كامل : ازيك يا خوي
كمال : زين طول مانت بخير
كامل بحب : يارب دايما يا حبيبي
كامل بصوت عالي: يا ام العروسه تعالي الحاج كامل جه
كمال : ادخل يا مازن
كامل كان واقف يشوف عريس بنته الا قرار من يوم وليله أنه يخليها امانه عنده
مازن دخل وهو خافض رأسه في الأرض
كامل حس براحه من شوفت مازن
مازن : السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
كامل : وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته اتفضل يا ابني
ساميه : أزيك يا حج كمال
كمال : ازيك يا ساميه
ساميه بصت علي مازن الا واقف عيونه في الأرض
ساميه قربت منه : ازيك يا ابني
مازن : ازي حضرتك
ساميه بابتسامه : انت عارف انا ابق مين
مازن باستغراب : مرات عمي كامل
ساميه بابتسامه: وخالتك
مازن باستغراب: ازاي خالتي
كمال : ساميه يا مازن تبق خالتك اخت المرحومه امك بس اخوات من آلام
مازن : ولي مقولتش ليا يا بابا
كمال بتنهيده : علشان الطار يا ولديمازن بعصبيه : انا لازم اشوف طريقة علشان موضوع الطار دا
ساميه بحب : تعال في حضن خالتك
مازن قربت حضنها حس بالدفء والحنان الا اتحرم منهم بدري
ساميه : تعرف انك شبه المرحومه
مازن بابتسامه : يعني أنا حلو زيها
ساميه بضحكه : انت احلي منها كمان
مازن وكامل وكمال ضحكوا وفضلوا يضحكوا ويتكلمه
كامل : بعد اذنك يا كمال عايز مازن في كلمتين
كمال : اتفضل يا خوي دا ابنك
كامل : تعال معايا يا مازن
صفا : اخيرا خلصنا
زمرد بضحكه : ليس في سنه عملي
صفا بزعل : طب لي الغم بق
زمرد : نكمل كلامنا بعدين علشان ماما رنت فوق الميت مره
صفا : مبروك يا عروسه
زمرد بخبث : الله يبارك فيكي يا روحي
صفا : عندي احساس انك هتخلي الواد يتمني الموت
زمرد : هو باين والا اي
صفا : يبق الله يرحمه
زمرد : سلااااام
ساميه : اي يا زمرد مش بتردي لي قلقتيني
زمرد : اسفه يا ماما بس ليس خارجه من الامتحان
ساميه : طيب يا حببتي
زمرد : انا في الطريق
ساميه : تيجي بالسلامه
كمال بقلق : ساميه اوعي تقولي لمازن حاجه
ساميه : عارفه يا ولد عمي متقلقش
كمال : ربنا يستر
كامل ومازن طلعوا من الاوضه
كامل : زمرد فين يا ساميه
ساميه : في الطريق
كمال : يكون المأذون جه
نورا : ماما انتي فين
ساميه : تعالي يا نورا
نورا : السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
كمال وكامل سامية ومازن : وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
كامل : تعالي يا نورا سلمي علي عمك وابن عمك
نورا : ازيك يا عمو
كمال : بسم الله ماشاء الله تعالي يا بتي جانبي
نورا قاعدة جانب كمال
كمال : انتي في التعليم
نورا : انا في ثانويه عامه
كمال : ربنا معاك يا بتي
زمرد : ماما يا ماما
سامية : اهي العروسه جت
مازن فضلت عيونه مركزه علي باب الاوضه لحد ما ساميه قالت : تعالي يا زمرد
مازن فضل مستني فتحت الباب
لحد ما ( دخلت هي عيونها الخضراء و حجابها الطويل وشها المنور الصافي من كل مستحضرات التجميل ابتسامتها الصافيه المرسومه علي وشها صدق من سمها زمرد فهي مثله تماماً )
كامل : تعالي يا زمرد
زمرد وعيونها في الأرض : السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
مازن في نفسه مش بس جميله لا صوتك يهبل
كمال قرب من مازن : اي رايك يا بني
مازن بتوهان : هااا دي حوريه صح
كمال اضحك : يا ابني انت مركز
مازن بحمحمه : ها انا بقول يعني أنه كويسه
كمال بخبث : ماشي يا مازن
ساميه : قومي يا نورا نجيب الشربات
كامل : زوزو دا عمك كمال
زمرد بعصبيه مكتوبه وبصوت هادي : بابا انت عارف مش بحب اسم زوزو دا
كامل ضحك : ماشي يا دكتوره زمرد
زمرد بعصبيه: بابا
كمال : تعالي جانبي يا حبيبتي
زمرد قامت من مكانها وهي لحد الان متجاهله وجود مازن الا حتي ما شفتش ملامحه
زمرد : ازيك يا عمو
كمال : الحمدالله يا بتي وكمل دا مازن عريسك
زمرد بابتسامه صفرا : اهلا بيه
كامل : الماذون قرب يجي
زمرد بدأ قلبها يدق بخوف من خطوه غريبه عليها من يوم وليله هتكون مكتوبه علي اسم حد تاني ام مازن فكان فرحان بس ميعرفش لي
كمال : قوليلي بق يا ست العرايس اي طلباتك
زمرد بهدوء: انا كنت عايزه اطلب من حضرتك وبابا طلب
كامل : نعم يا حببتي
زمرد بقلق : كنت عايزه بعد كتب الكتاب يبق في سنه خطوبه
مازن بعصبيه لكن فضل ساكت
كمال : ازاي يا بتي
زمرد : انا يا عمو عندي سنه شغل في مستشفيات حكوميه علشان دراستي وكل شويه هكون في مكان مينفعش افضل كل يوم من مكان لمكان ف مش هعرف أوفق بين البيت والشغل
مازن في نفسه اقوم اضربها علشان تبطل كلام صوتها الا يجنن
كمال : السنه دي يا حبيبتي هتكون زي الخطوبه بس وانتي في بيت جوزك
زمرد في نفسها يا رب اعمل اي بس
ساميه : المأذون جه
كامل وكمال ومازن قاموا يرحبه بيه
ام زمرد فكانت هنفسها تقتل مازن بدم بارد
المأذون : السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
الكل : وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
وبعد وقت مع نطق كلمة المأذون المشهورة في كل كتب كتاب
بارك الله لكم وبارك عليكم وجمع بينهما في خير
كامل بدموع وقرب حضن زمرد : مبروك يا بنتي
زمرد بدموع : والنبي يا بابا مش عايزه امشي
ساميه بدموع : يا حببتي هنا بيتك وهناك بيتك
نورا بدموع : لا يا زمرد خليكي معانا
كمال : اي يا جماعه احنا قلبنها زعل لي دا المسافه بين بيت مازن وبينكم ساعه
نورا : يعني زمرد هتفضل في القاهره
كمال : ايو يا بتي
زمرد بفرحه : بجد يعني يعني أنا مش هروح الصعيد
كامل : لا يا حبيبتي
كمال : طب ياله يا حببتي جهزي نفسك
ساميه : مش قبل الاكل
بعد وقت كانت بدأت السلامات بين كامل وسامية ونورا
ساميه برجاء : مازن زمرد بنت عمك وخالتك خد بالك منها
مازن بحب : هي في عيني دي مراتي قبل كل دا
سامية بابتسامه : ربنا يريح قلبك يارب
مازن في نفسه بعد ما شاف القمر دا معتقدش يعرف يرتاح
كمال : زمرد يا حببتي ياله بينا
زمرد برجاء : طب خلينا شويه كمان
ساميه بدموع: يا حبيتي لازم تروحي بيت جوزك وبعدين مازن مش بس جوزك دا ابن خالتك
زمرد باستغراب : خالتو مين ؟
سامية : ناديه الله يرحمها.....
•تابع الفصل التالي "رواية اوقعتني في عشقها" اضغط على اسم الرواية